RFID aan PLC-ingang

Beste,

Ik ben voor mijn eindwerk bezig met een HVAC-installatie te ontwerpen. Hiervoor moet ik ook een toegangscontrole voorzien.

Het geheel zal gestuurd worden met een ET 200sp PLC.

Nu wil ik graag een RFID-reader gebruiken als toegangscontrole om te bepalen wie binnen mag en wie niet. en te kunnen zien wie al binnen is.

Ik weet niet of het mogelijk is, maar is dit mogelijk als analoge ingang?

Hebben jullie nog tips welke RFID reader ik best hiervoor gebruik? liefst zo goedkoop mogelijk (want via 4xIO-Link ST --> RFID reader is niet toegestaan wegens te duur...)

Hopelijk kan iemand mij helpen.

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groeten,
Glen Van Staey

Lambiek

Special Member

Op 7 maart 2018 15:29:54 schreef Glenke:
Nu wil ik graag een RFID-reader gebruiken als toegangscontrole om te bepalen wie binnen mag en wie niet. en te kunnen zien wie al binnen is.

Ik weet niet of het mogelijk is, maar is dit mogelijk als analoge ingang?

Hoe wil je daar je data uithalen met een analoge ingang?

Hebben jullie nog tips welke RFID reader ik best hiervoor gebruik?

Ik zou iets pakken wat je serieel uit kan lezen, maar dan moet die PLC wel een serieele poort hebben.

Is rond de 50,- Euro iets?

Siemens heeft daar mooie modules voor.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Gewoon telepathie gebruiken, heb je ook geen RFID nodig en het is daarom supergoedkoop.

Ik zoek ook een koffiezetapparaat dat babyvoedsel kan opwarmen en kan stofzuigen, liefst ook zo goedkoop mogelijk want ik heb maar 1 wandcontactdoos waar ik het apparaat op aan kan sluiten.

Ik snap eigenlijk niet wat toegangscontrole en beheer met HVAC en een PLC te maken heeft.

Misschien moet je even wat meer informatie geven over de architectuur van je systeem en software.

This is the world we know best, the world of madness
mel

Golden Member

Toegangscontrole"toegang" is meestal een digitaal signaal ergens.
Als dit hoog word, mag je naar binnen...
Dus?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Lambiek

Special Member

Als je een beetje creatief bent, zijn er genoeg oplossingen te bedenken die niet veel hoeven te kosten.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

$6.22 en je weet alles.

Natuurlijk alleen voor een proefopstelling, dit is niet echt veilig spul.

Het zit zo:

Ik heb voorgesteld om met een badge-systeem te werken en de uitgang van deze RFID lezer te koppelen aan een digitale uitgang van een PLC.

Nu blijkt dit niet voldoende.

Het mag met badges, maar dan moet er wel duidelijk worden wie er toegang is verleend, en dat je ook kan zeggen wie er geen toegang krijgt. Misschien beter een vingerprint sensor? maar hoe koppel ik deze aan mijn PLC. als analoge ingang die dan een bepaalde waarde doorgeeft aan mijn PLC?

Ik ken hier echt te weinig van, maar moet het wel opnemen in mijn eindwerk...

Mvg,
Glen

Acces and Control vereist een database.

Die funtionaliteit zit niet in een PLC, jij wilt weten wie naar binnen mag, welke rechten deze gebruiker heeft, anti-passback, registratie van welke passen er zijn aangeboden, ingelogd, uitgelogd en in welke zone, time stamp etc.. etc..

Of je een vingerafdruk gebruikt maakt niet uit, zelfde informatieprobleem.

Vandaar mijn eerder opmerk over een koffiezetapparaat die dingen moet kunnen die je normaal gesproken niet doet met een koffiezetapparaat.

This is the world we know best, the world of madness

Een Siemens RF680R met Profinet? Deze kan je rechtstreeks op de PLC aansluiten.
http://w3.siemens.com/mcms/identification-systems/en/rfid-systems/sima…

Hoe uitgebreid moet het zijn? (10-100-1000-1000000 badges?)
Wat gebruik je als HMI?

Op 8 maart 2018 12:38:24 schreef --pino--:
Een Siemens RF680R met Profinet? Deze kan je rechtstreeks op de PLC aansluiten.
http://w3.siemens.com/mcms/identification-systems/en/rfid-systems/sima…

Hoe uitgebreid moet het zijn? (10-100-1000-1000000 badges?)
Wat gebruik je als HMI?

Dankje! ik denk dat Profinet ideaal is. Momenteel heb ik nog geen HMI voorzien. is dit noodzakelijk ?
Als ik 100 badges heb is het goed, maar ik moet er natuurlijk wel een 'persoon' aan kunnen toekennen.

Lambiek

Special Member

Die data bank zal je zelf moeten maken, ieder persoon zijn eigen gegevens. En voor 100 personen wordt dat nog aardig wat werk. En als er dan personen zijn die niet op bepaalde afdelingen mogen komen, dan weet je wat je te doen staat.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Sine

Moderator

ET200 is puur de IO, daar hoort nog ergens een PLC bij :)

En toegangscontrole in een HVAC systeem? Het is dat het een schoolvraag is, anders was dit een ERG vreemde oplossing.

Op 12 maart 2018 09:18:46 schreef Sine:
ET200 is puur de IO, daar hoort nog ergens een PLC bij :)

TS heeft een ET200SP, dus waarschijnlijk een CPU 1510SP-1PN = CPU.
Een CPU 1515SP PC zou natuurlijk ook nog kunnen, dan heb je nog veel meer mogelijkheden.

Het is voor zijn eindwerk, zou het enkel theorie zijn?

Lambiek

Special Member

Ik denk niet dat het alleen om de theorie gaat, want hij schrijft dit.

Hebben jullie nog tips welke RFID reader ik best hiervoor gebruik? liefst zo goedkoop mogelijk (want via 4xIO-Link ST --> RFID reader is niet toegestaan wegens te duur...)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Shiptronic

Overleden

HVAC met toegangscontrole , niet bezet = 12 °C , wel bezet = regelbaar tussen 17 & 23 ? bij het verlaten van de ruimte blijft de verwarming/airco niet onnodig aan staan ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Inlognaam en passwordt via een MMI?