LS kabel met zo veel mogelijk koper voor zo weinig mogelijk totale dikte

joopv

Golden Member

De titel zegt eigenlijk al genoeg. Ik ben een surround audio fan en moet dus veel speakers in de kamer hebben.

Heb bij het infrezen van de vloerverwarming meteen 7/8" onder de vloer door gelegd gelegd hiervoor. So far so good, maar nu is de opstelling veranderd en moeten er in een deel van de 7/8" eigenlijk 3 LS kabels van 2x4mm2 plus 1 UTP. Dat gaat niet met de gangbare LS kabels, daar zit een vreselijk dikke laag plastic omheen.

Kan er iemand een ander type laagspannings kabel aanbevelen met veel koper en dunne isolatie? 2,5 of 4mm2?

Ik heb ooit eens een soortgelijke uitdaging gehad bij een klant. Ik heb dit toen opgelost door in de bouwmarkt massieve installatiedraad te kopen, de isolatie eraf te snijden en er vervolgens krimpkous omheen te smelten. Kostte aardig wat tijd en moeite, maar werkt perfect.

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
benleentje

Golden Member

OF eventueel enkel aderig afgeschermde kabel. Die zijn vrij compact

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Arco

Special Member

4mm2 heb ik nog nooit afgeschermd gezien...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

je kunt ook 4x4mm2 stuurflex gebruiken, die is er ook in compacte ronde uitvoering, heb je wel 2 speakers uit te splitsen waar de kabels uit elkaar gaan.

of eens meten op de versterker, de zwarte klemmen zijn ground, de rode komt via het speakerrelais uit de eindtrappen. dan zou je met 4 aders klaar zijn, als je de ground maar door kunt lassen eenmaal door die 22mm buis heen gekomen.

of neem een rol zwarte en rode 4mm2 vds draad, merk de einden en trek losse aders door de buizen heen..

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 5 april 2018 22:30:59 (16%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
joopv

Golden Member

Is koperlakdraad niet erg snel beschadigd als je dat voor iets dergelijks gebruikt?
Ik heb in militaire dump spullen wel eens dikke bedrading gezien met hele dunne isolatie, mogelijk teflon of iets dergelijks?

De tip van krimpkous is een goede, maar wel erg arbeidsintensief. Ik kan altijd nog 1 ader ongeisoleerd door de buis trekken.

testman, heb je een URL voor die compacte 4x4mm2?

[Bericht gewijzigd door joopv op donderdag 5 april 2018 22:34:59 (23%)

De eindversterkers bij de luidsprekers zetten. De audiokabels zijn een stuk dunner

Ook even kijken of 4-kwadraat wel noodzakelijk is; al die bla-bla die de wereld in geholpen wordt door 'audiofanaten' maken het er niet makkelijker op om gewoon te genieten van muziek.

Hoogstwaarschijnlijk is een 1,5 kwadraatje meer dan voldoende om het geluid over te brengen (tenzij je op oorlogssterkte speelt of je kamer enorm is). Vergeet niet dat bovenop de weerstand van je luidsprekerkabels (ordegrootte 0,5 ohm voor 20m 1,5mm2 heen-en-terug) je luidsprekers zelf ook ettelijke meters koperlakdraad bevatten (dc-weerstand 8 ohm luidspreker c.a. 6 ohm). Je DC weerstand wordt dan 'iets' hoger wat weer een positieve invloed heeft op je laagweergave. Een verlies van een percentiel klein aandeel aan vermogen hoort niemand; een verdubbeling van vermogen heeft 3dB verschil tot gevolg.

Gewoon een stuurstroomkabel van 8x1,5mm2 door je buis heen trekken (buitendiameter 11mm) en aan de andere kant afwerken.

RAAF12

Golden Member

Het is niet zo zeer het verlies aan vermogen maar de dempingsfactor die een rol speelt. Daardoor reageert de luidspreker beter op het aangeboden signaal. Het is te meten maar of het ook te horen is vraag twee...

De duurste high end kabels zijn geen 4mm2, maar dunner. Zelf draai ik met redelijk dure kabels (+50€/m) en die zijn niet dik. Compleet rond, ingegoten in een buitenmantel.

Dunner kan dus prima, zeker voor surroundspeakers, deze hebben veelal niet zoveel te doen.

Heb je er een 'standaard' surroundversterker aan hangen van bekende merken? Dan maakt het helemaal niets uit :)

KGE

Golden Member

Op 5 april 2018 22:41:04 schreef buzzy:
De eindversterkers bij de luidsprekers zetten. De audiokabels zijn een stuk dunner

Dan heb je die audiofiele 'interlinks' nog nooit gezien zeker :-)

Maar over meeraderige kabel gesproken:

Vaste kern 6x2.5mm (14.1 mm buitendiameter): https://www.vekto.nl/nl/6x2-5mm-grijs-installatiekabel-ymvkmb-90-c.html

Of soepele stuurstroomkabel (7 aderig 4mm2, 13 mm buitendiameter):
https://www.vekto.nl/nl/7g4mm-grijs-stuurstroomkabel-jz-500-80-c.html

Op 6 april 2018 00:43:06 schreef RAAF12:
Het is niet zo zeer het verlies aan vermogen maar de dempingsfactor die een rol speelt. Daardoor reageert de luidspreker beter op het aangeboden signaal. Het is te meten maar of het ook te horen is vraag twee...

