mini usb connector afgebroken

Waardeloze dingen die kleine connectoren. Mijn Dabman BT 40 doet het prima, maar nier meer op te laden.
Mini usb zit op kleine printplaat. Voor mij niet te repareren of heeft iemand daar ervaring mee?
Zou een nieuwe print te bestellen zijn? En waar dan?
Zie foto.

Als je een soldeerbout hebt met een fijne punt en die voor loodvrij is of temperatuur aan kan kun je dat meestal wel zelf doen. Een rolletje tinzuigband is ook handig.

-Oude connector kapot knippen zoveel mogelijk
-Oude pennetjes desolderen en gaatjes tin vrij maken
-nieuwe connector solderen eventueel met lood ( vind ik makkelijker en mooier)

Vaak zijn het tegenwoordig multilayer printen dus enige behoedzaamheid is wel handig.
Ik pas deze methode ook toe bij schuifpots van grote mengpanelen, hier zitten soms zo maar 10 tot 14 aansluitingen aan op dubbelzijdige print en zijn anders lastig te verwijderen. Als de schuifpot het al niet doet is verder slopen meestal geen probleem.

Arco

Special Member

Dat zijn meestal smd connectors, daar vallen geen 'gaatjes leeg te maken'... ;)
Meestal is de connector zelf niet kapot, maar heeft iemand hem lomp van de print afgetrokken. (foto is te slecht om dat te kunnen zien)
Resulteert meestal in losse eilandjes op de print.
Knippen aan de restanten van de connector resulteert meestal in nog meer eilandjes die de printplaat verlaten...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
evdweele

Overleden

Met dat "waardeloze dingen die kleine connectoren" valt het nogal mee.
Mijn fotocamera is ook uitgerust met een mini-usbconnector. Met zo'n 10.000 foto's zal die usbconnector er toch al snel meer dan 1000 keer zijn ingestoken en weer uitgetrokken.
Alles zit nog op z'n plaats en werkt nog.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

men gebruikt vaak te lompe stekkers en gaat dan met het apparaat bewegen, stekker wrik je dan uit de print. gsm's en tablets hebben dat ook vaker..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

De problemen ontstaan als je onder een hoek aan de kabels gaat trekken. Bijv. als je vergeet 'm eruit te halen en wegloopt ermee (ruk -> kapot)
USB connectors zijn allemaal ondingen, omdat de steker er maar op 1 manier in past. Altijd gehannes.
(men probeert vaak de connector 'erin te rammen' terwijl die verkeerd-om zit...). Met USB-C krijgen we eindelijk een symmetrische connector...

[Bericht gewijzigd door Arco op zondag 8 april 2018 13:26:03 (12%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Een miniUSB stekker is nog wel te doen. Helaas is dit een microUSB. Ik vind deze verdomd lastig. En in dit geval is hetnog erger: Er zitten hoge en smelt-bare dingen in de weg in de richting dat je je soldeerbout wil houden om de boel te repareren....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
evdweele

Overleden

men probeert vaak de connector 'erin te rammen' terwijl die verkeerd-om zit

Dat ligt uitsluitend aan de onhandigheid/lompheid van de gebruiker. Als je even kijkt hoe de pennen of de zoeknok zit kan er geen misverstand zijn.

Ik heb ook al gezien hoe iemand een PS-2 connector van een muis in een pc probeerde te schroeven...
En een DVI connector krijg je met heel veel geweld ook omgekeerd in een videokaart gestoken :(
Het waren nog technici ook die dat voor elkaar kregen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Is idd een micro usb aansluiting. En hij is echt kapot.
Reparatie gaat mijn vaardigheden te boven.
Betere foto.

ziet eruit alsof dat ding enkel 5V is en geen data.

het lijkt ook alsof een stukje printbaan ontbreekt.
in dat geval kun je een 5v snoer (adapter of usb) direct op de print solderen.
anders een USB stekkertje goed solderen, dan aan de print lijmen en met korte draden naar betere pads.

(de achterste pad van diode D1 lijk de plus te zijn, en de behuizing van de usb plug zit aan de massa)

GMT+1
maartenbakker

Golden Member

Dat lijkt me hier de meest realistische oplossing.

