Generator Inverter levert kort 230 V

Op 14 april 2018 15:53:34 schreef Shiptronic:
Kan je de rest, of het hele schema ook eens posten, de onderkant valt nu weg ?

Staat in de startpost.

Deze staat bij mijn eerste post. Als je deze niet duidelijk vindt, kan ik deze nog wel een keer in 4 gedeeltes posten.

Het klopt dat de senor voor te weinig olie bij te weinig olie de motor uit schakelt. Er zit genoeg olie in en de motor schakelt ook niet uit. Dus dat lijkt me goed.

Sunray. Jij vraagt mij het volgende:

Waarschijnlijk is Coil 3 de hulpwikkeling en die wordt aangestuurd door de inverter zelf.
Dus het zit hem dan in de hulpwikkeling. Kan je de spanning op die twee punten meten? Direct bij aanzetten en dan wachten tot hij hem uitschakelt.

Op welke twee punten (kleuren draden) moet ik dat meten?

Op DC meten op W en Blu van de 7 voud. connector of als dat makkelijker is die draden bij de print meten, ze lopen zowel naar de inv. print als naar de monitor print.

Wat ook nog kan is dat er een instelling verkeerd staat (auto p-save), gaan daar ook lampjes branden en veranderd er iets als de spanning weg valt?

Ik heb geprobeerd DC te meten op de W en blu toen ik de 7 voud connector los had. De motor ging op vol toeren draaien en was alleen nog maar uit te zetten door de brandstoftoevoer te onderbreken.
Daarna gemeten op de twee witte draden welke van de print komen naar de 7 voud connector (gaan in de andere zijde van de connector over in W en Blu).
De connector hoefde zo niet te worden losgemaakt en ik kon toch meten.
Ik kon geen ACV meten maar wel ca. 23 Volt DCV.
De powersave knop is uit bij het starten en kan handmatig aangezet worden.
Bij handmatig aanzetten gaat er een groen lampje branden. Met of zonder powersave aan blijft de storing hetzelfde.

Ik denk dat:
Doordat je de 7 pins connector los gehaald had, kreeg coil 3 geen spanning. Er was dus geen magnetisch veld, en de motorsturing mat geen spanning op de 'main coil'. De reactie van de software is dan: meer gas geven.
Eigenlijk het tegenovergestelde van je eigenlijke storing waarbij de spanning juist te hoog is en de software de boel uitschakelt.

Het probleem zit hem dan in coil 3. Blijkbaar is het alles of niks. Geen spanning of juist te veel.
Er vanuit gaande dat de Inverter zelf het probleem niet is, die heb je immers vervangen, dan is coil 3 niet goed.
Een kortsluiting zou de motor niet op vol vermogen laten draaien, want dan wordt er wel een magnetisch veld gecreëerd.

Als je de machine toch afgeschreven hebt, dan zou je een weerstand tussen de sturing en coil 3 kunnen zetten. Zodat de spanning op coil 3 minder wordt. Geen 23V maar 20V.

als je op die winding 3 al 23VDC meet, zonder dat deze spanning verandert als de inverter ermee kapt is dat wel raar. heb je ook ohms gemeten tussen de 3 wikkelingen met de stekker los? fijnsluiting tussen die wikkelingen kan dit ook veroorzaken.

echter hebben zowel spoel 1 als spoel 2 een brugcel erachter zitten, dus zou er AC uit die wikkelingen moeten komen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb geprobeerd DC te meten op de W en blu toen ik de 7 voud connector los had. De motor ging op vol toeren draaien en was alleen nog maar uit te zetten door de brandstoftoevoer te onderbreken.

Met de engine switch moet je de motor altijd uit kunnen zetten, die onderbreekt de ontsteking.
Dat de motor op vol toeren gaat bij 7 voud. stekker eruit betekend dat de toerenregeling goed werkt.
De 23V op coil3 is meer dan de accuspanning, die wordt dan door de hoofdwikkelingen opgewekt, dan kan de generator op remanend magnetisme op spanning komen of coil3 wordt eerst door 12V gevoed en dan overgenomen, maar dat staat allemaal niet op dit schema.

Wat er niet klopt is dat je met de sleutelschakelaar en met de engine switch de motor niet kunt stoppen, kun je dat nog eens controleren, want dan zit in die bedrading of schakelaars iets fout.

Heb je naast het schema ook een handleiding, eventueel met een onderdelen lijst?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Ik heb weer de 7 polige stekker losgehaald en de motor gestart. Deze is met geen mogelijkheid uit te krijgen. Pas als de brandstoftoevoer wordt afgesloten stopt deze door gebrek aan benzine en niet doordat de ontsteking wordt onderbroken.
Leek mij ook al raar maar ik weet niet waar ik de fout moet zoeken.

Ik heb ook een handleiding en onderdelen lijst. Als ik weet wat er kapot is dan kan ik aan de hand hiervan iets nieuws bestellen.

In je eerste schema staat bij de bobine een engine swtich.
Aansluiting nakijken ?
Kan zijn dat je deze een tijdje moet vasthouden om de motor uit te krijgen.

Wat HD13 zegt aansluiting van engine switch nakijken, eventueel de draden volgen of ze ergens sluiting maken of dat ze ergens doorverbonden zijn.
In je handleiding staat welke de engine switch is en hoe het werkt, eventueel een scan of foto maken en hier plaatsen.

