lcd -> 7 segment

is het mogelijk om de data (bv temperatuur) op n lcd over te zetten naar n 4voudig 7segments display?

Arco

Special Member

Kan altijd. Hoe eenvoudig of gecompliceerd het is hangt van het type lcd display af...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

LCD met een HD44780 chip, dus eigenlijk een van de meest gebruikte LCD's

de 4voudige 7segments display is de 5643a6-1

Arco

Special Member

Je zult dan wel een keuze moeten maken welke 4 digits van het 16x2 lcd je op dat display wilt hebben. Heel erg simpel wordt het niet...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

ik ben n beginner, dus niet veel ervaring, maar van het lcd gebruik ik meestal de hoogste 4 datapoorten d4 tm d7

verder gaat het dus om normale cijfers, 0 tm 9 plus het -teken

Het lijkt me voor b.v. getallen met met een microcontroller goed te doen, maar als je toegang hebt tot de software die het LCD aanstuurt is het eenvoudiger van daar uit te werken.

Arco

Special Member

Nee, het gaat om welke posities je wilt zien. (dat display heeft er 32; je kunt er maar 4 tonen uiteraard...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

sorry dat ik het verkeerd begreep, ik kan elke positie nemen die ik wil, kan die zelf aanpassen
bv regel 1 en eerste 4 posities

lcd is trouwens een 2004

Arco

Special Member

Als je dat lcd zelf aanstuurt, kun je toch beter de led displays ook direct uit de µC aansturen zoals @Aart al aangeeft?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 8 maart 2018 13:28:56 schreef Aart:
Het lijkt me voor b.v. getallen met met een microcontroller goed te doen, maar als je toegang hebt tot de software die het LCD aanstuurt is het eenvoudiger van daar uit te werken.