Extra info op GPS.

Evarist

Golden Member

Op mijn GPS komt regelmatig info zoals 'wegwerkzaamheden over 3km'
Hoe komt deze info erop? Hoe weet dat infobron waar ik ben?
Soms stelt hij een andere route voor wegens file. Hoe gaat dit?

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Je GPS weet toch waar je bent? Dus hij meldt het pas als de info voor jou van toepassing is.
Info komt van RDS kanalen in omroep radio, en (hoe modern) van DAB+, daar heb je uiteraard ook digitale datastreams in. Ik weet dat met name Garmin daar aardig om ingezet heeft.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Evarist

Golden Member

Dankjewel.
Werkt het met codes? Want in Frankrijk komt de informatie er in het Nederlands op.
Zoals Brussel-Ring-van km 20 tot km 30-file?

Edit: mijn GPS is een Garmin.

[Bericht gewijzigd door Evarist op zaterdag 31 maart 2018 20:13:02 (11%)

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Nou, exact weet ik het ook niet, maar het zal wel dat de wegsegmenten waar file staat (of wegversmalling en zo) via het datakanaal wordt gemarkeerd. Als jouw navi dan ziet dat die info voor jouw van belang is, geeft ie dat weer op de kaart en via spraak. De taal is natuurlijk die van jouw navi en niet van het land waar je bent. De info wordt dus niet als gesproken tekst meegestuurd maar als data, is is geen file-lezer zoals op de radio.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

in de wat lomp dikke voedingskabel bij garmin zit ook vaker een extra tmc antenne, die ontvangt verkeersinfo.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 31 maart 2018 20:12:08 schreef Evarist:
in Frankrijk komt de informatie er in het Nederlands op.

Er is een beetje nagedacht over het geheel. Er zal iets rondgestuurd worden van: "daar-en-daar" (moet machine leesbaar zijn: Jou GPS moet weten of dat voor jou relevant is) staat xx km file (of een vertraging van XX minuten). Ook dat moet het programma in het ding kunnen decoderen om een verstandige beslissing te nemen of omrijden zin heeft...

En dan kan ie het ook in jou ingestelde taal presenteren.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Evarist

Golden Member

Die laatste link is inderdaad een goede uitleg.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Die verkeersinfo is soms wel en soms niet betrouwbaar. In Duitsland heb ik 20 km parallel aan de snelweg gereden, met zicht op die weg, om een niet bestaande file te vermijden en in Frankrijk wilde een (ander merk) navsysteem me 400 km laten omrijden om een niet-bestaande wegafsluiting te vermijden. Gelukkig was ik toen eigenwijs. In veel gevallen zul je het nooit weten als je de aanwijzingen opvolgt.

Nee, maar jij had ook 4 uur in de file kunnen komen te staan. Dat wist jij ook niet van tevoren. Bottom line: in zo'n geval is het gokken.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Shiptronic

Overleden

jammer dat ze wel correcte info ook niet weergeven, snelheidsbeperking op de Matrixborden b.v. , of verlaagde max. snelheid tussen 6:00 en 19:00

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zaterdag 31 maart 2018 22:16:46 (21%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

@ flipflop:

Gelukkig heb ik ook altijd een ouderwetse kaart in de auto liggen en had ik gezien dat er voldoende uitwijkmogelijkheden, als in afritten en binnenweggetjes, waren om niet 75 km voor de eindbestemming de rit nog eens 400 km langer te maken. Ik vind navigatie handig en rijd er al jaren mee, maar een kaart als backup kan ik niet missen.

Evarist

Golden Member

Kilian. Als je uit de Provence komt wordt vaak aangegeven dat je niet langs Lyon moet rijden, maar langs Bourg-en-Bresse, dat is echter geen 400km omweg.
Je hebt gelijk met die kaart. Ik heb nog pas dankzij de kaart de weg half kunnen inkorten omdat de GPS de weg langs de snelweg wees, terwijl die een enorme bocht omweg maakt.