Micro USB laat zich naar mijn idee het makkelijkst met hetelucht solderen. Dat was althans mijn allereerste heteluchtklusje zonder verdere oefening en ging prima.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Bedankt voor jullie suggesties. Ik ga proberen of het me lukt. Zo niet, dan komt hij toch nog op de afvalberg terecht.

maartenbakker

Golden Member

Ik schreef het vaag op, ik bedoelde met "meest realistische oplossing" dat ik me bij een van beide opties die Progger aansluit. Als je de connector niet ziet zitten (zou ik zonder hetelucht liever niet doen), dan zou ik voor de draadjes gaan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

als het een 3,6 volt accu is dan kun je ook een
goedkoop powerbankje halen en uitelkaar halen.
daarvan de draden die naar de accu gaan op je eigen accu aansluiten.
en die ergens anders in de behuizing monteren als daar ruimte voor is.

Sine

Moderator

De banen die er van weg lopen zijn niet echt subtiel, dus een paar draadjes er aan bakken moet nog net lukken.

Dan een 5/2.1mm jack ergens monteren, ben je meteen van die iele connector af.

en alweer zo een idiote laadregeling. seriediode en serieweerstand en voor de rest hangt de usb rechtstreeks op de accu. mijn bluetooth speaker is ook zo gemaakt.

deze usb is nog te vervangen hoor, doe ik zelf met een doodnormale soldeerbout zonder fijne punt.
beetje flux op de print, ff te soldeereilandjes aanraken en de connector soldeerd er zo op.
je kan ook een oude usb muis nemen, daar de draad afknippen. 10cm kabel aanlaten en de rode/zwarte solderen op je pcb. er komt dan een klein usb kabeltje uit je apparaat. veel steviger en als die kapot is, hang je er een nieuwe op.

de zwarte soldeer je op het grote massavlak waar de usb connectorbehuizing op zat, de rode aan de diode

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Het veel voorkomende nadeel van micro USB connectoren welke minimaal aan de pcb vast zitten maar soms wel grote krachten van de stekkerbewegingen moeten weerstaan.
In veel gevallen breekt de connector uit zijn soldeereilanden zonder iets te beschadigen maar als het tegenzit trekt deze precies die eilandjes mee welke nodig zijn voor de juiste werking.

Heb zelf ook zo'n reparatie klaar liggen, wachtend op onderdelen van Alie. Het enige wat je kunt doen om de connector steviger op de pcb te 'plakken' is door de 2 soldeerplekken op de pcb waar het chassis op vastgesoldeerd wordt enigzins groter te maken, door op die plek wat lak van de pcb te schrapen. Op deze manier kun je een grotere soldeerdruppel maken welke iets meer stevigheid geeft. Nadien wat epoxylijm over de connector kan ook helpen, alleen bestaat het risico dat de epoxy in de connector loopt. En als die maar een klein beetje obstructie heeft past je USB stekker al niet meer.

dergelijke verstevigingen kan je ook maken door een stuk koper (1.5mm²) over de connector te buigen en aan de massa vlakken te solderen. dit voorkomt dan ook al het bewegen van de complete connector.
als je zelf een geluksvogel bent, kan je zelf proberen de behuizing van de usb stekker aan het stuk koper te solderen zodat die totaal niet meer kan bewegen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
fred101

Golden Member

Ik soldeer dat gewoon met een bout. Stelt weinig voor. Tijdje terug voor iemand gedaan die het met zijn China-station niet voor elkaar kreeg. Die keek wel even verbaasd hoe makkelijk dat met een goed station ging. (ik weet niet meer of het mini of micro usb was)

Als versteviging gebruik ik als nodig wat epoxy. Soms er alleen een soort steun-muurtje er achter. Als je de connector met wat tape bekleed komt er niks in en kan hij als nodig ook nog af.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Even voor alle duidelijkheid (in ieder geval voor mij).
Er zit nog wat stroom in de accu dus hij doet het nog. Ik meet op deze plek van de diode + 3,7 V (tov min usb aansluiting). Moet ik dan hier de plus van het laadsnoertje solderen?

nee, andere kant van het zwarte blokje nemen.
die diode neemt al 0.7V weg van de USB 5V zodat er nog een 4.3V over schiet. in combinatie met die weerstand, wordt dan ook de laadstroom beperkt

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Gerepareerd! Met dank voor de goede aanwijzingen.USB snoertje gesoldeerd met tyraps voor trekontlasting.

Arco

Special Member

Ty-rap aan andere zijde van achterwand zou meer nut hebben?... ;) (en ook een stuk mooier)
Ben benieuwd hoeveel dagen dat heel blijft...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Er zit er ook één aan de achterzijde. Uiteraard.

bij mijn bluetooth speaker zit ook zo een kabeltje nu, ik heb er wel hotglue aan gedaan.
speaker zit in mijn ligfiets en leeft nu toch al meer dan 1jaar zo

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken