Weer elektrocutie in bad.

Anoniem

Dit keer niet in het verre Amerika,
maar dichtbij.

hij had dus de telefoon al vast, in bad met de lader erin, de buitenkant ( van iphone iig ) zou dan al via de slecht geisoleerde lader aan netvoeding hangen. in bad vallen geld dan alleen voor de gsm, en niet ook nog de lader met stekkerblok en al, wat al te dom zou zijn om langs een bad te hebben liggen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Frederick E. Terman

Honourable Member

Dus rechtstreeks contact (vasthouden) ging goed, maar via het water was fataal? Daar hoort nog wat informatie bij lijkt het.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

De grote vraag is dan natuurlijk wat voor lader hij aan het gebruiken was; een originele van Apple, Samsung, of wie de fabrikant van de telefoon dan ook was, of een brol van de Action of zelf goedkoop van Ali gekocht of zo.

Ik zou het vreemd vinden als er een normale wandcontactdoos zo dicht bij het bad zat, met zo'n scheerwandcontactdoos had dit niet mogen gebeuren. Het suggereert dat er een verlengsnoer neergelegd was. Daarbij heeft de aardlekschakelaar blijkbaar niet gewerkt, of was niet aanwezig.

Dit lijkt dus een dubbele fout (lader en aardlekschakelaar), en een stukje onhandigheid van de gebruiker. Maar ja, het jochie was 14...

Het lijkt me trouwens moeilijk aan te tonen of die lader al defect was om mee te beginnen, en het niet zo zou zijn afgelopen als hij de telefoon niet heeft laten vallen, of dat hij de telefoon juist heeft laten vallen omdat hij een opdonder kreeg op het moment dat de lader doorsloeg.

Dit is toch een les waarom (waarschijnlijk) goedkope Chinese meuk geen goed idee is, maar met de prijzen die vooral Apple voor hun vervangende laders durft te vragen, begrijp ik wel dat mensen iets anders zoeken.

Erg tragisch natuurlijk, en ik wens de ouders en andere nabestaanden veel sterkte, mochten ze hier meelezen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Hensz

Golden Member

Op 13 maart 2018 23:05:07 schreef SparkyGSX:
Het suggereert dat er een verlengsnoer neergelegd was.

Ik schat dat dáár de kneep zit. Telefoon valt in bad, trekt de lader mee. Die zit in verlengdoos (vanuit de overloop oid) die op de rand van een kastje, het bad zelf oid ligt. De hele zwik valt dus in bad, dan maak je idd weinig kans meer.
Anders had behalve de oplader zowel het scheerstopcontact gefaald, als de aardlekschakelaar. 3 dingen die tegelijk falen is me echt te veel.

Verreweg de meeste ongelukken gebeuren door onkunde, onwetendheid, onverschilligheid e.d. en in maar een beperkt aantal gevallen omdat de apparatuur of installatie zélf als eerste faalde.
Er wordt nog onderzocht, dus we gaan nog horen hoe het zit.

Don't Panic!

Met de telefoon in bad is net zo'n verslaving en gevaarlijk als roken in bed. Die opladers zijn tegenwoordig zo klein dat een verantwoorde netscheiding niet mogelijk is. De afstand tussen net 230 volt is nauwelijks 2MM en er hoeft maar iets te gebeuren en de buitenkant van de telefoon hangt aan het net. Triest geval dit en sterkte. Toch vind ik het vreemd dat een oplader aan het net kan hangen in een badkamer. Als de oplader uit het stopcontact zou zijn gevallen was dit niet gebeurd, want dan was de spanning er af geweest. Hangt deze aan een verlengsnoer, dan kan het wel.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Op 13 maart 2018 23:18:20 schreef Hensz:
Verreweg de meeste ongelukken gebeuren door onkunde, onwetendheid, onverschilligheid e.d. .......

