Welke motor

Ik moet een grote rol laten draaien (diameter is 185mm). Deze rol ligt op 2 kleinere rollen (diameter 20mm) waarvan ik er 1 ga aandrijven. De grote rol weegt ongeveer 10 kg. Ik weet niet hoe ik een keuze moet maken voor een motor. Welk type motor, hoeveel vermogen, hoeveel koppel, hoeveel volt etc etc.
De aangedreven rol (1 van de kleine rollen dus) moet ongeveer 80 omw/minuut maken. De snelheid is enkel in het begin benodigd dus de aangedreven rol hoeft niet in snelheid te veranderen.
Ik heb een plaatje bijgevoegd van hoe het er ongeveer uitziet.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Alvast bedankt.

[Bericht gewijzigd door RickJofL op maandag 5 maart 2018 08:06:57 (12%)

Arco

Special Member

Zoiets?: http://www.robotpark.com/12V-700Rpm-37mm-Geared-DC-Motor (~76 RPM)
Bedoel je met de aangedreven rol de grote rol, of de rol waar de motor aan vast zit?

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 2 maart 2018 15:18:27 (36%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Op 2 maart 2018 15:01:22 schreef RickJofL:
Ik moet een grote rol laten draaien (diameter is 185mm). Deze rol ligt op 2 kleinere rollen (diameter 20mm) waarvan ik er 1 ga aandrijven.

De gekozen motor van Arco is qua toeren aardig goed, maar iets in mij zegt dat de grote rol kleiner gaat worden. Klopt dit? Als dat zo is dan moet het toerental bijgesteld worden.

Je overbrenging is 185:20 = 1:9.25, dus bij 700 toeren kom je dan op 700:9.25 = 75.67 toeren per minuut. Is nog iets te laag qua toeren, maar die wordt sneller naarmate de rol kleiner wordt.

Maar zoals ik al zei, ik weet niet of dat zo is.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Niet als je de motor op een van de twee rollers aansluit. Dan maakt de diameter van de rol niet uit.

PE2BAS
Lambiek

Special Member

Als de grote rol 80 toeren per minuut moet maken, dan maakt het wel degelijk uit.

Maar er staat niet duidelijk bij om welke rol het gaat.

De aangedreven rol moet ongeveer 80 omw/minuut maken.

Je kunt dit op twee manieren opvatten. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Wel; als de grote rol kleiner wordt verandert de overbrengingsverhouding en dus de snelheid.
(de snelheid van beide kleine rollers blijft wel altijd gelijk)

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 2 maart 2018 16:31:02 (26%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Er wordt iets (papier?) afgerold van de grote rol. De lineaire snelheid van het papier moet constant blijven en resulteert kennelijk in 80 omw/min bij de volle rol.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
buckfast_beekeeper

Golden Member

uit het starttopic is niet op te maken of TS de kleine rol aan 80rpm wil laten draaien of de grote. Doet hij dat met de kleine, dan heeft hij een vaste snelheid.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Er wordt inderdaad papier van de rol afgerold. Dit hoeft enkel in het begin aangedreven te worden omdat het daarna door de machine(waar het papier in gaat) wordt voortgetrokken. Het RPM van de motor moet dus altijd hetzelfde zijn en later moet de motor vrijloop hebben. Echter de vrijloop hoeft nog niet in deze motor, ik ga het eerst testen.
De kleine rol met het gat erin wordt aangedreven.
Ik lees op het gekozen motortje van Arco dat deze 700 RPM levert, hoe komen jullie aan de overbrengingsverhouding van 185:20?
Bedankt voor jullie antwoorden tot nu toe.

[Bericht gewijzigd door RickJofL op maandag 5 maart 2018 08:13:49 (18%)

Even voor de goede orde: Als je dingen zegt als: "Moet in X seconden van stilstand naar volle snelheid" dan kan je daar een vermogen van de motor mee uitrekenen.

Maar zoals hier weet je eigenlijk niets over het benodigde vermogen.

Elektromotoren draaien ruwweg rond de 3000 RPM. Sommige wat minder (750RPM) andere wat meer 10000 RPM, of zelfs nog meer. (plus: hoe kleiner hoe sneller).

Door een overbrenging er aan te maken kan je dat reduceren naar een toerental waar je wat aan hebt.

ALs ik op ebay "80RPM" intik krijg ik deze. Maar dat motortje draait dus rond de 3000 RPM als de uitgang 80RPM draait. Er zit dus een 1:37 vertraging in. De advertentie zegt nog iets van "worm gear" maar dat lijkt als je de fotos bekijkt onzin....

Zo'n grote overbrenging betekent dat je slechte vrijloop krijgt. Dus je moet ofwel nog een aparte vrijloop zien te maken, ofwel de overbrenging moet veel lager zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
GJ_

Moderator

Op 5 maart 2018 08:25:22 schreef rew:...in X seconden van stilstand naar volle snelheid...
Maar zoals hier weet je eigenlijk niets over het benodigde vermogen.

Op 5 maart 2018 08:36:40 schreef RickJofL: Zou deze bijvoorbeeld geschikt zijn?

Dat weten we dus nog steeds niet. Eerst de acceleratietijd.

