Aansturen ULN2003

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ik wil vanuit een Arduino Nano een stappenmotor aansturen, met een ULN2003 om de nodige stroom en spanning aan te kunnen. Struinend over het www vond ik daar volop schema's van, en het bevreemt me dat die allemaal de ingangen van de ULN2003 recht aan de uitgangen van de Arduino hangen. Daar horen toch weerstanden in serie? Of zou men zich baseren op de ingebouwde stroombegrenzing van de Arduino, men hangt tenslotte zelfs LEDs recht aan die uitgangen zonder serieweerstand.

Nog gekker werd het toen ik een schema zag waar een ULN zelfs wordt aangestuurd vanuit een 74x595 schuifregister, eveneens zonder serieweerstanden. Die '595 heeft toch géén stroombegrenzing? Zitten er misschien weerstanden in serie met de basis binnenin de ULN2003?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
eSe

Honourable Member

Yep, er zitten weerstanden in serie met de ingangen. ULN2003 zijn de weerstanden wat lager in waarde dan bij ULN2004. Deze laatste is beter geschikt voor aansturing door CMOS (4000 reeks...) bij hogere werkspanning.
Je kan ze zo direct aan een poort/GPIO hangen.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dankje! ULN2003 had ik nog liggen dus die wordt het, als ik bijbestel zal ik dan de ULN2004 verkiezen; al zal het wellicht niet veel uitmaken voor een Arduino of evt. een Raspi.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

er zit intern een weerstand aan de ingang:
http://www.ti.com/general/docs/datasheetdiagram.tsp?genericPartNumber=…
begrenzingsweerstand aan de ingang is dus niet nodig.

Merk op dat de ULN2803 8 drivers heeft, de ULN2003 heeft er 7, kan van pas komen.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dankje! Maar voor deze stepper heb ik er maar vier vandoen :)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Arco

Special Member

Een ULN2004 is niet geschikt voor aansturing door een 3.3/5v microcontroller. Daar moet je toch een ULN2003 voor hebben
(de 2004 is bedoeld voor 6-15v bij CMOS logica)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
buckfast_beekeeper

Golden Member

Bladzijde 2 van de bijgevoegde datasheet. Is van de ULN280x maar deze is wat dat betreft equivalent aan de ULN200x.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Sine

Moderator

Let er op dat het ding TOTAAL niet meer dan 0.5A mag sinken !

Dat staat minder duidelijk in de datasheet.

Arco

Special Member

Let er op dat het ding TOTAAL niet meer dan 0.5A mag sinken !

Het ligt iets genuanceerder... ;)
Voor de versie van ST geldt een max. van 500mA en 1W per kanaal, voor de gehele package geldt 2.25W
Het hangt dus ook van de belasting van de individuele transistors af. (Vcesat loopt mee op bij stijgende belasting)
En het varieert ook nog per fabrikant. (Toshiba bijv. heeft een max van maar 1.47W)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
eSe

Honourable Member

Let er op dat het ding TOTAAL niet meer dan 0.5A mag sinken !

Da's niet helemaal juist. Iedere uitgang kan continue 500 mA sinken, maar het totale vermogen van de package mag niet meer zijn dan 2.25 Watt.
Je kan dus niet door 7 (8) uitgangen tegelijkertijd 500 mA laten lopen. Je mag wel in/uitgangen parallel gebruiken, zolang je maar niet boven de 1 Watt uitkomt per uitgang en 2.25 Watt voor de volledige package.

edit: Arco was sneller

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Hehe, fijn dat jullie over dat punt beginnen want daar ben ik nog ietwat onzeker. Mijn stepper meldt op het etiket 24,9Ω en metingen bevestigen dat, ttz twee wikkelingen van 49Ω met elks een centertap. Ik wil gaan voeden uit (min of meer) 12V= dus de stromen worden ruwweg een halve ampere, dat moet toch vlotjes kunnen?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Arco

Special Member

Ik zou dan liever een ULN2064B nemen. Kan 1.5A per kanaal schakelen, totaal 4 kanalen...
https://nl.rs-online.com/web/c/semiconductors/discrete-semiconductors/…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
eSe

Honourable Member

... dat moet toch vlotjes kunnen

Da's bijna op het randje, 720mW (best case -> 480mA en een spanningsval CE 1.5 V) per darlington die moet afgevoerd worden. Je kan er een koelvin op zetten, maar dan lijkt me de oplossing van Arco beter.

Groetjes,
eSe

[Bericht gewijzigd door eSe op vrijdag 30 maart 2018 16:57:14 (10%)

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
Lambiek

Special Member

Je kan ook een weerstand opnemen in de plus van je stappenmotor om de stroom te beperken, anders wordt je motor te heet bij stilstand.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Bij een ULNx003 de com pin ook aansluiten aan de positieve voedingsspanning om de vrijloop diode actief te maken bij inductieve lasten.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.