Daar zit hem net de kneep. Als elektrotechneuten weten wij dat het niet slim is om een met het net verbonden apparaat in bad mee te nemen. Maar veel leken hebben geen flauw benul van het risico wat ze nemen.

Triest verhaal. Maar bij ons in de douche zitten gewoon stopcontacten dus het is perfect mogelijk. Maar ik mis inderdaad meer info. Normaal gezien als de gsm met snoer in het bad is gevallen zou je toch niet onder hoge spanning/stroom moeten komen staan? Dan moet er inderdaad een verlengblok mee ingevallen zijn en of slechte geïsoleerde lader.
Maar als de lader slecht geïsoleerd was verwacht ik dat je toch al eerder een schok zou moeten hebben gehad.
Als je al zo zot bent om met je smartphone in bad te spelen gebruik dan een powerbank als je accu leeg is.
Ik vind verder ook geen meer informatie in andere artikeltjes op vlaamse krantensites. Maar misschien is iets te vinden in het frans maar ik ben niet goed in frans.

Hensz: misschien was de aardlekschakelaar niet aanwezig om mee te beginnen, of al jaren stuk. De meeste mensen testen die dingen nooit; ik heb al een paar defecte aardlekschakelaars gezien die gewoon niet meer wilde afschakelen. Dat eerste defect ligt dus wel voor de hand.

Veel badkamers hebben helemaal geen scheerwandcontactdoos, maar als die er wel was, zou die defect kunnen zijn zonder dat je het ooit door hebt.

Dan kan het dus nog een lader zijn die niet deugde, met een te korte kruipweg, en wellicht één die niet goed gesloten was, en waar vocht in kon komen, of het hele verlengsnoer is in bad gevallen.

Theoretisch is het mogelijk dat het verlengsnoer naast het bad heeft gelegen, en daar water is in gekomen, maar het lijkt me niet waarschijnlijk dat dat een ononderbroken pad heeft gevormd, met een voldoende lage weerstand om dit resultaat te hebben.

Misschien dat we ooit nog het resultaat van het onderzoek te zien krijgen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Thevel

Golden Member

Op 13 maart 2018 23:26:32 schreef Zoef de Haas.:
Die opladers zijn tegenwoordig zo klein dat een verantwoorde netscheiding niet mogelijk is. De afstand tussen net 230 volt is nauwelijks 2MM

Maak er maar 0,25MM van:
https://www.youtube.com/watch?v=tQK2Z0wRND0

Hier nog een voorbeeld (onderaan de pagina):
http://www.lygte-info.dk/info/usbPowerSupplyTest%20UK.html

Ik heb een voorbeeld gezien van een lader met een isolatieafstand van slechts 0,2MM!!! kan het helaas niet meer vinden...

mvdk

Golden Member

Een andere grote vraag is natuurlijk ook wanneer ze in België eens van die malle 300mA aardlekschakelaars afstappen. Zo af en toe komt er wel eens een Belgisch topic voorbij, en dan verbaas ik me wel eens over het denken: het hoeft niet, dan doe ik het niet. Niemand die je verbied om al je groepen achter 30mA aardlekschakelaars te zetten.

maartenbakker

Golden Member

Op 13 maart 2018 23:54:03 schreef Thevel:
[...]Maak er maar 0,25MM van:
https://www.youtube.com/watch?v=tQK2Z0wRND0

Hier nog een voorbeeld (onderaan de pagina):
http://www.lygte-info.dk/info/usbPowerSupplyTest%20UK.html

Ik heb een voorbeeld gezien van een lader met een isolatieafstand van slechts 0,2MM!!! kan het helaas niet meer vinden...

Dat is bij niet goedgekeurde laders. Bij goedgekeurde is de afstand 4 a 5mm en dat is onder droge omstandigheden ruimschoots voldoende.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Mijn phone is van kunsstof en de lader ook en het stopcontact waar ze inzitten ook en dat zal daar ook zo geweest zijn.
Dus heeft waarschijnlijk/misschien het stopcontact op de rand van het bad gelegen en is er mee in gegleden en heeft zodoende het water onder stroom gezet dat via het jongetje en de kraan of iets anders van geaard metaal zijn weg naar aarde gezocht.
Ook een hypothese natuurlijk, hopelijk komt er nog wat meer info.

