Chinese shops .. en hun rariteiten

Dit topic is gesloten

mel

Golden Member

Op 14 maart 2018 21:39:43 schreef Arco:
Wel komisch dat er voor sommige zaken geen chinese vertaling schijnt te zijn... ;)

[afbeelding]

Duidelijk een LED toch? :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 14 maart 2018 18:39:26 schreef AWDebiel:
Hendig seg, da eBay:

Die X9100 kostte ooit een godsvermogen (850$ voor een laptopprocessor in 2008!) maar nu een tientje, niet slecht moet ik zeggen.

Gaaf!

Van de week weer eens zitten kijken op Youtube naar hoe de videokaart van mijn Dell D620 (~2007) te repareren (NVIDIA Quadra 110, bekend issue waar nog rechtzaken over geweest zijn, helaas heeft mijn bedrijf dat destijds gemist). Toen ook gezien hoe iemand zijn processor verving in zijn D620. Volgens mij past die T7200 daar ook in (heeft nu een T5600). En die X9100 is dezelfde voet?

Ik blijf naar die laptop terugverlangen. Als daar de harddisk 100% gebruikt wordt is het omdat IK een opdracht heb gegeven... En dan snap ik het dus en kan er geduld voor opbrengen.
Mijn moderne van 2 jaar oud vind mij maar lastig en sluit me buiten: hij bepaalt zelf dat ie zijn harddisk trashed en dat ik maar een paar minuten moet wachten voordat ik weer wat kan doen... (Vooral een XP vs WIN10 issue denk ik, SSD geplaatst omdat er anders ECHT NIET mee te werken valt!!!)

maartenbakker

Golden Member

Op 16 maart 2018 11:59:00 schreef r-p:
[...]
Mijn moderne van 2 jaar oud vind mij maar lastig en sluit me buiten: hij bepaalt zelf dat ie zijn harddisk trashed en dat ik maar een paar minuten moet wachten voordat ik weer wat kan doen... (Vooral een XP vs WIN10 issue denk ik, SSD geplaatst omdat er anders ECHT NIET mee te werken valt!!!)

Nou heb ik niet zoveel met Windows 10, maar wat je beschrijft komt me van alle Windowsversies alleen voor Vista typerend voor. Andere versies gaan alleen extreem staan swappen als je weinig geheugen hebt of software draait die graag alles in het geheugen zet. Op mijn huidige Windows 7 laptop heb ik alleen last van dat soort harddiskactiviteit als ik meer dan een paar tabs in IE open heb (don't ask). 200 tabs in een andere browser: geen centje pijn.

Als het geen swappen is, moet er toch ergens een op hol geslagen proces zijn; je kunt onder Windows 10 gelukkig behoorlijk goed zien waardoor de resources belast worden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik werk hier op de enige laptop die ik ooit heb aangeschaft. Nu hij 14 jaar oud is begint dat ergernissen op te leveren, ondanks wat tussentijdse upgrades. Heb ook nog een bios patch gedaan zodat er Win7 op geinstalleerd kon worden. Maar toegegeven: een normaal mens had het al eerder opgegeven.

Maar als je een 2 jaar oude Windows 10 laptop hebt dan doe je in mijn ogen zelf iets fout als hij onwerkbaar gedrag vertoont. (Of toen je hem kocht was hij al onder spec, dat kan ook.)

If you want to succeed, double your failure rate.
Hensz

Golden Member

Op 16 maart 2018 12:11:35 schreef maartenbakker:
Als het geen swappen is, moet er toch ergens een op hol geslagen proces zijn; je kunt onder Windows 10 gelukkig behoorlijk goed zien waardoor de resources belast worden.

Niet dat je daar vervolgens veel aan hebt. de helft van de tijd blijkt het Windows Update te zijn en die kun je niet meer stoppen, behalve op de brute manier.
De andere helft van de tijd zie je alleen 100% HD-I/O, maar welk proces daar verantwoordelijk voor is, blijft een raadsel. Wachten tot je een ons weegt is het parool. :-(

Bij Microsoft moeten ze, zelfs na al die jaren nog steeds leren dat een achtergrondproces niet willekeurig alle resources mag gebruiken. Dat is onder Linux en, in mindere mate, MacOS stukken beter geregeld!

Don't Panic!
Arco

Special Member

In Windows kun je toch redelijk goed zien waardoor resources gebruikt worden... ;) (o.a. met Performance Monitor)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Over "resources", en waar die door gebruikt worden....

Op de bridgeclub kunnen de scores "live" doorgegeven worden, zodat de mensen die dat willen in de app kunnen zien hoe ze in de "voorlopige stand" staan. En de Wedstreidleider kan zien waar mensen zitten en meer van dat soort dingen.

