crazy kart

evdweele

Overleden

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 12 maart 2018 19:53:09 schreef High met Henk:
Die opleiding heet mechatronica.
Wij geven eerste 2 jaar gecombineerd.

Vakken als constructieleer, aandrijftechniek, elektriciteitsleer, automatisering.

En dan stukje verspanen/niet verspanen, automatiseren, praktijk electronica en praktijk (e) meten. En ontwerpen (3d mech)

Pas na 2 jaar kies je je uitstroomrichting elektrotechniek, mechatronica of werktuigbouwkunde...
Dan ken je iig de basis....

althans, nog 6.5 weken voor mij[/quote]

Mijn punt was dat er iets meer elektro bij werktuigbouwkunde zou mogen... ik ken de opleiding en ik weet dat ik de metaal kant op wil.

Op 12 maart 2018 19:48:16 schreef evelo:
Nou ja, de mechanische kant: van uitgaande motoras naar de wielen is ook wel nog een uitdaging.

Op een manier dat je nog deftig kan sturen (alhoewel kart?) en zonder dat je na 100m de onderdelen van de weg moet oprapen bedoel ik dan :)

Een kart is niet het concept, als u op youtube opzoekt wat een crazy cart is heeft u misschien een beter idee...

Zodra de tekeningen klaar zijn zal ik ze uploaden

High met Henk

Special Member

Mijn punt was dat er iets meer elektro bij werktuigbouwkunde zou mogen... ik ken de opleiding en ik weet dat ik de metaal kant op wil.

en nu kom je piepen om elektro... ik snap het ff niet.
Maar ff gekeken wat een crazycart is.... Ik zou ff heel simpel beginnen en gewoon een zware ruitenwissermotor van een vrachtwagen nemen, met metalen tandwielen. Het zou niet lang heel blijven, maar het toerental klopt wel ongeveer. En tandwielen en overbrengingen zou wel moeten lukken bij een WTB'er...
Voordeel is dat een ruitenwissermotor ook vaak al 2 snelheden heeft.

@evdweele: ik stop met lesgeven; ga terug het bedrijfsleven in.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 12 maart 2018 21:08:26 schreef High met Henk:
[...]

en nu kom je piepen om elektro... ik snap het ff niet.
Maar ff gekeken wat een crazycart is.... Ik zou ff heel simpel beginnen en gewoon een zware ruitenwissermotor van een vrachtwagen nemen, met metalen tandwielen. Het zou niet lang heel blijven, maar het toerental klopt wel ongeveer. En tandwielen en overbrengingen zou wel moeten lukken bij een WTB'er...
Voordeel is dat een ruitenwissermotor ook vaak al 2 snelheden heeft.

@evdweele: ik stop met lesgeven; ga terug het bedrijfsleven in.

Motor en tandwielen is allemaal al geregeld had alleen wat hulp nodig bij het gaspedaaltje

High met Henk

Special Member

koop een chinese speed controller en je bent klaar.

Zelf prutsen levert ellende op en geheid een veelvoud van de kosten.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Je hebt twee accu's van 12 volt , dus ook twee versnellingen .
Heel simpel met een schakelaar
Je zou bij de eerste versnelling de accu's parallel kunnen zetten , grote aanloopstroom en bij de tweede in serie.

Als ik die ncrazy carts zie, met een paar slingerwieltjes eronder, moet je daar geen versnelling op willen hebben.
Een plankje aan een scharnier met een veer eronder een koperen bout in het plankje en 1 in de vloer en gaan.

mel

Golden Member

Ik ben juist blij dat er geen elektro gegeven word bij een mechanika klas..
Die bankwerkers denken toch al dat ze het allemaal weten..Als je weet wat ik wel eens tegengekomen ben, wat bankwerkers,(lees boeren) voor elektrische oplossingen kunnen bedenken.. |:(

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

wat je al eens moet bedenken:
hoe crazy wil je die kart hebben.
als je een topsnelheid van 5km/h aanvaardbaar vind, dan kan je aardig burnouts doen met een 350W motortje.
wil je 30km/h halen, dan zal het acceleren van stilstand waardeloos worden.

je kan dan beginnen nadenken over variomatic om snel te kunnen acceleren en toch een aardig snelheid hebben.

als je zelf geen electronica hebt gehad, dan moet je een controller kopen. zoiets zelf maken wordt hopeloos doen en zal resulteren in veel rook.

tip: een electromotor kan kortstondig ook meer vermogen aan, zolang die zijn warmte kwijt kan.
een 350W van 24V zou je bij acceleren makkelijk 36 of 48V kunnen geven. bij 48V dan zit je rond de 1400W en dat zal aardig gaan.
36V accu (2x12) met PWM zou ook aardig lukken, maak dan zelf een aanpassing zodat je toch het vermogen laat afnemen als de motor te heet wordt. voor een school project met een kleine demo, kan je wel gewoon ff op 36 laten werken

ik was destijds met een electrische oldtimer brommer bezig. ik ging die ook op dubbele spanning laten draaien voor dragsprintjes

[Bericht gewijzigd door fcapri op dinsdag 13 maart 2018 07:48:13 (12%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Lambiek

Special Member

Op 13 maart 2018 02:30:51 schreef mel:
Ik ben juist blij dat er geen elektro gegeven word bij een mechanika klas..

Waar slaat dat nu weer op?

,..... wat bankwerkers,(lees boeren) voor elektrische oplossingen kunnen bedenken..

Ze zijn gewoon creatief. :) Niets mis met een bankwerker.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
High met Henk

Special Member

Juist om die creatieve en vaak levensgevaarlijke situaties te voorkomen, moet je ze leren hoe het wel moet

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???