Bij de laatste zin van het artikel, heb ik toch wel wat vraagtekens.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

mvdk,
in België is in de badkamer een 30mA differentieel verplicht, en geen malle 300mA. In het artikel staat ook niet of de electriciteit in dat huis wel in orde was.
Etienne

evdweele

Overleden

Op 13 maart 2018 23:41:36 schreef KlaasZ:
Maar veel leken hebben geen flauw benul van het risico wat ze nemen.

Ik denk in dit geval aan voorlichting tijdens de opvoeding.

Toen ík 14 jaar oud was knutselde ik met elektrische apparaten, bouwde buizenradio's, repareerde verlengsnoeren, maar ik was altijd uiterst voorzichtig om geen schok te krijgen.
Een opleiding daarvoor had ik niet, op de middelbare school werd geen seconde besteed aan elektriciteit met uitzondering van het elektriseerapparaat gedurende een half uurtje natuurkunde les.
Maar mijn ouders waarschuwden mij regelmatig: "Pas op, elektriciteit is gevaarlijk en dodelijk".

Van aardlekschakelaars had in de jaren '50 en '60 nog nooit iemand gehoord, dus als het fout ging ging het ook goed fout.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Hubie

Special Member

Dit is natuurlijk droevig nieuws.
De andere kant van het verhaal is dat mensen blijkbaar geen seconde zonder smartphone kunnen,niet alleen de jeugd maar ook oudere mensen.
Ik las pas nog ergens dat er mensen panisch werden als ze 5 minuten zonder zaten.En dat is ook droevig.

Op 14 maart 2018 01:13:43 schreef etienne_on4eg:
mvdk,
in België is in de badkamer een 30mA differentieel verplicht, en geen malle 300mA. In het artikel staat ook niet of de electriciteit in dat huis wel in orde was.
Etienne

Niet enkel dat. Om die aardlekschakelaar te doen uitvallen moet er effectief 30mA "door dit bad" lopen. Dat is lang niet zeker dat dat ooit het geval was. Zelfs bij een paar honderd microampere is zo'n situatie levensgevaarlijk.

mel

Golden Member

Ik dacht dat het trouwens in Belgie verplicht was om , om de zoveel tijd de installatie te keuren?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 14 maart 2018 01:13:43 schreef etienne_on4eg:
mvdk,
in België is in de badkamer een 30mA differentieel verplicht, en geen malle 300mA. In het artikel staat ook niet of de electriciteit in dat huis wel in orde was.
Etienne

Klopt. Sterker nog : ik, en nog veel andere collega's, merk ik, zetten ook alle stopcontacten en verlichtingen in de keuken ook achter die 30 mA. (B) Het is qua prijs net hetzelfde en een stuk veiliger...
Mijn deelneming met de nabestaanden. Ik vrees dat dit soort voorvallen niet te vermijden zijn. Er zijn nu eenmaal gevaren verbonden bij ondeskundig gebruik van energie :(

Mvg Oswald
Frederick E. Terman

Honourable Member

Nog niet iedereen snapt wat ik zei. Volgens het verhaal had hij de telefoon eerst gewoon in de hand, dus rechtstreeks in contact met het metaal ervan.
Dat is een kleinere weerstand dan via het water, en het is dus, ook met een eventueel defecte lader, niet in te zien hoe vasthouden geen kwaad kon, terwijl het via het water wel mis ging.

Het moet dus inderdaad welhaast zo zijn dat de lader zelf, samen met het einde van een verlengsnoer, in het bad is gevallen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 14 maart 2018 00:51:04 schreef Gadget_inc:
Bij de laatste zin van het artikel, heb ik toch wel wat vraagtekens.

