Primaire condensator monitor voeding defect

ik heb opnieuw een monitor in reparatie. er is een 150uf 400v bol op de voeding.

heb deze gemeten met mijn esr meter van de 150uf is nog maar 10uf over. volgens mijn meter met een esr van 3.9

verder heb ik de zekering gemeten 1 zekering op de primare kant van de voeding meet ok. de 2de zekering meet open dus stuk. en die zit op de secondare kant van de voeding.

ik maak wel foto´s dan komt het printje wel online op de foto.

verder staat op de seoncare kant geen condensator bol. maar meten ook al wat hoger kwa esr. bijvoorbeeld de 1000uf 25v meet een esr van 0.75

deze zijn groen en van taicon.

wat zou er op de secondare kant nog stuk kunnen zijn die zekering is wel kapot.

blackdog

Golden Member

Hi diode-anode,

Een beetje houvast :-)
Als je meetinstrument nog maar 10 van de 150uF die de condensator moet zijn aangeeft,
dan hoef je de ESR niet meer te meten, deze is dan al niet meer interessant want de elco is dan rot.

Het wel of niet bol staan van een condensator zegt alleen iets als deze bol staat of er prut is uitgelopen.
Niet bol, geen prut = kan nog goed zijn, meet de waarde, meet de ESR als de elco uit de schakeling gesoldeerd.
Wel bol, altijd vervangen.
Wel prut, altijd vervangen.

Hou ongeveer voor een snelle blik 20% aan, wat de variatie van de elco waarde betreft als maximum.
Is de waarde zeg 25% lager dan de opdruk en de ESR is ook wat aan de hoge kant, vervang de elco dan.

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 9 januari 2018 12:55:17 schreef diode-anode:
wat zou er op de secondare kant nog stuk kunnen zijn die zekering is wel kapot.

Je kan de diode(n) in het secondaire deel controleren. Die gaan ook wel eens stuk.

Action expresses priorities LH
maartenbakker

Golden Member

Secundaire zekeringen zijn vrij zeldzaam, dus ik ben benieuwd naar de foto's.

Wel a.u.b. ALTIJD bij een specifieke reparatie het merk en type van het apparaat vermelden. Dat zoekt makkelijker op en dan hebben anderen er nog eens wat aan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Wat voor monitor en waarin is de vraag. In cnc machines zit een monitor waarop de instellingen van de machine af te lezen zijn en het gebeurt weleens dat er dan 380-400 volt binnen komt. Doorgaans heeft dat voor de secundaire kant geen gevolgen, omdat de uitgaande spanningen niet afhankelijk zijn van de aangeboden netspanning. dus de schade blijft beperkt tot de primaire kant.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

het is een L19wa

ik heb de grote elko vervangen plus een diode op de secondare kant van de voeding die meet aan 2 kanten stroom door.

echter de 150uf 400v ging weer bol staan. een nieuwe.

hij deed het maar kort. en toen boem.

nu heb de brugcel gemeten en de + en - op de brugcel geven aan beide kanten een piep door bij het meten,

de brugcel heb ik inmiddels vervangen maar ik moet nu weer een nieuwe condensator halen.

maar dan vind ik het nog wel vreemd dat de zekering op de primare kant niet door is geslagen als de brugcel kapot is. vreemd.

Arco

Special Member

Altijd even de zaken voor de elco doormeten... (maar daar ben je nu ook wel achter... :) )
Als de hele boel onder wisselspanning heeft gestaan kan er wel veel meer kapot zijn gegaan...
De zekering gaat alleen kapot als er een te hoge stroom gaat lopen, en dat hoeft niet altijd in dit soort gevallen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

op internet lees ik dat er ook transistors kapot kunnen zijn,

die maar eens checken ook nog.

zou iemand nog enig idee hebben wat er nog meer kapot kan zijn, en waar ik op moet letten

Arco

Special Member

Aangezien er wisselspanning op de zaak heeft gestaan, zou ik alle halfgeleiders doormeten. (fets, diodes, transistoren...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

vrijwel alle onderdelen op de primare kant zijn kapot.

alles meet in sluiting is het het nog wel waard om dit te verhelpen.?

er is ook een transistor half gesmolten

vergeten

Golden Member

Ik denk dat er in dit geval niet veel op CO zullen zeggen repareer hem maar.
Tenzij er emotionele waarde(niet uit te drukken in geld) in het spel is, is het al snel economisch onverantwoord.
Maar als je er een uitdaging in ziet en je hebt de wil om hem te herstellen, dan zou ik ermee doorgaan.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

als de print al duidelijk verkleurd is door hitte ( zeker bij adapter modellen ) dan mik ik ze ook weg. halfgeleiders hebben dan ook al veel geleden, de elco ging gewoon als eerste..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Even gezocht: Videoseven L19WA is een 1440x900 breedbeeldmonitor. Dus beter dan de gemiddelde FHD modellen. Mogelijk loont het als je goedkoop een gebruikte voeding kunt vinden op ebay of dergelijke. Googelen op het type dat op de voeding staat.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 14 januari 2018 23:55:58 (68%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

ik heb bijna alles vervangen op de primare kant.

alleen nog een nieuwe elco bestellen en klaar met die handel.
ik ga een yageo sk serie bestellen 150uf 400v
zekering is trouwens ook vervangen op de secondare kant plus een diode maar dat heb ik al verteld.

heb de condensator binnen gekregen,

en hij doet het prima. ik heb ook nog een 10uf 50v op de primare kant van de voeding vervangen deze had een esr vanm 22

stond pal tegen een heatsink aan.

hij is klaar. en doet het prima.

het is trouwens geen yageo geworden maar een rubycon condensator 150 uf 420v

hij doet het trouwens nog steeds.

Op 2 maart 2018 06:00:38 schreef diode-anode:
het is trouwens geen yageo geworden maar een rubycon bxw condensator 150 uf 420v

hij doet het trouwens nog steeds.