automaat

Voila, calibreerstift kan ik niet meer vinden, passende zekering wel.

Dit is een penzekering die op een calibreerstift of voor de Nederlanders pasmoeren past.

Dit ding bestaat trouwens in unisex mannelijk, unisex vrouwelijk en bisex. In de voet had je dan twee mannelijke,2 vrouwelijke of een mannetje en vrouwje als pasmoer nodig, die dan uiteraard ook nog het correcte caliber moesten hebben, meteen de reden waarom die ondingen niet meer bestaan.

EDIT: Hier nog een link met 2 verschillende types.

[Bericht gewijzigd door New Beetle op zaterdag 3 maart 2018 18:53:09 (14%)

mvdk

Golden Member

Hartelijk dank aan New Beetle voor de linkjes. Maar nou laat de vraag van ts bij mij nog meer vragen opkomen: ts vraagt naar calibreerstiften, dan begrijp ik uit wat ik nu zo langs zie komen komen, dat dat die stekerpennen aan die smeltpatronen zijn. Maar er zijn ook nog kalibreerelementen voorbijgekomen, (niet in de startvraag) die afbeeldingen. Hoe word één en ander dan samen gebruikt?
Sorry dat ik door blijf zeuren, dit topic zou zomaar eens in de toekomst nog eens geraadpleegd kunnen worden door bezoekers en forumleden.

Edit: en ik hoop dat ts nog wat terugvoering geeft.

Op 3 maart 2018 19:07:19 schreef mvdk: Maar er zijn ook nog kalibreerelementen voorbijgekomen, (niet in de startvraag) die afbeeldingen. Hoe word één en ander dan samen gebruikt?.

Dat is onmogelijk.

Die zekeringen in mijn laatste post zijn niet meer verkrijgbaar tenzij op een tweedehands website op vlooienmarkt.

Nieuwe installaties kan je enkel opbouwen met kasten die een gestandaardiseerde uitsparing hebben voor de calibreerelementen in de link van Terman of die gestandaardiseerd zijn op een bepaald zekeringcaliber.

Sine

Moderator

Op 3 maart 2018 15:59:44 schreef New Beetle:
[...] Wat denk je dat er in Nederland onderaan in stoppen zit?

Een pasSCHROEF. In nieuwe huis installaties ga je die overigens niet meer snel vinden, zelfs industrieel worden ze zo langzaam schaars.
Hier en daar nog eens zo'n (Verdomde) Pasco patroonhouder.

En hoe denk je dat dat in Belgie heet?

Passchroef, en kalibreer element voor de pen zekeringen (die aan deze kan van de streep niet zijn toegepast overigens)

Op 3 maart 2018 18:21:23 schreef New Beetle:
Dit zijn de huidige calibreerelementen. Calibreerstiften zijn nog ouder, antiek zeg maar en kan ze zelfs niet meer vinden. Zal mijn best doen.

Het is maar wat je "huidig" noemt ... die worden ook al 20 jaar niet meer nieuw geplaatst.

Op 3 maart 2018 19:28:07 schreef Sine: Het is maar wat je "huidig" noemt ... die worden ook al 20 jaar niet meer nieuw geplaatst.

Geef je deels gelijk.

Iemand moet dit echter kopen :)

je kunt nog zat verdelers bestellen waar DII en DIII houders inzitten. evengoed kom je ze minder tegen als automaten tegenwoordig.

edit: bompa wel, die heeft al tig jaar een halve kettingschakel in de meterkast geslagen, anders gingen die plons maar stuk als ie z'n sleepring zaagtafel inschakelde :P

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 4 maart 2018 08:42:36 (42%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Op 3 maart 2018 19:39:12 schreef New Beetle:
[...]Geef je deels gelijk.

Iemand moet dit echter kopen :)

Bompa voor de verlichting in het schuurtje, want die heeft nog een emmer van die plon's staan. En da's zonde om weg te gooien.

mel

Golden Member

Ik snap niet wat er tegen gebruik van zekeringen is.In veel gevallen zijn ze betrouwbaarder dan automaten..
En zekeringen horen in cups met een passchroef.
Daarom zijn de diameters van zekeringen ook verschillend, zodat je geen 25 A in een 16 A passschroef kan krijgen.(zonder sloopwerk dan).
En volgens mij is dat een soort van calibratie.Andersom gaat wel, maar dat mag ook gewoon.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Iemand moet dit echter kopen

Zo'n kastje heb ik ooit geplaatst in een camper die een netspanningscircuit had. Met de kleinste automaten die ik toen kon vinden, dat was 6 Amp.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Sine

Moderator

@BFM,
DA's ongeveer de use case die ik daarbij bedacht ja :D

Op 4 maart 2018 10:19:27 schreef New Beetle:
[...]Plombs ;)

Ook, da's nogal regio afhankelijk ;)

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 4 maart 2018 12:36:24 (17%)

mel

Golden Member

In het Westland noemen tuinders het ook loodstoppen :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 4 maart 2018 12:35:31 schreef Sine:
, da's nogal regio afhankelijk ;)

Regioafhankelijk? Denk het niet. Plon is gewoon een foute spelling van het Franse woord plomb (lood), materiaal waaruit heel lang geleden zekeringen waarschijnlijk werden gemaakt.

eSe

Honourable Member

Buscontacten, of zoals ze het hier in Vlaanderen op z'n frans noemen: alveole, heb ik niet meer. Maar wel nog de tool om ze wijzigen/plaatsen in de oude zekeringhouders. Zowel het mannelijk als het vrouwelijk deel. Ik had lang geleden 2 verschillende modellen, voor kleine en grote (+ 40A).

