Miele koelkast F2 storing

Goedenavond!

De koelkast bij mijn ouders geeft melding F2 in het display. Hij werkt nog wel.
Type K 9552 iD.

Zoekfuncties met Liebherr in plaats van Miele brengen mij op de verdamper sensor. Dat zou dan de sensor zijn die achter de binnenverlichting zit?

https://www.partsnl.nl/miele-onderdelen/miele-k-9552-id-k9552id-527754
Hier zie ik een 3 tal temperatuursensoren staan (1 imitatie), welke zou de juiste zijn? Zijn er nog andere mogelijke oorzaken aannemelijk?

De kast heb ik nog niet uit elkaar gehad omdat hij onhandig ingebouwd is, dit is nogal een klusje. Eventueel sensor doormeten of print controleren is dus nog niet gebeurd.

Voordat ik blind de sensor bestel, om hem maar éénmalig uit te hoeven bouwen, wil ik hierbij eerst om raad vragen.

Alvast bedankt!
Maurice

Onze vaste witgoedleverancier gebeld... Die heeft in de tekeningen gekeken, maar de sensor achter het lampje staat er bij hem geheel niet in.
Er is nu een mailtje naar Miele onderweg..

Alle sensoren zijn identiek in de kast. Allemaal meten ze in oudere versies rond de 3K Ohm en de nieuwere kasten in a+ en beter 5K Ohm.

Hoeveel kOhm meten de sensors uit in die koelkast (4.7kOhm?)

Weet niet meer wat ik meette bij de goede. Niet erg op gelet want ik zocht de kapotte. Deze meet niet meer door. @SMD Thanks!

Moet wel tegen die temperaturen/vocht/tempschommelingen/... kunnen eh, heeft geen zin dat het 2 dagen meegaat en dat je erna een nieuw nmoet steken

Ingieten in een kokertje met Hars, zou kunnen, maar helaas zijn deze thermistors qua karakteristiek niet hetzelfde. Conrad heeft er wel een ook van Epcos volledig ingegoten ,5K!

Die karakteristiek is niet hetzelfde dus, dat vreesde ik al. Ik kon er niets over vinden.

Miele heeft nog niet gereageerd, die ga ik morgen eens bellen.

Net met Miele gebeld. Ze doen alsof ze van niets weten, en verkopen maar één sensor. Uiteraard de dure van de 2

Zet kast uit en laat op kamer temperatuur komen ( Liefst 25 Gr). Meet alle sensoren. Als het rond 5K is, dan kan je de Epcos variant nemen van Conrad. Deze is al ingegoten met draad! en karakteristiek is juist voor ijskasten....

NTC Temperatuursensor Epcos B57020M2502A0001 -40 tot +60 °C
Artikelnummer: 182800 Voor een 10 tje ben je klaar!

PS: Miele weet er uiteraard niets van daar de kasten NIET door Miele worden gemaakt maar door Liebherr!!!

[Bericht gewijzigd door smd op donderdag 29 maart 2018 19:01:59 (18%)

Dank voor je uitzoekwerk. Fijn!

Helaas ga ik de 25c niet halen, hij staat in een ruimte met vloerverwarming. meer dan 17-18 graden lukt daar niet.

Ik ga de sensor gewoon bestellen en maar even aankijken. Ik meld me weer als ik wat weet.

Maar bij 17/18 Graden moeten ze wel gelijk meten.

Na de pasen word hij bezorgd. Ik laat het weten.

Nieuwe koelkast of sensor?? Bij beide problemen opgelost!

Vandaag verder gegaan, met succes maar toch wat vragen..

Ik heb de sensor van Conrad besteld, en tegelijk voor die 60 cent ook een losse NTC (4.7k).
Vanmiddag bij mijn ouders begonnen met het koppelen van de oude stekker aan de nieuwe sensor, even voor de kast langs en door de deur.
De nieuwe sensor meette ca 6k door met een temperatuur van een graad of 17 binnen.

Na montage bleef helaas F2 erin staan en was de kast niet te bedienen, na een stroomonderbreking door de stekker eruit te halen was de melding eventjes weg, een minuut of 2, hij gaf de huidige temperatuur aan. Daarna weer F2 die niet weg te krijgen was.

Ter test heb ik de losse NTC zonder kabeltjes, eens op de print geduwd, hierbij nog steeds F2.
Vervolgens de 2e sensor die ergens verborgen zit losgekoppeld, en op de print de NTC gehouden op die plaats. Hierna was de melding verdwenen maar de aangegeven temperatuur klopte niet, misschien omdat ik de NTC vast had.

De NTC heb ik met een kroonsteentje aan een stukje draad verbonden en achterin tegen de achterwand aan geklemd, de nieuwe sensor op de plaats van de defecte, achter de lamp. Kast aan, gaf 19 graden, zakte tot 17.

Hij bleef op 17 hangen en de motor startte niet. Na een reset door aan en uit te schakelen stond de temperatuur plots op 7 graden. Hierop is de kast ingesteld.

Bij vastpakken van de losse NTC, start de motor direct op. Na 5 minuten stopt hij weer.

Het lijkt dus opgelost, al moet het geheel nog wel netjes worden gemonteerd. Het vreemde is wel dat sensor 2 wel iets doormeet (als ik goed gelezen heb, was dit 600ohm (2k stand, 0.6 op de meter). Maar de print zag deze sensor niet. Het lijkt er dus op dat beide sensoren stuk zijn, wellicht 1 al een hele tijd.

@ iedereen, bedankt voor de hulp en info!

600 Ohm is ver buiten limieten idd. Klopt, er gaan wel eens meer sensoren defect zonder dat je het weet. Meestal blijft van vriezer wel OK. Koelgedeelte heeft veel meer last van temperatuurverschillen bij verdamper, namelijk van + 6 T/M -27 elke keer weer. Andere sensor zit bij groente la??

Het is alleen een koelkast, de ene sensor zit achter het lampje, de andere ergens achter de verdamperplaat. Kan hem niet zien... De losse NTC zit hier nu tegenaan. Het ding blijft netjes werken.

Ik denk dat diegene van verdamper echt defect is en achter lampje wel werkt..

Beter direct alle 3 vervangen! was een serie met slechte ntc's de series erna zijn allemaal zonder deze problemen.
Ps je kunt ook alle 3 sensoren via de koelkast zelf laten testen en dan zie je ook welke kapot is op de koelkast display (dat 7 segment ding)

[Bericht gewijzigd door Multivibbbbrator op maandag 9 april 2018 20:46:02 (39%)

Op 9 april 2018 18:37:06 schreef smd:
Ik denk dat diegene van verdamper echt defect is en achter lampje wel werkt..

Een meet oneindig, de andere de verkeerde waarde.

Op 9 april 2018 20:44:16 schreef Multivibbbbrator:
Beter direct alle 3 vervangen! was een serie met slechte ntc's de series erna zijn allemaal zonder deze problemen.
Ps je kunt ook alle 3 sensoren via de koelkast zelf laten testen en dan zie je ook welke kapot is op de koelkast display (dat 7 segment ding)

Weet jij waar nummer drie zit dan? Op de miele tekeningen zit er maar één. Hoe werkt die service test?

1 sensor aan verdamper koelgedeelte, 2de bij thermostaat en 3de in vriesruim links onderin. ( Indien dubbeldeurs kast is)