IR codes ontvangen met arduino

Beste, ik heb geen antwoord op uw vraag en zit met een gelijkaardige vraag. Ik wil via een spraakmodule met arduino de naam v/d zender laten uitspreken als ik een cijfer indruk op de afstandsbediening van mijn telenet digicorder. Dat lukt me al tot cijfer 5 maar vanaf cijfer 5 lukt het niet meer. De HEX-codes heb ik dus via de seriele monitor kunnen capteren en opslaan als txt-bestand. Ik vermoed dus dat er een problem is met de ontvangst op de IR-ontvangstmodule van mijn arduino. Dus niet dat deze defect is maar hij die codes niet kan capteren. Hoewel als ik via de afstandsbediening de cijfers 6 tem 9 indruk er wel codes worden weergegeven door de seriële monitor. heft iemand een idee waardoor het komt dat de codes die ik ontvang via de ser-monitor toch niet netjes gedecodeerd worden door mijn IR-ontvanger van mijn arduino? De afstandbediening is dus niet stuk maar het komt er hem op neer dat ik de namen v/d zenders wil laten uitspreken door de spraakmodule en dat lukt me dus al tot cijfer 5. Mijn audiobestanden van cijfer 6 tem 9 kan ik wel laten uitspreken als ik ze aan de cijfers 1 tem 5 link in mijn sketch dus de geluidsbestanden zijn dus in orde en daar ligt het niet aan.
Mss wat een uitzonderlijke vraag en toepassing maar ik zou het prachgtig vinden mocht dit kunnen volledig werken. Ik ben jullie allen dankbaar voor jullie tips wan tik heb zelf ook al heel wat research gedaan hiernaar zonder antwoord/oplossing tot op heden. Gegroet,

Sine

Moderator

Beste blind, ik heb je vraag even verplaatst naar een nieuw topic.

Dat voorkomt dat er twee discussies door elkaar gaan lopen, dat is voor niemand meer te volgen.

Lambiek

Special Member

Op 2 april 2018 11:07:24 schreef blind on the board:
Ik vermoed dus dat er een problem is met de ontvangst op de IR-ontvangstmodule van mijn arduino.

En wat voor module is dat?

Hoewel als ik via de afstandsbediening de cijfers 6 tem 9 indruk er wel codes worden weergegeven door de seriële monitor.

Dan moet je daar ook iets aan kunnen koppelen, zelf kan ik alle knoppen uitlezen van de afstandsbediening. Dus aan iedere knop is een actie te knopen, ik gebruik alleen geen Arduino maar PIC.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Lambiek, sorry voor het late antwoord.
Je zegt dat je alle codes kunt koppelen van deze afstandsbediening. Mij lijkt het erop dat er steeds voor eenzelfde knop meerdere en andere codes binnenkomen via de seriële monitor. De IR-module is een Keyes (irda) infrarood ontvanger. Hopelijk heb je hier genoeg aan. Maar ik meen dat het niet die module zelf is waarmee het fout gaat want met een andere afstandsbediening voor een oude tv kan ik wel steeds consequent de codes perfect ontvangen en gebruiken in mijn sketch die ik daarvoor gemaakt heb en deze werkt perfect.
Die afstandsbediening van Telenet is dus duidelijk wat complexer om daarvan de codes te capteren meen ik.
Gebruik jij ook een Telenet digicorder afstandsbediening in uw test die je deed of I/d applicatie via PIC?
Dank en hopelijk word ik hier wijzer zodat mijn projectje verder vorm kan krijgen.
Grts,

Arco

Special Member

Als de telenet digicorder het RC5 protocol of iets dergelijks gebruikt, dan verandert de code voor een zelfde toets ook iedere keer.
Het 3e bit verandert bij iedere toetsdruk van toestand om aan te geven dat er een nieuwe toets is ingedrukt.
(dus als je bijvoorbeeld vier keer de '4' indrukt dan wordt dat bit hoog-laag-hoog-laag...)
Ik weet niet of die arduino daar rekening mee houdt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Op 20 april 2018 11:10:09 schreef blind on the board:
Gebruik jij ook een Telenet digicorder afstandsbediening in uw test die je deed of I/d applicatie via PIC?

Nee, ik gebruik het voor allerlei andere doeleinden.

Op 20 april 2018 11:45:38 schreef Arco:
Als de telenet digicorder het RC5 protocol of iets dergelijks gebruikt, dan verandert de code voor een zelfde toets ook iedere keer.

Dat zou dan aan de digicorder liggen? Ik lees hier ook RC5 uit en die is gewoon iedere keer het zelfde bij een bepaalde knop, dus daar veranderd niets aan.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Normaal is dat standaard bij RC5. Is om te voorkomen dat een onderbreking in het IR signaal een dubbele toetsaanslag zou veroorzaken...
(bij terugkomen van het signaal 'weet' de ontvanger dat het nog steeds hetzelfde digit betreft...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Oké, dat wist ik niet. Heb het signaal ook nooit bekeken moet ik zeggen. Gebruik wel het RC5 commando, die zal daar wel rekening mee houden denk.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

De bitrate van die afstandsbediening is vrij hoog en sommige IR ontvanger ic's hebben daar problemen mee.

Ik ben zelf met de IR van de digicoder bezig geweest, weet niet of het RC5 is maar krijg de codes toch verzonden met mijn arduino. Ik heb mijn sketch toegevoegd, door de 2 laatste hex waardes (2de kolom hieronder)van de commando naar de seriële poort te verzenden, wordt er een hoop pulsen via D3 (pro mini) verstuurd. Daar heb ik mijn IR led op aangesloten.

code:

0	15	32515
1	02	32502
2	05	32505
3	06	32506
4	09	32509
5	0A	3250A
6	0D	3250D
7	0E	3250E
8	11	32511
9	12	32512
Power	16	32516
AV	55	32555
-/--	56	32556
OK	36	32536
Up	2E	3252E
Down	35	32535
Right	32	32532
Left	31	32531
Ch+	2A	3252A
Ch-	2D	3252D
Vol+	26	32526
Vol-	29	32529
Guide	1A	3251A
Exit	3D	3253D
Menu	21	32521
Mute	22	32522
Play	49	32549
Pause	42	32542
Ffw	41	32541
Rew	3E	3253E
Stop	46	32546
Rec	45	32545
Red	4D	3254D
Green	4E	3254E
Yellow	51	32551
Blue	52	32552