Sony STR-DE135 tuner/versterker ontvangt geen FM-stereo meer

Ik heb een Sony STR-DE135 versterker met ingebouwde tuner die inmiddels geen FM in stereo meer kan ontvangen ;(

De stereo-indicator gaat nooit aan en het geluid is ook daadwerkelijk mono. Het is geen defect v/d indicator, deze gaat namelijk bij de display-test die in de service manual is genoemd wèl aan.

Ontvangst in mono is goed en ook RDS werkt. De antenne is het probleem niet. Ook aangesloten op de CAI is er geen stereo ontvangst.

Helaas heb ik er verder niet heel veel verstand van ;( De service manual heeft het over een niet nader omschreven "tuner pack", in werkelijkheid een metalen doosje waarin ik o.a. de FM stereo decoder IC zie zitten (LA1837).

Nu vond ik met de zoekfunctie op het forum wel dat vergelijkbare problemen vaak opgelost kunnen worden bij jaren '90 tuners door het draaien van één of meerdere verstelbare spoelen in de tuner :o Alleen... er zitten meerdere in de buurt van het decoder IC :+

Welke zou het kunnen zijn, of, hoe kan ik erachter komen welke het zijn? Of is dit probleem überhaupt niet op te lossen hiermee?

https://i.imgur.com/mKDvnFPl.jpg

https://i.imgur.com/YBwoZJzl.jpg

het is meestal zo'n trimspoeltje met een klein schroefje erin, dus de metalen met blauwe kern of die zwarte linksonder. je hebt maar een heel klein beetje verstellen nodig, is er dan stereo geluid, de tuner even op alle delen van de fm band testen, rond 88, 100 en 106 op een zender afstemmen en zien of daar ook stereo ontvangst is. is het dan goed laten spelen, soms komt het probleem nog terug na een week of wat, dan nog iets bijstellen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Vooraf wel even merkje zetten bij hoe het spoeltje nu staat!... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het kan dus alleen die met een klein stelschroefje zijn? Dan moet het inderdaad die blauwe zijn (L10). Ik ga het eens proberen :D

Die linksonder tussen de 2 grote zwarte is niet verstelbaar, in het gat zit alleen een spiraalvormig spoeltje.

Edit: ik ga 'm eerst markeren met een druppeltje lak :)

[Bericht gewijzigd door Fien_ op donderdag 8 maart 2018 14:47:40 (11%)

Het is 'm niet ;( Beide kanten op geen stereo. Het beïnvloed alleen de auto-tuning functie, lijkt het. De ene kant op stopt hij zelfs niet meer bij goede zenders, de andere kant op stopt hij te vaak, ook bij slechte zenders. En te ver draaien zorgt ervoor dat een goede zender gaat ruizen.

Ofwel, het lijkt niets te maken te hebben met de stereo-functie ;(

Het plaatsen v/d markering is trouwens niet goed gegaan... ik dacht dat de blauwe rand mee ging draaien, dus had de markering daarop gezet... bleek echt alleen dat binnenste schroefje te draaien...

Ik heb 'm wel weer redelijk goed gekregen aan de hand v/d foto :)

Zouden de andere exemplaren de moeite waard zijn om te proberen?

dan is het een andere spoel, maar welke weet ik zo dan niet. kwestie van proberen, maar een klein beetje draaien, en eerst markeren met een krasje..

dit tuner blik zit in meer tuners, heb er ook al 1 gehad waar de voeding van 15V te laag van was, daardoor kwam er te weinig geluid uit, ook andere ingangen van de versterker.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb ze inmiddels allemaal een keertje gedraaid op die ene kleine in het afgeschermde hokje bij de COAX-aansluiting na. Hebben allemaal geen effect op wel/geen stereo ;( Sterker nog, het veranderde überhaupt niks hoorbaars aan de ontvangst ;(

De LA 1837 is voorzien van de stereodecoder en die zou dus defect kunnen zijn.

Misschien gaat er iets mis bij pin 15.

If a current of 50 μA or greater flows from this pin, the system is forced to mono.
Connecting this pin to ground stops the VCO.
The resistor limit values are the same as for pin 14.

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Het downloaden van de datasheet van het ic is leerzaam. Een ontwerper houdt zich meestal aan die gegevens.
Ook kun je daar in terugvinden waar de diverse spoelen voor dienen. Het maakt de kans weer kleiner dat je onnodig kringen verstemt die weinig met de fout te maken hebben. Je vond er al een die het afstemgedrag bepaalt, die moet je dus niet hebben.
Je kunt ook zien waar het instelpotmetertje aan vast zit en van daaruit afleiden waarvoor het dient. Zonder enig meetinstrument is het riskant om kringen te verstemmen, zeker als je niet weet waarvoor ze dienen.

REGEL 1 bij TUNER Herstel: Nooit zo maar ergens aan gaan draaien!!!!!

Pen 15 van de LA1837 krijgt een signaal van de PLL(Phase Lock Loop)
Deze PLL heeft extensie in&-uitgangen om diverse ic's aantesturen.
De PLL is verbonden(Sanyo control bus) met een Microcontroller waaraan de front schakelaars zitten.
Als je de tuner op mono of stereo schakeld ,moet je dus op Pen 15 een verandering van spanning zien.
Als dit niet het geval is , zit het probleem er dus VOOR.
Die blauw/witte Flex-Flatcable kan een verdachte zijn.vertinde uiteinde kunnen oxyderen of zelfs gescheurd/onderbroken zijn.

[Bericht gewijzigd door Arabel op donderdag 8 maart 2018 20:27:00 (12%)

Re-integratiecoach uitgerangeerde en degoutante electronen

Ik heb de datasheet van het IC al eens gelezen, helaas is mijn kennis niet toereikend om daar veel nuttigs mee te doen ;(

De spanning op pin 15 zou ik eens meten met een multimeter, daarbij de mono-stand in- en uitschakelend :D

Het "tuner pack" is inderdaad verbonden met een microconroller, een UPD78044. Tevens eigenlijk ook het "hart" van deze tuner/versterker... naast het knoppenpaneel en de tuner stuurt 'ie o.a. ook het display, IR-ontvanger en het volume-motortje.

De contacten van de flatcable zijn aan beide zijdes nog glimmend, niet geoxideerd, dus dat lijkt me het probleem niet.

De spanning op pin 15:

7,9v in "normale" stand.
4,6v als mono-stand is ingeschakeld.

De spanning veranderd dus wel bij het schakelen v/d mono-stand.

Dat spoeltje met die blauwe rand is mogelijk de verdachte. In dat spoeltje onder de wikkelingen zit een ceramisch c'tje en daarop zit een coating van zilver welke is geoxideerd waardoor de waarde niet meer klopt. Spoeltje vervangen zal de oplossing zijn, soms wilde het ook weleens lukken om het spoeltje uit te solderen, met tunerspray 600 schoon te blazen weer in te zetten en af te regelen. Er zijn 2 punten op de print waar de meter op wordt gezet en dan afregelen op 0 volt als ik het goed heb. Zomaar in het wilde weg ergens aan gaan draaien is altijd de verkeerde oplossing.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Ik weet niet of het nu nog zo is maar in een grijs verleden werd er met het stereo signaal een piloottoon van iets van 19 Khz meegezonden om de stereo decoder in te schakelen maar of dat nu nog zo is?.

Ja, met o.a de PLL in de LA1837 wordt die gedetecteerd.

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Vaak staat het mf-gedeelte er dan iets naast. Te herkennen bij auto-tuning. Hij tuned dan vaak net naast de frequentie. Bijna altijd zijn dit 2 spoeltjes naast elkaar. Ik zou m'n geld dus inzetten op de beide spoeltjes rechts bovenin. Heel voorzichtig draaien met een sterke zender ervoor totdat je stereo lampje weer oplicht.

Waar zouden die twee dan aan vast zitten?

Damn the torpedoes, full speed ahead!
RAAF12

Golden Member

Mijn antwoord :-) pin 21 en 20, low pass filter (LPF) Voor het uitvinden waarom er geen stereo is kan de gebruiker wellicht iemand zoeken in de buurt die het leuk vind om te doen. Of een repaircafe inschakelen ect. Die tip van Zoef de Haas is m.i de meest waardevolle. Ik heb dat c'tje in de spoelbehuizing idd ook wel vervangen.

En zoals eerder gemeld ging de LA1837 vaker op stap met de LC72131, zoals hier in de JVC MX-J100.

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Jullie bedoelen dus het compleet vervangen van die met blauw randje?

Hij had geen effect op de stereo-ontvangst bij het draaien, het beïnvloedde alleen de gevoeligheid van de auto-tuning.

Als ik 'm ga vervangen, waar vind ik dan de waarde/type van de huidige?

De 2 spoeltjes rechtsboven draaien had ik al geprobeerd, geen effect op stereo. Eigenlijk überhaupt geen hoorbaar effect.

[Bericht gewijzigd door Fien_ op zaterdag 10 maart 2018 19:13:42 (19%)

Krelis Vonketrekker

Golden Member

Denk ook, dat spoeltje met blauwen rand de discr. is.Bij verstemmen, moet je denken aan een kwart slag hoogstens, niet aan twee maal rond! En gebruik geen metalen schroevendraaier, dan heb je gelijk verstemming!Het luisterd erg nauw.Zou het opnieuw proberen, en langzaam draaien!

Ik had het met een metalen schroevendraaier gedraaid :/ Wel langzaam gedraaid.

Waarschijnlijk heb ik geen kunststof iets wat zo smal is om erin te passen... moet even gaan zoeken...

Frederick E. Terman

Honourable Member

Los van de verstemming met metaal, maar dat kerntje is erg hard en kan zomaar breken. En dan krijg je het er niet meer uit of gedraaid.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
RAAF12

Golden Member

@Fien_
Dat spoeltje met de blauwe rand gaat naar pin 9 van het IC. De zelfinductie is te regelen door aan de kern te draaien, maar als de interne condensator in de spoelbehuizing is verlopen werkt het circuit niet zoals het moet. De twee spoeltjes rechtsboven dienen voor het L en R audio filter (anti-birdie) en hebben geen invloed op de werking van de stereodecoder.