Draadloze arduino's

Beste,

Na heel wat opzoekwerk zie ik mij genoodzaakt om hier toch even een vraag te stellen.
Ik wil namelijk via 1 arduino een stuk of 12 andere arduino's sturen.
Dit zou wel draadloos moeten gaan.
De arduino die moet uitzenden krijgt zijn signalen binnen via bluetooth die afkomstig zijn van een laptop met eigen software op. (dit systeem werkt perfect foutloos)

Op de ontvangende arduino's zitten subroutines die opgeroepen worden door een enkel getal. (bv code "1" ontvangen is subroutine 1, enz...)
Dus als de zender code "1" verzend moeten alle 12 ontvangende de juiste subroutine uitvoeren op het zelfde moment.

zijn er suggesties ivm met een draadloos systeem die hiervoor geschikt zou kunnen zijn?

Alvast bedankt!

Ja, ook met bluetooth?

Of wifi, met broadcast als de timing heel nauw luistert, prijziger en complexere code, je kan wel flinke afstanden halen en twee-weg communicatie opzetten.

Als ze elkaar kunnen zien kan je ook iets met infraroodleds en ontvangers doen, lekker goedkoop.

De middenweg: een stel 443 of 868MHz modules, niet duur en simpele code.

via bluetooth is volgens mij geen optie, omdat je maar 1 zender en 1 ontvanger tegelijk kan verbinden...

De bedoeling is dat er arduino's met ontvanger in een kostuum verwerkt worden, dit voor verlichting te sturen. de personen met kostuum lopen +- 20 a 30 meter van de zender

had zelf al gedacht aan die rf systeempjes maar weet niet of dit betrouwbaar is?

Anoniem

Ik gebruik zelf RFM69 modules. Kunnen zowel op 433, 868 als 915 Mhz werken.
Hebben laag verbruik in slaapstand en kunnen hoge afstanden overbruggen (afhankelijk van het type).

Je kunt de arduino door een interrupt laten wakker worden en dan de data binnen hengelen.

Lambiek

Special Member

En als het om grote afstanden gaat kun je eens naar Xbee kijken.

XBee - Datasheet - uitgebreid.pdf

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dus met 1 433mhz zender kan ik meerdere ontvangers zonder problemen gebruiken?

Met esp8266's en esp32's is dat mogelijk. Voor een leuke toepassing heb een stuk of 10 esp8266's laten communiceren, zowel zenden als ontvangen, met een esp32. Alles is geprogrammeerd met de Arduino ide.

Anoniem

Op 27 maart 2018 14:32:16 schreef Vddkoen:
Dus met 1 433mhz zender kan ik meerdere ontvangers zonder problemen gebruiken?

De RFM69 heeft een broadcast address, zie ook

https://learn.sparkfun.com/tutorials/rfm69hcw-hookup-guide/how-it-work…

Kosten op Ebay liggen tussen de 2 en 3 dollar per stuk.

Als het goedkoop moet is de NRF24L01+ ook een optie.

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl

Een Bluetooth master kan met 7 slaves verbinden en er zijn wel truukjes om een soort doorgeefluik te maken, maar goed, 433MHz is waarschijnlijk makkelijker. Die luisteren gewoon naar alles wat er voorbij komt en in jouw geval reageren ze alleen op het ID van de een bepaalde zender.

Hoe robuust moet het zijn? Het kan natuurlijk gebeuren dat een bepaald onvoorzien apparaat (speelgoed, garagedeur, hijskraan, buitenthermometer) staat te flipperen en daardoor de 433MHz band dichtdrukt.. Met 838 heb je daar minder last van met Bluetooth en WIFI nog minder.

Kijk qua software naar MQTT (Mosquitto). De centrale Arduino zet een bericht neer, alle anderen abonneren zich er op.

Wat doet die ene centrale Arduino overigens nog meer? Ik bedoel, als die alleen maar zendt, dan kun je dat ook door de PC laten doen, toch? Ben benieuwd.

