wat is de beste optie? (flyback converter?)

Beste allemaal!

(Ik weet niet of ik deze post in het goede sectie heb geplaatst)
Het is lang geleden dat ik een PCB heb ontworpen dus ik heb daar wat vragen over. Het kan zijn dat ik te weinig informatie aanlever, daarvoor alvast mijn excuses als dit gebeurd. :-)

CASE
Ik wil een 3 fase 80v AC-dynamo omvormen naar 14,4V dc @max 1.6 Ah (accu) met een capaciteit van 8 Ah. Er hoeft geen rekening gehouden te worden met EMC of een stabiele 12v output. Wat mijn aandacht heeft is de warmteontwikkeling, die wil ik zo laag mogelijk houden. Het mag best een ruige schakeling zijn. Als ik het me goed herinner heb ik dan 3 keuzes:

1. Diodebrug
2. Mosfetbrug
3. Flyback converter

De beste keuze hierin is naar mijn mening de Flyback converter, maar deze heb je in meerdere uitvoeringen.

Mijn vraag aan jullie:
Is mijn aanpak goed? Ja, welke flyback converter zou het beste passen in mijn ontwerp?

Alvast bedankt!

fatbeard

Honourable Member

En hoeveel stroom moet er geleverd worden?
Niet geheel onbelangrijk, wat je ook voor oplossing kiest.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 28 maart 2018 15:39:36 schreef fatbeard:
En hoeveel stroom moet er geleverd worden?
Niet geheel onbelangrijk, wat je ook voor oplossing kiest.

Ik heb de beschrijving aangepast.

Het gaat om 1.6 A

Accu 14,4V 8Ah

C/5=Il => 8/5=1.6A

1) nee; dat geeft ruim 110VDC
2) nee; MOSFETs kunnen maar in één richting sperren, in de andere richting zijn het diodes, probleem zie (1)
3) zou kunnen, maar een flyback converter is absoluut niet de handigste manier om van 110VDC naar 14.4VDC te gaan, zeker niet als je geen galvanische scheiding nodig hebt.

Wat je zoekt, is een Buck converter; die gaan efficiënt omlaag in spanning (en dus omhoog in stroom), zonder galvanische scheiding. Daarvoor moet je dus eerst de 80V gelijkrichten en bufferen, en vanaf de resulterende 110VDC met een buck converter naar 14.4V.

Je hebt wel een buck converter nodig die geschikt is als acculader, dus een exemplaar dat een constante stroom kan leveren als de spanning lager is dan 14.4V. Je moet dus een CC (constant current) en een CV (constant voltage) instelling hebben.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken