Binnenwerk USB-lader gebruiken als omvormer

Beste mensen,

Ik heb een vraag. Ik ben momenteel bezig om een IP Camera buiten op te hangen aan mijn gevel.
Echter moet deze voorzien worden van 5v op basis van 2a stroom. Nu zit er een standaard adaptertje bij maar deze is te groot om in een kabeldoos weg te stoppen. Nu kwam ik zelf op het idee om het binnenwerk van een USB lader uit elkaar te halen en via USB een verloopje in elkaar te zetten middels een usb stekkertje en een kroonsteentje. Mijn vraag is, is zoiets veilig om te doen? Ik heb dus letterlijk het binnenwerk van een USB lader uit elkaar gehaald, en de twee draden die normaliter in een stekker overgaan via een kroonsteentje op het lichtnet aangesloten.

Ik heb via de gevel een kabel met 220v naar buiten weten te trekken, maar op de gevel moet dus een kabeldoos komen waarin de daadwerkelijke conversie naar 5v plaatsvindt. Gezien de beperkte ruimte leek mij dit een solide oplossing. Maar zeker weten doe ik het niet. Naar mijn idee is dit veilig. Het enige verschil is dat de behuizing van de usb lader nu de kabeldoos is en de stekker vervangen is voor een directe verbinding met het lichtnet.

Hierbij wat foto's.

Ik hoor graag! Ook als jullie een betere manier weten.

Groet Marx

Arco

Special Member

Waarom niet gewoon die adapter die erbij hoort in het stopcontact? (of er nu een steker of een adapter in zit maakt ook weinig uit)
Is ook een stuk makkelijker te vervangen indien kapot...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Ik denk dat het een stuk veiliger is om een lange usb kabel aan de camera te maken zodat de lader gewoon origineel kan blijven en binnen in een contactdoos kan. (Arco is sneller :-))

Op 21 april 2018 19:06:20 schreef HenkR:
Ik denk dat het een stuk veiliger is om een lange usb kabel aan de camera te maken zodat de lader gewoon origineel kan blijven en binnen in een contactdoos kan.

Het probleem is een beetje dat de kabel letterlijk achter de wandcontactdoos in mijn woonkamer. Een adapter plaatsen op die plek doe ik liever niet. Het is namelijk een plek waar dit nogal storend is qua zicht. Ik had het idee om die kabel achter een stopcontact aan te sluiten op de installatiedraden. Op die manier zie ik er niets van.

Arco

Special Member

Een soepel netsnoer achter een stopcontact vastknopen is geknoei...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

ikzelf (en iedere electricien) zal nooit verwachten zo'n print tegen te komen als ik een stopcontact of warteldoos (in de hoek op je eerste foto) tegenkom.

normaal installatiemateriaal (lasklemmen en kroonstenen) zijn aanraakveilig. als dit printje nou uit een doos komt springen (er zit altijd wat vering in de bedrading) dan is dat levensgevaarlijk!

GMT+1
evdweele

Overleden

Het is een oplossing met een heel hoog knoei- en prutsgehalte.
Is er nagedacht over de veiligheid? Brand- en elektrocutiegevaar is niet ver uit de buurt met deze "oplossing".

Gewoon een adapter in het stopcontact en een snoertje met 5 volt naar de camera. Wel zo veilig en simpel.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
maartenbakker

Golden Member

Een stopcontact dat in het zicht zit is als het hinderlijk is, ook zonder adapter hinderlijk. Dan is verplaatsen van het stopcontact naar een plaats waar je het beter kunt gebruiken, ook een mogelijkheid.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

gewoon inbouwen in een vogelnestkastje....
valt zo niet op!

en gebruik wagoklemmetjes, veel gemakkelijker dan dat gepruts met kroonsteentjes.
Een installateur zou hier een screen plaatsen, met kroonsteentjes, ik kwam met die wagoklemmetjes, hij zou ze ook aanschaffen, ach ja...

Shiptronic

Overleden

Ik snap het helemaal niet, je laat een POE zien, dus helemaal geen voeding buiten nodig! Allen ethernetkabel er naar toe is voldoende.

Zoals de rets al zei is dit het zo niet handig!!(gepruts)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zaterdag 21 april 2018 19:38:40 (13%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik geef het 6 maanden, dan is dat printje kapot door vocht. Zoals Shiptronic al stelt POE gebruiken, dat is ontworpen voor dit soort situaties.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
pietplof

Golden Member

Vermoedelijk weetTS al lang dat het een PoE systeem is.
Ik begrijp uit zijn verhaal dat hij het bijbehorende voedingsblokje niet ,,in zicht" wil hebben.
Alleszins begrijpelijk maar zijn oplossing is ( zie de diverse terechte commentaren) niet slim.
Zet bv in de meterkast een extra wcd ( op de goede manier) en het kabeltje naar de camera.

festina lente

ik heb eerder het vermoeden dat die camera zo een kort kabeltje heeft waar je de powerplug en de netwerkkabel moet inpluggen en dat die niet POE is. en dan kan die niet anders dan de DC kabel dicht bij de camera te zetten.

zoals deze foto boven "step 2". het is gewoon een kabeltje die komt uit de camera en er zitten 2 aansluiting op. de DCin, de LANuit en een reset knop
https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1VzhVeBfM8KJjSZFhq6ARyFXaS.jpg

