Nieuwe Pickit beschikbaar

Lambiek

Special Member

Kijk wat ze erbij zeggen. "gaat de populaire pickit3 vervangen" De pickit2 was populair, de pickit3 is een rampen ding. Het is te hopen dat deze een stuk beter is.

En voorlopig werkt het alleen nog met MPLAP zo te zien.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
paaltje73

Golden Member

De kop was "Voor de liefhebbers".

Arco

Special Member

Ze maken vreemd genoeg weer dezefde fout als bij de pickit3: geen standalone GUI voor programmeren... :(

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Ja, dat is inderdaad weer jammer ja.

Op 7 maart 2018 19:07:53 schreef paaltje73:
De kop was "Voor de liefhebbers".

We zijn ook liefhebbers, als hij maar beter wordt dan de pickit3. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik heb een pickit3, welke problemen hebben deze dan?

Geert

Op 8 maart 2018 07:57:54 schreef GeertG:
Ik heb een pickit3, welke problemen hebben deze dan?

Geert

geen eigen GUI, vaak CPU's niet vinden (not supported part), fuse bits niet correct programmeren en de meest bijzondere die ik gevonden heb is wel programmeren en vervolgens blijkt de pic toch gewoon leeg te zijn.

RTFM, dan pas vragen...
Lambiek

Special Member

Op 7 maart 2018 21:04:57 schreef paaltje73:
Goeie film zeg.

Dit is nu typisch een voorbeeld van een manager, geen verstand van zaken en zijn zin doordrijven. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Er is wel degelijk een GUI voor de PicKit3. De link is al meerdere malen door Arco op dit forum gezet.
Ik heb zowel de PK2 als de PK3, geen problemen whatsoever met de PK3

Just find out what you like and let it kill you
Arco

Special Member

Die kwam er pas na lang aandringen van de gebruikerscommunity... ;)
(de originele GUI 1.00 was totaal onbruikbaar en crashte ook steeds...)
Ook hardwarematig is de pk3 wat minder als de pk2: de 74LVT1T45 buffers schijnen (bij onrechtmatig gebruik) nogal eens kapot te gaan...

De nieuwe pk4 mag volgens de omschrijving geen condensator meer aan de MCLR lijn hebben omdat 'ie veel sneller is en de condensator daarbij stoort.
(microchip zegt dat die toch niet nodig is. blijkbaar hebben ze nog nooit in het veld gezien dat die c wel degelijk nodig is om reset door storing te vermijden...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Is de GUI voor de pickit3 deze van Microchip zelf (zoals te vinden op hun site) of is er een andere en betere?

Geert

Arco

Special Member

Is van Microchip (V3.xx)
Van de Pickit2 is alle sourcecode en documentatie beschikbaar (van de pk3 niet volgens mij), dus niets weerhoudt je om daar zelf iets voor te schrijven... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Op 8 maart 2018 12:52:30 schreef Arco:
De nieuwe pk4 mag volgens de omschrijving geen condensator meer aan de MCLR lijn hebben omdat 'ie veel sneller is en de condensator daarbij stoort.
(microchip zegt dat die toch niet nodig is. blijkbaar hebben ze nog nooit in het veld gezien dat die c wel degelijk nodig is om reset door storing te vermijden...)

Die condensator heeft wel degelijk nut, ik doe het in ieder geval niet zonder.

Wordt geen pickit-4 dus. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
paaltje73

Golden Member

Lijkt mij allemaal een beetje voorbarig geneuzel. Duurt geloof ik nog een jaar voor dat het kind ter wereld is. Ben nu met m'n 2e pickit3 aan het werk daar m'n 1e niet tegen 24 volt kon. Tsja, dikke bult dus.
Beide programmers hebben gedurende 3 jaar vlekkeloos gewerkt zonder 1 enkel probleem.
Misschien ook een hoop problemen door de programmeurs?
M.vr.gr henkie

Arco

Special Member

De pk3 presteerde over het algemeen minder als de pk2 qua 'stevigheid'
(ook mechanisch; de behuizing is van een breekbaar plastic terwijl de pk2 'taai' was)
Wat de oorzaak van kapotgaan precies is doet weinig ter zake. Feit is dat de pk2 minder vaak kapot ging...

Een ding waar ze beiden niet tegen kunnen is vallen op een harde vloer; het 680µH spoeltje breekt dan bijna altijd van de print af...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hensz

Golden Member

Op 8 maart 2018 17:01:31 schreef paaltje73:
Duurt geloof ik nog een jaar voor dat het kind ter wereld is.

Ik lees in de link dat volgende week dinsdag jou jaar al om is. :+

Don't Panic!
paaltje73

Golden Member

Ik ga morgen eerst een pak oliebollenmix halen.

"45 is beschikbaar voor levering op 20-mrt-2018
We hebben meer op voorraad in de week van 9-4-18"

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Ik gebruik de PK3 al een paar jaar, en ik ondervind vooral bug's in de IPE software, maar als je weet hoe je er mee om moet gaan werkt alles zonder problemen.
De problemen die ik heb zijn :

- bij het overschakelen naar andere firmware voor PK3 ( andere pic
controller),blijft hij hangen en moet je opnieuw opstarten.

- als je de pic voeding geeft uit de PK3, heeft de voeding van de PK
blijkbaar niet altijd genoeg vermogen, en moet je de PIC eerst
loskoppelen van de voeding,connect klikken , pic terug plaatsen en dan
programmeren.

- de IPE software is een stuk trager dan de pickit 3vxx software.

Idd jammer dat ze zich vooral richten op MPLAB gebruikers.

En over de condensator over MLCR:
is het niet zo dat de condensator nodig is , maar NIET tijdens programmeren ??? zo staat het toch in de meeste datasheet's van PIC's (en lijkt me logisch?).

Sine

Moderator

Mike was er niet zo heel blij mee geloof ik ;)

https://www.youtube.com/watch?v=jXVWk-7OFvY

Oh .. wacht ... ander ding.

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 9 maart 2018 21:09:02 (14%)

Arco

Special Member

is het niet zo dat de condensator nodig is , maar NIET tijdens programmeren ???

Even eraf halen voor programmeren is natuurlijk geen haalbare zaak... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com