Ga ik morgen proberen te doen.
Ik heb hierbij nog een scan gedaan van de handleiding en als ik het goed begrijp moet de motor uit gaan als ik de contactsleutel in de 0 positie zet. Bij mij blijft de motor dan lopen.

Ik zie dat achter de knop van de engine switch een micro schakelaar zit. Misschien moet in die draden maar eens volgen.
Deze schakelaar heeft volgens mij niets te maken met het contactslot dat in de stand 0 de motor niet uit schakelt.

De handleiding geeft ook aan dat je met het startmotormodel stopt met de sleutelschakelaar op nul te zetten en bij trekkoord model met de engine switch te stoppen.
De engine switch en knop zitten op een asje waar het trekkoord ook aanzit?
Dat kan betekenen dat er een mechanische vergrendeling op zit die dat switsje blokkeerd in geval van elektrisch starten.
Is daar misschien iets vuil, los of verbogen?

Microswitch achter benzinekraan/knop is de "engine switch"
Klopt het dat je met deze knop tot nu toe de motor hebt uitgezet ?

als ik zo het verhaal lees zou ik het schema er eens bij pakken en de contactslot eens onder de loep nemen .
het lijkt er op dat of het contactslot ondeugdelijk is of totaal verkeerd is aangesloten .
korte opsomming:
wel spanning van de generator ( 400 )
regelaar omgewisseld met een andere die goed is ( zelfde resultaat )
motor stopt niet als contact op 0 staat .
generator levert 3 sec spanning , dat is ongeveer de tijd dat de contactslot in start positie staat .

een gokje :
de regelaar krijgt in de start positie wel spanning van het contactslot , maar in de "run" stand niet
draad vanaf het contactslot voor de ontsteking krijgt in elke stand spanning
waardoor de motor niet te stoppen is

Ik denk het volgende:
Als het goed is, zit er in de 3 fase generator een AVR (Automatic Voltage Regulator). Deze wordt gevoed door de 23V DC spanning uit de Inverter.
Deze AVR regelt onafhankelijk van de inverter de spanning op 400V. Maar in jouw geval is dat 410V tot 420V. Dus de AVR is niet goed afgeregeld of is stuk.

De Inverter regelt de frequentie van de 3 fase motor door de twee stappenmotors. Als je geen belasting aansluit is het toerental laag, als je veel belasting er aan sluit is het toerental hoog. De Inverter zet de 3 fase spanningen via een gelijkrichter om naar een gelijkspanning, die daarna door de Inverter weer in een 230V wisselspanning omgevormd.
Het voordeel hiervan is dat de 3 fase generator niet continue op 1500 toeren hoeft te draaien. Dat scheelt brandstof en geluid.

De benzinemotor wordt gestart door de startmotor, welke direct van de accu via de sleutelschakelaar wordt bedient. Daarna neemt de Inverter de bediening over.
Maar zonder de 7 voudige stekker was er geen magnetisch veld, (waarschijnlijk alleen een klein veld om een beginspanning te krijgen) dus geen 400V (in jouw geval 410-420V).
Dus de Inverter zette het gas vol open om die 400V binnen te krijgen.

Na het starten krijgt de sleutelschakelaar spanning via Coil 1. Maar omdat de 7 voudige stekker los was, was er geen spanning op de sleutelschakelaar. Daardoor kon deze geen stop-puls aan de Inverter geven.
Die bleef dus door draaien.

Dit is wat ik denk dat er aan de hand is.
Je moet in de 3 fase generator naar een AVR zoeken.
Bijvoorbeeld:

Vanaf je key switch vertrekken er 2 draden "W".
1 naar de inverter en 1 naar de monitor.
Het lijkt haast dat dit schakel comando's zijn.
Nou is alleen de vraag hoe dit schakeld.

Inschakelen spanning er op zetten ?
Uitschakelen contact verbreken ?

Of anders.
Uitschakelen draden naar massa schakelen ?
Inschakelen draden los van massa ?
Waarom zit er een massa draad op de key switch ?

Ik heb vandaag de sleutelschakelaar gedemonteerd en de contacten binnenin gereinigd, was niet echt nodig en het contact is goed.
Als ik op zoek wil gaan naar de AVR dan moet deze toch voorkomen op de schema's van de generator. Ik voeg hierbij deze schema's maar ik kan de AVR niet vinden. Wordt deze functie niet ook door de inverter geregeld? Of kijk ik op de verkeerde plaats.

Wat ik mij wel afvraag is waar ik de 2e diode rectifier (de rechter op het schema) kan vinden. De linker zit op de achterzijde van de generator. Op het startslot is ook maar 1 rode draad aangesloten bij mij. Op het schema moet er nog een zijn die van die 2e diode rectifier komt.

Deze tweede diode rectifier zit trouwens alleen maar in de modellen met een elektrische starter.

Ik ben bang dat je gelijk hebt.
Als de inverter de spanning van de veldwikkeling regelt, en de inverter is al vervangen, dan is er toch iets mis met de veldwikkeling.
Maar, ik weet niet hoe je dat moet controleren. Ik zie geen gegevens wat voor waarde de wikkeling zou moeten hebben.