RS232 decoderen

EricP

mét CE

Waarmee je zelf ook al zegt dat in de levels van RS232 het misschien wat raar in elkaar zit, maar wel werk...

Je zou nog eens kunnen kijken hoe die PSI verkocht is en hoe die secutest verkocht is (ofwel: foldertje lezen). Verder kun je nog eens kijken of je achter firmware versies kunt komen.
Als het een 'optie' was, zou het zomaar kunnen dat het 'aan' gezet zou moeten worden. Als jouw secutest 'oud'(er) is, dan zou het zomaar kunnen dat de optie er nooit mee gewerkt heeft.

Niks ten nadele van je opdrachtgever, maar ik ben inmiddels zo ver dat ik alleen nog vertrouw wat ik zelf gezien heb - en dan bij voorkeur nog op minstens 2 manieren heb kunnen nameten.

Voor wat betreft je firmware: ik verwacht eigenlijk dat die in flash zit. Ik ken het apparaat niet, maar jij had het over calibratiewaarden. Gezien de opbouw van je hardware, zouden die in dezelfde flash moeten zitten (of in je RAM, maar dan ben je ze nu reeds kwijt...). Ik weet niet wat er aan dat ding gecalibreerd kan of moet worden en of dat in software zit.
Het maakt het wel ingewikkeld. Met een beetje mazzel staan die waarden in een specifiek stukkie flash en zou je dus met wat trucen ze kunnen uitlezen, firmware van een andere pakken, dat mixen en terug zetten.
Echter... het is ook heel goed mogelijk dat 'calibreren' inhoudt: waarden bepalen, inkloppen in een header file, build chain aan slingeren, image in flash frutten.
Daarmee is het ding bij her-calibratie ook gelijk van de nieuwste firmware voorzien. En nieuw is in softwareland tenslotte altijd beter (toch?). Dat kan als er geen verschillende hardware versies zijn (waarbij verschillende slaat op 'de software moet het weten').
Je zou dit een knullige manier kunnen vinden. Echter, als het om een paar honderd apparaten gaat... het is neem ik aan toch wel een techneut die dat doet... is het eigenlijk ook best elegant. Het is een afweging bij de ontwikkeling met de ideeen van toen, de engineers van toen, de tijdsdruk (of het ontbreken daarvan) en de marktverwachting van toen.

fred101

Golden Member

Ik kon het niet laten, na twee dagen volledige onderdompeling in de theorie van logic gates, tekenen van Karnaugh diagrammen, boolean rekenwerk etc toch nog even wat dingen uitgetekend, gerekend en gemeten. Met name rond de RS232 maar dat lijkt toch allemaal te kloppen met wat er in theorie moet staan. Die +/- 5V blijkt RX te zijn en wordt door de PSI gemaakt.

Toen de omschakeling van databus naar adresbus. Dit keer met de scoop. Ik had het bijna gemist, ik zag heel even wat flitsen. Mijn scoop-meter blijkt verrassend goed te zijn in triggeren. Maar qua trigger instelling wat beperkter dus toen de trigger van mijn bench DSO op single shot gezet en lopen klooien met allerlei settings tot het lukte. Zie hier het resultaat:

Die driehoeken zitten direct na het drukken op store even op AD4, AD5, AD6 en AD7. Dit gemeten direct op de pootjes van de processor.
Maar ik meet het ook op de Q4,5,6,7 pinnen van de 373's maar niet op de D pinnen. De databus loopt direct van processor naar SRAM. De LSB adressen via 373's. Q is de output naar oa het SRAM. Dus ik denk adreslijnen.

Als het de adreslijn is zou dat misschien het probleem verklaren. De processor zoekt dan op een verkeerd adres.

Maar wat het is ? op 4 lijnen tegelijk en met een vast interval en alleen bij communicatie met de(galvanisch gescheiden en apart gevoede) PSI.

PSI manuals hielpen niet. Ik dacht het te hebben gevonden. Ze kunnen raar doen als ze te lang niet gekoppeld zijn geweest of na batterij wissel. Dan moet je het geheugen eerst in het menu leeg maken. Maar deze PSI is hooguit geschikt voor 4 draadloze AA batterijen want er zitten geen contacten in het batterijvak :-)
Ik vond wel mooi een psi manual waar uitgebreid de communicatie naar een pc wordt beschreven met alle skippy achtige commando's.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Lambiek

Special Member

Je hebt in ieder geval iets gevonden, maar waar komt dat vandaan is de vraag nu. Het signaal klopt niet, dat is wel duidelijk. Als ik hier een serieel signaal bekijk dan heb ik keurige digitale pulsen. Bij jou zit er tussen de pulsen ook kleine driehoekige signalen, buiten die ene grote die je ziet.

Het lijkt erop dat het signaal helemaal weg getrokken wordt door iets.

Wat verzorgt de serieele communicatie, is dat een MAX232 of anders. Kon dat niet zo snel vinden.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
EricP

mét CE

Ha Fred

Ik heb het idee dat je Lambiek ff op het verkeerde been zet en dat hij denkt dat dit iets serieels is.

Ik denk dat dit een plaatje van AD4, 5, 6 of 7 is. Onderstaand verhaal gaat daar ook vanuit. Verder raad ik je ernstig aan om wat ik hieronder ga schrijven te verifiëren met de datasheet van exact jouw chippie, want dat ding is een 8051 kloon.

Goed, een 8051 heeft - in elk geval in mijn optiek - en wat minder charmante manier van I/O (wel een heel pragmatische, dat dan wel :) ). Die outputs zijn een soort van kruising tussen open drain en totempole (equivalent). Wat er bij een originele 8051 gebeurt, is dat bij een laag de boel gewoon naar GND getrokken wordt. Bij een hoog zou de betreffende tor moeten gaan sperren en een pull-up weerstand voor de 'hoog' moeten zorgen. Echter, dat levert erg beroerde flanken op. De oplossing van Intel was dat de 8051 bij een laag-hoog transitie, de pin 1 clock cycle 'hoog' drived (vandaar: soort van totempole) en zich daarna als open drain gaat gedragen.

Wat jij laat zien, zou het opladen van een RC netwerk kunnen zijn.
Je zou eens kunnen kijken wat er nu aan pull-up op zit. En dat zou je eens wat kleiner kunnen maken - eens kijken wat dat met je plaatje doet.

Als dat inderdaad een fors verschil maakt, dan denk ik dat we je moeten feliciteren. Dan lijkt het erop dat je een rotte controller te pakken hebt die her en der 'vergeet' de boel ff 'hoog' te driven.

Waar je ook nog ff naar kan kijken is of de voeding van de controller OK is. Dat klinkt als een open deur (huh? Je hebt de voeding toch al gecontroleerd?), maar wat ik bedoel is eens meten op de pinnen van de controller zelf. En dan bij voorkeur met een scope en kijken of je daar wat raars ziet als dit verschijnsel optreedt. Zeker als die controller meerder voedings pinnen heeft.
Reden: het zal niet de eerste keer zijn dat een controller geen voeding heeft, maar prima loopt omdat er wel wat pennen hoog zijn en de protectie dioden een soort van voeding verzorgen. Als er nou maar voldoende pins laag getrokken worden, dan houdt dat natuurlijk gewoon op.
Zelfs als het op de pootjes OK is, kan het nog een kapotte bonding wire zijn, maar ja, dat ga je denk ik niet meten.

De pull-ups die op die lijnen zitten verdenk ik minder. Dan zou je meer een redelijke flank verwachten en daarna ellende.

Iets wat de boel plat trekt klinkt me ook niet zo waarschijnlijk in de oren, want je vertelde dat je zo'n beetje alles vervangen hebt. Verder zou je verwachten dat wanneer de bus plat getrokken wordt doordat er iets onbedoeld tot enabled wordt, je ff een piek hebt van die ene cycle waarin de boel 'hoog' gemaakt wordt die daarna weer instort.
Alleen... als je ergens 'per ongeluk' iets 'enabled' wat wat op de bus zet.. Bijvoorbeeld doordat een chippie vanwege timing last heeft van glitches, wat als de bypass C's ouder worden erger wordt... In het origineel gaat het 'net goed' en als het wat ouder is 'net niet'... Hmz... Nare gedachte.

Als ik je goed begrijp, kan je op je 'meet doos' een 'store' commando geven en dan gebeurt dit. Je 'uitleesdoos' komt er dus helemaal niet aan te pas. Correct?