Van Honfleur naar Barneville. GPS wees aan: naar de brug (over de Seine), dan snelweg, dan afrit Barneville.

https://www.google.be/maps/@49.4024677,0.1986139,13z?hl=nl

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Maar dát kun je gewoon kiezen in de navigator: kies 'kortste'.

Zelf ben ik allang opgehouden met de papieren kaart. Als de navigatie uitvalt, weet ik evengoed wel zo'n beetje welke grote steden ik moet aanhouden. De wegen op de papieren kaart kloppen vaak toch niet meer.

Dat gezegd hebbende - de peperdure, in de auto ingebouwde navigatie heeft ook altijd oude kaarten. Ook al koop je vandaag een nieuwe update, dan nog loopt die zomaar een jaar of wat achter.
Wat je moet hebben is gewoon de gratis applicatie op de telefoon, zoals bijv. Waze. Als dan een rotonde geopend of afgesloten wordt, staat dat dezelfde dag op de kaart, met dank aan de enthousiaste gebruikers. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Stevige draadontsporing, lijkt me, maar ok dan ga ik maar mee. Ik gebruik navit op de boordcomputer, die gaat voort op de gegevens van openstreetmap. Als ik er nu nog toe kwam de bestanden bij te werken vooraleer op reis te vertrekken, dan wist ik misschien ook wel waar de rotondes en andere commoditeiten opgebroken zijn...

En voor het plannen van een route gebruik ik wel eens https://graphhopper.com/maps/ , maar als ik vandaag een route vraag van Kampenhout naar Keerbergen dan stuurt die me pal doorheen de Zoellaan in Haacht, die nochtans reeds enkele weken opgebroken ligt.

Maar, als ik mag terugkomen op het openingsthema, ik had van tmc wel gehoord, maar had altijd begrepen dat het ten eerste bedoeld was als commercieel initiatief en ten tweede als dusdanig nogal stevig geflopt, toch zeker in Europa? Moet ik nu begrijpen dat sommige openbare diensten dit toch wel aanbieden, en dan nog wel open en niet-betalend? Dan wil ik wel eens bekijken of ik er geen ontvanger/decoder voor kan opzetten voor in mijn volgende kampeerbus!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik wil alleen (mede in antwoord op de vraag in de openingspost, die trouwens niet speciaal over TMC ging) zeggen dat TMC niet de énige bron is waaruit informatie in de navigator wordt gebracht.

Als bijvoorbeeld enkele gebruikers1 van Waze ergens rechtsaf gaan, terwijl rechtdoor logischer zou zijn, dan wordt er al ergens een kaarteditor (een persoon) getriggered om daar eens naar te kijken. Een uurtje later staat er dan een routewaarschuwing en -wijziging in je navigatie.
(1Deze (anonieme) terugmelding kun je aan- of uitzetten.)

De Zoellaan is inderdaad afgesloten (gele kleur is van mij); Waze geeft je deze alternatieven:

Wat TMC betreft: zelf heb ik gelukkig nooit geweten dat het commercieel en geflopt was. Ik heb het sinds mijn eerste navigatortje (van de Aldi) met veel plezier gebruikt. Gratis.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Volgens mij wordt de TMC content in NL door de ANWB ingevuld. Die doen immers ook de verkeersinfo op de publieke omroep. Hoe dat bij de commerciëlen zit weet ik niet zeker, volgens mij hebben sommige ook wel verkeersinfo via de TMC kanalen.
Overigens is de info niet altijd correct en up-to-date. En de kleine files staan er ook lang niet altijd in. In die zin is Google Maps en zo (Waze dus ook) beter omdat dat echt life info is. En... TomTom heeft z'n HD dienst, da's ook real time.

[Bericht gewijzigd door flipflop op zondag 1 april 2018 14:16:09 (34%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik denk dat je gelijk hebt met ANWB als invuller van TMC.
Eigenlijk had ik gelijk even in de Wiki moeten kijken; die lijkt een aardig artikel hierover te voeren:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Traffic_Message_Channel

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 1 april 2018 12:52:09 schreef Frederick E. Terman:

....

Zelf ben ik allang opgehouden met de papieren kaart. ....

Ja, dat was ik ook. Tot ik een keer, onderweg naar Straatsburg, door een Volkswagen nav systeem urenlang door de bushbush van Lotharingen geleid werd, zo langs de Maginot Linie, omdat ik vergeten was dat de optie "tolwegen vermijden" was aangevinkt. :+

Ik had geen idee waar ik was. Inzoomen gaf me details, maar geen overzicht en uitzoomen gaf me overzicht, maar geen details. Sindsdien heb ik weer een kaart bij me.

Mijn Garmin nav had TMC ontvangst tot ik de 12V aanstekeradapter eraf geknipt had en deze verving door een USB stekker. Sindsdien ontvangt die geen TMC meer en ik heb niet kunnen vinden hoe dat kwam.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ja, dat is nog wel een goede toepassing. En daar is mijn antieke o-zo-handig opvouwbare Falkplan ook nog goed genoeg voor: de plaatsen zelf veranderen niet zo gauw van positie. ;)

Evengoed deed je nav dus wél goed zijn best. <g>

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dat prentje van Waze is indrukwekkend nauwkeurig!

Overigens: ook ik heb altijd wel een papieren kaart bij, vooral om "het ruimere plaatje" te zien tijdens het plannen. Op een scherm vind ik soms moeilijk een compromis tussen voldoende oppervlakte zien en voldoende detail, op dat punt is een papieren kaart veel sterker. En voor planning is het niet zo erg dat de nieuwste snelweg er niet op staat, trouwens ik vermijd toch de snelwegen als ik op vakantie ben.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
evdweele

Overleden

Soms staan er fouten in navigatiesoftware waarbij je niet weet of je er hard om moet lachen of snikkend in huilen moet uitbarsten.

Mijn eerste navigatieapparaat was een MIO 269 Digiwalker.
Bij het NS-station Driebergen-Zeist gaf het ding heel vreemde adviezen.

  • Om van de Driebergseweg in Zeist rechtsaf te slaan richting Odijk moest eerst een slinger naar links worden gemaakt. (de rode pijlen)
  • Bij het rijden van Zeist naar het dorp Driebergen moest je vooral de spoorwegovergang in de doorgaande weg Zeist-Driebergen vermijden; een rondje rondom het NS-station was beter?! (de groene pijlen)

(Klik voor groter)

Mijn huidige navigatiekastje is een Garmin 2598.
In de buurt van het Diakonessenziekenhuis in Utrecht draait het autootje op het scherm als een idioot in het rond en laat het navigeren aan het initiatief van de bestuurder over.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

best wel wat navigatie systemen hebben moeite met berekenen als je in de stad aan het rijden bent, de hoge gebouwen ontnemen direct zicht met de gps sattelieten waardoor het omrekenen na vaak van richting veranderen maar blijft duren. rijd je daarna op een lange doorgaande weg werkt het wel goed, soms geven veel overhangende boomtakken ook problemen.

dat kun je andersom ook wel zien, bij vervoerders zit er vaak een gps tracer in hun voertuigen, als je bij historie kijkt zie je in de steden waar hoogbouw is vaker grote hemelsbrede sprongen tussen 2 punten waar een voertuig reed, gewoon gebrek aan gps ontvangst..

je hebt dan beter een oud voertuig, de moderne ramen dempen ook signalen door de coating tegen zon.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Mijn Garmin nav had TMC ontvangst tot ik de 12V aanstekeradapter eraf geknipt had en deze verving door een USB stekker. Sindsdien ontvangt die geen TMC meer en ik heb niet kunnen vinden hoe dat kwam.

Gebruikt de TMC-ontvanger de voedingskabel niet als antenne?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord