Galvaniseren/Verzinken, wat problemen

Anoniem

Ik ga morgen alles aan ijzerdraad hangen en doe dan verslag. Voor nu welterusten.

Tidak Ada

Golden Member

Heb ooit ergens (Grote C ?)een setje gekocht om lakbeschadigingen aan de auto te galvaniseren Dat werkte gewoon op de accu. Maar het blijkt niet goed zitten en is zelf-limiterend. Laagje blijft te dun. Roestoplossr werkt beter.....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Zeker geen ijzerdraad gebruiken, dat geeft bruine troep in de vloeistof. Beter de koperdraad zover uit de vloeistof trekken dat alleen de zinkplaat de vloeistof raakt. Dan zal het zink iets uit de vloeistof komen maar dat kan geen kwaad.

reading can seriously damage your ignorance

.

[Bericht gewijzigd door Gadget_inc op donderdag 19 april 2018 01:23:37 (99%)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

In de oude startpost staat Rood (+) aan de zinkplaat en zwart(-) aan het werkstuk dit klopt volgens mij niet omdat zo de elektrische stoom loopt en wat je nodig bent is de elektronenstroom en deze loopt van - naar +

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Tidak Ada

Golden Member

Nee, je wilt de positief geladen zink ionen naar de min hebben.
Het is overigens niet het zink in de plaat dat neerslaat op het werkstuk, maar de ionen uit de zinkzout(ZnCl2 ?)oplossing.
Het gevolg is dat het zink van de plaat 'oplost' in de zoutoplossing onder dissociatie van het water om het evenwicht te behouden. Er komt dan ook H2 bij vrij. Hoe de reactie precies verloopt moet je maar aan een chemicus vragen. Ik vermoed dat er ergens HCl wordt gevormd, wat weer zink uit de plaat doet 'oplossen'.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op donderdag 19 april 2018 09:45:20 (13%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

https://www.frost-auto.nl/metaal---zwarten---verzinken---vernikkelen/l… hier hebben ze complete setjes voor verzinken/vernikkelen.

als ik naar de adapter kijk, dan denk ik niet dat je heel veel stroom nodig gaat hebben

Tidak Ada

Golden Member

Zie ik daar van die brakke Chinese snoertjes met krokodillenklemmetjes ?
Het geheel lijkt mij fors aan de prijs....!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik zag dat de links in een bericht van de TS niet meer werken.
Maar ik wist nog te herinneren dat ik indertijd het plaatje over het verzinken had opgeslagen.
Hier is het plaatje in hoge resolutie.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Voor de anode (+): Geen ijzerdraad gebruiken. Gebruik zinkdraad, of zorg dat de elektrische verbinding met je zinkplaat boven de oplossing blijft.

Het probleem is dat je koper in oplossing gaat tijdens de reactie. Waarschijnlijk zul je ook waarnemen dat je oplossing een beetje groenblauw wordt. De kleur wordt veroorzaakt door een complex van koperionen (Cu(Cl4)2-) in oplossing.

Vervolgens krijg je dat aan de kathode (-, je te verzinken werkstuk) de koperionen makkelijker gereduceerd worden dan zink (de reductiepotentiaal van koper is lager), en daarom zet zich koper af, en geen zink.

Je kunt wel rustig koper of ijzerdraad gebruiken voor de kathode (verbinding met je werkstuk). Het oplossen van het koper gebeurt alleen aan de anode.

Betreft het stroom en spanning verhaal: er is een bepaalde minimale spanning nodig voordat de reactie kan plaatsvinden. Ik heb geen zin op het voor deze specifieke reactie uit te zoeken, maar het is eigenlijk nooit meer dan 3V ofzo.
Dan heb je nog de elektrische weerstand van de 'cel'. Die is min of meer ohms, en dat bepaalt dus vooral de stroom door de cel (bij constante spanning). De reactiesnelheid is proportioneel met de stroom door de cel. Te snel/te hoge stroom geeft een lelijke coating.

De weerstand van de cel is onder andere afhankelijk van het oppervlak van je electrode. Het is het beste om de stroom door je cel te laten afhangen van het oppervlak van je werkstuk. Groot werkstuk--> grotere totale stroom. (maar constant x aantal mA per cm2)

"If a rocket goes up, who cares where it comes down." - Wernher von Braun