Je zou het Xtal eens kunnen vervangen door eentje die op halve snelheid ofzo werkt. Wellicht zijn je meetresultaten bagger (geen idee wat het ding meet en of timing daar van belang is), maar... die hele beroerde flank zou dan zomaar nog wel eens 'hoog' kunnen bereiken. Als je dus op halve clock een paar metingen kunt scoren (al zijn de resultaten bullshit, nu niet van belang...), RAM onder spanning houden en Xtal weer swappen en dan uitlezen...
Als dat wel werkt, dan heb je denk ik prijs...

fred101

Golden Member

Lambiek: Dit is niet serieel. Dit is een van de 4 gecombineerde data/LSB adreslijnen van de processor. (pin 50 t/m 54 uit mijn hoofd) Daar is niks vreemds te zien totdat er RS232 communicatie plaats vindt. I

Alle 4 geven die driehoeken en alleen bij een store actie. AD0 t/m AD3 zien er altijd keurig uit.

De store opdracht wordt op de PSI gegeven. Dat gaat via rs232 via optos naar de uart poort van de processor. Waarschijnlijk vraagt hij via de uart RX van de uP om een file die de processor dan uit het SRAM moet ophalen en via de uart TX en de opto's weer terug stuurt.

Er zitten nog 4 originele onderdelen, de processor, de RTC en 2 flash roms. Het ding werkt verder prima en gebruikt dan dezelfde poorten/bus zonder die driehoeken.

Edit: Erik, voeding is goed maar ik zal eens meten wat deze doet tijdens store. Store komt vanuit de opslagdoos. Deze vraagt de meetdoos om data. Pullups zitten extern en zijn goed. Die processor werkt intern op sommige dingen met 4 bit.
Ik dacht zelf als eerste aan een timing probleem maar dan zou ik het altijd verwachten. Niet alleen bij store.

Ik heb het twee scopen gemeten en iedere meting was prijs. Het is dus niet iets wat soms optreedt. Het is reproduceerbaar.

[Bericht gewijzigd door fred101 op woensdag 7 maart 2018 18:59:21 (25%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
guidob

Overleden

Het loopt op, ik zou zeggen dat de lijn op dat moment floating is. En dan zou je zeggen dat dit gebeurt als de RAM wordt uitgelezen en er door de RAM geen data op de databus wordt gezet. Kijk eens wat er gebeurt met een pull-up weerstand op één van de lijnen.

Ik zou gaan kijken naar de CS/OE lijnen van de RAM, kijken of dat allemaal klopt bij zo'n driehoek. En mocht er één lijn niet goed staan, dan zou daar het probleem kunnen zitten.
Maar het blijft koffiedik kijken zo :)

Of niet natuurlijk als er andere lijnen ok zijn op dat moment....

Dan zou je zo zeggen dat de helft van de datalijnen van de RAM niet goed werkt bij een read (en de lijnen dus output zijn).

Maar de RAM heb je al vervangen. Processor is het niet (Want alleen bij een store opdracht). RTC ook niet, of de processor zou de tijd willen weten voordat deze de data uit de RAM uitleest om een timestamp mee te geven (?).

Die flash ROMs, zijn die toevallig 4 bit (hint)? Stel dat die worden gebruikt voor opslag.... nope..

Kijk eens of je kan achterhalen of de CS/OE lijnen van de RTC of flash ROMs overeenkomen met het voorkomen van die rare driehoeken. Dan zit daar je probleem wellicht. En dus even met een pull-up weerstand spelen om te zien dat de lijn idd floating is.

[Bericht gewijzigd door guidob op woensdag 7 maart 2018 19:04:40 (12%)

Lambiek

Special Member

Op 7 maart 2018 18:51:33 schreef EricP:
Ik heb het idee dat je Lambiek ff op het verkeerde been zet en dat hij denkt dat dit iets serieels is.

Dat heeft hij inderdaad gedaan ja. :)

Maar we zijn weer op de hoogte.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
EricP

mét CE

Meet 'm dan ook hard op de processor en niet een cm ernaast, om een haarscheur in de PCB uit te sluiten.

De processor moet zoals guidob terecht opmerkt in principe werken. Dus vandaar dat ik denk aan iets raars wat onder specifieke omstandigheden optreedt...

