Dynacord s1200 protect

in 2008 topicje gehad over een Dynacord S1200 die in protect bleef hangen.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/56499

Wegens omstandigheden weggezet en niet meer naar gekeken. Nu 10 jaar later dezelfde versterker weer uit een doos op zolder tevoorschijn gehaald.

Heb de oplossing toen niet kunnen achterhalen. In de afgelopen jaren wel vaker van dit probleem gehoord met deze Dynacords en EV's.

Hier de openingspost: "Ik he een Dynacord S1200 met een protect probleem.

De symptomen zijn als volgd. Na het inschakelen gaat hij direct in protect. De fans draaien meteen op volle snelheid en dat blijft ook zo tot ik weer uitschakel. Volgens mij zijn dit zogenaamde zelfdenkende fans en moeten pas bij een hoge temperatuur op volle snelheid draaien.

Ik heb de eindtransistoren doorgemeten en die zijn allemaal goed. Ook de voedingsspanningen zijn in orde. CA + en - 85/87 volt. Tevens zijn de 15v spannigen in orde.

Het probleem zit hem volgens mij in protect cicuit waar ook de temperatuur sensor is opgenomen."

Zou graag het probleem deze keer willen achterhalen.

Dit zelfde verschijnsel had ik eens in een Sony versterker, identiek!
De grap was dat de massaverbindingen van de voortrap en de eindtrap niet op hetzelfde punt zaten. De oplossing bleek de massaverbinding van de eindtrap te zijn (voeding). Tussen de elco's van de +40 en de -40 zat een schroef aan het frame en deze maakte geen contact. Kartelring onder de kopt loste het probleem op.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Wil je iets meer info geven over type enz??

[Bericht gewijzigd door carramba op zaterdag 10 maart 2018 16:38:09 (86%)

Blijft 1 of beiden limit leds lang branden bij inschakelen van de versterker? Dan ligt de front end eruit van dat kanaal.

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

Op 10 maart 2018 16:57:05 schreef DJohnny:
Blijft 1 of beiden limit leds lang branden bij inschakelen van de versterker? Dan ligt de front end eruit van dat kanaal.

De limit leds gaan na 2 sec uit en blijven uit.
Alleen power en prot blijven aan 220 volt relais blijft uit alsmede output relais.
Heb de 80 volt rails nu niet aangesloten. Gelijkspanning op de output is niet aanwezig. 15v rails zijn ok.
Zoek momenteel uit of de tl074 (i1) wel helemaal kosher is.

Heb nieuwe bestel.

Heb je al eens geprobeerd om de NTC van de trafo even tijdelijk door te verbinden?

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

Op 10 maart 2018 21:28:35 schreef DJohnny:
Heb je al eens geprobeerd om de NTC van de trafo even tijdelijk door te verbinden?

De PTC van de trafo is zo'n 60 ohm (rode draadjes) los gehaald en pennen doorverbonden heeft geen enkel effect. Q1 meet ok alsmede R6 en D7 die in lijn staam met de emitter van Q1.

De PTC van de koelribben meet ca 80 ohm (in cuiruit ca 20 ohm)en gaat omlaag bij temp stijging.

Spanningen op I1 ic tl074 zijn allemaal ok. 11,7 op 2, 7,4 op 6, 5,6 op 9, etc.

Wat ik niet goed snap is waarom de mainsrelais niet inkomt. Die zou eerder moeten inkomen dan de outputrelais om R65 te overbruggen.

De 230V softstart relais staat parallel aan de output relais, deze schakelen alle 3 tegelijk in.

Zo even uit mijn hoofd: in de protect/fan sturing sectie zit inderdaad een TL074. Op het schema zie je een aantal circuits welke de beveiliging en ventilatoren kunnen triggeren. Deze zitten allemaal met een 1N4148 diode gekoppeld aan elkaar. Deze 'bus' loopt op zijn beurt weer naar verschillende TL074 ingangen welke met een spanningsdeler als comparator fungeert.

