Ledstrip met MOSFET

Hallo,

ik wil graag 2 RGB ledstrips aansturen met PWM.

Nu is het aansturen van een Logic N channel mosfet het probleem niet maar ik moet er 2 in serie zetten.

Ik wil 1 strip de volle 12 volt geven en de RGB GND channels laten schakelen door een Mosfet.

De andere strip wil ik met de zelfde RGB Mosfets laten schakelen maar hier wil ik ook de +12 Volt schakelen zodat ik de helderheid kan regelen.

Hoop dat het duidelijk is wat de bedoeling is.

Bij gevoegd een schema kan iemand mij vertellen of dit zo kan werken.

Arco

Special Member

Ik begrijp niet goed waarom de ene fet in de plus zit en de andere in de min?...
(ze doen beide hetzelfde: helderheid regelen met PWM)

Bovenste fet moet in dat geval wel een P-channel zijn...

[Bericht gewijzigd door Arco op zondag 11 maart 2018 21:24:50 (18%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hoi Arco,

ik heb er niet zo heel veel verstand van maar punt is dat de ene strip op vol vermogen moet kunnen branden terwijl de andere bijvoorbeeld 50% gedimd is.

Ik kan ook 6 mosfets pakken maar punt is dat ik maar 5 aders ter beschikking heb.

Dus ik dacht R + G + B + Vcc1 + Vcc2

Die in de min hangen moeten helderheid per kleur regelen en die in de plus zit de hele strip.

[Verwijderd]

[Bericht gewijzigd door RemonL op zondag 11 maart 2018 21:51:40 (90%)

Arco

Special Member

N-channel aan min of P-channel aan plus kan. N-channel aan plus kan ook, maar om de fet in geleiding te krijgen moet de gate dan boven Vin uit komen, meestal niet erg praktisch.
Als je de fet met pwm aanstuurt maakt het weinig uit of het N- of P-channel is, dimmen kun je ze toch wel...

[Bericht gewijzigd door Arco op zondag 11 maart 2018 21:53:38 (15%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ok Duidelijk!

Gate boven de Vin is inderdaad niet de bedoeling.
Gate is 5 volt de Vin is 12.

Dan moet ik nog een P-channel bij bestellen.

Bedankt voor je uitleg!

Is het mogelijk om de Gate via een weerstand naar +12 te leggen deze staat dan in geleiding.

En dan met een npn transistor het gate signaal naar massa te trekken
De transistor word dan geschakeld door het PWM signaal.

Arco

Special Member

Dat gaat niet werken, spanning op gate is dan hooguit gelijk aan die op de drain.
Ik begrijp je schema sowieso niet erg. Je kunt met de 3 n-channel fets de helderheid toch al instellen?
Als je voor de 2 strips een aparte regeling wilt, dan 6 n-channel fets nemen. (veel makkelijker aan te sturen)
Als je maar 5 aders hebt, kun je 3 fets via dezelfde lijn aansturen.

[Bericht gewijzigd door Arco op maandag 12 maart 2018 00:49:50 (11%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Remon, als je RGB kan PWM-en om een bepaalde kleur te maken (bijvoorbeeld 120-45-200), kan je ook dat alles door twee delen om de halve helderheid te krijgen (60-23-100). Daar heb je geen extra mosfets voor nodig.

Als je om de een of andere reden wel PWM signalen hebt die onafhankelijk zijn, dan ben je vergeten dat uit te leggen. Het is een heel ongebruikelijke situatie dus vereist dat wat uitleg.

Mosfets in serie kan gewoon. Gebruik gewoon N-fets en zet ze in serie. Voor jou geval kan je gewoon 1 N-fet gebruiken die de source van de drie R- G- en B- fets schakelt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Arco,

ik ben het met je eens dat 6 mosfets makkelijker zou zijn maar zoals ik al zei de electronica zit 2 meter van de ledstrips en ik heb 5 aders.

ik moet dus met 5 aders 6 kanalen kunnen sturen.

daarom van beide strips de R, G & B bij elkaar met 3 NChannel mosfets deze regelen de kleur en de helderheid van strip 1 & 2.

Daarbij kan ik apart strip 2 nog dimmen door de +12 Via PWM te laten lopen.

Maar ik dacht er makkelijk vanaf te komen door er een npn transistor voor te zetten (deze heb ik namelijk liggen) vind het zonde om voor 1 P Channel mosfet een bestelling te doen.

Ja, je kan dan de 12V van die tweede strip schakelen van een PNP transistor. Dat kan ook. Hoe dat helpt om "geen bestelling" te moeten doen, snap ik nog niet, maar het kan.

Remon, dat van die N-fet in de 12V en met een tor schakelen, dat kan prima. Maar die R1 in jou schema moet je dan wel aan de +24 hangen, niet aan de +12.

[Bericht gewijzigd door rew op maandag 12 maart 2018 11:01:49 (31%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Thevel

Golden Member

Arco

Special Member

Ik zou dan wel iets aan de source van de bovenste fets hangen, want die zweven als de onderste fets 'uit' zijn...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ja? En?

Dan heb je de mogelijkheid dat ze "aangaan" omdat de gate toch hoger staat dan de threshold spanning. Leuk voor hem, maar die stroom kan ie niet kwijt. De spanning op die source node loopt op todat ie ook uit gaat. Klaar.

Zou de belasting ohms zijn, dan loopt de spanning op de tor door de extra, "altijd aan" belasting in z'n geheel naar de 12V. Dan krijgt ie -12, of -7V op z'n gate. Ook dat is geen probleem.

In de praktijk is een 12V led die "uit" is, met minder dan 6 volt een behoorlijke isolator. De spanning op de kathode van de ledstrip springt naar zo'n 4-6V als je hem uitzet. Niet naar 12V.

Als je Thevel z'n schema maakt voor maar 1 ledstrip, dan kost het 6 FETs, terwijl ik had bedacht dat het met vier kan: 1 enkele PWM BRIGHT fet in de sources van alledrie de RGB fets.

Maar breid je dat uit naar die "moet altijd vol-bright zijn" situatie die hier gewenst is, dan ga je ineens naar 7 benodigde fets en is Thevel z'n oplossing goedkoper.

Ik DENK dat ik een beetje begin te begrijpen wat de TS wil.

Een normale ledstrip heeft 4 draden. Kennelijk zit er wat afstand tussen de elektronica en de strips. Vraag: Kan je met 5 draden, de twee "common anodes" en de drie RGB kathodes, enerzijds de kleur (gezamelijk voor de twee strips) en ook de tweede strip dimmen t.o.v. de eerste?

Antwoord: Ja dat kan, maar dan moet je in de kathode van de tweede strip:
* een PNP tor, of
* een P-FET of
* een N-fet met driver
* en dat (die N-fet) kan ook met een 24V hulpvoeding.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/