Generator Inverter levert kort 230 V

Volgens mij zit die veldbesturing van coil3 op de inverterprint en zit er geen avr regeling in verder.
Die eerste gelijkrichter zit blijkbaar in/op de generator en loopt direct naar de aansluitklemmen voorop.
De tweede is om de startaccu op te laden en loopt ook naar het contactslot.

De generator geeft wel spanning en de inverter geeft het wel even door maar schakeld dan af.
Omdat de engine switch het niet goed doet en ook naar die print gaat lijkt het mij goed om even naar die microswitch (engine switch) te kijken die op het asje zit van die benzinekraan.

Ook kan het zijn dat er draden verwisselt zijn om iets als een bediening op afstand te maken die er later weer af gehaald is.

Volgens mij zit er helemaal geen veldsturing op. de generator heeft permanente magneten en coil 3 werkt als tacho.
De spoelen zitten allemaal op de stator want er zijn geen sleepringen en koolborstels.

[Bericht gewijzigd door Hunebedbouwer op dinsdag 17 april 2018 01:42:31 (28%)

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 16 april 2018 22:50:12 schreef Stokoloog:
Wat ik mij wel afvraag is waar ik de 2e diode rectifier (de rechter op het schema) kan vinden. De linker zit op de achterzijde van de generator. Op het startslot is ook maar 1 rode draad aangesloten bij mij. Op het schema moet er nog een zijn die van die 2e diode rectifier komt.

2de diode zit in het control panel, volgens schema dan.
1ste diode op genenrator is voor je Vdc uitgang.

Volgens schema moet je ook een massa draad en nog meer op je startslot hebben.
Startslot is sleutelschakelaar ?

Klopt het startslot is de sleutelschakelaar.
Mogelijk dat ik met de generator naar iemand toe kan rijden, zodat we samen de storing kunnen vinden. Ik vind het geen probleem om wat kilometers te rijden en dan te weten welk onderdeel ik moet vervangen. Ik ben bang dat we er op deze manier niet uit gaan komen. Dan kan ik later de oplossing wel weer hier posten zodat iedereen er wat aan kan hebben.

Hier staat er ook het e.e.a over https://www.electronicspoint.com/threads/inverter-generator-wont-produ…
Wat eerder is gezegd , er zitten permanente magneten in .
Met de stappenmoter wordt het toerental geregeld naar gelang de belasting / uitgaande spanning .
Mogelijk de stappenmoter elektrisch eens afkoppelen en op laag toerental draaien en kijken of je dan wel spanning houdt . Regelt het toerental eigenlijk ?

Op 17 april 2018 16:23:22 schreef Stokoloog:
Klopt het startslot is de sleutelschakelaar.
Mogelijk dat ik met de generator naar iemand toe kan rijden, zodat we samen de storing kunnen vinden. Ik vind het geen probleem om wat kilometers te rijden en dan te weten welk onderdeel ik moet vervangen. Ik ben bang dat we er op deze manier niet uit gaan komen. Dan kan ik later de oplossing wel weer hier posten zodat iedereen er wat aan kan hebben.

Misschien bij gegevens je woonplaats invullen.
Kan zijn dat er gewoon iemand om de hoek zit die wel even wil kijken.

Heb ik nu gedaan. Het zou mooi zijn als er iemand in de omgeving van Heerenveen of Lemmer zou kunnen helpen.

Hier staat de hele handleiding met storingsanalyse en hoe en wat te meten.
https://www.manualslib.com/manual/481512/Robin-America-Rg2800is.html?p…

edit: @jan_55 hier onder, Heb er door gebladerd maar zie dat verschil tussen 1700i en groter niet staan.
Op pag 36 "NOTE 2: Rotor and stator are bound by a strong magnetic force.
Use extreme care not to have your fingers pinched by them when handling rotor and stator."
Lijkt permanent magnetisch.

[Bericht gewijzigd door rwk op dinsdag 17 april 2018 23:59:33 (47%)

Volgens de manuals is type 1700i met permanente magneten ,
de types 2800i en 2800is en hoger dan elektromagnetisch .

Beste Stokoloog, ik was benieuwd of je het probleem met de RG4300is hebt op kunnen lossen. Ik heb namelijk dezelfde machine met het zelfde probleem. Alvast vriendelijk dank voor je reactie.

Is me helaas niet gelukt. Aan de inverter kan je helaas niets repareren, nieuw kopen is te duur (1000 a 1500 euro) als je niet zeker weet dat het probleem is opgelost. Dan kan je uiteindelijk beter een nieuwe met garantie kopen. Zoiets als dit: http://www.kipor.nl/winkel/kippor-inverter/kipor-ig3000/

Hopelijk lukt het jou wel.

maartenbakker

Golden Member

Het lijkt erop dat het hier niet aan de inverter lag, tenzij de geprobeerde ook defect was.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het gaat om een een splinternieuwe inverter uit de doos. Ik heb alles met behulp van de service manual doorgemeten en alles is in orde. Ik heb zelf de wikkelingen met een megger doorgemeten en hier zijn geen afwijkingen aan te vinden. Ik ben ervan overtuigd dat de inverter en de generator zelf goed zijn.

EricP

mét CE

Als je naar het schema van TS kijkt in combinatie met het verschijnsel wat hij noemt, dan gok ik erop dat er ellende zit in de 'logic' die de boel bedient.

De trigger hierop is dat TS schrijft dat de genny ook niet wil stoppen op het contactslot - tenzij die aangetrokken is.

Ik denk dat de logic - om welke reden dan ook - denkt dat genny uit moet (of is). Het zou zomaar kunnen dat die module wat picky is, de accu wat slapjes en de boel niet doorheeft dat je 'start' (of eigenlijk: aan slaat). Zou het zo kunnen zijn dat de logic-doos 'uit' gaat als je start (omdat de accuspanning te laag wordt), kort nadat je opgehouden bent met starten weer wakker wordt, alleen maar een 'aan' staand contact ziet, ff in z'n 'grace period' blijft hangen en daarna maar gewoon de inverter afschakelt (zo van... generator loopt toch niet). Motor uit zetten kan dan ook niet - want in de beleving van de logic staat die al uit.
Je zou het eens met een nieuwe (andere) accu kunnen proberen - of de logic doos uit een andere accu voeden dan de startmotor.

Coil 3 zal het veld voor de 'main' wel opwekken. Coil 1 is je 12V. Coil 2 zou dan de accu bij moeten laden. Ik kan me voorstellen dat als daar ellende in zit, de logic wellicht ook denkt dat de motor 'uit' staat. Kan ook zijn dat de 'monitor C/U' iets met spanningsregeling doet, dat zou je proef ondervindelijk vast moeten stellen.

Zolang de 'stop' ook niet werkt, zou ik daar eerst maar eens mee aan de gang. Best kans dat wanneer je dat onder controle hebt, je spannings probleem ook spontaan opgelost is.

Na veel proberen en doornemen van technische handleiding zijn we er achter gekomen dat er een onjuiste bougie in zat. De generator heeft een ontstoorde bougie nodig om goed te kunnen werken, als je een gewone (niet ontstoorde) bougie gebruikt, dan slaat de inverter hiervan op hol en schakelt zichzelf uit. Hopelijk heeft Stokoloog het apparaat ook nog in zijn bezit, dan kan hij dit ook proberen. De bougie die ik er nu ingedraaid heb is: NGK, BR6HS
De generator draait weer als een zonnetje.