K389 Fet Transistoren gezocht voor (Sphinx project 2) voorversterker.

Dag forumleden.

Mijn versterker had al enige tijd een probleem met de rustspanning op de linker luidspreker.
Op het moment van aanzetten komt er een plop uit mijn luidspreker. en als ik aan de volume knoop draai komt de conus van mijn luidspreker naar buiten.

Ik heb het zelf proberen op te lossen en heb het volgende gedaan.

(DC offet opnieuw instellen)
Na het verdraaien van de DC offset van het linker kanaal kwam ik tot de conclusie dat het probleem daar niet in zat.
De uitgang voltage kon ik wel naar 0 draaien, maar op het moment dat ik de volume knop opendraaide kwam er ook weer spanning op de ouput jack te staan. Dus het probleem zit dieper.

Ik ben verder gaan meten met de multimeter en een paar transistoren verwisseld van het linker naar het rechter kanaal.
Na het omwisselen van de K389BL01 condensatoren merkte ik dat het probleem van de linker naar het rechterkanaal was verplaatst.
Ik ben blij tot zo ver. wellicht het probleem gevonden. (een niet goed functionerende fet)

Helaas kom ik ook tot de conclusie dat ze wel moeilijk te verkrijgen zijn.
Mijn vraag is dus. Heeft iemand dezen nog of zijn er ook nog vervangers voor?
En heeft iemand ook een technische handleidingen of datasheets van de project 2.
Ook dezen heb ik lang naar gezocht maar kan er niks over vinden op internet.

Wie kan mijn helpen. Mijn dank is groot!

Met vriendelijke groet,

Piet (E88cc)

Hugo Welther

Moderator

Ook gezocht op de term " 2SK389" ? De jappen laten altijd de "2S" weg voor de component nummering.
Zoeken op 2SK389 levert wel wat vervangingsopties.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
RAAF12

Golden Member

Zelfs origineel nog te koop (als het waar is wat er staat)
https://www.ebay.com/itm/2SK389-V-Genuine-TOSHIBA-Audio-FET-NOS-Transi…

Na de vervanging wel opnieuw het balanspotmetertje instellen bij de dubbelfet. Ik kon helaas alleen het manual van Project 12 vinden, in dat schema zitten dezelfde FET's.
https://www.scribd.com/document/241184908/Sphinx-Project-12-Mono-Power…

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op maandag 19 maart 2018 14:53:44 (28%)

Als de eindversterker geheel DC-gekoppeld is, dan gebeurt zoiets als er DC op de volumepotentiometer staat. Dat kan doordat een koppelcondensator van de voorversterkertrap lekkage vertoont, verkeerd is gemonteerd of afwezig. De DC-spanning die dan op de potmeter staat, wordt gewoon versterkt.
Als ik het goede schema van de eindversterkerer bij gehad heb, hebben de signaalingangen geen ingangscondensatoren. De ingang is kennelijk symmetrisch bedoeld. Hoe is de voorversterker aangesloten? Dat is cruciaal in dit geval.

[Bericht gewijzigd door buzzy op maandag 19 maart 2018 15:20:15 (28%)

Bedankt voor de sneller reacties. IK zal nog even speuren op de 2SK389.
Ook al wat vervangings opties bekeken maar hou het liever bij origineel.
Als er iemand nog onderdelen heeft hoor ik het graag.

Dag buzzy bedankt voor je reactie.
De voorversterker is via tulp stekkers aangesloten op de eind blokken project 12. Na het verwisselen van die K389 Fets verplaatste het probleem zich naar de andere helft en was de helft waar de slechte fet uit kwam ook gewoon goed.

Dus ik hoop dat het met een nieuwe fet is opgelost.
Ik ga iig ook even kijken waar die koppel C's zitten. Hebben jullie enig idee wat voor waarden die kunnen hebben? en zitten die bij de potmeter?

De 2SK389 Fet transistoren zijn aangekomen en getest op de componententester. Helaas kwam ik tot de conclusie dat dezen als NPN werden weer gegeven en niet als JFet zoals de originelen meten. Ook op beide kanten van de 3 van 7 pootjes

Ik ben ook nog zo dom geweest om ze vervolgens in te solderen en kwam tot de conclusie dat de versterker niet eens uit zijn beveiliging kwam.
Daarnaast stond er meteen 12volt op de uitgangskanaal van de versterker. OEEEPPS.

Dus ik in alle paniek de oude niet goed functionerende k389 er ingesoldeerd en tot mijn conclusie werkt alles nog. Dus ik ben terug bij af.
Gellukig geen extra schade aan het kanaal.

En waarschijnlijk bedonderd :( behoorlijk geld er voor moeten betalen ook dat is nog het zuurste.

Mocht iemand nog een hebben dan hoor ik het graag.

fripster

Golden Member

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu
Krelis Vonketrekker

Golden Member

E88CC, zet op de uitgang een gloeilampje, zie je gelijk of er DC op staat bij het testen,en geen luidsprekers, maar een weerstand van b.v. 100 ohm.

maartenbakker

Golden Member

Voor het nageslacht: hoe ziet die valserik er uit?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."