Mitsuba WM-320 ruitenwissermotor achter functioneert niet

In mijn Honda Civic 1987 is genoemde ruitenwissermotor gemonteerd. Deze heeft in mijn bezit nimmer gewerkt, en ik ben er nu aan toe het probleem hopelijkerwijs te verhelpen, met enige hulp.

Wat ik zelf al onderzocht heb:

- Ruitenwissersproeier achter werkt wel. Volgens het aansluitschema zijn zowel de sproeier als motor achter dezelfde zekering aangesloten, hierin ligt het defect dan mijns inziens niet.

- De ruitenwissermotor heb ik losgehaald en met behulp van een 9v batterij onderzocht op werking. De motor heeft vier draden:

Donkergroen, lichtgroen/zwart, donkergroen/zwart en zwart.

Als ik de batterij aansluit op de donkergroene en donkergroen/zwarte draad, dan beweegt de as naar behoren.

- De auto zelf heeft ook vier draden met dezelfde kleuren. Wanneer ik de ruitenwisser aanzet, meet ik alleen op de combinatie zwart en donkergroen/zwart een 0.01 - 0.02 voltage. Als ik de ruitenwisser uitzet dan meet ik 0.00 volt.

Mijn vraag: welke aanvullende stappen kan ik ondernemen om de oorzaak van het probleem te achterhalen en het probleem te verhelpen?

Ik kan het op je foto niet heel goed zien, maar zit er corrosie op de plek waar je zwarte draad aan het chassisdeel zit, onder die kruiskopschroef?

Arco

Special Member

Met een 9v batterij gebeurt er sowieso niks. (ja, de batterij is meteen leeg... ;) )
De motor trekt minstens enkele amperes; de batterij in nieuwstaat kan hooguit 100mA leveren...
Verder kan er weinig kapot zijn: motor, connectors, schakelaar, of 1 van de 3 draden...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Diamon

Golden Member

Of een kabelbreuk in de klep bij het scharnier.

in de motor zit een contact, als de motor op interval staat moet dit contact het einde van de slag zien anders blijft de motor lopen.

de auto komt iig niet door de keuring heen als die motor niet werkt. nieuw zijn die dingen niet te betalen, maar op de sloop wel..

kans op kabelbreuk is best groot, zeker als het slot van de klep ook al duidelijk slijtage vertoont.

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 19 april 2018 13:20:13 (16%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dank voor jullie reacties.

Op 19 april 2018 12:50:08 schreef Kilian:
Ik kan het op je foto niet heel goed zien, maar zit er corrosie op de plek waar je zwarte draad aan het chassisdeel zit, onder die kruiskopschroef?

Heb deze net losgehaald, maar geen corrosie.

Op 19 april 2018 12:51:36 schreef Arco:
Met een 9v batterij gebeurt er sowieso niks. (ja, de batterij is meteen leeg... ;) )
De motor trekt minstens enkele amperes; de batterij in nieuwstaat kan hooguit 100mA leveren...
Verder kan er weinig kapot zijn: motor, connectors, schakelaar, of 1 van de 3 draden...

Als ik een 9v batterij aansluit dan gaat de as naar links en daarna naar rechts? Met as bedoel ik dan het gedeelte waarop de arm wordt gemonteerd van de ruitenwisser.

Het zal inderdaad lastig worden om deze motor te vinden voor een goede prijs, behalve op de sloop denk ik, zoals testman zegt. Voordat ik daar naar op zoek ga, wil ik eerst weten of het defect bij de motor of ergens anders zit.

Misschien een overbodige vraag, maar weet je zeker dat de gemeten 0,01-0,02V op de draden geen meetfout is (verkeerde schaalkeuze multimeter of zo)?

Arco

Special Member

En nogmaals: met een 9v batterij doet die motor niks...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 19 april 2018 13:19:31 schreef testman:

de auto komt iig niet door de keuring heen als die motor niet werkt. nieuw zijn die dingen niet te betalen, maar op de sloop wel..

