alternatief TL072CP

Op het TI forum zeggen ze zelfs dat de nieuwe OPA26XX nog beter is, maar de ESD is wat riskant.

Erhm, ik zou voorzichtig willen opmerken dat we het hier met iets van 80 dB S/N niet hebben over (actuele) Hifi. De fabrikant geeft dan ook weinig specificaties.

Dat is in de beoogde toepassing van het apparaat dan ook niet van belang. Waar je relatief veel mee zou kunnen winnen is het aanpassen (omhoog gooien) van de interne signaal niveaus, deze zijn bij dit soort mixers laag gekozen om te voorkomen dat de mixer clipt voordat de eindtrappen dat doen, wat erg ongewenst is.

Sine

Moderator

De TL072 is geen speciaal opampje ... helemaal niet zelfs. Maar daarom is het nog geen slechte opamp voor de toepassing.

Nu is dat tafeltje ook niet meteen 'high-end' dus om daar opamps van een vijfje per stuk in te gaan gooien .... iets met parels en zwijnen.

blackdog

Golden Member

Hi,

Ik stel voor, dat je in een broodje de opamps vervangt door de OPA2134.

Neem dan wat tijd om te luisteren en te meten.

Beslis hierna, wat je met de andere broodjes gaat doen.

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Dat is aan jouw, en was niet de vraag waarmee het topic geopend werd. Persoonlijk schat ik in dat het niet problematisch hoeft te zijn en dat het voor sommige toepassingen wel wat uit kan maken, maar de meningen hier lopen terecht uiteen.

Gezien de smerige en afgeragde staat van de mixer op de foto lijkt het mij echter een beetje onzinnig om daar veel tijd (= geld) in te steken. Als je er flink in gaat investeren zou ik een nette als basis nemen.

Op 8 april 2018 12:00:08 schreef SoldeerWarrior:
Dus terug gewone 072's er in?

" en geloof me, ik weet waar ik mee bezig ben. "

Op 8 april 2018 12:25:33 schreef buzzy:
[...]
" en geloof me, ik weet waar ik mee bezig ben. "

In zulke discussie's zijn er verschillende meningen, dus begin je soms te twijfelen, maar de specs komen overeen.
En ja, ik doe dit al een tijdje. 44 jaar, dus ik mag stellen dat ik weet waar ik mee bezig ben... 2 zijn er besteld en ik ga daar mee aan de slag. Maar bedankt voor je bezorgdheid.

Bwa, na een revisie, ziet de frontplaat er toch niet verkeerd uit, net als de binnenzijde.
Het zijn veel werkuren, maar het is voor mezelf. Dus maakt het niet veel uit

Hi,

Ik stel voor, dat je in een broodje de opamps vervangt door de OPA2134.

Neem dan wat tijd om te luisteren en te meten.

Beslis hierna, wat je met de andere broodjes gaat doen.

Groet,
Blackdog

Inderdaad, zo zou ik het ook doen. Levert het (bijna) niets op dan kun je altijd nog de TL072 terug zetten.

De voeding was trouwens er het slechtst aan toe, maar is ok nu

https://c2.staticflickr.com/8/7475/28899248305_8349ea2aa6_z.jpg

4x NE5534, volgens schema 2x LT1028 en 2x NE5534

https://c1.staticflickr.com/9/8658/28835300541_678fc8e35a_z.jpg

Mmm, er zou dus een LT1028 moeten zitten.

https://c1.staticflickr.com/9/8750/28879544676_bedbcd3067_z.jpg

Hoorbaar beter (meetbaar ook).

Heel verleidelijk na een paar jaar om een Chinese productie te gaan bezuinigen. NE5534 Eurct. 0,25 LT1028 Eur. 7,00.

