Elco's vervangen

Ik ga op advies de elco’s van de versterker van mijn jukebox vervangen.
Het is een seeburg goldenjet.
Nu zit er bv elco’s in van 50uf 12v maar die kan ik nergens kopen wel 47uf of 68 uf.
Wat wat is nu het best om tedoen ?

Gr Rolf

evdweele

Overleden

Mankeert er iets aan de versterker? Op advies van wie?

50µF zit niet de E-reeks, dus die zal je niet meer vinden.
Staat er een tolerantie op de oude elco's vermeld? Bijvoorbeeld + en - 20%.
Dan kan je uitrekenen welke waarde het dichtst bij de oude waarde komt.

50µF - 20% = 40µF ; 50µF + 20% = 60µF

Let bij het vervangen op de polariteit van de elco (+ en -). Op printen staan wel eens drukfouten, maar zoals de elco in de versterker zit heeft hij 30 jaar of meer gewerkt. Dat is dus de juiste stand.

En maak niet de fout om eerst alles eruit te slopen en daarna de lege plekken weer op te vullen. Dat is vragen om montagefouten. Vervang elk onderdeel één voor één; 1 oude elco eruit, 1 nieuwe er net zo weer in.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Aan de tollerantie had ik niet gedacht, ik heb de waarden nu uit de onderdelenlijst die bij het schema hoord.
Ik haal vannavond de versterker er even uit om te kijken

pa3gws

Golden Member

Waarom zou je de elco's vervangen?
Zijn de elco's stuk/lek klinkt de versterker niet goed meer?
Anders gewoon lekker laten zitten.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Voor vrijwel ALLE condensatoren geldt: Meer is beter. Hoogst zelden is er een condensator waar de waarde voor het schema van belang is.

Maar ja. zonder het schema goed te kennen kan je niet altijd bepalen of hier net het speciale geval is dat die condensator waarde wel uitmaakt.

Als het voor de prijs uitmaakt, mag je ook een hogere spanning dan de 12V die er vroeger in zat in doen. Tegenwoordig zal die 12V ook zeldzaam zijn en moet je minstens naar 16V. Dit kan helemaal ongestraft.

Daarnaast ben ik het eens met de voorgangers: lekker laten zitten, tenzij er klachten zijn. (en 1 voor 1 vervangen!)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Bij oudere elco's was een nog hogere tolerantie niet bijzonder. (tot -20/+80% kwam je regelmatig tegen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

Op 1 april 2018 16:04:46 schreef Rolf S:
Ik ga op advies de elco’s van de versterker van mijn jukebox vervangen.
Het is een seeburg goldenjet.
Nu zit er bv elco’s in van 50uf 12v maar die kan ik nergens kopen wel 47uf of 68 uf.
Wat wat is nu het best om tedoen ?

Gr Rolf

Hou je de werkspanning van de elco's in de gaten? Seeburg kennende, als het een buizending is, zitten er "leuke"spanningen bij :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
mel

Golden Member

,

[Bericht gewijzigd door mel op zondag 1 april 2018 17:07:24 (99%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

Ik zie nu dat sommige zelfs nog grotere tolerantie hadden... :) :

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het is geen buizenversterker, de versterker speeld nog wel , maar gaat de laatste jaren steeds doffer klinken.
Als je hem net aan zet duurd het ook even voordat er nog iets aan hoge tonen uit komt.
Ik ben verder wel goed bekend met elektronica, maar niet met zulke oude versterkers , dus vandaar mijn vraag wat ik moest met de condensatoren die niet in exact de zelfde capaciteit te vinden zijn.

pa3gws

Golden Member

Dat klinkt eerder naar vuile en rotte contacten.
Eerst een flinke schoonmaak beurt geven en de solderingen controleren kan wonderen doen.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Heb alle stekkers , contakten en schakelaars al schoon gemaakt, zitten nieuwe naalden en met een ander element getest.
Ook met een andere platenspeler is het niet beter.

Arco

Special Member

Kunnen kleine elkootjes in toonregeling zijn (uitgedroogd). Of de luidsprekerboxen... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Met een ESR meter de elco's eerst meten. Het heeft niet zoveel zin zomaar elco's te gaan vervangen als je de conditie niet weet.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 1 april 2018 20:09:07 schreef Arco:
Kunnen kleine elkootjes in toonregeling zijn (uitgedroogd). Of de luidsprekerboxen... ;)

Volgens mij zouden uitgedroogde condensatoren nooit een doffer geluid opleveren, maar juist helderder.
Een te kleine seriecondensator zou immers juist minder laag doorlaten.
En een te kleine parallelcondensator zou minder hoog afvoeren.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
maartenbakker

Golden Member

Dof klinken kan opzich als er een elco in het scheidingsfilter rot is of als er een losse versterker voor de hoge tonen inzit met een slechte elco.

In andere gevallen is er dus een kansje dat de fout er na het verhangen van de elco's nog inzit.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het vreemde is dat lieden die rücksichtloos alle condensatoren blind vervangen, nooit enige meting hebben verricht om uit te zoeken wat er nou precies aan de hand is.
Tja, met vervangen kun je meteen beginnen en voor onderzoek en/of reparatie moet je eerst weten hoe het werkt.
Gelukkig leiden dergelijke sloperaties meestal niet tot het gewenste resultaat, nl. een goed werkend apparaat. Anders leren ze het doelloos vervangen nooit af.

in het luidspreker filter zitten over het algemeen bipolaire elco's. Die hebben hun beste tijd na een jaar of 30 wel gehad, en hierdoor kan het tweeter niveau aardig zakken,waardoor de zaak dof gaat klinken.

groeten

Kris

Op 1 april 2018 23:27:30 schreef buzzy:
Het vreemde is dat lieden die rücksichtloos alle condensatoren blind vervangen, nooit enige meting hebben verricht om uit te zoeken wat er nou precies aan de hand is.

Ik heb in mijn delta voeding alle condensatoren rücksichtloos vervangen. En toen deed ie het weer.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

Nouja ... zo heel vreemd is dat vervangen niet.

De levensduur van elco's is nou eenmaal belabberd. Zeker als ze op een plek zitten waar het een beetje warm wordt.
ESR meten ? C-tje vervangen is even veel werk, en vroeg of laat toch nodig.

Doffer klinken van een amp kan natuurlijk prima, het probleem is niet zozeer het teruglopen in capaciteit, maar vooral het elektrisch 'lek' raken van zo'n elco. Daarmee kun je in de ergste gevallen ook nog verdere dingen slopen omdat ruststroom instellingen gaan verlopen en meer van dat soort ongein waar je niet op zit te wachten.

Zeker in de oudere (jukebox) buizen versterkers heeft dat al menig eindbuis en uitgangstrafo gekost.

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 2 april 2018 11:12:25 (48%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 1 april 2018 23:22:02 schreef maartenbakker:
Dof klinken kan opzich als er een elco in het scheidingsfilter rot is of als er een losse versterker voor de hoge tonen inzit met een slechte elco.

Ja tuurlijk, suf van me. Dan heb je twee kanalen, en raak je het hogetonenkanaal (deels) kwijt, terwijl laag nog wel werkt. Ik dacht alleen aan een enkel kanaal.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org