LS kabel met zo veel mogelijk koper voor zo weinig mogelijk totale dikte

Op 6 april 2018 09:15:19 schreef Frederick E. Terman:
De laklaag van wikkeldraad is beresterk. Hiervan worden machinaal motoren en transformatoren gewikkeld.
Het is nog een hele klus de isolatie eraf te schrapen met je mesje; het is loeitaai.

De capaciteit zal, afhankelijk van hoe vast je 'twist', zo'n 50 à 100 pF per meter bedragen.
De capacitieve belasting van 10 m strak getwiste draad à 100 pF zal op 20 kHz 8000 ohm bedragen. In vergelijking met de luidspreker dus verwaarloosbaar.

Maar vormt dat niet een lekkere LC kring die bij een niet al te stabiele versterker voor hf oscillaties kan zorgen?

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
joopv

Golden Member

Ik ben niet meer actief als zendamateur dus van evt. rf oscillaties ga ik geen last krijgen ;). Radio / tv "ontvangst" gaat via glas/internet. De surround versterker/decoder is het topmodel van Pioneer uit 2004, met zijn 30kg komt die mechanisch al niet snel in oscillatie en elektrisch ook niet is mijn verwachting.

De LS kabel die ik nu gebruik heeft zo'n zachte transparante pvc(?) buitenmantel en is vooral daarom al een ramp om door buizen te trekken. Ik denk dat gewone 2,5mm2 installatiedraad met zijn harde gladde isolatie al een hele verbetering is en als dat niet lukt dan zal ik naar wikkeldraad kijken.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 6 april 2018 15:43:44 schreef Ledlover:
[...]
Maar vormt dat niet een lekkere LC kring die bij een niet al te stabiele versterker voor hf oscillaties kan zorgen?

Misschien, maar wat voor kabel zou je bij zo'n versterker dán willen gebruiken? Gewoon tweelingsnoer is óók 50 à 100 pF per meter.
De heel dikke, dure luidsprekerkabels hebben nog meer capaciteit, tot meer dan 300 pF/m.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 6 april 2018 16:10:59 schreef joopv:
gewone 2,5mm2 installatiedraad

Als er gekeken wordt naar een verschil in dempingsfactor en kabelweerstand, waarbij 1,5mm^2 soepel afvalt, zou ik ook geen vaste-kern-installatiedraad willen gebruiken vanwege het optredende skin-effect bij de hogere frequenties... We hebben het tenslotte wel over nuances... Verder is het afmonteren van een dergelijke installatiedraad op een klem van een luidspreker niet zo eenvoudig als een soepele kern.

Maak het jezelf gemakkelijk en ga voor 1,5mm^2 stuurstroomkabel; goedkoop, soepel, klein in diameter en klankmatig fantastisch (mits je hem een tijdje in laat spelen :X)

ik ken die door ts genoemde speakerkabel in 4mm2 en 6mm2 wel, idd erg dikke mantel heeft deze. wordt vaker voor 100V lijn systemen gebruikt, in hallen heb je zo enige honderden meters..

is de utp overigens cat5e of cat6 of zelfs cat6a, dat scheelt ook in overige ruimte voor speakerkabels..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
evdweele

Overleden

Bij een paar luidsprekerboxen (35W) die ik kocht zaten tweelingsnoeren van 0,75mm2. Die heb ik toen vervangen door snoeren van 2,5mm2 (rode en zwarte ader uit de bouwmarkt).
Hoewel de lengte van de snoeren slechts 5 meter per box was maakte het een wereld van verschil in de muziekweergave. Ook bij lage geluidsniveaus.

In een koperdraadtabel vond ik dat
0,75mm2 een weerstand heeft van 2,23Ω per 100m en
2,5mm2 een weerstand van 0,7Ω per 100m.

Het verschil bij mijn luidsprekerboxen is dus
0,75mm2: 2 maal 5 meter = 0,223Ω
2,5mm2: 2 maal 5 meter = 0,07Ω
Je zou denken dat bij 8Ω luidsprekers dat verschil niet te horen zou zijn bij een vermogen van enkele watts, toch was het duidelijk waarneembaar.

Omdat ik het zelf te wonderlijk vond om te geloven heb ik de oude en de nieuwe snoeren een paar keer gewisseld. Het verschil was er duidelijk.

Edit: Mijn audio-installatie is alleen stereo. Surround is aan mij niet besteed.
Bij een nieuwe pc kwam een doos met surround luidsprekers. 1 keer aangesloten en beluisterd.
Een James Bond film. Ja, je hoorde iemand van achteren aan komen sluipen en het pistoolschot van linksachter.
Ik vond het niet de moeite waard om de hele inrichting van de woonkamer er voor te veranderen zodat de luidsprekers ook achter de bank konden worden opgesteld. En al die snoerentroep door de kamer hoefde ik ook niet.
De surround speakers gingen na enkele jaren met doos en al naar de kringloop.

[Bericht gewijzigd door evdweele op vrijdag 6 april 2018 19:01:20 (23%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
RAAF12

Golden Member

Op 6 april 2018 14:55:33 schreef mel:
Banaanstekkers met vergulde kontakten? bestaan die dan?

MC heeft mooie stekkers ik denk dat het goldplated is. Ze worden ook in de industrie gebruikt.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op vrijdag 6 april 2018 18:18:25 (12%)

Anoniem

Op 6 april 2018 17:06:07 schreef fritsuitoosterstreek:
[...]

Als er gekeken wordt naar een verschil in dempingsfactor en kabelweerstand, waarbij 1,5mm^2 soepel afvalt, zou ik ook geen vaste-kern-installatiedraad willen gebruiken vanwege het optredende skin-effect bij de hogere frequenties...