Op 5 maart 2018 08:25:22 schreef rew: Dus je moet ofwel nog een aparte vrijloop zien te maken, ofwel de overbrenging moet veel lager zijn.

Een vrijlooplager bijvoorbeeld.

Lambiek

Special Member

Op 5 maart 2018 08:05:04 schreef RickJofL:
Ik lees op het gekozen motortje van Arco dat deze 700 RPM levert, hoe komen jullie aan de overbrengingsverhouding van 185:20?
Bedankt voor jullie antwoorden tot nu toe.

Je kleine rol is rond 20mm, en je grote rol is rond 185mm. 185:20 = 1:9.25. Je vertraging op de rol is dus 1 op 9.25. Met 700 toeren van je aandrijf motor levert dat 700:9.25 = 75.67 toeren op van de grote rol.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Als ie binnen 1 à 2 seconden op de snelheid zit moet dat genoeg zijn, denk ik.

High met Henk

Special Member

had die regelaar van control techniques niet de coiler mode?
dan kun je het papier mooi strak houden!
Wellicht een gewenste situatie....

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 5 maart 2018 09:01:02 schreef Lambiek:
[...]
Je kleine rol is rond 20mm, en je grote rol is rond 185mm. 185:20 = 1:9.25. Je vertraging op de rol is dus 1 op 9.25. Met 700 toeren van je aandrijf motor levert dat 700:9.25 = 75.67 toeren op van de grote rol.

Oh, op die manier. Sorry voor het misverstand maar die kleine rol moet ongeveer 80 rpm maken.

Lambiek

Special Member

Oké, dan wordt het weer iets anders. Maar je hebt nu rekenvoorbeelden, moet dus geen probleem zijn. :)

Maar het plaatje in je voorbeeld, is dat de werkelijke grote van je rol of is dit op schaal en is het in de werkelijkheid groter? Want je hebt het over een grote rol, maar 185mm vindt ik niet echt groot. één meter vijfentachtig is groot, maar dit niet. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 5 maart 2018 09:41:20 schreef Lambiek:
Maar het plaatje in je voorbeeld, is dat de werkelijke grote van je rol of is dit op schaal en is het in de werkelijkheid groter?

hmmm, dat is een rare zin als je iets op een scherm leest. hangt ook een beetje van de resolutie af van je scherm, en of je de zoom functie hebt gebruikt. :-)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
GJ_

Moderator

Met wat extra aannames, bijvoorbeeld de gatdiameter1) in de papierrol, het gewicht van de aandrijfrollen enz kom ik op een piekkoppel van dik 1Nm.
En ik schat een vermogen van 10W.
Ik zou het bij deze toepassing wel allemaal flink ruimer nemen.

1) hoe groter dat gat hoe hoger ook de massatraagheid. En daar gaat het in dezen alleen maar om: massatraagheden. Het "onderhouden" van een bereikte snelheid kost altijd minder vermogen.

Op 5 maart 2018 09:41:20 schreef Lambiek:
Maar het plaatje in je voorbeeld, is dat de werkelijke grote van je rol of is dit op schaal en is het in de werkelijkheid groter? Want je hebt het over een grote rol, maar 185mm vindt ik niet echt groot. één meter vijfentachtig is groot, maar dit niet. :)

Ik heb enkel de bewoording grote rol gebruikt om de rollen van elkaar te kunnen onderscheiden. De rollen zijn wel in verhouding met elkaar op het plaatje.

Lambiek

Special Member

@ fcapri,
Ha, ha. Ik neem aan dat je snapt wat ik bedoel.

@ TS,
Laat ik het anders formuleren, zijn de maten in je voorbeeld de werkelijke maten. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
GJ_

Moderator

Op 5 maart 2018 09:08:39 schreef High met Henk:
had die regelaar van control techniques niet de coiler mode?
dan kun je het papier mooi strak houden!
Wellicht een gewenste situatie....

Alleen met de wat duurdere drives, in closed loop. Met zo'n rolletje papier is strak houden alleen mogelijk als de kern word vastgeklemd denk ik.

Op 5 maart 2018 09:50:09 schreef Lambiek:
Ha, ha. Ik neem aan dat je snapt wat ik bedoel. Laat ik het anders formuleren, zijn de maten in je voorbeeld de werkelijke maten. :)

Ja, dit zijn de daadwerkelijke maten. Het is niet zo'n groot ding.

Lambiek

Special Member

Als je kleine rol 80 toeren moet maken, dan neem je een RB35 met een vertraging van 1:50. Die doet 120 toeren per minuut, als je daar een regelaar voor zet ben je er toch.

Hier de motor.
https://produktinfo.conrad.com/datenblaetter/225000-249999/227552-da-0…

En hier kun je die mee regelen.
https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/54

Of met deze.
https://www.circuitsonline.net/schakelingen/17/modelbouw/motorregeling…

Er wordt inderdaad papier van de rol afgerold. Dit hoeft enkel in het begin aangedreven te worden omdat het daarna door de machine(waar het papier in gaat) wordt voortgetrokken.

En dat kun je niet met de hand doen? :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Nee, daar is helaas geen ruimte voor.