Even een vergelijking:

code:

Van	TL072CP en	OPA2134
Ruis	18		8	nV/sqrt(Hz)@1 kHz
^ bepaalt het gesis gedurende stiltes, OPA2134 wint 
Bias	65		2	pA current bias
^bepaalt het risico op foute DC instelling bij vervangen, geen risico
Offset	3		0.5	mV
^hier is het risico dat de schakeling op de TL02CP is afgeregeld met een potmeter, je moet dan de offset opnieuw inregelen, dit geldt vooral bij trappen met een hoge (DC) gain
VICR	4		2.5	V afstand tot rail, maximum
^ingangsbereik, de OPA2134 is beter, meer bereik
VICR	-3 en 0		2.0	V afstand tot rail, typical
^ingangsbereik, bij positieve ingangsspanning kan de TL072CP typical net wat meer aan
VOM	3		1.5	afstand uitgangsspanning tot rail
^De OPA2134 is beter
CMRR	70		86	min
CMRR	100		100	typical
^onderdrukking van common mode storingen, kan van belang zijn bij gebalanceerde ingangen als microfoons, OPA is weer wat beter
Gain	88		104	dB min
Gain	104		120	dB typical
^Versterking van de opamp, kan van belang zijn bij frequentiecompensatie
GBW	3		8	MHz bandbreedte
^Versterking van de opamp, kan van belang zijn bij frequentiecompensatie
Slewr.	13		20	v/us
^Reactie op pulsen		

Mijn conclusie is dat de OPA2134 een goede opamp is. Maar ook dat de bandbreedte en gain wel wat anders is. In de grafieken zie je ook verschillen. Als je zomaar vervangt heb je kans de de frequentie-compensatie niet optimaal is. Bij een goede PCB-layout zie ik nog niet zo'n problemen. Als hij echter bij de TL072CP al op het randje zit, dan is er een risico op wat instabiliteit of een slechtere reacties op pulsen.

Mijn advies: probeer ze uit. Maar kijk eerst met een oscillocope of de reactie op pulsen nog netjes is. Bijvoorbeeld een pulstrein van 1 kHz en 10 kHz. Slingert de zaak niet teveel na, dan kun je verder.

Op 8 april 2018 12:57:13 schreef Hoeben:
Even een vergelijking:

code:

Van	TL072CP en	OPA2134
Ruis	18		8	nV/sqrt(Hz)@1 kHz
^ bepaalt het gesis gedurende stiltes, OPA2134 wint 
Bias	65		2	pA current bias
^bepaalt het risico op foute DC instelling bij vervangen, geen risico
Offset	3		0.5	mV
^hier is het risico dat de schakeling op de TL02CP is afgeregeld met een potmeter, je moet dan de offset opnieuw inregelen, dit geldt vooral bij trappen met een hoge (DC) gain
VICR	4		2.5	V afstand tot rail, maximum
^ingangsbereik, de OPA2134 is beter, meer bereik
VICR	-3 en 0		2.0	V afstand tot rail, typical
^ingangsbereik, bij positieve ingangsspanning kan de TL072CP typical net wat meer aan
VOM	3		1.5	afstand uitgangsspanning tot rail
^De OPA2134 is beter
CMRR	70		86	min
CMRR	100		100	typical
^onderdrukking van common mode storingen, kan van belang zijn bij gebalanceerde ingangen als microfoons, OPA is weer wat beter
Gain	88		104	dB min
Gain	104		120	dB typical
^Versterking van de opamp, kan van belang zijn bij frequentiecompensatie
GBW	3		8	MHz bandbreedte
^Versterking van de opamp, kan van belang zijn bij frequentiecompensatie
Slewr.	13		20	v/us
^Reactie op pulsen		

Mijn conclusie is dat de OPA2134 een goede opamp is. Maar ook dat de bandbreedte en gain wel wat anders is. In de grafieken zie je ook verschillen. Als je zomaar vervangt heb je kans de de frequentie-compensatie niet optimaal is. Bij een goede PCB-layout zie ik nog niet zo'n problemen. Als hij echter bij de TL072CP al op het randje zit, dan is er een risico op wat instabiliteit of een slechtere reacties op pulsen.

