Iemand taggen.

Dit topic is gesloten

Evarist

Golden Member

Vaak willen we de aandacht van iemand op een topic brengen. Dan is het altijd afwachten of de CO'er nog (terug) komt.
Zou er geen mogelijkheid zijn iemand te taggen, ik heb dit afgekeken van Facebook. :-)

Nihil est verum, quod non probatur primo.
evdweele

Overleden

Dat vind ik een schending van de privacy. Als ik berichten wil lezen moet er niet iemand over mijn schouder meekijken.
Je zal het zelf ook niet prettig vinden als je voortdurend wordt gevolgd, waar je heen gaat, welke winkels je bezoekt, hoelang je bij iemand op bezoek bent, enz.

Facebook is al helemaal het verkeerde voorbeeld. Je hebt zeker het nieuws van de afgelopen week niet gevolgd?
Link naar De Volkskrant

[Bericht gewijzigd door evdweele op maandag 26 maart 2018 02:36:42 (16%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
maartenbakker

Golden Member

Taggen lijkt me niet bijzonder handig maar ook geen schending van de privacy.

We hebben al mailnotificatie, die de gebruiker zelf aan moet zetten dus die staat niet aan. Met taggen hou je precies dat probleem.

Op een ander forum zie je bovenaan een overzichtje van wanneer je gequote bent. Opzich wel handig, maar lost het probleem ook niet op.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

Hold your horses evdweele, zware privacy schending om bublieke(!) forum posts te delen?

En wie heeft het over meekijken? (toegegeven ik weet niets van facebook, dat mijd ik als de pest)
Ik vermoed dat Ervarist een bericht/melding verwacht als er iemand op een post van jou gereageerd heeft

Als je een gebruiker wilt benaderen en die gebruiker heeft ervoor gekozen het email adres publiek zetten zodat je hem/haar kunt mailen dan is dat momenteel de enige mogelijkheid.
Zo niet dan hebben we daar geen directe oplossing voor.

bprosman

Golden Member

Zie het “privacy issue” ook niet hoor , integendeel zou het ook wel handig vinden. Niet iedereen leest volgens mij altijd alle topics en bijvoorbeeld als het gaat over een meetinstrument wil ik wel eens de aandacht van Fred101. Niets handiger dan Freds naam te noemen in een topic met tag (bijvoorbeeld @fred101 of [tag]fred101[/tag] ) waarbij Fred dan een mailtje krijgt : “bprosman heeft je genoemd in : <url naar topic>”. En wil je het helemaal mooi maken, maak je dit optioneel in je profiel (email adres niet openbaar maar wil wel/niet tag meldingen)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Misschien is het een optie om emailnotificatie voor de topicstarter standaard aan te zetten zodat hij bewust uitgezet moet worden als dit ongewenst is, misschien dat de topicstarter er dan iets bewuster mee bezig is en makkelijker aan het topic herinnerd wordt.

LetterHenk

Golden Member

Dat lijkt me een goed idee. Ik zou dat zelf ook wel prettig vinden.
Default de emailnotificatie aanzetten bij zelf gestarte topics. Niet meer dan logisch zelfs, nu ik er zo over nadenk.

Action expresses priorities LH

Dat "auto-aan voor zelf gestarte topics" is dus een manier om de eendagsvliegen meer er bij te betrekken. Er zijn te veel mensen die in hun zoektocht over hun probleem langs CO komen, een post maken en dan verdwijnen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dat lijkt me inderdaad wel een goeie.

Zou voor het taggen misschien eerder een notificatie op de site zetten. Dat is minder spammy dan continu mails krijgen. Bijvoorbeeld een extra entry bij gebruiker status. Maar dan "3 nieuwe notificaties", of "notificaties: 3"

Als je daar dan op klikt krijg je een lijstje vergelijkbaar met het lijstje "mijn laatste posts" als je op je username drukt.

Mailnotificatie zou ik als een opt-in houden. Anders denk ik dat veel mensen de boel direct weer uitschakelen ivm spam. Dan gaat het een beetje zijn doel voorbij

[Bericht gewijzigd door timberleek op maandag 26 maart 2018 09:50:06 (12%)

evdweele

Overleden

Mijn interpretatie van de OP was anders; een bericht sturen zodra een bepaald IP-adres contact maakt met CO.
De naam Facebook liet direct alle alarmbellen afgaan.

De bedoeling van de TS is kennelijk een andere.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Ohja, ik ken facebook helemaal niet, dus de vergelijkbare feature op facebook ken ik niet.

Dus facebook kan je waarschuwen als een user inlogt en enige activiteit vertoont? (dat moet je op username doen, niet op IP adres! Twee redenen, sommige users zal je met meer users op 1 IP adres zien, en sommige users zullen vanaf meer IP adressen actief zijn.)

DAT vind ik vervelend en inbreuk op m'n privacy. Je kan best eenvoudig zien hoe vaak en wanneer ik post op CO. Daar kies ik voor. Maar als ik snel effe kijk, hoeft niet iedereen dat zomaar te kunnen weten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hebben we het over het forum dat nog je e-mailadres als plaatje gebruikt voor persoonlijke berichten? :)

Ik denk niet dat dit zonder meer eventjes wordt geïmplementeerd.

Veel notificaties zijn altijd vervelend, maar te weinig ook.Dat zal iedereen voor zichzelf moeten bepalen. Ik gebruik bijvoorbeeld een volledig anoniem emailadres dat ik nooit lees.

Met privacy heeft niet zoveel van doen. Als je jezelf herkenbaar op het forum zet dan maakt het niet zoveel meer uit of ik zeg:

Ik zag PietjePuk die heeft mooie dure aparatuur in een slecht afgesloten hobbyschuur
of
Ik zag PietjePuk die heeft mooie dure aparatuur in een slecht afgesloten hobbyschuur

mij lijkt het wel een goed idee, maar dan niet via email. gewoon ergens een melding rechts in een kadertje als je vermeld wordt.

ik lees ook niet alle topics hier, als er HF bij staat, volg ik het niet, want daar snap ik echt niks van.
maar er kan evengoed een topic gestart worden, met een onduidelijke titel die mij zegt: daar ken je niks van, doe geen moeite...
is dan zonde als er iets gevraagd wordt over iets dat ik al gemaakt heb. als er dan iemand anders kan zeggen:
"hey, [url="fcapri"]fcapri[/url] heeft dat probleem ook al gehad en opgelost".
dan is het leuk als ik er attent op gemaakt word zodat ik eens kan komen kijken

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Mijn mening, laten we dit forum alsjeblieft een forum laten en het niet een soort facebook maken. :)

Sine

Moderator

Automatische notificatie gaat mij ook wat ver, ik probeer het automatisch vullen van de maildoos zo veel mogelijk te vermijden.

Het gaat wat ver als je email krijgt toegestuurd wanneer iemand jouw naam in een tag zet. Veel van ons willen een rustig leven leiden en zullen het in de instellingen blokkeren.

Wat mij een handiger manier lijkt is een aparte sectie in de pagina "Laatste discussies". Als deze sectie begint met "[hennep] wordt vermeld in:" en de hele sectie kan worden in-/uit-geklapt dan heb je nog steeds de mogelijkheid om het te negeren.

reading can seriously damage your ignorance
Shock6805

Golden Member

Misschien moet er dan wel gedacht worden aan de 'grootten' van het forum. Het is bv niet wenselijk dat een OP een berg mensen tagt om toch maar een goed antwoord te krijgen.

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik geloof dat niet iedereen de vraag hetzelfde leest.

Op 26 maart 2018 00:27:05 schreef Evarist:
Vaak willen we de aandacht van iemand op een topic brengen.

Als het de bedoeling is, iemands aandacht op een bepaald topic te vestigen, dan kun je die iemand toch zelf even een mailtje sturen? Dat lijkt me sneller en betrouwbaarder dan op de een of andere slimme software gaan zitten wachten.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Lambiek

Special Member

Op 26 maart 2018 09:45:37 schreef rew:
Er zijn te veel mensen die in hun zoektocht over hun probleem langs CO komen, een post maken en dan verdwijnen.

Dat heb je nu eenmaal overal rew, niet alleen hier bij CO. Zodra ze de gewilde info hebben zie je ze niet meer totdat ze weer een nieuw probleem hebben. Dat maakt verder niet uit, dat is nu eenmaal zo.

Heb dat ook zo vaak meegemaakt bij De HCC Elektronica groep, "bestaat helaas niet meer" daar kwamen mensen een paar keer om kennis te maken en de info te verzamelen voor hun probleem, en daarna zag je ze nooit meer. Wel triest, maar het zei zo.

Voor mij hoeft dit ook niet, maar als er wel iets komt vind ik het ook goed. :)

Als mensen me nodig hebben weten ze me toch wel te vinden, Email staat erbij.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Tidak Ada

Golden Member

Op 26 maart 2018 13:41:47 schreef Frederick E. Terman:
Ik geloof dat niet iedereen de vraag hetzelfde leest.

[...]Als het de bedoeling is, iemands aandacht op een bepaald topic te vestigen, dan kun je die iemand toch zelf even een mailtje sturen? Dat lijkt me sneller en betrouwbaarder dan op de een of andere slimme software gaan zitten wachten.

Dan moet je wel over dat e-mail adres kunnen beschikken ;) Niet iedereen publiceert het in zijn profiel, zeker nieuwelingen niet,
terecht overigens. Ik ben ook geen voorstander tagging. Je wordt al genoeg gevolgd op het web. Straks willen ze nog dat CO cookies gaat uitdelen. Krijg je iedere keer een knuffel van HMH >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
evdweele

Overleden

Een toelichting op de openingspost is wenselijk omdat deze verschillend wordt gelezen en uitgelegd.

  • Wat verstaat de TS precies onder "taggen" ?
  • Wie "tagt" wat?
    • De starter van een discussie?
    • Degene die een topic wil volgen?
  • Wat moet zo'n "tag" doen?
    • Een e-mail verzenden?
    • En aan wie?

Het lijkt mij een heel onwenselijke feature die geen enkel doel dient. Het veroorzaakt alleen vervuiling van de e-mail en wekt veel irritatie.
Als ik nieuwsgierig ben naar opvolgende berichten in een topic ga ik daar zelf wel kijken. Ik laat me niet dwingen door een onwenselijk stukje software.
Misschien kijken gebruikers van Facebook daar anders tegenaan, maar Facebook wordt door mij altijd nog beschouwd als grossier in misinformatie en mega-groothandelaar in privacy gevoelige data.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
bprosman

Golden Member

Wat verstaat de TS precies onder "taggen" ?
Wie "tagt" wat?
De starter van een discussie?
Degene die een topic wil volgen?
Wat moet zo'n "tag" doen?
Een e-mail verzenden?
En aan wie?

Ik zou zeggen, lees mijn post eens ;-)

Niet iedereen leest volgens mij altijd alle topics en bijvoorbeeld als het gaat over een meetinstrument wil ik wel eens de aandacht van Fred101. Niets handiger dan Freds naam te noemen in een topic met tag (bijvoorbeeld @fred101 of [tag]fred101[/tag] ) waarbij Fred dan een mailtje krijgt : “bprosman heeft je genoemd in : <url naar topic>”. En wil je het helemaal mooi maken, maak je dit optioneel in je profiel (email adres niet openbaar maar wil wel/niet tag meldingen)

Als ik nieuwsgierig ben naar opvolgende berichten in een topic ga ik daar zelf wel kijken. Ik laat me niet dwingen door een onwenselijk stukje software.

En wat als het een topic betreft wat je gezien de titel niet zou lezen maar iemand daar wel jouw mening of expertise zou willen hebben ?
Taggen is een "aandachtstrekker".

[Bericht gewijzigd door bprosman op maandag 26 maart 2018 18:10:44 (19%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
evdweele

Overleden

Ik zou zeggen, lees mijn post eens

Jij bent niet de topicstarter.
Buiten dat blijf ik ook jouw voorstel ongewenst vinden.
Als je een vraag hebt aan iemand stuur je hem/haar een e-mailtje.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
bprosman

Golden Member

Inderdaad ben ik niet TS maar weet wel wat "taggen" is. :+

Als je een vraag hebt aan iemand stuur je hem/haar een e-mailtje.

Moet je dat wel kunnen zien. Dmv taggen kun je die persoon een mailtje (laten) sturen zonder dat je je email adres openbaar hoeft te maken

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
evdweele

Overleden

Moet je dat wel kunnen zien.

Misschien heeft iemand wel een gegronde reden om zijn e-mailadres niet openbaar te maken.
Dan wil hij/zij ook niet worden lastiggevallen door 'tags'.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Dit topic is gesloten