Onderspanningsbeveiliging woonbatterij

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ik wil het schema uit onderstaand artikel gaan toepassen, maar met enige wijzigingen:

http://www.gorum.ca/lvdisc.html

* stabilisatie voedingsspanning met 7809 (of 7808?) ipv zener
* uitgang met bistabiel relais
* graag zou ik de trimpots vermijden, en de schakeldrempels vastleggen met vaste spanningsdelers.

Vraagjes:
* hoe zou ik de schakeldrempels kiezen? In het artikel zeggen ze van uit te schakelen als de batterij ingezakt is tot 10,5 V maar dat lijkt mij erg laag - is ze dan al niet heel erg leeg? (het betreft een semi-tractie lood-zuurbatterij, heel ouderwets, 12V/60Ah)

* het artikel wijst op het belang van lekarme condensatoren aan de ingangen van de 555. Want de lekstroom zou inderdaad de schakeldrempels scheef trekken. Maar moeten die C's wel zo groot zijn? Mij lijkt 0,1 uF al best ok, en dan is er veel meer keuze.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

10,5 onder belasting klopt volgens mij wel redelijk. Onbelast zou ik 11,5 aanhouden.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Arco

Special Member

Bistabiel kan vrij simpel met een 1 spoels bistabiel relais:
Dz kiezen naar voedingsspanning, voor elco een bipolaire indien mogelijk. Waarde hangt van relaisspoel af.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

ik heb de schakeling met de lm723 al vaker toegepast, ook in accu zaklampen, met een fet ipv relais is die schakeling een stuk zuiniger..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Schopje omhoog... Niemand iets te zeggen over die C's aan de 555-ingangen?

@Arco: waarom die zenerdiode? Enne, ik had de intentie het bistabiele relais niet recht aan de 555-uitgang te hangen, ik voorzie een buffertrap met bc547/557. Zo was het ook in de schakeling waar ik dat relais uit sloopte.

@Ledlover: dat klinkt fraai, maar hoe kan deze schakeling uitmaken of de batterij belast wordt of niet?

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zaterdag 21 april 2018 12:12:17 (15%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Arco

Special Member

Omdat de spanning ompoolt, kan een gewone diode niet als blusdiode gebruikt worden voor het relais...
Schakeling werkt alleen direct aan het ic; er is een push-pull driver nodig. De 555 kan 200mA leveren, dus meestal geen probleem.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

er is een push-pull driver nodig

Ja, ik had duidelijker moeten zijn: ik voorzie een push/pull driver bestaande uit een bc547 en een bc557. Overkill, misschien, maar ik heb geen info over dat relais, dus doe ik het liever wat ruimer.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Arco

Special Member

Ik zou dan wel wat stevigere transistoren (bijv. BC327/337) nemen, want zo wordt 't er niet beter op...
(de NE555 kan 200mA hebben; de BC547/557 maar 100mA... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Je kunt het relais natuurlijk ook gewoon uitmeten.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Het relais uitmeten lijkt me niet ZO simpel, beste @Sine, het doet zijn ding slechts gedurende korte tijd. M.a.w. gewoon uitmeten lijkt me niet aan de orde.

De opmerking over de stroomcapaciteit van diverse componenten daarentegen lijkt me erg terecht - genoteerd, met dank! BC327/337 zou het dan best wel eens kunnen worden inderdaad.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Arco

Special Member

Stroom zal ongeveer Vcc / Rrel zijn initieel, wat snel afneemt.
Zelfs voor een relatief zware spoel van bijv. 80 Ohm is dat nog maar 150mA...

(grafiek met 470uF elco)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

ok, dankje, maar 150 mA is toch niet zodanig ver van de 200mA van een 555 verwijderd... ik ga toch maar voor een buffertrapje, maar dan idd wel met meer dan 547/557.

Maar heeft nu niemand iets toe te voegen aangaande die C's? Ik word daar toch een beetje nerveus over, al kan dat best overdreven/vergezocht zijn. Maar hoe komt die kerel dan tot die 22 uF?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Ook een beetje vervelend, denk ik... (als ik eea goed begrepen heb...)

Als je de schakeling uitzet met de uitgang "hoog" en dan weer aan met de uitgang in de "nul" dan denk ik dat je relais in de verkeerde stand blijft staan totdat je een keer heen en weer schakelt.

Die 22uF moet experimenteel bepaald worden. Wederom onder voorbehoud dat ik goed heb gegokt waar dit over gaat. Zal van het relais afhangen. Testen: 1uF, 4.7uF, 10uF, 22uF proberen. Zodra het begint te werken een 2.2x grotere condensatore kopen/gebruiken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

C1 van 22uF is (zoals in de tekst ook beschreven staat) bedoeld om de schakeling ongevoelig te maken voor korte spanningsdipjes...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

C1, C2 zijn tevens bedoeld als richtimpuls om bij inschakelen de ingeschakelde toestand te creeren, anders zou je nog een "startknop" moeten toevoegen.
Staat overigens ook "gewoon" in de tekst.

Evarist

Golden Member

12V onbelast is een veilige waarde om als 'leeg' beschouwd te worden.
Bij 11V daalt de levensduur teveel. Ook is de kans op ompolen onder belasting te groot;
Eenmaal een cel omgepoold is de accu zeer snel om zeep.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

De functie van C1 en C2 is me wel duidelijk, dankje. Het is de grootte die ik moeilijk kan aannemen. Een 0,47 uF moet toch volstaan? En is wat makkelijker te vinden in een versie met lage lekstroom.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Ik denk dat ik nu WEL naar het juiste schema kijk. C1, C2 vormen met voornamelijk R7, R8 (*) een RC om niet direct te reageren op korte "incidenten" die even de accuspanning onder de grens trekken. De exacte tijd dat ie onder de grens kan zitten is variabel: Het hangt af van hoe ver ie nog van de grens zit en hoe ver je hem onder de grens trekt. Op zich helemaal niet zo verkeerd.

(*) Plus de uitgangsimpedantie van de spanningsdeler.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/