Mijn advies: probeer ze uit. Maar kijk eerst met een oscillocope of de reactie op pulsen nog netjes is. Bijvoorbeeld een pulstrein van 1 kHz en 10 kHz. Slingert de zaak niet teveel na, dan kun je verder.

Super, hier kan ik wat mee, inderdaad vlakbij zit er een potmeter, meten is weten, heel erg bedankt, u post hier wat ik gisteren waar ik gisteren een paar uur mee zoet geweest ben. alles afgeprint en vergeleken

Arco

Special Member

Ik zou liever beginnen met die 'HUI KE' relais voor iets fatsoenlijks in te ruilen... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hier in België gaan die dingen tweedehands nog weg voor 800€ en meer, dus daarom is het de moeite.

Ach, als je het schema bekijkt van de inputkanalen van de Solid State Logic 4000, struikel je ook over de 5534 opampjes...
Gezien het feit dat met de desbetreffende tafel letterlijk duizenden top 10 hits zijn opgenomen, lijkt er me met die ICtjes niks mis.

Zelf momenteel bezig met de revisie van een 29 jaar oude Soundcraft Delta 24 kanaals, een kleine 500 Samwha elco's omwisselen.
een aantal hadden er al de geest gegeven.
over de honderden TL072 die erin zitten maak ik me echt niet druk.

Op 8 april 2018 13:55:50 schreef Knustelsmurf:
Ach, als je het schema bekijkt van de inputkanalen van de Solid State Logic 4000, struikel je ook over de 5534 opampjes...
Gezien het feit dat met de desbetreffende tafel letterlijk duizenden top 10 hits zijn opgenomen, lijkt er me met die ICtjes niks mis.

Zelf momenteel bezig met de revisie van een 29 jaar oude Soundcraft Delta 24 kanaals, een kleine 500 Samwha elco's omwisselen.
een aantal hadden er al de geest gegeven.
over de honderden TL072 die erin zitten maak ik me echt niet druk.

Goh, nog van de goede reeks, heb je hier een draadje over? Zou ik wel willen volgen.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Gezien het feit dat met de desbetreffende tafel letterlijk duizenden top 10 hits zijn opgenomen, lijkt er me met die ICtjes niks mis.

Dat wordt me toch helemaal te gortig: ga jij echt beweren dat er (geluids)kwaliteit nodig is om commercieel sukses te scoren?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 8 april 2018 15:08:18 schreef big_fat_mama:
[...]

Dat wordt me toch helemaal te gortig: ga jij echt beweren dat er (geluids)kwaliteit nodig is om commercieel sukses te scoren?

mja, om eerlijk te zijn, is het niet zo zeer de apparatuur, maar de geluidsingenieurs, en het laatste decennia is het maar triest met overgeclipte audio. Dan mag je inderdaad de beste apparatuur hebben dan komt er niks van in huis.

Voor upgrades van de "jellybean opamps" (TL07x 4550 etc) wordt er ook vaak de nieuwere OPA164x en OP165x serie of de LME497xx gebruikt, deze eerste typeszijn helaas niet in DIP8 te krijgen dus zal je hier adapters moeten gebruiken. Let wel op de ontkoppeling van de voeding.

meer over car audio: www.12vhifi.nl
maartenbakker

Golden Member

Op een verloopje kun je vast wel twee condensatortjes kwijt voor de ontkoppeling, klinkt realistisch.

Op 8 april 2018 16:54:46 schreef SoldeerWarrior:
[...]
geluidsingenieurs

Ik weet dat het als Anglicisme opzich wel klopt, maar Ingenieur is in het Nederlands een beschermde titel voor mensen die een hogere technische opleiding voltooid hebben.

Dat vind ik echt veel teveel eer voor mensen die hun werk zo verprutsen. Misschien beter een andere vertaling bedenken. Misschien opnametechnici, hoewel je aan de vaardigheid (techniek) ook wel kunt twijfelen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."