Dat men dit nog als een schoolopdracht durft te geven...

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

[[ off-topic ]]

Regioafhankelijk? Denk het niet. Plon is gewoon een foute spelling van het Franse woord plomb (lood)

Ik zou het een verbastering noemen, en het gaat zeker niet over de spelling, enkel over de uitspraak (want dialecten zijn per definitie vrij van spellingsregels). En die uitspraak is zeker wel variabel, ik hoor het zowel met een open als met een nasale o en zowel met -ns achteraan als met -ngs.

Bovenal vraag ik me af of er echt ooit zekeringen gemaakt werden uit lood!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 3 maart 2018 17:39:42 schreef mvdk:
Is er nou hier echt niet iemand uit België die een mooi plaatje kan laten zien hoe het zit? Pasmoeren zijn voor een Ollander wel duidelijk, automaten ook, in NL kennen we ook nog van die schroefautomaten, maar hoe ziet zo'n calibreerstift er nou uit? Is het nou zo erg om die jongen te vertellen hoe het zit? Google laat me in de steek, nou ja, ik kom in dat topic van Turbokeu terecht, en die zwijgt ook, terwijl ie vandaag wel het forum bezocht. Spannend hoor...

ik bind inderdaad niks op google

Op 4 maart 2018 13:47:14 schreef eSe:
Buscontacten, of zoals ze het hier in Vlaanderen op z'n frans noemen: alveole, heb ik niet meer.

Dankjewel om mijn geheugen op te frissen. Zat mijn hoofd te breken over wat die Franse benaming nu weer was. Voor zover ik mij herinner heeft dit woord in die tijd hetzelfde lot ondergaan als plomb en compteur, veel Vlamingen spraken dit uit al aveol of zelfs ameol voor zover ik mij herinner. Was toen al oude techniek.

Dat tool moet m.i. minstens 50 jaar oud zijn, zelfs nooit gezien.

Op 4 maart 2018 13:47:14 schreef eSe:
Dat men dit nog als een schoolopdracht durft te geven...

Misschien is buizentechniek ook nog gangbare leerstof in die school :)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 4 maart 2018 14:21:38 schreef mattiix:
[...]ik bind inderdaad niks op google

Omdat je niet goed zoekt. Kalibreren schrijf je met een K.
De zoekterm 'kalibreerstift' geeft bij mij als eerste hit al dit boek, opgeslagen op de juiste pagina:
https://books.google.nl/books?id=2rnrWZ6rSB0C&pg=PA508&lpg=PA5…

En verder, tja, als een onderwerp zó oud is.. je kunt wel klagen dat internet niets oplevert, maar dan had je het 50 jaar geleden maar op internet moeten zetten. :)
Of je kunt naar de bibliotheek gaan. Die bestaat nog.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Sine

Moderator

Op 4 maart 2018 13:24:58 schreef New Beetle:
[...]Regioafhankelijk? Denk het niet. Plon is gewoon een foute spelling van het Franse woord plomb (lood), materiaal waaruit heel lang geleden zekeringen waarschijnlijk werden gemaakt.

http://www.vlaamswoordenboek.be/definities/geschiedenis/3715

Op 4 maart 2018 16:34:57 schreef Frederick E. Terman:
Omdat je niet goed zoekt. Kalibreren schrijf je met een K.

Helemaal mee eens. Maar wel een beetje irritant dat dat boek kalibreer en calibreer door elkaar gebruikt.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ja, dat is ook niet netjes. Ik ken het boek ook verder niet; ik wilde alleen zeggen dat als je alleen met een 'c' zoekt, je minder vindt.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 4 maart 2018 18:47:09 schreef Sine:
http://www.vlaamswoordenboek.be/definities/geschiedenis/3715

Evenwicht blijft blijkbaar een moeilijke zaak. Een tijd geleden viel hier iemand over het woord transfo,wat AN is, en nu zijn blijkbaar dialectwoorden plon, ploan, plo en het Franse plomb die de meeste Vlamingen zelfs niet begrijpen al OK. :)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Hoezo OK? Het is niet omdat hier en daar iemand het begrijpt dat het een goed woord is. Ik ben een groot voorstander van het in ere houden van de dialecten - het Nederlands is op dat punt een van de rijkste talen van Europa! - maar op een forum, waar mensen uit alle regio's meelezen en wie weet zelfs anderstaligen, daar houden we ons maar beter aan het standaardnederlands.

Zekering, dus. (met alle respect voor het emoticon oftewel lachsmoeleke!)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Sine

Moderator

Beste beetle, neem jij altijd alles zo serieus?

De helft van "ons" Nederlanders had waarschijnlijk al genoeg bij het woord 'bompa'

Op 4 maart 2018 20:31:42 schreef Sine:
Beste beetle, neem jij altijd alles zo serieus?'

Nee, verre van? Waarom denk je dat die emoticons daar staan. Teveel vrije tijd misschien :)

Ik had overigens dezelfde indruk van jouw posts.