Zonnepanelen in geluidsscherm N470 Pijnacker

Wie heeft er meer informatie over dit project en andere nuttige/alternatieve zonnepanelen?

https://www.zuid-holland.nl/@19539/geluidsscherm/

Ik rij hier wel eens voorbij en ben benieuwd naar de werkelijke opbrengst. Ze noemen 30MWh dus 30.000kWh, dat kan je bij mijn weten potentieel halen uit een 30kWp installatie bestaande uit 120 panelen (van 250Wp) als enkele rij zo'n 160 meter in lengte.

Het is 480 meter, je ziet 2 zones van elk 48 cellen boven elkaar (dus 96 per element). Ze hebben het over 76 elementen die dan 30MWh leveren, maar zelfs bij perfecte oriëntatie heb je het dan al over 400Wp per element?

Als je de afstand en het formaat inschat per element (2,50hoog en het lijkt ook 2,50 breed) dan kom je op 192 keer 'een 250Wp paneel' dan zou dan 48kWp kunnen zijn en omdat het niet optimaal staat opgesteld achter dikker glas geeft dat 'maar' 30.000kWh.

Of hebben ze gewoon 76 keer 250 Wp genomen, is 30kWp en hebben ze in het persbericht geen rekening gehouden met de minder optimale opstelling?

Al met al, hadden ze niet beter een normaal scherm kunnen bouwen en alle extra ontwerp-, ontwikkel- en installatiekosten voor het PV deel in een PV-subsidiepot kunnen stoppen? (Voor projecten waar de panelen wel goed in de zon liggen en niet achter te dik glas worden gestopt)

evdweele

Overleden

Zoals ik het lees heeft een lobbyist flink zijn best gedaan bij Gedeputeerde Staten.
En GS dacht: "Laten we ook eens iets 'groens' doen. Er valt nog wel een subsidiepotje aan te spreken."

Bij politieke beslissingen is het verstandig om je argusogen af te stoffen en te gebruiken.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Tja ik zie hier een andere variant, slechts 2 keer zo hoog maar wel 5 keer meer 'huishoudens' op 400 meter in plaats van 480m.

https://www.bright.nl/nieuws/a50-krijgt-geluidsschermen-van-zonnepanel…

het plaatje is een artist impresion / visualisatie: of te wel, zo iets ongeveer.
Het lijkt erop dat ze een deels transparant scherm / paneel gaan plaatsen, en vaak rekenen dat soort clubs met hopeloos verouderde gegevens wat PV betreft. En het worden verschrikkelijk dure laten zo te zien (8mm glas voor en 8 mm glas achter) volgens mij kan je daar beter standaard panelen in zetten en af en toe een vervangen, dan kan je veel meet Wp kwijt en ben je nog goedkoper uit ook. wat moeten ze tegenhouden, geluid of inkomend geweervuur?

zit sinds 2009 in de PV.

Op 13 april 2018 17:30:55 schreef K7Jz:
Al met al, hadden ze niet beter een normaal scherm kunnen bouwen en alle extra ontwerp-, ontwikkel- en installatiekosten voor het PV deel in een PV-subsidiepot kunnen stoppen?

Kan, maar soms moet je ook eens iets proberen in de praktijk, om ervaring op te doen. Je kunt op de teken/rekentafel van alles bedenken, maar uiteindelijk moet het in het echie. Alleen op de tekentafel kom je niet vooruit (maar t/rekenen moet wel eerst natuurlijk).

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Sherm ziet er gaaf uit. Heeft praktisch de hele dag zon, zelfs in de winter wegens de opstelling.

Waar ik persoonlijk benieuwd naar was toen ik de plaatsing aangekondigt kreeg is of het zakelijk enige rendabelheid heeft. Zakelijk stroom is best goedkoop. Om dat te compenseren met wellicht minder rendabele panelen lijkt vreemd.

Sine

Moderator

Ach, het is in ieder geval een tien keer beter idee dan solar roadways.

Hewlett

Honourable Member

Bij de A9 Amstelveen staan al jaren zonnepanelen op een groot geluidsscherm.

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.