Mooiste zou natuurlijk zijn als je er een andere doos naast zou kunnen zetten en naast elkaar kunt meten.

fred101

Golden Member

Vanmorgen weer even wat gemeten. De "driehoeken" zijn ook even present bij opstarten. (ik bedenk me nu dat ik dus ook eens zonder PSI moet meten tijdens opstarten)

Voedinglijn direct op de uP lukt niet (daar kan ik niet bij) maar dat zal weinig uitmaken want de soldering is goed, met de microscoop geen scheurtjes in de toevoer trace. Geen enkele inzak actie op geen enkel IC. Daarnaast zou ik dat ook op de data moeten terugzien.

Alle processorpinnen waar ik bij kan nagemeten (de paar niet te bereiken gaan naar de display connector er direct naast). Alleen A4,5,6,7 gaan de fout in. Deze gaan via een paar 373's de bus op. Na de 373's is er niets meer te zien. (die maken er natuurlijk gewoon een hoog want de piek is 2V hoog) Deze signalen staan niet
op pinnen van de RTC.
Ik heb verder op alle controle lijnen gemeten of ik daar wat raars zag bij store maar dat was niet het geval.

Wat iemand al opmerkte, er staan ook mini driehoekjes op de bus. Dit ook alleen aan de processor kant en alleen tijdens de store actie.

Maar op A3 zag ik zo'n zelfde grote driehoek, maar dan met een hap eruit. Dus de spanning loopt op, na zo'n 20% van de tijd wordt hij weer nul, weer zo'n 40% later schiet hij weer omhoog en stijgt tot 2V. Ik dacht eerst een runt maar toen zag ik de helling van beide. Je kunt een liniaal langs de beide helling-delen leggen. Ik kon er wel op triggeren maar ik zag er steeds maar 1. Er zullen er wel meer zijn.

Geen goed teken. Alles wat verder op die bus zit is nieuw en overal zit het aan de processor kant.

Het probleem is dat die adres lijnen op het opstarten en store na gewoon werken. Daarnaast zijn het 4 lijnen.

Eens kijken of ik een voetje kan vinden en vooral of er ruimte voor is (hoogte en ruimte tov display connector) want ik zou niet weten hoe ik dit nog verder kan isoleren.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
guidob

Overleden

Het zijn toch adres en datalijnen? Het apparaat werkt verder. Dus 373 ok. Ook normaal gebruik ok, dus data lezen en schrijven ook. Dan werkt schrijven altijd, processor ok.

Blijft specifiek lezen over van logging geheugen. En dat zie je misgaan. Dus of datalijnen van iets kapot. Of adres decoder van dat iets.

Als je een ic kan vinden wat geadresseerd wordt als de databus slecht is, dan is het dat. Als er niets geadresseerd wordt is het lastiger. Wat wil de processor bereiken...

Kan ook bv zijn dat bv de ram geadresseerd wordt, maar dat de write lijn niet goed gezet wordt. Dan staan processor en ram te lezen en is de databus op dat moment floating.

Je zal moet kijken naar de cs enable en read write lijnen moeten kijken van de div chips lijkt me op het moment van het verschijnsel. Is mijn theorie :)

Dat er verschil is in raar gedrag kan best. Hangt er maar van af of er een spoortje dicht langs een floating datalijn loopt. Vandaar de test ook met een pullup weerstand. Kijken of het idd floating lijnen zijn.

Die driehoek signalen kan normaal zijn. Je moet echt de !PSEN en/of de !RD van de externe (X)RAM/EPROM erbij pakken of die op dat moment actief zijn. Kwestie van het datasheet erbij pakken en even naar de timing signalen kijken. De CPU doet ook cycles waarbij de bus idle is en dan krijg je typisch dit soort metingen.
Dus nog geen paniek hier.

Normaal zitten er trouwens geen pull-ups op de AD0-7 deze lijnen: het zijn gewoon totempole uitgangen (of ingang).

Wat nog kan is dat er ergens een ander device alleen aan AD0..3 hangt en die de bus wat anders belast waardoor je wat verschil ziet tijdens deze bus-idle cycles.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
fred101

Golden Member

Om de boel wat op te leuken :-) Dit is de patient. De pcbs zitten normaal aan elkaar geklikt. En de display zit daar boven. Dat geheel zit met een berg korte kabeltjes aan de andere PCBs. Daar heb ik verloopjes voor gemaakt. En om het nog lastiger te maken staat er ook nog 230 en tot 500V op de diverse pcbs

Als ik niet onder de display hoef te zijn (meestal dus) ziet de opstelling er zo uit:

Dit plaatje is AD5, gemeten direct op de standaard aanwezige pull-up aan de processor, in het blauw. Met in het rood pin E3 (Y1 is vergelijkbaar qua timing)van de 74HC138. Daar is dus een relatie.

Ik bedenk me net dat de bus 5V is dankzij de pull-up en wordt door de uP laag getrokken bij communicatie. Niet omhoog, dat doen de pull-ups. Dat betekent dat de lijn dus in eerste instantie succesvol naar gnd wordt getrokken maar daarna omhoog "lekt" en dat is gerelateerd aan een "event" waar de 138 iets mee te maken heeft.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
fred101

Golden Member

Als ik een weerstand parallel aan de pull-up zet wordt het probleem groter. De driehoek krijgt een bolle helling en gaat tot 5V. De secutest loopt dan vast, display geeft rare dingen etc.

Wat wel werkt (om de driehoek te temmen) is een 680pF condensator tussen pull-up en gnd. De driehoek is dan compleet weg. Bij 1nF werkt het nog net. De data pulsen worden dan een soort driehoeken. 560pF verlaagt de driehoek van 2 naar 1V.

Of het wat oplost weet ik niet. Daarnaast zou het niet nodig moeten zijn maar als dit werkt weet ik in ieder geval dat die driehoek het probleem is.

Ik heb nu alleen even AD4 gebruikt. Maar dan weet ik nog steeds de oorzaak niet.

Als ik nu zeker wist dat de 2 processors uit de gesloopte secutests goed waren dan zou ik die nu vervangen om dat uit te sluiten. Maar dat is vrij lastig om te doen en ik weet niet of het board twee transplantaties overleefd, waarschijnlijk wel maar het blijft lastig. De donor boarden waren echt dood (oa verbrande onderdelen op het voeding pcb)

Op de foto hierboven zie je het karkas van de gesloopte. vorig jaar gekregen van de eigenaar van deze secutest voor onderdelen. De kast heb ik open gezaagd als tijdelijke woning van de pcbs van een patient. Want anders kun je echt nergens veilig bij. Ik vond het klote dingen om te repareren maar nu met al die hulpstukken en mijn nu weer aardig groeiende documentatie wordt het steeds makkelijker en leuker. Maar deze heb ik nu wel gezien...

Henry: je kan best gelijk hebben. Ik had er niet aan gedacht dat de bus mogelijk even helemaal door niemand wordt gebruikt maar dan zou de bus hoog impedant moeten zijn en op 5V staan via de externe pull-ups. Nu wordt hij juist laag getrokken en loopt dan "langzaam" op. Ook vreemd dat een Ctje hem laag houdt.

Ik kan eens een pin signature (XY) meting mbv mijn curvetracer op de twee uP's loslaten. En misschien de ingang capaciteiten meten. Dat is weinig werk.

Wil iemand een foto van het pcb zien ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
guidob

Overleden

ik denk dat de processor verder in orde is; het apparaat werkt buiten die ene functie.

Als ik het zo lees dus geen floating lijnen. Lijkt er meer op dat een uitgang van een ic ergens niet meer werkt. Begint even met de bus laag te trekken en houdt het dan niet vol. Of dat er twee ICs beide proberen te schrijven, de ene laag en de andere hoog.

E3 is een enable lijn van de 138. Volgens je schema wordt op dat moment de SRAM gedisabled (CE is laag actief) en met Y1 wordt dan de 373 aangestuurd via de 02.
Als tenminste de stand van de 4053 niet op 'flash' staat.

Het kan dus nog steeds toeval zijn dat Y1 meeloopt en dat het toch ergens anders zit. Het vreemde is dat bij de 373 de datalijnen alleen ingangen zijn. Dan zou de processor niet kunnen schrijven in de latch. Lijkt me een rare foutsituatie. Maar ik zou toch even kijken wat er op de latch gebeurt met het LE signaal.

Wil de processor lezen of schrijven bij zo'n driehoek; status van de RD/WR lijnen?

blijft lastig beredeneren zo. En de pdf is niet compleet en bevat misschien ook foutjes.

Kun je een trace maken van die "driehoek" met het ALE en !PSEN signaal in hetzelfde plaatje? Mogen ook twee plaatjes zijn als je maar 2 kanalen hebt natuurlijk. AD4 + ALE en AD4 + !PSEN bijvoorbeeld.

