Flowsensor 5-250 Hz op raspberry Pi

Beste forumleden,

Ik ben met een projectje bezig om te zien hoeveel water mijn aquarium verpompt.

Ik heb een flowsensor gevonden welke tussen 1 en 30 Liter per minuut kan meten met een resolutie van 2.25ml per pulse.

even snel uitgerekend is dit tussen 16.7 en 500 ml per seconden.
met 2.25ml/pulse zou de hallsensor een signaal tussen 7.4 en 222 Hz afgeven.

dit moet naar een raspberryPi, maar ik denk niet dat de GPIO snel genoeg is.

nu zat ik te denken aan een 8 bits counter.
- clock word aangestuurd door de hall sensor.
- 8 lijntjes gaan naar de GPIO van de pi om deze parallel in te lezen.

Wanneer deze iedere seconden word uitgelezen zou ik moeten kunnen zien hoeveel liter er per uur word verpompt.

Is is dit haalbaar of zijn er makkelijkere manieren/Ics om het aantal pulsen per seconden te meten

buckfast_beekeeper

Golden Member

Persoonlijk zou ik via een interrupt ingang tellen. Ook nog een interrupt timer die x seconden loopt. In je main zet je de interrupt aan. In de timer interrupt zet je de interrupt afhandeling uit. Nu kijk je wat in je volatile teller steekt. Bereken de flow. Volgende telling kan starten.

Je hebt geen continu telling maar ik denk dat dit toch een vrij goed beeld zal geven. Zo snel fluctueert het debiet niet of wel?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Dat is wel een idee ja ik hoef inderdaad niet continu te tellen. Maar dan zal het met een los uC moeten gebeuren of zou de pi dit wel kunnen?

buckfast_beekeeper

Golden Member

Ken de pi niet zo goed maar dit moet volgens mij wel te doen zijn.

Google een keer op raspberry pi frequency counter. Ongetwijfeld zijn er al die dat gedaan hebben. Uiteindelijk is het niet meer dan een frequentie meter die je moet maken.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

gpio niet snel genoeg??? aan een GPIO poort kan je een draadje solderen en kan je gewoon FM mee uitzenden dat je kan ontvangen op een radio (+100MHz dus)

222Hz is peanuts voor een gpio pin

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Arco

Special Member

Iedere willekeurige microcontroller kan 222Hz op zijn sloffen aan.
(niet dat je daar ooit ook maar in de buurt komt, 30L kan een aquariumpomp nooit door die sensor heen krijgen, is veel te nauw)
Ik vraag me ook af hoe lang dat goed blijft werken i.v.m. eventuele algengroei in de sensor, zul je regelmatig moeten reinigen.
Zal deze wel zijn:

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Thanxz Guys ben weer een stuk wijzer. En inderdaad 30L per minuut is ook niet de bedoeling. Heb een 200l bak dus 400l per uur ben ik al blij mee

Arco

Special Member

De sensor is 1/2", dus binnendiameter zal iets van 7.5mm zijn. Waarschijnlijk een stuk dunner als de pompslangen (normaal 12 of 16mm binnendia)
Kans dus dat het een soort 'bottleneck' wordt. Ik heb een 260L bak en die pompt tot max. 1300L/uur...
(wat werkelijk wordt rondgepompt is meestal iets van 0.5 tot 0.75x de capaciteit van de pomp, door verlies in filtermedia en slangen)

[Bericht gewijzigd door Arco op donderdag 12 april 2018 14:19:00 (22%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Arco, Thanx voor dit toch wel teleurstellende bericht.

Ben blij dat ik vooraf weet ipv als het spul al bezorgd is.
Opzoek naar een grotere word meer een vraag hoeveel wil je er aan uitgeven en heb je het echt nodig gezien die allemaal een stuk duurder zijn.

Na wat zoeken deze gevonden https://www.robotshop.com/media/catalog/product/cache/1/image/900x900/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/s/e/seeedstudio-water-flow-sensor-3-4-inch.jpg

Deze is 3/4 wat iets meer dan 19mm is.

zou dit een goede optie zijn ?

Arco

Special Member

Ik weet niet of er een binnendiameter bij staat? (ik verwacht dat de wanden iets van 2.5 tot 3mm dik zijn, dan heb je 13 tot 14mm over, dat lijkt me mooi...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
trix

Golden Member

Op 12 april 2018 14:06:04 schreef Arco:
De sensor is 1/2", dus binnendiameter zal iets van 7.5mm zijn.

ik ben niet thuis in de aquarium wereld, maar normaal word toch de "doorlaat"aan geduid. dus een 1/2" is een 12,7 mm doorlaat.

eigenwijs = ook wijs
Arco

Special Member

Bij dit soort schroefkoppelingen is het de buitenmaat. Ook logisch, want je wilt de schroefdraad weten.
Niet alleen voor aquaria, maar ook gas/water,...

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 13 april 2018 21:37:45 (20%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
trix

Golden Member

OK, zit zelf meer in de hoge druk koppelingen, en daar word vak de doorlaat bedoeld, en de schroefdraad is daar op aan gepast.

eigenwijs = ook wijs

Op 12 april 2018 08:49:05 schreef fcapri:
gpio niet snel genoeg??? aan een GPIO poort kan je een draadje solderen en kan je gewoon FM mee uitzenden dat je kan ontvangen op een radio (+100MHz dus)

222Hz is peanuts voor een gpio pin

Een RPI draait linux, dan is het al bijna kansloos om hoge frequenties te halen op een normale manier.

Wel kun je misschien een pin vinden die rechtstreeks aan een interne timer/counter hangt dan moet het met gemak kunnen.
Geen idee of er een driver voor is die dit kan.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.