Dat is een wettelijke kwestie. Ambulances mogen wettelijk geen lijken vervoeren. Dat is voorbehouden aan lijkwagens of hoe dat dan ook heet. Als de hulpdiensten aanwezig zijn dan zouden ze eigenlijk moeten roepen: "Hij is dood, niets meer aan te doen. De begrafenisondernemer komt hem zo halen. Toedeloe! " Daar zitten een aantal bezwaren aan. De wettelijke is: Het zijn geen artsen, dus kunnen officieel de dood niet vaststellen. En sociaal is dat echt heel vervelend voor de in-dit-geval-ouders. Zit je met een lijk in bad te wachten op de begrafenisondernemer....

Gebruikelijk in dit soort situaties is om "de patient-is-formeel-nog-niet-dood" mee naar het ziekenhuis te nemen, en de arts verklaart aldaar de patient dood.

Eigenlijk, als de formulering zorgvuldig gekozen is lezen we nog iets hier: Ze hebben hem gereanimeerd en mogelijk onder reanimatie naar het ziekenhuis vervoerd. Als ze dat niet zo was, had er gestaan: Op weg naar het ziekenhuis overleden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

Voor zover ik weet mogen een politieagent en een ambulance broeder niet bepalen of iemand dood is, ten zij er een duidelijke mechanische oorzaak -zoals het gescheiden zijn van lichaam en hoofd- is.

@Sparky:
Heb je al eens in een badkamer in een ouder Belgisch huis gekeken?
Komt trouwens ook wel (zij het in mindere mate) in NL voor....
Maar het is nog niet zo erg als in landen langs de Middellandse zee.

Niet te veel aan nieuwbouwsituaties danken ;)

In DE is een 10mA aardlek (rood) vereist voor de badkamer.
10 mA wordt gezien als "aanraakveilig". ( :S :? ??)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Anoniem

Op 14 maart 2018 04:57:24 schreef New Beetle:
[...]Niet enkel dat. Om die aardlekschakelaar te doen uitvallen moet er effectief 30mA "door dit bad" lopen. Dat is lang niet zeker dat dat ooit het geval was. Zelfs bij een paar honderd microampere is zo'n situatie levensgevaarlijk.

Motiveer je uitspraak eens, want dit is nieuw voor mij.

Op 13 maart 2018 23:55:57 schreef mvdk:
Een andere grote vraag is natuurlijk ook wanneer ze in België eens van die malle 300mA aardlekschakelaars afstappen.

Zo mal is dit niet.
In Belgie waren begin jaren 70 veel meer gezinnen eigenaar dan in Nederland waar men doorgaans in kleine huurhuisjes woonde met een zeer rudimentaire elektrische installatie. Er was hier toen ook een boom van nieuwbouw, en de elektrische installaties uit die tijd zijn naar huidige normen nog redelijk conform. De overheid promootte elektrische accumulatieverwarming. Die accumulatiekachels hadden weerstanden die ingepakt waren in keramisch materiaal, een soort stenen die de warmte opsloegen. Na de zomer bleken die vocht opgenomen te hebben en in het begin van het stookseizoen kreeg men ze niet aan omdat de verliesstroomschakelaars eruitgingen. Vandaar de regel om aan het begin van de installatie een 300 mA Aardlekschakelaar te plaatsen en 30 mA voor de vochtige ruimtes. Een verdoken reden was dat er veel 130/220V netten waren en enkelfasige kWh meters. Die aardlekschakelaar die verzegeld werd,moest voorkomen dat er stroom naar de aarde afgetakt werd die niet door de teller ging.
Overigens is een 300mA niet verplicht als algemene aardlekschakelaar. In het AREI staat ...maximaal 300mA.

mel

Golden Member

De ondergrens, waarbij een ALS aanspreekt, kan voor het menselijk lichaam al voldoende zijn.De ALS hoeft dan niet aan te spreken, maar je bent wel dood... ;(

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..