Het gaat dus om 50 namen, (1kB), paarnummers, 1 byte per paarnummer, 25 paren: 25 bytes, als je het niet compact codeert 2 bytes per paar.
Dan het speelschema: voor ieder paar (array van 25 paren) per ronde (6 rondes) het tafelnummer. Da's nog eens 25*6* 1 byte. Als we dat heel grof afronden nog een kilobyte.

En dan de uitslagen... Er zijn 35*3 mogelijke contracten, en uitslagen van -13 tot +6, maar doe woest en je kan het makkelijk in twee bytes coderen als je je best doet. Doe je niet je best dan is het contract/resultaat 4H!!-6 6 bytes. (met de redubbel (!!) die erg zeldzaam is.). Dan zijn er 25 paren * 24 spellen/paar / 2 (paren/spel) = 600 resultaten door te geven. Op 6-10 bytes per spel gaat het nog eens om 6 kilobyte. Totaal 8 kilobyte. Codeer je het echt helemaal onzuinig kan je vast een factor 10 of 100 minder effecient doen. Allemaal acceptabel. Dan gaat het dus over 800kilobyte, bijna een megabyte.

Woensdag werkte eea niet, en was het: "Mogen we effe jou mobile hotspot gebruiken?"... Tuurlijk. Dus de uitslagen computer heeft de rest van de avond via mijn telefoon de scores naar het internet doorgegeven.

Toen kreeg ik een "data limit reached" waarschuwing van mijn telefoon..... Hij had 672 megabyte aan data via mijn telefoon lopen versturen/ontvangen (verdeeld over twee avonden).

Jullie mogen me vertellen hoe ik uitzoek op m'n android telefoon wat die windows PC heeft lopen sturen en met welke servers hij heeft zitten babbelen. Of wat ik op die windows PC moet doen om dat uit te zoeken. Maar tot de nieuwe billing periode mag de bridgeclub niet meer gebruik maken van mijn mobile hotspot. (oh. en de zomerstop begint op 1 april. Volgend jaar weer een kans).
(met het tempo van afgelopen woensdag ga ik moeten betalen voor extra megabytes tijdens de volgende sessie).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Hensz

Golden Member

Op 16 maart 2018 15:07:43 schreef Arco:
In Windows kun je toch redelijk goed zien waardoor resources gebruikt worden... ;) (o.a. met Performance Monitor)

Het is me toch al te vaak voorgekomen dat ik bijv. die 90%+ HD-I/O had, maar als ik dan in Perfmon kijk, dan kom ik voor alle processen samen niet verder dan 5-10%. Dan denk je die andere 80-90% swap is, maar dan blijkt ook weer dat er van het beschikbare geheugen nog niet de helft gebruikt is en er dus geen enkele reden is om te swappen. Schiet mij dan maar lek!
Idem dito komt trouwens ook nog regelmatig voor bij cpu-usage.

Maar goed, we dwalen af...

Don't Panic!

Op 16 maart 2018 11:59:00 schreef r-p:
[...]

Gaaf!

Van de week weer eens zitten kijken op Youtube naar hoe de videokaart van mijn Dell D620 (~2007) te repareren (NVIDIA Quadra 110, bekend issue waar nog rechtzaken over geweest zijn, helaas heeft mijn bedrijf dat destijds gemist). Toen ook gezien hoe iemand zijn processor verving in zijn D620. Volgens mij past die T7200 daar ook in (heeft nu een T5600). En die X9100 is dezelfde voet?

Ik blijf naar die laptop terugverlangen. Als daar de harddisk 100% gebruikt wordt is het omdat IK een opdracht heb gegeven... En dan snap ik het dus en kan er geduld voor opbrengen.
Mijn moderne van 2 jaar oud vind mij maar lastig en sluit me buiten: hij bepaalt zelf dat ie zijn harddisk trashed en dat ik maar een paar minuten moet wachten voordat ik weer wat kan doen... (Vooral een XP vs WIN10 issue denk ik, SSD geplaatst omdat er anders ECHT NIET mee te werken valt!!!)

D620 upgraden is een dood eind, koop een D830 of M6500 als je per se 16:10 wilt, of een E6430 als je echt veel meer performance nodig heeft.

Beste CPU is trouwens de T7600, 945PM chipset ondersteunt geen snellere.

Heeft een MRT34 in z'n linkerzak!

Op 16 maart 2018 12:33:39 schreef Jochem:
Ik werk hier op de enige laptop die ik ooit heb aangeschaft. Nu hij 14 jaar oud is begint dat ergernissen op te leveren, ondanks wat tussentijdse upgrades. Heb ook nog een bios patch gedaan zodat er Win7 op geinstalleerd kon worden. Maar toegegeven: een normaal mens had het al eerder opgegeven.

Maar als je een 2 jaar oude Windows 10 laptop hebt dan doe je in mijn ogen zelf iets fout als hij onwerkbaar gedrag vertoont. (Of toen je hem kocht was hij al onder spec, dat kan ook.)

Tijd voor Linux! Vlug en goed, zoals het moet!

Op 16 maart 2018 16:18:20 schreef rew:
Hij had 672 megabyte aan data via mijn telefoon lopen versturen/ontvangen.

Tja, Windows heeft af en toe wat update-tjes nodig >:-)

[Bericht gewijzigd door ohm pi op vrijdag 16 maart 2018 21:10:38 (15%)

SSD valt me ook tegen. Ik moest deze week een 30GB (ja, een virtual machine) file kopiëren. En dat hing heel de computer op. Eerst even snel (150 MB/s, de cache dus) en daarna trager (10MB) en trager (5 MB) totdat het zowat stil stond (1 MB en daarna 0).

Het ergste is dat de #$%^& programmeur daar een vette bug in heeft zitten. Ergens is een loop die het systeem ophangt totdat een kopieeractie klaar is. Heel het systeem hangt.

maartenbakker

Golden Member

Dat kan gerelateerd zijn aan het steeds trager worden van de kopieeractie.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Kan aan van alles en nog wat liggen. Er zijn ook problemen met diverse SSD merken/types...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

dat soort fenomenen lijkt mij eerder een controller probleem waarbij de data corrupt wordt en telkens opnieuw gedaan wordt.
dergelijke controllers zitten ook in USB sticks, SSD drives,....
t hoeft dus niet enkel de controller te zijn op je moederderbord. ik heb ook zo al schijven.
waarvan 1 een 750GB WD blue (2,5"). heeft zowat 100GB aan bad clusters (in het begin). dus heb ik een 150GB linux partitie gemaakt en 500GB DATA disk. daar staan al mijn images op van de machienes.
alleen.... als je die schijf ergens inplugged, komt er direct op dat je een externe USB heb aangesloten met western digital schijf en daarna hangt echt je hele machiene minutenlang. je kan zelf geen explorer meer openen. druk je dan 5keer op je windows button + E,... erger je je dood, ga je wat koffie halen... trek je na 10min die schijf uit de usb en flikkeren al je kadertjes na elkaar open.
laat die pc echt een paar uur staan en die schijf komt volledig leesbaar tevoorschijn.
ik heb die disk uit die SATA to USB behuizing gehaald en daar een andere in gestoken (SSD), werkt die supervlot en hangt de pc niet. t ligt dus niet aan het goedkope chinese extern usb behuizinske maar echt aan de hard disk.
eens die werkt mag je er ook testen op uitvoeren, alles binnen specs. maar het 'koud starten'... verschrikkelijk

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 17 maart 2018 08:17:44 schreef fcapri:
dat soort fenomenen lijkt mij eerder een controller probleem waarbij de data corrupt wordt en telkens opnieuw gedaan wordt.
dergelijke controllers zitten ook in USB sticks, SSD drives,....
t hoeft dus niet enkel de controller te zijn op je moederderbord. ik heb ook zo al schijven.
waarvan 1 een 750GB WD blue (2,5"). heeft zowat 100GB aan bad clusters (in het begin). dus heb ik een 150GB linux partitie gemaakt en 500GB DATA disk. daar staan al mijn images op van de machienes.
alleen.... als je die schijf ergens inplugged, komt er direct op dat je een externe USB heb aangesloten met western digital schijf en daarna hangt echt je hele machiene minutenlang. je kan zelf geen explorer meer openen. druk je dan 5keer op je windows button + E,... erger je je dood, ga je wat koffie halen... trek je na 10min die schijf uit de usb en flikkeren al je kadertjes na elkaar open.
laat die pc echt een paar uur staan en die schijf komt volledig leesbaar tevoorschijn.
ik heb die disk uit die SATA to USB behuizing gehaald en daar een andere in gestoken (SSD), werkt die supervlot en hangt de pc niet. t ligt dus niet aan het goedkope chinese extern usb behuizinske maar echt aan de hard disk.
eens die werkt mag je er ook testen op uitvoeren, alles binnen specs. maar het 'koud starten'... verschrikkelijk

USB2 is een behoorlijke bottleneck, vanmiddag op de markt een dock gekocht met USB3 en dat scheelt een hoop zeg :O

Heeft een MRT34 in z'n linkerzak!

Mijn SSD is een Samsung EVO 850 op SATA, die zou toch goed moeten zijn. Als ik nou de buffering/cache van Windows aanzet, ja dan krijg ik wel goede resultaten. Maar dat is gewoon de cache testen. Als die testprogrammas kijken daar niet doorheen. Maar zodra je grote bestanden kopieert helpt de cache niet en loopt de zaak helemaal vast.

De controller op het SSD bord? Zou kunnen.

Arco

Special Member

Sommige Samsung SSD's zoals enkele van de 961 serie hebben problemen door oververhitting bij langdurig snel datatransport...
(ik heb er koelprofieltjes op moeten plakken)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Diamon

Golden Member

Heb je al een firmware update gedaan van de SSD?

[Bericht gewijzigd door Diamon op zondag 18 maart 2018 10:52:09 (13%)

Alles was al up-to-date. Misschien is het normaal? Maar ik ben ondertussen wel wat verder.

Hier is het verschil. Eerst in Windows - Apparaatbeheer - Eigenschappen - beleidsregels - Schrijfcache uitgeschakeld.
Dat is de eerste meting. Een idiote write rate.
De schrijfcache ingeschakeld en met Samsung Magician weer gemeten.
Dat is de tweede meting. Mooie getallen maar dus puur een meting van de cache en nutteloos bij grote bestanden.
Toen vond ik op internet een verwijzing naar alignen van disks op 4k blokken. D.w.z. dat het startadres op een veelvoud van 4096 moet liggen, wat dus niet het geval was. Dat heb ik opgelost met MiniTool Partition Wizard. Even 2 uren wachten en hopen dat de stroom niet uitvalt (en de accu dan niet leeg raakt). Gelukt, pfoe.
De derde meting is het resultaat met cache weer uit. De write rate (sequential) is een factor 5,7 omhoog gegaan!
Daarna heb ik de cache aangezet.
Dat is de vierde meting.
Wat ik me afvraag: is deze meting representatief? Is de rate echt zo goed geworden? Of heb ik een heel mooie cache-meting?
http://www.hoeben.com/fotos/OverzichtSSD.jpg

Jeroen

Moderator

Graag weer ontopic, naar de rare Chinezen.

Op 18 maart 2018 18:31:50 schreef Jeroen:
Graag weer ontopic, naar de rare Chinezen.

Zeker mee eens. Is er bij CO een mogelijkheid iets af te splitsen of te verplaatsen naar een eigen thread? Ik denk hier aan de schrijfsnelheid van de flash wat wel op CO zou passen.

Gewoon zelf topic starten.
In nieuw geopend topic verwijzen naar rare Chinezen

Soms willen de moderators ook de posts wel eens overzetten.

Jeroen

Moderator

We kunnen posts verplaatsen, echter een discussie over de performance van SSD's hoort thuis op een computerforum of in de Koffiecorner.

Mij staat bij dat PostNL, onlangs in de media meldde dat ze trots waren op hun bezorgtijden. Dat zou weer een procentpuntje opgekrikt zijn, ofzo. Ik meende dat ze iets van 94% van de poststukken binnen de gestelde tijd, betrouwbaar afleveren (lees: op het juiste adres, binnen gestelde tijd). Bij het lezen van dat bericht moest ik al honend lachen. Vandaag (21 mrt 2018) werd het volgende briefje bij ons in de brievenbus gedropped.

Wel,.. om jullie een indruk te geven wat die overige 6% in kan houden :

https://www.uploadarchief.net/files/download/postnlnotsnel.jpg

En dan te bedenken dat deze brief 3 dagen na bestelling / verzending uit China al in Nederland was aangekomen. Dit was te volgen via de website waar ik de bestelling had geplaatst. O ja, ik had ook eens gechat met PostNL over deze bestelling. Het antwoord van PostNL was : "We kunnen het niet terug vinden in het systeem. De verzender heeft voor goedkope vorm van tracking gekozen, die niet ondersteund wordt binnen Nederland."
Alsof dat het recht geeft om dan poststukken zoek te maken of niet / laat af te leveren..

Met andere woorden, het ligt niet altijd aan die Chinezen.

Overigens heb ik mijn buik vol van PostNL. Ik verzend regelmatig spullen naar het buitenland. Het is behoorlijk frustrerend om te zien hoe telkens de prijzen omhoog gaan van de postzegels. Dit jaar werd je dubbel genaaid, omdat ze ook nog eens de gewichtsklassen hebben aangepast.
Misschien een ideetje om een topic "Rare PostNL" te openen ?

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

Dit topic is gesloten