De 2-de titel: "Duurzame Subsidie" nou daar draait mijn maag ook door om. Welke randebiel verzint zo'n kreet. Niks duurzaams aan subsidie. Kortom het project is totaal niet rendabel dus.

Wat de A50 betreft: Die impressie foto klopt voor geen meter, zal wel een architect zijn uit A'dam of Utrecht en totaal niet op de hoogte van de situatie en weer een leuke duit in zijn zak krijgt voor een "ontwerp".

Kijk eens op de kaart, de A50 thv Uden loopt bijna kaarsrecht van noord naar zuid. Een slechtere plaats kun je niet verzinnen. Kortom ook weer verkwisting van belastinggelden. Ze kunnen beter het geld besteden aan de verbreding van 2 naar 3 rijstroken (de A50 van Oss/Eindhoven staat iedere dag volledig vast). Op de impressie staan ook 3 rijstroken, en geen hoogbouw, dus ook weer zomaar een plaatje uit de kast getrokken wat voor geen meter klopt.

Net zoals dit (meer kunst) project wat een vermogen gekost heeft: https://www.glasinbeeld.nl/8154/pv-bomen-en-pv-bloemen-voor-weg-van-de… slechts 1 kWp/boom.
Niks duurzaams aan: http://www.zinkinfobenelux.com/inspiratie/projecten/bomen+en+bloemen+w… project is eigenlijk mislukt en kan nog niet eens aan zijn eigen energiebehoefte voldoen.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
mvdk

Golden Member

Ik hoop dat Stedin ze een poot uitgedraaid heeft met de aansluitkosten. De meest nabije huizen staan zo'n 60 meter van het scherm. Daar bij dat laatste huis eindigt de LS hoofdkabel. Tenminste, als ze dat laatste huis ook werkelijk van de hoofdkabel hebben afgetakt. Kan ook zijn dat ze die huizen met een zogenaamde rijgkabel, dus door de kruipruimtes, of onder de fundering door, hebben aangesloten. Dan moet er een behoorlijk stukje extra gelegd worden. Dure kabel, voor weinig transport.

Weinig, nou, helemaal weinig is het natuurlijk niet.

Particulieren kopen rond de 2-3kWp. en dit is 30kWp. Het gaat hier dus om 10-15 huishoudens aan stroom.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

30KW piek is toch een 38A per fase, daar komt dus een dikkere kabel aan te pas als een normaal huis heeft, zeker gezien de lengte tot aan de hoofdkabel.

of ze leveren terug via een regelkast van rijkswaterstaat waar verlichting opzit bijv, en dan nog moet de voeding minimaal 3x 50A zijn.

het beste heb je een zanddijk waar onkruid op groeit als geluidswal, harde voorwerpen reflecteren nu eenmaal geluid.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Kosten van graafwerk zijn gelijk of het een kleine, iets grotere, of een echt grote aansluiting is. Het probleem is hier, dat er niet dezelfde soort inkomstenstroom is voor de netbeheerder, als bij een netto afnemende klant. En wat als de boel defect raakt over een jaar of 5? Misschien dat ze dan besluiten om er maar mee te stoppen. Die subsidie hebben zij dan gehad, de netbeheerder mist nog iets, bij dit soort investeringen gaan ze gewoonlijk uit van 40 jaar. Ja ik weet, er moet soms ook hoofdkabel gelegd worden voor een gemaal of een ander ding wat gemeenschappelijk nut heeft, en die ook niet rendabel zijn. Maar dan heeft iedereen er iets aan. Als Stedin klant buiten Pijnacker hoop ik dat ik niet aan dit soort experimenten hoef mee te betalen, maar ik vrees anders.
Ik denk dat ik een dezer dagen eens ga rondvragen bij oud-collega's.

Edit: @testman, ben wezen kijken, gister. De huizen in de nabijheid zijn nog in aanbouw, het kan zijn dat de boel nog niet eens is aangesloten. Er staat/staan in ieder geval geen kast(en) langs de achterkant van het scherm, tenminste, voor zover ik kon zien.