Bovenstaand zat verpakt in mijn verhaal m.b.t. de laagweergave. Het verschil tussem 1.5 en 4mm2 hoor je niet in thuisomstandigheden.

Sine

Moderator

Op 5 april 2018 22:31:13 schreef joopv:
Is koperlakdraad niet erg snel beschadigd als je dat voor iets dergelijks gebruikt?
Ik heb in militaire dump spullen wel eens dikke bedrading gezien met hele dunne isolatie, mogelijk teflon of iets dergelijks?

Jep, in de luchtvaart kom je die draad ook wel tegen, ik ken het niet anders dan onder zijn merknaam "Raychem"

Kabel met de meest dunne isolatie is inderdaad koperdraad met laklaag, ook wel wikkeldraad genoemd.
Als voorbeeld kun je deze kabel per 2 strengen tussen de bankschroef klemmen en aan het einde in de spankop van een accuboormachine zetten. Draden strak trekken en met accuboormachine voorzichtig half opdraaien/twisten tot 1 mooie speakerkabel.

Dit soort kabel is wel ietsje stug maar nog prima in een buis te trekken.
De laklaag isolatie is redelijk sterk dus met een beetje beleid trek je deze zonder beschadigingen door de buis in de grond naar je speakers.

koperlakdraad is een mooie oplossing maar om het te gaan twisten?
Volgens mij krijg je een behoorlijke capaciteit tussen de draden die behoorlijk zou kunnen oplopen bij grotere stukken.

ik zou zeggen, neem 4mm2 vds draad van losse aders die je merkt aan weerszijden. daar kun je een ronde buis het beste mee voltrekken.

trafodraad zou ik niet nemen, er hoeft maar een beschadinging te komen in de lak waar de buis een bocht heeft, of met intrekken krast het langs de dorpel en later overlijdt de versterker..

overigens 7/8 buis kom je nooit tegen, bedoel je niet 25mm ofwel 1 duimse buis?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 6 april 2018 08:43:15 schreef rfhead:
koperlakdraad is een mooie oplossing maar om het te gaan twisten?
Volgens mij krijg je een behoorlijke capaciteit tussen de draden die behoorlijk zou kunnen oplopen bij grotere stukken.

Volgens mij is getwiste speakerkabel eerder geliefd dan afgeraden.

Zou dit met gelakt koperdraad dan ook niet kunnen? Of speelt hier de dunne isolatie juist een hele grote capacitieve rol?

Frederick E. Terman

Honourable Member

De laklaag van wikkeldraad is beresterk. Hiervan worden machinaal motoren en transformatoren gewikkeld.
Het is nog een hele klus de isolatie eraf te schrapen met je mesje; het is loeitaai.

De capaciteit zal, afhankelijk van hoe vast je 'twist', zo'n 50 à 100 pF per meter bedragen.
De capacitieve belasting van 10 m strak getwiste draad à 100 pF zal op 20 kHz 8000 ohm bedragen. In vergelijking met de luidspreker dus verwaarloosbaar.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Anoniem

Op 5 april 2018 22:52:16 schreef fritsuitoosterstreek:
Een verlies van een percentiel klein aandeel aan vermogen hoort niemand; een verdubbeling van vermogen heeft 3dB verschil tot gevolg.

RAAF12

Golden Member

Op 6 april 2018 09:21:36 schreef grotedikken:
[...]

Hier is wat weggevallen. :-)
Behalve goede kabels zijn aansluitingen ook belangrijk bijv. banaanstekkers met vergulde, gedraaide contacten.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Op 6 april 2018 13:30:31 schreef RAAF12:
[...] Hier is wat weggevallen. :-)

Sorry Raaf, ik zag het opeens niet meer zitten om al die onzin weer opnieuw te proberen te weerleggen. Maar probeer maar eens een echte gelovige op andere geachten te brengen nadat ie geradicaliseerd is. :-)
Als ik Maus0611 trots zie opsnijden dat ie dunne luidsprekerkabel van 50Eu/m gebruikt bekruipt me de lust om te vragen welke eigenschappen die prijs kan verantwoorden, maar laat maar...

mel

Golden Member

Banaanstekkers met vergulde kontakten? bestaan die dan?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
mel

Golden Member

Ik gebruikte vroeger 2 aderige rubberkabel, 2,5 mm met XLR pluggen.
Dat was tenminste stevig :) (was in PA systemen)

[Bericht gewijzigd door mel op vrijdag 6 april 2018 14:58:57 (39%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..