Extra info op GPS.

evdweele

Overleden

Op 1 april 2018 17:48:12 schreef big_fat_mama:
Gebruikt de TMC-ontvanger de voedingskabel niet als antenne?

Volgens het instructieboekje wel.
Maar alleen de 12V-stekker afknippen zou dan (waarschijnlijk?) geen probleem moeten geven.

Uit de handleiding van de Garmin 2598

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 1 april 2018 16:05:38 schreef Frederick E. Terman:
Ja, dat is nog wel een goede toepassing. En daar is mijn antieke o-zo-handig opvouwbare Falkplan ook nog goed genoeg voor: de plaatsen zelf veranderen niet zo gauw van positie. ;)

Evengoed deed je nav dus wél goed zijn best. <g>

Die Falk plannen zijn nog steeds top. Om de route te bepalen van zeg maar thuis naar een vakantiebestemming is dat gewoon heel goed. Navigatie is dan een leuke aanvulling om niet elke afslag 100% te moeten bijhouden. Lokaal is de navigatie uiteraard wel handig omdat ze echt tot op straatniveau gaat inclusief de straatnaam. Iets wat je in een Falk kaart niet gaat vinden.

Ben ik blij dat ik die Waze toestanden niet heb. Weet ik toch wel andere wegen om van Kampenhout naar Keerbergen te rijden dan diegene die er op staan. Rond punt aan Zoellaan rechtdoor. Eerste links en op het einde van de weg rechts en de omlegging is omzeild. Of nog wat verder tot aan de weg naar St Adriaan, links naar de parking achter Delhaize en dan aan de begraafplaats rechts. eerste optie is meestal de snelste.

Probleem als je van de autosnelweg gestuurd wordt is dat de gewestwegen zienderogen dichtslibben. Vaak 1 aaneengesloten file van afrit tot aan volgende oprit.

Eerste Domdom TMC ontvangers waren heel slecht. 99% van de tijd klopte het gewoon niet. Of je kreeg een melding die niet meer van toepassing was of je kreeg ze niet en je zat al in de file.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
evdweele

Overleden

Op 1 april 2018 18:23:59 schreef buckfast_beekeeper:
Eerste Domdom TMC ontvangers waren heel slecht. 99% van de tijd klopte het gewoon niet. Of je kreeg een melding die niet meer van toepassing was of je kreeg ze niet en je zat al in de file.

Dat zal niet aan de TMC-ontvangers hebben gelegen. Je ontving de data toch?
Elk datainfosysteem is zo goed als degene die de data verstrekt. Als bij het inkloppen van de verkeersinformatie iemand fouten maakt, of niet tijdig reageert op nieuwe informatie, is het informatiesysteem direct een waardeloos product.

Als jouw bank de betalingen van je bankrekening pas na 7 weken via internet laat zien heb je er ook niets aan.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 1 april 2018 17:48:12 schreef big_fat_mama:
[...]

Gebruikt de TMC-ontvanger de voedingskabel niet als antenne?

Er zit een antennedraad in de voedingskabel: https://www.circuitsonline.net/forum/view/127924

Evarist

Golden Member

Nihil est verum, quod non probatur primo.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 1 april 2018 18:32:17 schreef evdweele:
[...]Dat zal niet aan de TMC-ontvangers hebben gelegen. Je ontving de data toch?
Elk datainfosysteem is zo goed als degene die de data verstrekt. Als bij het inkloppen van de verkeersinformatie iemand fouten maakt, of niet tijdig reageert op nieuwe informatie, is het informatiesysteem direct een waardeloos product.

Als jouw bank de betalingen van je bankrekening pas na 7 weken via internet laat zien heb je er ook niets aan.

De domdom software is gewoon rot slecht. Zo slecht dat de sync 3 GPS software op de Ford Ranger gewoon onbruikbaar is.

Anders stuurt hij je wel een fietspad op of een veldweg in.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Welk merk is dat, "domdom"?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

s/d/t/g :)

(vertaald voor wie nog geen sed heeft geleerd: vervang elke d door een t ) :)

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op maandag 2 april 2018 17:40:20 (82%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

TomTom kan het niet zijn, dat past voor geen meter bij de beschrijving van buck. Nou heb ik alleen ervaring met de losse navi's, maar ik schat in dat de software voor de inbouw-systemen in de basis hetzelfde is. En de kaarten al helemaal.

ps, het is een regex, wat niet specifiek sed is :-)

[Bericht gewijzigd door flipflop op maandag 2 april 2018 18:25:42 (10%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

:) als je dan toch pedant wilt doen: de openende s is wel degelijk sed-specifiek, en de afsluitende g evenzo. En eigenlijk is er niet echt aan regular expression gedaan, tenzij je één enkel letterteken per sé een regex wilt noemen. Dat is natuurlijk niet echt fout, maar wel een beetje vérgezocht.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Die s is gewoon een substitute, dat kun je in veel "talen" gebruiken, perl, en ook in vi (geen taal nee) lees ik net. Dus zo sed is het niet. Maar ok: het valt blijkbaar niet onder de definitie reguliere expressie. Het wordt heel veel in die hoek gebruikt, vandaar m'n aanname.
>>> Terug naar de GPS maar <<<

[Bericht gewijzigd door flipflop op maandag 2 april 2018 19:20:36 (28%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
buckfast_beekeeper

Golden Member

Is domdom software op de sync 3, als ik de collega eigenaren mag geloven. Volgens de info die ik momenteel heb zou Ford domdom aan de kant gezet hebben.

Ik heb een ingebouwde GPS met domdom software. Zo staat het alleszins op de update kaart. Ik ben daar ook niet helemaal gelukkig mee. De berekende tijden kloppen voor geen meter. Vertrek ik hier naar Oostenrijk, dan geeft hij een reistijd van 15 uur. Zo lang heb ik nog maar 1 keer onderweg geweest en toen heb ik 5 uur in een file gestaan. Dodelijk ongeval. Alle wegen in de buurt zaten hopeloos dicht. Was net al 3 keer van de snelweg geweest om file te vermijden maar kwam er toch telkens weer in terecht.

De ingebouwde domdoms hebben veel minder instellingen als de losse. Geen stem keuze. Geen taal keuze. Geen weergave POI er op te zetten. Met aanhangwagen kan je ook geen max snelheid ingeven. Ik heb voor Duitsland een Tempo 100 keuring. Mijn losse domdom kon ik dat wel instellen. Met correcte tijdsberekening. De SD kaart is op geen enkele wijze te beschrijven. Zelfs een format zit er niet in. Een 2de leven geven als datakaartje zit er dan ook niet in.

Van een off-road voertuig verwacht je ook dat die de niet verharde wegen kent. Dat het in de instellingen kan aangegeven worden off-road of uitsluitend on road. Ook dat kan niet. Toch durft hij u plots op een niet verharde weg sturen die hij toevallig wel op de kaart ontdekt. Niet zo prettig als je dat niet in de planning hebt. Zeker niet met een caravan aan je kont.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Klinkt alsof ie op de "kortste route" stand staat ipv "snelste route".

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
buckfast_beekeeper

Golden Member

Maakt allemaal geen verschil. De losse domdom was stukken beter als de ingebouwde. Dat is gewoon een vaststelling.

Op een gewone domdom kon je de kaarten vervangen door openstreetmap. Op een ingebouwd toestel ga ik dat niet proberen. Tevens staat de update van het OS op het update kaartje.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Ik had geen idee wat sync 3 was, dus even gegoogled. Ik zie dat er veel mensen zijn met problemen met dit nav systeem van Ford. Naast fietspaden en zandwegen neemt ie ook doodlopende wegen enzo. Weet je zeker dat het domdom is, ik kom ook Telenav tegen? Een oplossing lijkt er nog niet te zijn. Vervelend voor je.

Ik heb een losse Garmin, die inmiddels ook al weer een jaar of 6 oud is. Elk jaar gratis kaartupdates en ik ben erg tevreden over de navigatie. (Zolang RDS-TMC het apparaat niet in de war brengt :+ ) In aanschaf destijds goedkoper dan 1 kaartupdate van Ford.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Ik heb zelf de eerste ingebouwde GPS. Dat is met zekerheid een domdom. Daarna kwam sync 2 en nog iets later sync 3. Voor de leverancier van de soft en kaarten moet ik me dus baseren op collega's.

In de Wildtrak staat de navigatie er standaard in. Vragen de GPS er uit te laten is zelfs geen optie. Het verwondert mij nog altijd dat software in de ingebouwde toestellen zoveel slechter is als de losse. Terwijl de eersten toch een veelvoud kosten.

Dat het domdom niet voor de wind gaat is ook al langer duidelijk.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.