Eplan Reslaisschakeling

Ik heb een opdracht maar snap het niet.

- Relais schakeling (K1,K2) - vb 24V ac
Met druknop: Stop (1x), Start (2x)

Als S1 (Via K1) Brandt H1 en H2 niet
S2 (viaK2 " H2 en H1 niet
S1 en S2 mag niet teglijk tijd bediend zijn

- Tekening 1. Hoofdstroom (lampen(220V,ac) H1,H2)
2. steurstroom (K1, K2, S1, S2, Stap)

Lambiek

Special Member

Dat is toch niet zo moeilijk?

Heb je zelf echt geen idee?
Denk eens aan je extra contacten die je kunt gebruiken, of eventueel een hulprelais.

Probeer eens een schema te maken voor je zelf.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 9 maart 2018 11:10:16 schreef Lambiek:
Dat is toch niet zo moeilijk?

Heb je zelf echt geen idee?
Denk eens aan je extra contacten die je kunt gebruiken, of eventueel een hulprelais.

Probeer eens een schema te maken voor je zelf.

Ik snap er niks van en de leraar wilt niks uitleggen en ik heb het programma nooit gebruikt.

In dat geval is de opleiding defect of hij wordt verkeerd gebruikt. Dit heeft niets met techniek te maken.
Ik raad aan naar een mentor of soortgelijks te gaan en hem dit probleem voor te leggen.

ik moet nog steeds mijn opdracht inleveren!

Google: Eplan how to?

Google: Eplan example?

Vandaag inleveren?

Is toch wel de basiskennis van Eplan. En dit is toch niet meer je eerste les?

ps: inzet word hier beloond ;)

ASPA-tech.be
High met Henk

Special Member

Ik zeg niet dat ik Eplan niets vindt: het is een prachtig pakket

maar de Eis Eplan en iets ontwerpen: 1 van de 2 moet je eerder gehad hebben om dit tot een goed einde te brengen.

Gezien het feit dat de meeste opleidingen minimaal een half jaar draaien gok ik dat je iets van relais schakelingen eerder gehad moet hebben en Eplan nieuw is (ook uit je opmerking)

er zullen voor Eplan ook wel tutorials zijn, dus zou die eens door gaan spitten.

Even voor de goede orde: ik geef zelf ook nog les en behandel zelf ook dit sort problemen: mijn jongens werken dan niet met Eplan, maar als ze in april straks op stage gaan en met Eplan moeten werken pakken ze het in no time op op de stageplaats, want ze weten WAT ze moeten tekenen... en ja dat zijn ook 1e leerjaar.

PS: snap niet dat hij 2 relais gebruikt.... kan er ook met 1... Maar dit kan ook wel, is alleen raar. ga wel uit van moment contacten, wellicht bedoeld hij houd contacten als in huisinstallaties..... Ik doe meer met automatisering..

na 1 mei is het afgelopen met lesgeven voor mij :)

[Bericht gewijzigd door High met Henk op vrijdag 9 maart 2018 11:50:14 (12%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ik geef een klein voorzetje:

Kijk naar de discussie die nu gaande is geheten "schakelaar".

Daar kon wel eens wat in staan....

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!
Lambiek

Special Member

Op 9 maart 2018 11:14:53 schreef Robino:
Ik snap er niks van en de leraar wilt niks uitleggen en ik heb het programma nooit gebruikt.

Je hebt het in je start post alleen maar over dat je de werking niet snapt van je schakeling.

Maar je begrijpt het werken met E-plan dus ook niet, waar is het mis gegaan?

Heb je hier helemaal niets over gehad dan, of is het meer een questie van niet opletten geweest? Het lijkt mij stug dat beide onderdelen niet behandeld zijn en als het daadwerkelijk niet behandeld is, dan is het een slechte school waar je nu zit.

Dus, wat is er aan de hand?

Wat voor school is het?, wat voor opleiding doe je en welk niveau?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

2 uitdagingen:
1e is het ontwerpen van de schakeling. Teken dat eerst op papier uit. Laat zien wat je bedacht hebt en bij vragen stel ze hier.
2e is het tekenen met Eplan. Dat doe je pas als je het eerste uitdagign opgelost hebt. Ook daar geldt: probeer eens wat op te zetten in Eplan en laat het hier zien. Bij vragen stel ze hier.
Met wat voor versie Eplan werk je? De Education versie? Als het goed is zit daar een PDF bij.

Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt, maar je wordt oud omdat je stopt met spelen.
High met Henk

Special Member

@den donz: exact wat ik ook probeerde te vertellen: jij vertelt het korter en bondiger :)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???