[Bericht gewijzigd door mvdk op zondag 15 april 2018 11:41:55 (13%)

graven hoeft tegenwoordig niet eens meer, doen ze met een gestuurde boring. dat is zeker handig als je bijv grote oude bomen hebt staan op het trace met bijbehorende grote wortels, gaan ze 20 meter diep onderdoor met de 4x70mm2. evengoed is het standaard graven met een graafmachine goedkoper als een boring.

de gemeente betaalt mee, dus ook de kosten van de aanleg van stroom, idd niet gunstig voor de leverancier als het alleen terugleveren is op een 3x 50A voeding.

nu zijn er veel grotere aansluitingen voor zonnepanelen aangelegd, het is voor de netbeheerders ook weer extra capaciteit in die buurt. en de gemeente kan dat graag gebruikte woord "groen" weer op het bord van de bouw van die wijk zetten.

meen overigens dat rijgkabels niet meer gebruikt werden bij nieuwbouw, evenals kabels bij de gespiegelde kast van de buren doorlussen. gezien de toekomst alles op stroom gaat worden hoop ik dat er een 4x10 aangelegd wordt voor die huizen ipv de 4x4 of 4x6 van vroeger.

de gemeente betaalt die kosten toch al, van landbouwgrond naar bouwgrond scheelt vlot 450€ de m2. voor dat geld zorgt de gemeente voor straatwerk, beplanting, riolering, stroom, cai ed. kan dus zijn dat de voeding voor dat zonnescherm al in de kosten voor aanleg van die wijk is meegenomen.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 15 april 2018 12:04:30 (13%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik lees: gemiddeld 30Mwh per jaar.
Bedoeld de schrijver dan: Over een heel jaar is het gemiddeld 30 Mega Watt per uur?
Nou zit ik helemaal niet in de zonnepanelen, dus ik weet niet wat de huidige stand van zaken is. Maar 30MW per uur lijkt mij best veel voor een muur met zonnepanelen. Ook omdat je dat misschien maar 8 uur per dag hebt, in de zomer.

Of wordt hier MWh verkeerd gebruikt en bedoelen ze eigenlijk 30 Mega Watt per jaar?

Is het hier ("keizershof")?

@SunRayes, Eindelijk, echt EINDELIJK staat het eens met de juiste eenheden in de krant, ga jij het weer omdraaien.

De SI eenheid voor "energie" is gewoon Joule. In de elektriciteit afrekenen wereld wordt met kWh gerekend. 1kWh is gewoon 3.6MJ. Die 30MWh is dus gewoon 108GJ.

Als je dat invult dan staat er: De opbrengst van de zonnepanelen zullen ongeveer 108 GJ per jaar bedragen.

Je kan het ook zo zien. Uur is geen SI eenheid. 1 uur = 3600 seconde. Jaar is geen SI eenheid. 1 jaar = 31536000 sec.

Als je dat invult staat er 30MWh/jaar = 30 M(iljoen) W 3600s / 31536000s = 3424W.
De opbrengst is 3.4kW gemiddeld over een heel jaar.

[Bericht gewijzigd door rew op zondag 15 april 2018 12:48:06 (15%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mvdk

Golden Member

Op 15 april 2018 12:38:44 schreef rew:
Is het hier ("keizershof")?

Ja, en om meer precies te zijn, hier:
https://www.google.com/maps/@51.9994783,4.4394818,3a,75y,54.83h,98.85t…
Dat bouwen gaat hard, als je er nu langs rijd, staat er dat scherm, en wat huizen erachter. Ik dacht eigenlijk dat ze daar klaar gebouwd waren, heb er tot 2011 nogal wat werkjes gehad. Bouwaansluitingen in en uit bedrijf nemen, kabelfouten opsporen. Gelukkig niet teveel in de winter...

Edit:

De opbrengst is 3.4kW gemiddeld over een heel jaar.

O,o, meester rew, je bent weer streng voor de mensen....

Op 15 april 2018 12:38:44 schreef rew
@SunRayes, Eindelijk, echt EINDELIJK staat het eens met de juiste eenheden in de krant, ga jij het weer omdraaien.

Ja, sorry.
Ik kan er maar niet aan wennen. Joule is duidelijk, maar KWh is voor mij KW per uur en geen afrekeneenheid. Dus 30MWh is 30MW per uur en geen totaal van 30MW in een heel jaar.
Maar ik heb het ook met ons en pond, kan ik ook niet aan wennen. Als mijn moeder zegt dat ze een half pond gehakt heeft, heb ik elke keer weer geen idee wat ze bedoelt.
Het ligt aan mij.