Wanneer de spanning op de bus hoger is dan (ik dacht) 5 volt, word de beveiliging getriggerd. Het is dan eenvoudig uitzoeken welk circuit hiervoor verantwoordelijk is, je kunt voor de 1N4148 diodes checken welk circuit de bus 'hoog' maakt.

Overigens zijn alle temp sensoren geen PTC's, maar NTC's.

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

Als ik het goed begrijp bedoel je D8 en D5 met comperatoren R-34-35-36.

Voor een test heb ik D5 losgemaakt en dan stoppen de fans... prot led blijft aan.

Vervolgens NTC (heatsink) warm gemaakt waarna de fans weer opstarten en stoppen na afkoeling. Het probleem komt kennelijk niet van de temp beveiliging.

I1-TL074-A,B en C schakelen de fans in (A)high, (B)medium en (C)low rpm en (D) voor stereo/mono. I1 lijkt daarmee goed te werken.

Het lijkt dus te komen uit het TIME-IN circiut. Q2-3-4-5-8-9-10.
Halfgeleiders zijn ok, weerstanden ook...... wat nu??

Lijkt erop dat 1 of beiden eindtrappen de protectie niet vrijgeven.

Je kunt dit controleren door aan de anode kant van D116 (voor het linker kanaal) en D316 (voor het rechter kanaal) te meten of er een positieve spanning op staat.

Indien ja: bij het grootste (achterste) koelprofiel bevind zich voor elk kanaal aan de hoeken een groepje van 4 transistoren: 2 stuks 2N3904 en 2 stuks 2N3906. Check deze eens. Maar deze alleen vervangen als je zeker weet dat de eindtrap en/of front end nog heel zijn!!!

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

Uit het schema begrijp ik het volgende.
Q41-42 en Q341-342 moeten vertraagd een pos. spanning geven naar het time in circuit. Daarmee moeten de relais L+R speakers en mains 2 sec vertraagd inkomen. Op de basis van Q18 zou dan een pos. spanning van 1 a 2 volt moeten komen te staan. Dan gaat Q18 schkelen en komen de relais in.

De rol van Q1 in combi met de PTC (staat in schema als PTC aangeduid) van de trafo komt pas in als de weerstand waarde van van de ptc laag genoeg is om een pos. spanning op de basis van Q1 te krijgen zodat Q1 uit geleiding gaat. De pos spanning op het time in cicuit wordt dan te laag en uiteindelijk gaat Q18 sperren en vallen de relais uit.

Ik heb een experiment uitgevoerd door een pos. spanning van 1,2 volt op de basis van Q18 te zetten en dan gaat de amp uit protectie en alles werkt dan gewoon. Speaker aangesloten en signaal ingevoerd. Werkt prima.

Dat lijkt een oplossing maar dat is het natuurlijk niet want de DC protectie via Q143-144-145 werkt dan niet. Link dus.

De dioden D116 en D117 alsmede de weerstanden die in lijn staan.
Heb wel vaker van dit euvel gehoord bij deze Dyna's maar nooit van een oplossing.

Ga nog wel de 2 stuks 2N3904 en 2 stuks 2N3906 controleren... maar nu eerst ff slapen.

Even weer terugkomen op de Dynacord S1200.

Heb inmiddels een Q66 met een defect van een vriend gekregen. Waren een paar eindtorren kortgesloten. Deze zijn inmiddels vervangen en de amp start weer normaal op. 2 sec "klik" ready. Ik wil dus deze amp gaan vergelijken met de defecte S1200.

Alleen kom ik bij de Q66 iets raars tegen. Bias spanning van 75 mv is bij het herstelde kanaal (rechts) goed af te regelen. Bij het niet herstelde kanaal is de bias 184 mv. Nogal aan de hoge kant dus. Het terug regelen lukt niet hooguit 10 mv lager (175 mv) met vr 101 in de uiterste stand.

Geen DC op de speaker terminals.

Nu wil ik eerst dit proberen op te lossen en dan weer verder met de S1200 met de Q66 als referentie.