Ruimtestation ISS

Evarist

Golden Member

Nihil est verum, quod non probatur primo.
echtepino

Golden Member

Word lid van de Benelux DX Club

Dit zijn de vragen die de leerlingen zullen stellen:

1. (Eleanor G, Yr12): When we colonize Mars, what is the most important thing we need to learn from our ancestors' mistakes on Earth?

2. (Florence J, Yr 4): What types of weather can you get on Mars that we would have to tackle if humans were going to live there?

3. (Shubhangi B, Yr12): Considering the research into life support systems on the ISS and research into in-situ resource utilization, how long after the first manned mission to Mars do you think that a Mars colony can be self-sufficient?

4. (Gigi T, Yr9): Now that you are on the ISS would you have done anything differently during training, physically or mentally?

5. (Emma W, Yr12): Having experienced the vastness of space, do you believe there are other forms of life in the universe?

6. (Maddy S-L, Yr11): How has your journey to space changed your perspective on human life?

7. (Imogen M, Yr11): What aspect of space travel do you think needs to be improved in the next 10 years to get us further into space?

8. (Evey H, Yr12): What is the most magnificent place on Earth from space?

9. (Rosie S, Yr7): How does not having daylight or seasons in space affect you compared to being on Earth?

10. (Olivia L, Yr6): Is it true that the atmosphere changes your sense of taste up in space?

11. (Shivanshi B, Yr9): How does the feeling of weightlessness compare to the training underwater on Earth?

12. (Martha F, Yr10): How far into the future is the technology needed to make travelling between solar systems the norm?

13. (Olivia B, Yr11): We all know space can be a dangerous environment. How do you and your fellow astronauts protect yourselves whilst on the ISS?

14. (Emma C, Yr11): What does your training on Earth entail to help you cope with the effects of the lack of gravity on your sleep?

15. (Emma R, Yr9): What part of nature do you miss most from Earth when you are in space?

16. (Holly S, Yr10): How difficult is it for your body to adjust to life in space?

17. (Amy P, Yr9): What’s the one thing that surprised you most when you first saw Earth from space?

18. (Jade B, Yr11): What’s your advice to young people dreaming of becoming involved in space programs?

Tot en met zondagavond zijn er weer mooie SSTV-beeldjes te ontvangen vanuit het ISS.
Frequentie is 145.800 MHz SSTVmode = PD120.

Voor wie interesse heeft: vanaf morgen, vrijdag 15 februari tot en met zondagavond zullen er weer SSTV-beeldjes uitgezonden worden van uit het ISS.
Frequentie is 145,800 MHz en de mode is PD120.

Deze week (21 juni 2021) tot en met zaterdag zijn er weer SSTV-beeldjes te ontvangen vanuit het ISS.
Frequentie: 145.800 MHz

harry64

Golden Member

Wel een paar keer iets ontvangen. Is het horizontaal of verticaal gepolariseerd?

mel

Golden Member

Op 22 juni 2021 08:55:03 schreef harry64:
Wel een paar keer iets ontvangen. Is het horizontaal of verticaal gepolariseerd?

Circulair denk ik... Wat is "horizontaal" bij een ruimtestation?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
harry64

Golden Member

Vanuit aarde iss staat m'n verticaaltje loodrecht omhoog. Misschien geeft horizontaal beter signaal, vroeg ik mij af.

Ik werk met een 9-elements yagi die vertikaal staat, de yagi volgt automatisch het ISS (azimuth en elevatie). Bij sommige doorgangen heb ik wel al eens voor gehad dat het signaal een paar seconden volledig weg is. Straks ga ik eens een 2de yagi monteren en deze horizontaal plaatsen. Als het signaal dan verdwijnt op mijn vertikale yagi kan ik snel overschakelen op de horizontale. Benieuwd of dat de oorzaak gaat zijn van die enkele seconden wegvallen van het signaal.
In bijlage twee beeldjes die ik ontvangen heb van de doorgang van 08u07 vanmorgen.

Dag Harry ... je signaal is net iets te zwak lijkt me.
De volgende doorgang (11u20) zou het beter moeten lukken vermoed ik, dan komt ISS tot 82 graden elevatie.
Succes !

harry64

Golden Member

Ging al iets beter. Singel horizontaal draadje van 51 cm aan de coaxkern.

Even open dipooltje van maken. Kijken wat dat doet het volgende rondje. :P

Da's rond 12.50 uur denk ik.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik krijg ze hier ook binnen op het SDR-stickje. Wel met een paar ruisbanden erdoorheen. Raar, aan het eind van de doorgang daarnet was het signaal dan weer ruisvrij, terwijl de elevatie toen toch op zijn laagst was.

Ik was benieuwd wat het woord rechts onderaan op de plaatjes was. Het is gewoon 'serie'. Dus bijv. Serie 18, plaatje 10 van 12.
Het zijn dus net kauwgomplaatjes van vroeger: uiteindelijk wil je ze allemaal sparen. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
harry64

Golden Member

Ik heb hier een RSP-duo. Ik hang nu het horizontale open dipool aan de ene en de verticale aan de andere ingang en zet hem in diversity ontvangst. Kijken wat dat doet. Wel leuk zo.

Nou, gaat er een halverwege pal naast de 145.8 zitten tetteren. :/

Tweede plaatje gelukkig niet.

Wel de diversity van automaat afgehaald. Die doet niet alleen ruis e.d. verlagen maar ook het signaal door precies 180 graden verkeerd in te stellen.

En signaal is breder dan 10 Khz, 15 of 20.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Toch leuk experiment zo.
Ze geven de zwaai op als 5 kHz, dan kom je op een bandbreedte van max. ca. 16 kHz voor spraak. Voor SSTV misschien iets minder, maar veel zal het niet schelen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mel

Golden Member

welk programma gebruiken jullie voor die plaatjes?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 23 juni 2021 06:36:15 schreef mel:
welk programma gebruiken jullie voor die plaatjes?

MMSSTV

harry64

Golden Member

RX-SSTV https://www.qsl.net/on6mu/rxsstv.htm

En waar ISS uithangt op dit moment: https://www.astroviewer.net/iss/en/

Da's met een 'live' video van een cam op aarde gericht als in -zie wat de astronauten zien-.

[Bericht gewijzigd door harry64 op woensdag 23 juni 2021 08:49:38 (66%)

harry64

Golden Member

Grappig wel. Met de analyzer van SDRuno op z'n hoogste stand zie je het dopplereffect op de draaggolf. Als ISS aankomt vanaf de atlantic/noordzee zit deze rond de 145.801.300 om gaande weg af te zakken naar 145.798.400

De oogst van nu:

Jinny

Golden Member

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

@ Harry64 : mooi beeldje nu .... ik moest mee boodschappen doen en heb daarom deze doorgang gemist.

@mel: om de doorgangen van satellieten te kennen: www.amsat.org/track/index.php

Gisteren hebben ze vanuit het ISS een klein satellietje (MIR-SAT1) gelanceerd, was leuk om te zien:

https://www.youtube.com/watch?v=XqXMy3NDZn0 om 14'50" zie je het naar buiten komen.

harry64

Golden Member

Weer twee stuks. freq shift van 145.802.500 tot 145.796.600 Met stapjes van 100 Khz met de hand volgen want m'n prog kent geen AFC voor ontvangst, alleen voor SSB-CW.