LS kabel met zo veel mogelijk koper voor zo weinig mogelijk totale dikte

Op 6 april 2018 09:15:19 schreef Frederick E. Terman:
De laklaag van wikkeldraad is beresterk. Hiervan worden machinaal motoren en transformatoren gewikkeld.
Het is nog een hele klus de isolatie eraf te schrapen met je mesje; het is loeitaai.

De capaciteit zal, afhankelijk van hoe vast je 'twist', zo'n 50 à 100 pF per meter bedragen.
De capacitieve belasting van 10 m strak getwiste draad à 100 pF zal op 20 kHz 8000 ohm bedragen. In vergelijking met de luidspreker dus verwaarloosbaar.

Maar vormt dat niet een lekkere LC kring die bij een niet al te stabiele versterker voor hf oscillaties kan zorgen?

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
joopv

Golden Member

Ik ben niet meer actief als zendamateur dus van evt. rf oscillaties ga ik geen last krijgen ;). Radio / tv "ontvangst" gaat via glas/internet. De surround versterker/decoder is het topmodel van Pioneer uit 2004, met zijn 30kg komt die mechanisch al niet snel in oscillatie en elektrisch ook niet is mijn verwachting.

De LS kabel die ik nu gebruik heeft zo'n zachte transparante pvc(?) buitenmantel en is vooral daarom al een ramp om door buizen te trekken. Ik denk dat gewone 2,5mm2 installatiedraad met zijn harde gladde isolatie al een hele verbetering is en als dat niet lukt dan zal ik naar wikkeldraad kijken.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 6 april 2018 15:43:44 schreef Ledlover:
[...]
Maar vormt dat niet een lekkere LC kring die bij een niet al te stabiele versterker voor hf oscillaties kan zorgen?

Misschien, maar wat voor kabel zou je bij zo'n versterker dán willen gebruiken? Gewoon tweelingsnoer is óók 50 à 100 pF per meter.
De heel dikke, dure luidsprekerkabels hebben nog meer capaciteit, tot meer dan 300 pF/m.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 6 april 2018 16:10:59 schreef joopv:
gewone 2,5mm2 installatiedraad