Op de negatieve flank van ALE moeten de AD0-7 lijnen stabiel zijn, zo niet is de CPU rot of heb je een bus conflict ergens.
Heb je een bus conflict dan zie je meestal trapjes in een van de lijnen of een laag/hoog niveau wat significant afwijkt t.o.v. de rest van de signalen. Dat is hier dus niet het geval.

P.S. Ik heb hier een board met een DSP56002 liggen waar ook de firmware op zijn bek gaat, dat is nog een veel grotere uitdaging: 24-bits data + 8 bits flash + 16 adreslijnen. Daar ben ik ook nog lang niet uit.

[Bericht gewijzigd door henri62 op zaterdag 10 maart 2018 19:48:07 (17%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
fred101

Golden Member

Ik denk dat ik de driehoeken kan vergeten. De 680pF doen het prima maar het verandert verder niets. Looks like Henri was right after all, zal dat 1 jaar verschil in leeftijd wel zijn, of 1962 was gewoon een beter jaar :-)

Gisteren weer een nest draadjes gesoldeerd (die witte dingen op de foto naar een box connector) Dit keer de zeroplus eraan zodat ik de opgeslagen traces rustig op de laptop kan bestuderen. Zinvol ? best wel, een LA is best handig als je weet hoe hij werkt. Dus als oefening alleen al zinvol.

Maar als ik al het meten en uittekenen even vergeet, en uitga van wat overblijft, ofwel, waar zoek ik naar ?

- SRAM en 74 spul is nieuw. Dit veranderde niets.
- RTC, heeft volgens mij niks met het probleem te maken en de tijd klopt, is ook tamelijk obsolete
- Processor, de kampen zijn verdeeld, voor mij nog steeds een kandidaat maar dan voornamelijk omdat er weinig overblijft.
- pcb breuk, ik denk van niet. Het is maar bij 1 functie en zonder uitzondering constant. Microscoop laat niets zien en alle ook maar enigszins verdacht uitziende solderingen zijn overgedaan
- kapot ceramisch Ctje. De pcbs zijn nogal flexibel en dat kan heel eenvoudig Ctjes intern breken en open of short gaan maar ik zie dat hier niet zo snel als relevant.
- Weerstand breuk. Mogelijk maar dan gaan ze open en ik meet in situ nergens een hogere waarde dan de opdruk.
- diodes: allemaal getest
- torren, zijn er maar een paar en allemaal goed.
- opamp, een dual, misbruikt als comparator, getest en voor de zekerheid toch vervangen.
- opto's, getest en voor de zekerheid ook vervangen.
- RS232 voeding, helemaal nagekeken.

Ik begin steeds meer het idee te krijgen dat EricP gelijk gaat krijgen met zijn vertrouwen in info van eigenaars.
Toch maar de eigenaar eens vragen hoe zeker hij weet dat deze combi voorheen gewerkt heeft en vragen of hij even een werkende kan missen als vergelijk want zo schiet het niet op. Uit het manual denk ik op te maken dat de PSI juist behoorlijk universeel is. Hij werkt zelfs voor meer G&M instrumenten.

Edit, ik heb nu een berg runs opgeslagen. Ook nog een keer de RS232. Nu kan ik RX en TX direct op de uP wel lezen.
RX: TAS! a (commando gestuurd door psi)
TX: spatie
TX: .yx$ 23b > (dus antwoord van secutest)
RX: DIS! 0c031710; geen gegevens; 0d1728; om te printen; 0d1740; of om op te slaan; 0d1758; voor handen; 02
TX een spatie

De PSI geeft dus de melding "geen data" omdat de secutest eigenlijk geen data stuurt. TAS! en DIS! komen niet voor in de commandolijst die gebruikt wordt voor communicatie van computer en PSI (daar wordt PRO? gebruikt, maar mogelijk wel tussen PSI en Secutest.

Ik heb nu de volgende LA traces:
- uart RX en uart TX direct op de processor,
- nRD op pin uP en nWR na 4053 op de nWE lijn van het SRAM,
- ALE(op LE van 373),
- nPSEN
- nCE1 van sram, (is ook E3 van de 138)
- CE2 van sram
- nOE van sram,
- AD2 en AD7

Ik zie niks vreemds behalve dat nCE1 van het SRAM na store continue laag is terwijl het bij een gewone random run bij elke read en write gelijk met het nWR of nRD commando hoog wordt (nCE1 is volgens de truth tabel alleen bedoeld voor standby mode) Maar op dat moment hoeft hij natuurlijk ook eigenlijk niets op te slaan.

Twee screenshots (het plaatje met witte CE1 trace is gewoon "idle" Die met blauwe CE1 trace is direct na de RX lijn van RS232 wat ontvangt.
Probleem hier is dat de zeroplus wel 100 MHz is maar niet veel data kunnen opslaan. (32k en dan heb ik ook nog compressie aan staan)
Hij begint bij het eerste teken van leven op de RX poort te sampelen maar dan is hij al klaar voor het commando af is. Dus eigenlijk zegt het niks anders dan dat de lijnen kunnen werken.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
guidob

Overleden

In de blauwe trace zie je in ieder geval dat de RAM wordt gelezen (CSen zijn enabled, OE ook). Zegt verder niet zoveel, je hebt idd meer info nodig.

Kan de samplefreq van de LA niet omlaag?
Of synchroon maken aan de processor klok?

Het is idd een beetje raar dat de /CE1 constant laag is. Maar als dat in deze mode wat logic uitspaart, dan hebben ze dat vast niet nagelaten.

Maar idd eerst maar navragen of het eigenlijk zou moeten werken..

fred101

Golden Member

De RS232 is maar 9600 baud. Dat tegelijk met de 1MHz bus redt ik nooit in 32k. Ik zit nu het manual van de zero+ te lezen. Ik denk dat ik hem kan laten triggeren op de eerste RX en dan een timer activeren. Bij de Tek doe ik dat ook. Ik weet tenslotte hoelang de RS232 RX duurt.

Ik ken de Tek ondertussen beter en kan daar al aardig mee uit de voeten, die kan waanzinnig veel qua trigger, maar van de zero+ kan ik de trace naderhand op de computer bestuderen en die kan rs232 decoderen. De Tek heeft RS232 dus kan aan een pc maar ik heb nog niet uitgezocht of ik daar wat zinnigs mee kan. De 5,25" floppy die er bij zit is ook niet echt bruikbaar tegenwoordig. Zou niet verkeerd zijn. Al was het maar vanwege de hoeveelheid poorten (>80) Maar dan moet ik eerst het front eens uit elkaar halen want een aantal knoppen blijven hangen, net degene die je steeds nodig hebt.

De secutest zit weer in elkaar. De eigenaar regelt tzt een werkende secutest als vergelijk. Ik ben heel benieuwd. Ik ga hem wel nog aan de RS232 hangen en met dat python programma verder. Gewoon om te leren.

Iedereen in ieder geval bedankt voor de hulp en ik laat tzt nog wel weten hoe het afloopt.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Die traces zien er volledig normaal uit. Ook de /CE1 kan normaal laag blijven, ook niet abnormaal. Er wordt toch pas geschreven als /WR actief wordt. Als er niks anders op de bus zit zou de /CE1 zelfs gewoon aan GND geknoopt kunnen worden.
Zoals guidob zegt zal de meest simpele (goedkoopste) oplossing de /CE1 direct aan een adreslijn hangen.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
fred101

Golden Member

Ik moest wachten tot de epoxy van een PCB reparatie klaar was en heb toen ondertussen de Tek 1241 maar eens open getrokken. Dat liep natuurlijk weer een beetje uit de hand. Gelijk maar als mini-teardown op video gezet. Alle 14 eproms gecopieerd, de boel ontstoft en de knoppen met een drupje K61 behandeld. Dat hielp gelukkig prima, nu werkt het een stuk beter. Dat zal ook voor de metingen gelden want de connector voor pod 0 had een opgevouwen pin (en die raakte zijn buurman)

Dat apparaat is overigens heel service vriendelijk gebouwd. Er zit een soort "kooi" met PCBs die je met twee scharnieren zo omhoog klapt. Daardoor kun je ook zo bij het frontpaneel.

Echt een mooi apparaat. Ik ga straks eens het ding aan de computer knopen. Eens kijken of ik meet-data kan overzetten en settings kan opslaan. Hij heeft de RS232 plugin en ik heb het rs232 manual erbij (en iets van software op een 5,25" flop)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs