Autoradio van 23jr in gebruik nemen. Zachtjes laten wennen aan spanning of overbodig?

Beste CO'ers,

Ik heb een nieuwe autoradio-cassette uit 1995 die ik in gebruik wil nemen.
Laat ik die eerst via een gestabiliseerde voeding wennen aan spanning en stroom door de spanning en/of stroom zachtjes te verhogen tot werkspanning?
Wat is jullie advies?

Groeten, Chris

dat is niet onverstandig, maar let wel dat de elco's in het apparaat pas onder spanning komen als je het ding aanzet, wat vaak niet gaat als de voeding onder de 10,5V is.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Misschien beter de elco's formeren, eerst?

Ook zou ik de rubber rollen en snaartjes van het cassettegedeelte even bekijken, zouden die niet kunnen verdroogd/uitgehard zijn?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

@testman
Volgens de gebruiksaanwijzing ligt de werkspanning tussen 10.8V en 15,6V.
@big_fat_mama
Ik ben er bijna zeker van dat ze (rubber en snaartjes) niet meer volledig ok zijn, maar ik ga alleen nog het radiogedeelte gebruiken.

Ik was van plan om de spanning langzaam te verhogen bij een begrensde stroom tot er "leven" in komt en dan de stroom langzaam te verhogen.

Overbodig. Laagspanningselco's hebben al een zeer lage lek en hoeven amper/niet geformeerd worden.
Een stroombegrenzing van 2a ofzo is wel wijs bij iedere ingebruikname.
Ook slim is als het een Philips is, zoals eerder gezegd de snaren te checken omdat het opruimen van de drab steeds lastiger wordt als de snaarrestanten door het apparaat geslingerd worden.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op dinsdag 20 maart 2018 22:01:45 (12%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Het is een Daewoo AKF-4320K.
Aangezien ik het cassettegedeelte toch niet ga gebruiken kan ik beter het deksel even lichten en de snaren verwijderen.

daewoo heeft niet zo'n last van versoepte snaren. hooguit snaren met een deuk erin of verslapt na 20 + jaren..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Frederick E. Terman

Honourable Member

versoepte snaren

+1
Dit is toch zóveel leuker dan het Nederlands van de inburgeringscursus? ;)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
maartenbakker

Golden Member

De remedie heet vervolgens "drekscheppen".

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

nee hoor,gewoon dasty gebruiken....is ontvetter en oa te verkrijgen bij action.

als je iets doet,weet dan dat je het goed doet!

dasty is van zichzelf erg vet, nadien de snaarwielen wel even poetsen, anders gaan de snaren slippen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 20 maart 2018 22:35:09 schreef Chris Kino:
Het is een Daewoo AKF-4320K.
Aangezien ik het cassettegedeelte toch niet ga gebruiken kan ik beter het deksel even lichten en de snaren verwijderen.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Op 26 maart 2018 00:10:46 schreef testman:
dasty is van zichzelf erg vet, nadien de snaarwielen wel even poetsen, anders gaan de snaren slippen.

Dan heb jij toch een andere Dasty dan hier in de winkels verkocht wordt.
Dasty gebruik ik bv om het asje van de motor en het rubberen tussenwieltje van platenspelers te kuisen, ze hebben dan weer een prima 'grip'.

doe er maar eens een rokerige autoraam binnenkant mee, of plak een sticker op de oppervlakte na het schoonmaken met dasty dan zie je wat ik bedoel. het is geen slecht spul, ik doe er vloeren en apparaten mee en vele andere dingen, maar niet voor elke toepassing is het goed..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Kruimel

Golden Member

Mijn ervaringen met Dasty zijn dat er toch nog wel wat stoffen zijn die er in oplossen. Ik heb wel hier en daar opschriften op fornuizen weggepoetst die 30 jaar zonder Dasty onaangeroerd zijn gebleven door andere schoonmaakmiddelen. Ik zou er behoedzaam mee omgaan als ik het in een stuk elektronica zou gebruiken.

je moet er ook geen elektronica mee oppoetsen.dan ben je gelijk alle tekst op ic"s en torren kwijt.
die troep van rubber snaren etc kun je er zonder knoeien netjes mee wegwerken(en vingers!)dat goede rubberen rolletje zou ik mee oppassen,waarschijnlijk word het ding hard na verloop van tijd.....

als je iets doet,weet dan dat je het goed doet!

Dasty is sterk irriterend voor je vingers, ongeveer net zo erg als terpentine/white spirit. Ik probeer het te vermijden als ik het niet nodig heb. Voor normale reiniging gebruik ik liever tandpasta of sterk verdund afwasmiddel
Maar het werkt erg goed voor snarendrab en zeer zware vervuiling.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!