Zo vroeg mijn vrouw mij laatst om bij de plaatselijke boer een bloemkool te halen en als ze eieren hadden er zes mee te nemen.
Toen hebben we de hele week bloemkool gegeten.

Waarom staat mijn antwoord ook in het blauwe vlak?
Ik [/quote] aan het einde.
Dan zou mijn antwoord toch buiten het blauwe vlak moeten staan?

Edit:
Opgelost!!

Hensz

Golden Member

Op 15 april 2018 12:27:54 schreef SunRayes:
Bedoeld de schrijver dan: Over een heel jaar is het gemiddeld 30 Mega Watt per uur?

Waarom ( ik ben net zo streng als rew; valt best mee dus) lees je MW/h als er MWh staat?

Don't Panic!

over de /quote: je hebt IETS verkeerd gedaan in de quote. Ik geloof iets als ook de [/b] weggehaald.

Eenheden kan je gewoon met mekaar vermenigvuldigen of delen. meter seconde, meter per seconde: m/s . Of Newton maal meter Nm of J afhankelijk van de context.

Bij kWh en Ah en dergelijke lijkt het alsof iedereen ineens verkeerde dingen gaat doen. Ik snap niet waarom. Maar een kilowatt per uur is bijvoorbeeld een energiecentrale die niet sneller op kan starten dan 1kW per uur. Na 1 uur 1kW, na 2 uur 2kW enz. Wil je uitrekenen hoeveel vermogen hij na 24uur levert, vermenigvuldig je z'n opstartsnelheid (1kW/h) met het aantal uren (24h) en krijg je 1kW/h * 24h = 24kW.

Wil je weten hoeveel energie je kookplaat gebruikt, dan vermenigvuldig je z'n verbruik (bijvoorbeeld 1.5kW) met de tijd dat ie aanstaat (bijvoorbeeld 2h om een dikke sudderlapjes pan heet te houden): 1.5kW * 2h = 3 kWh = 10.8 MJ.

Waarom jij Kelvin-Watt schrijft is mij ook onduidelijk.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

op die foto ( nu ja, gefotoshopte foto ) zitten de panelen erg laag, het onkruid bij wegen wordt tegenwoordig minder vaak gemaaid, dus de schaduw zorgt al snel voor minder opbrengst. ze hadden beter de panelen hoger gezet, en bovenop 1 licht schuin staande rand gemaakt die in het midden van de dag al volop zon oppikt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Als we nou zouden afspreken dat we een kWh een "unit" of een "eenheid" noemen? Zou het dan lukken? Zo werkt 't in de meeste engelstalige landen. Er zit een kWh meter, en het verschil in recente en vorige aflezing is een hoeveelheid units. Ik ga geregeld naar Zuid Afrika, veel mensen daar hebben prepaid power, in afrikaans koopkrag. Echt, die mensen hebben geen idee wat een kWh is, ze gaan naar de winkel, met hun contractnummer, en kopen daar 50 units. (Ze weten doorgaans wel hoe lang ze daarmee doen...)

Ehh, ja. Ik zit helemaal verkeerd te denken.
En haal vanalles door elkaar.

Het is al weer een lange tijd geleden dat ik dit allemaal geleerd heb, en het was helemaal weggezakt.

Bedankt!

Shiptronic

Overleden

Op 15 april 2018 11:31:28 schreef testman:
30KW piek is toch een 38A per fase, daar komt dus een dikkere kabel aan te pas als een normaal huis heeft, zeker gezien de lengte tot aan de hoofdkabel.

of ze leveren terug via een regelkast van rijkswaterstaat waar verlichting opzit bijv, en dan nog moet de voeding minimaal 3x 50A zijn.

het beste heb je een zanddijk waar onkruid op groeit als geluidswal, harde voorwerpen reflecteren nu eenmaal geluid.

30KW / 400 VAC = 75A, verdeeld over 3 Fasen = 25A per Fase, lijkt me niets spannends , heb ik hier standaard in huis.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.