Ventilator aansluiten

Hallo allemaal, ik ben Joog 43 jaar, en heb me aangemeld om vragen te kunnen stellen. Ben een totaal leek als het om elektrische dingen gaat. Kan wel met een schroevendraaier overweg, maar verder niet heel veel kwa electra.

Nu de vraag, ik heb een ventilator uit een computer van 12 volt, 1,3watt. Kan ik die veilig aansluiten op een oude telefoon adapter van 5,3 volt? dat die het dan doet weet ik al, maar vroeg me eigen af of het veilig is (brandgevaar is waar ik bang voor ben)

Groeten Joog

Omdat het me een nogal beginners vraag leek, heb ik m hier gesteld. Als dit niet juist is, hoor ik het graag..

Wat staat er op die adapter 5.3VDC of 5.3VAC, en het moet DC zijn.
De spanning is wat laag maar je kunt proberen of hij telkens opstart.

LDmicro user.
Arco

Special Member

Welkom joog,

Zal op zo'n (dc) adapter wel werken. Ik zou wel een aantal maal proberen of 'ie wel altijd opstart...
(veel van die fans hebben op spanningen onder de 6v problemen met aanlopen, ze starten niet iedere keer...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

output DC 5.3V 500mA... Maar heb geen kans dat de adapter dan doorbrand? Starten doet die (tot nu toe) elke keer prima, mag gerust langzamer draaien, is om warmte te verdelen in een kamer...

Uwe ventilator verbruikt maar zo'n 100mA dat zal dus wel werken met die adapter.
Je mag 4 ventilators aanleggen, dat is dan nog maar ~400mA ;)

NB. bij minder spanning heb je minder stroom, dus wat ik schrijf is voor een adapter van 12V, je zou er in principe 8 kunnen aanleggen maar laat ons niet overdrijven want die adapter is eigenlijk een lader en daar zit een verschil in.

LDmicro user.

Als de adaptor geen gestabiliseerde spanning aflevert, dan zou de spanning bij 100mA best wat hoger kunnen zijn, zodat de fan meestal wel goed start.

Arco

Special Member

NB. bij minder spanning heb je minder stroom, dus wat ik schrijf is voor een adapter van 12V, je zou er in principe 8 kunnen aanleggen

Meer zelfs, 16 stuks... :) (bij halve spanning gebruikt 'ie nog maar een kwart van wat bij hele spanning wordt gebruikt...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@Arco, je hebt bewust een stukje van de quote achtergelaten, er stond ook "laat ons niet overdrijven" want die laders zakken in spanning als je stroom neemt en nog geen beetje. :) :)

Mijne ventilator die onder de PV omvormer hangt wordt gevoed door zo'n lader, startspanning 8,5V werkspanning 6.1V en er staat 5Vdc op, dat zal wel zo zijn onder volle belasting.

LDmicro user.
Arco

Special Member

Ik zou ook wel kijken of de fan inderdaad 'soepel' opstart. Als 'ie wat ouder wordt gaat alles wat zwaarder draaien, en krijg je misschien problemen...

[Bericht gewijzigd door Arco op dinsdag 20 maart 2018 15:37:08 (12%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Super bedankt voor het welkom, en de antwoorden. Ik ga de fan gewoon gebruiken, zolang de adapter het maar aankan. De fan is zo te vervangen..

Gr. Joog