Arduino schakelt MOSFET of transistor

Lambiek

Special Member

Normaal zet je die over de belasting, in de fet zelf zit er ook een als het goed is.

Heb je nog naar mijn voorstel gekeken?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik had er nog naar gekeken en het leek mij inderdaad de perfecte oplossing. Tot ik naar het prijskaartje keek ;)
Ze kosten bij Conrad bijna een tientje per stuk en dat is me toch iets te veel.

Is dit zoals het zou moeten of snap ik het nog niet?
Wel bedankt iedereen voor het meedenken.
Ik ben pas net begonnen met electronica en het is voor mij een groot leerproces. Het doet me goed dat zo veel mensen met ervaring willen helpen.

Lambiek

Special Member

Op 6 maart 2018 17:43:00 schreef JelleB:
Ik had er nog naar gekeken en het leek mij inderdaad de perfecte oplossing. Tot ik naar het prijskaartje keek ;)
Ze kosten bij Conrad bijna een tientje per stuk en dat is me toch iets te veel.

Bij RS kosten ze de helft.

Is dit zoals het zou moeten of snap ik het nog niet?

Zo staat de diode toch niet over de belasting, plaats hem is over de lamp.

En hoe zit het met de ingangen, had ik al een keer gevraagd. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Bij RS kosten ze de helft.

Maar daar kan je toch niet kopen als particulier, dacht ik?
En dan nog, zelfs de helft is nog erg aan de prijs. In mijn projectje krijg ik hetzelfde gedaan met twee weerstandjes plus een BC547 of zo plus een P-channel MosFet @ 7,6 eurocent... ( als ik tenminste die SMD-krengen ooit gesoldeerd krijg :( )

@JelleB: niets belet je om twee diodes te plaatsen, eentje over de MosFet en dan nog eentje over de belasting. Dat voelt aan als overkill, maar voor de kost hoef je het niet te laten, als een 1n4148 volstaat.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op dinsdag 6 maart 2018 19:52:50 (23%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 6 maart 2018 17:21:26 schreef JelleB:
Kan de blusdiode wel gewoon over de MOSFET dan?
Ik had eerder al gevraagd of het kon, maar het werd me toen afgeraden omdat hij over de last zou moeten.

HO! STOP!

Hij hoeft niet BIJ de belasting, maar hij moet in het schema OVER de belasting. De mosfet zit tussen belasting en 1 van de voedingsdraden. De belasting tussen de mosfet (zelfde punt) en de andere voedingsdraad. Die diode moet dus net als de belasting tussen DIE twee punten.

P.S. En je fet staat nog steeds verkeerdom.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 6 maart 2018 19:59:53 schreef rew:
[...De mosfet zit tussen belasting en 1 van de voedingsdraden. De belasting tussen de mosfet (zelfde punt) en de andere voedingsdraad. Die diode moet dus net als de belasting tussen DIE twee punten.
.

Ik snap niet precies welke plekken je hiermee bedoelt. Zou Iemand dit kunnen tekenen?
Ik zit nog steeds te twijfelen om de LEDs en de claxon over het frame te aarden. Zal dit niet gevaarlijk zijn als door de claxon spanningen van 100V ofzo hierover kunnen staan?

Ik heb de MOSFET nu goed neer gezet, stond inderdaad verkeerd om

Op 6 maart 2018 17:18:07 schreef Lambiek:
En hoe lang gaan de draden naar de ingangen worden, ook in verband met storing op de ingangen?

De draden naar de ingangen zullen vanaf de printplaat van de Arduino naar de voor of achterkant van mijn brommer lopen. Ongeveer een halve meter of iets langer.

Op 7 maart 2018 11:50:23 schreef JelleB:
[...]

Ik snap niet precies welke plekken je hiermee bedoelt. Zou Iemand dit kunnen tekenen?

De lamp zit tussen de drain van de FET en de GND. De diode zit tussen de drain van de fet en de GND.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik snap hoe blusdiodes werken, ik vroeg me alleen af hoe ik het kan maken dat ze op mijn PCB board staan. De diode staat nu over de last, alleen de inductiestroom, als ik het zo mag noemen, gaat nu over het frame.
De accu wordt ook op het frame ge-aard, zou dit kunnen?

Op 7 maart 2018 16:37:15 schreef Lambiek:
Oké, hier dan.
[bijlage]

Gloeiende! Begin jij ook al?

lees https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/41 eens....

Je hebt de mosfet verkeerdom getekend. :-)

(voor de rest: Lambiek is mede-auteur... Gewoon een slip-of-the-finger: Hij weet het echt wel).

Op 7 maart 2018 16:50:44 schreef JelleB:
De accu wordt ook op het frame ge-aard, zou dit kunnen?[bijlage]

Jelle, De inductie-piek zorgt voor een fel-negatieve spanning bij je mosfet. Die kan daarvan sneuvelen als je niet uitkijkt.... Als jij nu bij je mosfet in de buurt die blusdiode past, dan doet die blusdiode daar z'n werk en krijgt de mosfet dus niet die piek te verduren. WEL zorgen voor een goede ontkoppelcondensator op je printje. Ik heb de 1000uF ZLH 25V van rubycon. https://nl.farnell.com/rubycon/25zlh1000mefc10x20/cap-alu-elec-1000uf-…

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 7 maart 2018 19:04:09 (46%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 7 maart 2018 18:59:27 schreef rew:
(voor de rest: Lambiek is mede-auteur... Gewoon een slip-of-the-finger: Hij weet het echt wel).

Ja, sorry. Zie het nu ook. In het artikel staat hij ook fout.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

onderschat de stromen door een claxon niet.

de reden dat ze trransistoren gebruiken om een fet te schakelen, zit hem gewoon in de functie dat je wil gebruiken.
je kan printjes kopen voor op de arduino waar een relais of een fet reeds op zitten. en allen hebben ze een kleine stuur transistor.
-voor de relais omdat die een te zware belasting is voor de arduino
-voor de FET omdat je daar PWM sturing mee kan doen. jouw arduino gaat het niet leuk vinden als die daar op hoge snelheid een fet zijn ingangscapaciteit telkens moet volgooien.

ik heb hetzelfde gemaakt op 12V, maar nog niet ingebouwd wegens de redenen die ze hierboven aanhalen, het falen van de electronica.

mijn eerste versie had een arduino en 2 sets 4ch relais printen.

de nieuwe versie met IRF520 fets, ik koos voor leds omdat ik mijn verlichting wil kunnen PWM'en. toch handig bij ledverlichting

6 kanalen met uitgangen, rechtstreeks aan de datapin van de arduino. 10Kohm bleedweerstanden naar massa.
rechts 2 meetweerstanden (0,1ohm) om de laad/ontlaadstromen van de accu te meten.
display over I2C (4polige header vooraan), bestuurdpaneel (8knoppen) over een 2draad lijn (zelfbouw, de blauwe en bruine draad vooraan)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

De dikke condensator komt van GND naar de +12V.

Een snubber kan en zou een serieschakeling van zo'n 100nF en 10 ohm. zijn. Die zou dan parallel met de belasting kunnen staan. Die 100nF is een bovengrens. Meer moet het echt niet worden, minder zou best kunnen.

Maarrrr... Er wordt opgemerkt: Zou je een lamp mogelijk willen dimmen? Als dat zo is, dan is deze constructie niet zo geschikt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

In deze versie heb ik de ontkoppelcondensator geplaatst en heb ik de blusdiode geplaatst. Zit alles zo op de goede plek?

Je schakelaar werkt niet zo. Probeer zelf eens de fout te vinden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ik vrees zelfs dat de hele Arduino niet veel gaat doen.
Beide tekenfoutjes waren er in de vorige versie ook al.
[[edit]] Enne, zou die drukknop niet beter aan de 3,3V hangen dan aan de 5V?

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zondag 11 maart 2018 17:59:20 (26%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Als het een "uno R1" is, dan is die 5V, en dan is de schakelaar aan 5V wel terecht. Die 3V is aanwezig omdat de USB chip die toevallig nodig heeft en maakt.

Ja, sorry. Zie het nu ook. In het artikel staat hij ook fout.

Ik heb de afgelopen jaren wat geleerd: Hoe te zien dat een P-fet verkeerd getekend is. Dat kon ik toen nog niet. Nu wel. :-) (is echt zo).

[Bericht gewijzigd door rew op zondag 11 maart 2018 20:14:44 (41%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Oei, ik wist niet dat er zoveel verschil is tussen de Arduinovarianten. T/S geeft niet aan welke er gebruikt wordt (of zouden we mogen voortgaan op de Italiaanse kreten "Duemillenova" &c?) dus dat is even gissen. De Arduino Nano die ik gebruik lust zeker geen 5V op zijn digitale ingangen; op de analoge schijnt het wel te kunnen.

Daarmee blijven er dus twee puntjes te verbeteren, en eentje te verduidelijken.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

een arduino nano is normaal wel 5V aangezien daar de atmega168/328 op zit.
er zijn zat arduinos die met een andere atmega werken (32u4, 2560,...) en die draaien op 3.3V zoals de pro mini enzo

k vind het altijd een heel gedoe als je dan randapparatuur moet aansluiten (SPI, I2C,...). moeten die ook altijd op de correcte spanning staan. ben al meerdere 3,3V displays verloren doordat ze 5V op de data kregen

[Bericht gewijzigd door fcapri op maandag 12 maart 2018 07:48:01 (36%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 11 maart 2018 20:21:35 schreef big_fat_mama:
De Arduino Nano die ik gebruik lust zeker geen 5V op zijn digitale ingangen; op de analoge schijnt het wel te kunnen.

Oh! Ik heb een tiental nanos, en bij mijn weten geen een die op 3.3V draait.

De reden is dat voor maximale compatibliteit de CPU een atmega328 moet zijn. En dat ie op 16MHz moet draaien. En dat laatste kan alleen met 5V voeding. Met 3.3V mag ie max iets van 10MHz.

Bij de STM32 zegt de handleiding dat bepaalde pinnen 5V tolerant zijn, en dat andere max 3.3V zijn, omdat ze direct aan analoge modules in de chip hangen. Klick hier maar eens op download datasheet en blader dan naar p34. Dat is dus precies omgekeerd als wat jij zegt. Heb je een datasheet van een chip waar die omgekeerde regels in beschreven staan?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Hm, ik begin te vrezen dat ik verward heb met de Raspberry PI. Excuus!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Voor de raspberry pi geldt het verhaal over "analoge pootjes" al helemaal niet. Die heeft geen analoog.... Maar... Ja, de raspberry pi is inderdaad vrij strict "3.3V only". (de foundation heeft een keer gezegd: beinvloed de betrouwbaarheid. En inderdaad. Iemand had, "misschien kan het toch", het geprobeerd. En het werkte. En na enige tijd niet meer. Tja. Dan zeg ik dan is het betrouwbaarheidsverhaal gewoon uitgekomen..... )

Gistere hier m'n broer op bezoek. Die haalde arduino en raspberry ook steeds door mekaar.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/