Ik ging me in dit topic niet moeien, maar alla..
Je hebt al heel wat zinvolle info verstrekt, maar dit lijkt me toch niet correct.
Soepel installatiedraad wordt soms ook litze genoemd, vandaar de verwarring, maar heeft op hf gebied geen enkel voordeel tov vaste draad.Tenzij natuurlijk de iets grotere doorsnee tov een vaste kern. Maar hier is de diameter juist het struikelblok.
Bij echte litze zoals gebruikt om het skineffect tegen te gaan zijn de adertjes onderling geisoleerd, anders heeft het weinig zin. Dergelijke draad is moeilijk correct aan te sluiten.

Maar Joopv, hoe is je installatie eigenlijk opgebouwd, anders is er niet veel zinnigs over te zeggen.
Mijn surround van Pioneer, degelijk, maar vermoedelijk een iets bescheidener model heeft 6 uitgangen, 1 subwoofer, 1 midtone, en 4 hogetonenboxjes.
Het valt op dat de bijgeleverde kabels redelijk dun zijn. Ik denk dat een relatief duur merk niet zou besparen op enkele meters snoer als dat de geluidskwaliteit zou omlaag halen, zeker al niet bij een topmodel.
Volgens mij is de luidsprekerkabel bewust zo ontworpen, en dient de kabelweerstand om ongewenste luidsprekerresonanties te dempen.

Met heel dikke kabel ga je heel misschien in de lage tonen wat winst doen, wat zich overigens nauwelijks gaat vertalen in hoorbaar meer volume, maar misschien zal de frequentiecurve ernstig vervormen waardoor de weergave achteruitgaat in kwaliteit. Maar het is je waarschijnlijk te doen om opstijgende vliegtuigen en kanonschoten zo realistisch mogelijk weer te geven. (arme buren :-) )

Mij stoort het behoorlijk in een echte bioscoop, dat de operator zo opvallend mogelijk de audioinstallatie wil demonstreren wat resulteert in overdreven geluidseffecten waarbij het geluid afwisselend uit verschillende richtingen benadrukt wordt, wat vermoeiend en enerverend is, afleiden van de actie en zeer onnatuurlijk overkomt, net het omgekeerde van wat je met surround wil bereiken.

Resultaat, mijn surround thuis wordt enkel gebruikt als muziekinstallatie, wij kijken vooral 's avonds tv en willen niet de hele buurt uit hun slaap houden. En als je héél laat nog eens naar een natuurdocumentaire kijkt wil je zeker niet dat de buren meeluisteren. of dat je vrouw wakker wordt ;-)

Op 6 april 2018 18:25:16 schreef grotedikken:
[...]
Ik ging me in dit topic niet moeien, maar alla..
Je hebt al heel wat zinvolle info verstrekt, maar dit lijkt me toch niet correct.

Ik dacht na al die zinvolle info dat er wel wat 'audiophile-babble' mocht komen te staan... Nu heb je me ook nog door >:-)

Anoniem

Stom van me. Ik had het moeten beseffen aan de twee laatste woorden uit je post.
Het audiofiele wereldje is zo vol van halve waarheden dat het me niet zou verwonderen dat iemand niet inziet dat soepel snoer en hf litze draad niet hetzelfde zijn.
Maar we mogen ook niet teveel de spot drijven met de audiofanaten, want ik kan me voorstellen dat iemand die intensief met muziek bezig is, zeker geschoolde musici,uiterst gevoelig zijn voor zeer kleine nuances die een doorsneeluisteraar niet eens opmerkt.
Zelf ken ik helaas niets van muziek. Als schoolopdracht moesten we naar een opera gaan luisteren en ik koos Wagner vanwege het mooie verhaal van Siegfried. Maar na 4 uur hihihihi en hahahaha heb ik er een levenslang degout aan overgehouden. :-)

Ik zit persoonlijk met mijn interesse tussen muzikant en mengtafel in plaats van tussen cd speler en luidsprekers. Ik vind de discussies die ontstaan over wat er allemaal aan de weergavekant aan Audiofilie gepredikt wordt fantastisch om te zien, vooral als ik in m'n achterhoofd heb zitten dat in de studio en in live-registraties de goedkoopste jack-jack patchkabeltjes gebruikt worden in bijvoorbeeld een effectketen. Daar geldt de regel 'het belangrijkste aan een kabel, is dat hij niet te kort is' veelal...

Jinny

Golden Member

De voorsprong die de techneut en professional heeft in deze.
Lui varken als ik ben heb ik heel lang gewoon het goedkoopste UTP gebruikt om onze speakers te voeden...
Veel later is dat eens omgezet naar iets anders bijzonder goedkoops omdat de situatie veranderde.
Geen mens heeft ooit het verschil gehoord.
Ook niet bij mijn klanten..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
benleentje

Golden Member

Op 5 april 2018 21:39:08 schreef Arco:
4mm2 heb ik nog nooit afgeschermd gezien...

Het bestaat wel. Ik werk er soms wel eens mee. Als we tracing aan moeten sluiten levert de fabrikant een aansluit set waar dan 2 stukken van 1 meter inzitten. Het komt wel uit Amerika en heb hier verder ook nog nooit gezien.

UTP gebruikt om onze speakers te voeden...

Dat gaat prima ook nooit problemen mee gehad.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

4mm2 in afs ofwel afgeschermd is niks aparts, zei het beter bekombaar in 4 aders, wordt voor motoren op een FO vaak gebruikt. heb je nog in 4x150mm2 zelfs..

waar rook was, werkt nu iets niet meer