Achterruitenwisser werking is geen apk eis. Hoeft dus niet te werken.

Diamon

Golden Member

En controleer de bekabeling in de klep bij het scharnier.

Ruitenwisser motor uit, auto op contact. Stekker los. Over + en massa uiteraard 12 volt. En een verbinding tussen 6 en 61. Deze zou je met een weerstandsmeting even kunnen checken, niet zoals het hoort maar geeft wel een eerste indicatie. Dan stekker erop. Ruitenwisser inschakelen moet massa geven op pin 6. Oftewel 12 volt spanningsverschil over + en pin 6. Draait ie dan niet dan is motor defect. Geen spanning, dan een probleem in bekabeling of schakelaar.

En hallo even meten, we zitten hier op een elektronica forum. ;-) zomaar dingen lostrekken doen we niet aan he.... :-)

[Bericht gewijzigd door bol00052 op donderdag 19 april 2018 16:10:59 (12%)

Op 19 april 2018 15:28:19 schreef Arco:
En nogmaals: met een 9v batterij doet die motor niks...

blijkbaar wel, want de topicstarter schrijft dit:

Als ik de batterij aansluit op de donkergroene en donkergroen/zwarte draad, dan beweegt de as naar behoren.

mel

Golden Member

Op 19 april 2018 15:54:55 schreef bol00052:
[...]

Achterruitenwisser werking is geen apk eis. Hoeft dus niet te werken.

Zeker wel.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 19 april 2018 16:24:43 schreef mel:
[...]
Zeker wel.

Wil jij me dat eens aanwijzen in de regelgeving..... Volgens mij wordt er alleen gesproken over de voorruit in de regelgeving.

Artikel 5.2.43 dit is het enige artikel wat ik kan vinden over de ruitenwisserinstallatie en daarin wordt specifiek alleen over de voorruit gesproken.

[Bericht gewijzigd door bol00052 op donderdag 19 april 2018 16:32:41 (24%)

Arco

Special Member

- Een achterruitwisser is toegestaan, maar heeft geen eisen (mag dus wel gescheurd zijn)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

bij mijn weten is het zo als die erop zit, moet ie ook werken.. dat geld ook voor verlichting..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Hoeft niet: https://handboek.rdw.nl
Geldt wel voor zaken als een trekhaak: niet verplicht, maar als 'ie erop zit moet hij aan de eisen voldoen.
Achterruitenwisser moet alleen aan de algemene eisen voldoen: mag niet loshangen of uitsteken vanwege gevaar voor mede weggebruikers.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Klopt ik heb weleens een achterruitenwisser afgekeurd maar dan omdat het een scherp uitstekend deel was. Het armpje was er af en de as van de wissermotor stak toch wel erg ver uit.

Maar ben wel benieuwd of ts al een stap verder is..

een motortje wat vast geroest zit op de as komt ook nogal eens voor, oxidatie door water.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
pa3gws

Golden Member

Op 19 april 2018 14:38:53 schreef dasphantom:
Als ik een 9v batterij aansluit dan gaat de as naar links en daarna naar rechts? Met as bedoel ik dan het gedeelte waarop de arm wordt gemonteerd van de ruitenwisser.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Arco

Special Member

't Is me niet duidelijk of dat een vraag of een constatering is van TS... (lijkt me sterk dat een ruitenwisser uberhaupt beweegt op een 9v batterij)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
pa3gws

Golden Member

Het vraagteken even over het hoofd gezien.
Vraagt inderdaad wat uitleg van de TS.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
KGE

Golden Member

In het eerste bericht staat al:

Als ik de batterij aansluit op de donkergroene en donkergroen/zwarte draad, dan beweegt de as naar behoren.

Thevel

Golden Member

Op 19 april 2018 19:34:11 schreef Arco:
(lijkt me sterk dat een ruitenwisser uberhaupt beweegt op een 9v batterij)

Op deze 9V batterij gaat het wel lukken...