Gerard

Ain't no place like 127.0.0.1
Schimanski

Golden Member

Draadloos communicatie tussen Arduino's kan met ZigBee modules. Voor Arduino kant en klaar verkrijgbaar en ondersteund (ZigBee shield).

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
Vonkenpromotor

Golden Member

WeMos® D1 R2 V2.1.0 WiFi Uno Based ESP8266 Voor Arduino

Gebaseerd op de ESP-8266EX.
Arduino Compatibel, u kunt het gebruiken op Arduino IDE.
NodeMcu Compatibel
11 digitale I / O-pins
1 analoge ingangspin
OTA - Wireless Upload (Programma)
Aan boord van stroomvoorziening - Maximaal 24V ingang, 5V 1A uitgang

Werkt heel eenvoudig, kan je alles mee doen, zijn niet al te goedkoop helaas ca 10 euro per stuk

10 euro per stuk, echt niet...

Hier zijn ze $ 13.95 per 5 stuks.....
https://nl.aliexpress.com/item/5sets-D1-mini-Mini-NodeMcu-4M-bytes-Lua…

Je moet er alleen even iets langer op wachten...

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!
Vonkenpromotor

Golden Member

Klopt, kan je ook gebruiken.

De WeMos D1 heeft de zelfde pin layout als de Uno en kun je shields op prikken.

Bedankt voor de vele reacties, maar al deze modules via wifi e.d. zijn vrij duur om te gebruiken voor carnaval stoeten... ik denk er aan om met rf te werken. Ik vermoed dat er tijdens de stoeten niet zo veel storing zal optreden? Die rf modules werken op de zelfde manier als een seriële poort neem ik aan? M.a.w, als ik nu via de seriële poort een getal verstuur voert de arduino een subroutine uit.

Met RF zal het nog een behoorlijke uitdaging gaan vormen denk ik....

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!
Arco

Special Member

Wifi modules als de ESP krijg je bijna voor niks... ;)
Met Wifi kun je iets als multicast gebruiken.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Op 29 maart 2018 23:13:53 schreef Vddkoen:
Die rf modules werken op de zelfde manier als een seriële poort neem ik aan? M.a.w, als ik nu via de seriële poort een getal verstuur voert de arduino een subroutine uit.

De seriele RF modules zijn wel stuk duurder. Ik heb zelf de CC1101 RS232 gebruikt, maar die zijn wel duurder. Zo tussen de 7 en 9 euro per stuk.

Er zijn ook alternatieven maar kosten meer dan de 2401 of RFM66.

Als je de libs van de betreffende kaarten download zitten er voldoende voorbeelden bij om in no-time de zaak draaiend te krijgen. Serieel, SPI of anderzinds maakt dan niet uit.

Let wel op de afstand en of je in afgeschermde (metalen) ruimte zit.

Zouden die nrf24l01 modules iets zijn?
Normaal gesproken heb ik niet meer dan 30 meter afstand tussen zender en ontvangers?

Uit eigen ervaring kan ik je zeggen, dat die dingen "nrf24l01" nog geen 10 meter halen!!!

Neem een router en een stel "wemos d1 mini" modules, en ga daar mee aan de slag.

Je kunt dan via het UDP-protocol alle modules tegelijk een opdracht sturen, zonder dan je veel overhead krijgt.

Programmeer één module als master en laat de rest daar op intekenen, zoek op internet over het mqtt-protocol.

Ik heb het persoonlijk nog niet gedaan, maar dit is, denk ik, het meest haalbare...

Ik heb vorige week de wemos-modules binnen gekregen en die zijn echt heerlijk om mee te werken, lees te programmeren.
Ik had altijd ESP8266-12 modules, maar dat was altijd een krime om te programmeren met een usb naar serieel-coverter, deze modules sluit je gewoon aan op het USB-poortje en gaan met die banaan.

[Bericht gewijzigd door Roches op dinsdag 10 april 2018 00:36:21 (24%)

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!