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
High met Henk

Special Member

Dan is een wcd met usb wellicht nog een optie...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

dat is ook een hele goeie HMH. moet je enkel een usb verloopkabeltje maken naar de camera.
MAAR, die camera is wel waterproof, dat kabeltje met die ethernet plug op niet. dus TS zal zowieso al een waterdichte lasdoos moeten monteren bij de camera, en het is volgens mij net daarin dat hij die usb adapter wil monteren. op de eerste foto zie je trouwens die plastic doos al zitten.

ik denk dat het wel moet lukken zoals hij het wil, echter... zijn kabel fabricage is rampzalig. hij gaat 2A sturen door zo een miserabel usb plugske. veel beter zou zijn om een nieuwe usb connector aan te schaffen en daar de dikkere draad aan te solderen of gewoon die kabel rechtstreeks op de print solderen van de usb connectors.
http://www.hobbytronics.co.uk/image/cache/data/adafruit/usb-male-a-plug-connector-500x500.jpg

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Shiptronic

Overleden

Dat had ik idd. niet gezien, ik dacht dat dit de POE-ingang was waar de DC bij de data komt. Als dit aan de Camera vast zit is die i zijn geheel niet geschikt voor buiten. die zal dan ook maar een kort leven hebben.

Hoe droog je hem ook ophangt, he problem zit hem in de luchtvochtigheid en wisselende buiten temperaturen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

je kunt de adapter toch ook achter de inbouwdoos in de huiskamer zetten, dus in de spauw tussen binnen en buitenmuur, kwestie van de achterkant uit de doos slaan. adapterkabeltje verlengen is geen probleem, maar een losse open print met 310VDC erop ergens inproppen is vragen om ellende..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Evarist

Golden Member

Ik heb ook zo'n cam. Het nadeel is dat je hem alleen hoger/lager kan zetten en niet links/rechts.

Bij mij staat hij onder een afdakje, waaronder ook een waterdicht stopcontact met de originele voeding.

Opletten met zo'n USB ladertje. Levert het voldoende stroom?

En blote elektronica in open lucht? Dat is vragen om ellende.

Plak de (lege) ethernetstekker af met plakband of na een tijdje is hij zo geöxideerd dat je hem niet meer kan gebruiken.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
KGE

Golden Member

Je koopt voor weinig al een WCD met 2 x USB aansluiting, 1 daarvan extern blokkeren en intern doorvoeren naar de camera. Met een niet al te lange kabel moet dat wel kunnen. De camera zal intern op minder dan 5 Volt werken.

Zoiets: https://www.allekabels.nl/stopcontact/1259/1375809/inbouw-stopcontact-met-usb.html

Ondersteunt die camera geen POE?

Zo niet, dan kun je ook nog de camera op 100Mbit aansluiten, dat is toch zat, en houd je 4 aders over om de voeding overheen te sturen. Per 2 parallel dan kun je toch een paar m overbruggen. Wel een condensator eroverheen om spanningsval door pieken iets op te vangen.

als het een camera is die
- alleen 2.4ghz is
- Alleen via 5V usb gevoed kan worden

dan is een fatsoenlijkere camera misschien een beter idee. Overdag gaat het nog wel, maar zodra het wat donker wordt zijn die budgetdingen meestal (zo goed als) onbruikbaar.
Zoiezo wil je een IP camera niet op wifi, al helemaal niet op de 2.4Ghz. Met POE kun je de handel ook netjes wegwerken en centraal voeden (al dan niet via een UPS).

Als je zo'n ding uit China haalt (en wat geluk hebt en geen invoerrechten hebt) ben je met 50 eur klaar voor bv een Dahua. Dat ben je (bijna) al kwijt aan het gepruts met een uit-elkaar-liggende adaptor in een doosje.
De stabiliteit en beeldkwaliteit nog nieteens meegerekend.

edit: Voor jouw zou zoiets kunnen als ik je foto's zo zie. Dan gebruik je dus een paar onbenutte aderparen en kun je de adaptor gewoon veilig ergens binnen plaatsen, en heb je alleen een netwerkkabel nodig. Soort van superbudget-POE :)
https://www.aliexpress.com/item/Hiseeu-POE-Splitter-POE-Adapter-Cable-…

https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1.4BTRXXXXXcbXpXXq6xXFXXXd/5-5x2-1mm-Power-over-Ethernet-PoE-Adapter-Injector-Splitter-Kit-PoE-Cable-RJ45-Injector-Splitter.jpg

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op zondag 22 april 2018 11:58:37 (23%)

als je zo'n nep dahua uit china haalt heb je net zon brol, beter een echte nemen. wifi is niet stabiel, zeker als je met 8 andere apparaten op dat zelfde wifi bezig bent niet. utp stekkers rotten idd weg buiten, dergelijk spul heeft altijd last van vocht icm metalen delen, het is altijd ijzer, soms verguld..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 21 april 2018 19:18:59 schreef evdweele:
Het is een oplossing met een heel hoog knoei- en prutsgehalte.
Is er nagedacht over de veiligheid? Brand- en elektrocutiegevaar is niet ver uit de buurt met deze "oplossing".

Op 21 april 2018 19:23:18 schreef jodomus:
gewoon inbouwen in een vogelnestkastje....
valt zo niet op!

Wordt het daardoor (brand)veiliger? :-)

Op 21 april 2018 19:18:59 schreef evdweele:
Gewoon een adapter in het stopcontact en een snoertje met 5 volt naar de camera. Wel zo veilig en simpel.

Helemaal mee eens.

Arco

Special Member

Die van Action vallen weinig op, en laten je stopcontact ook nog vrij...: https://www.action.com/nl-nl/p/stekker-met-usb-adapter-/

https://www.action.com/globalassets/cmsarticleimages/92/46/2558007_8718964011681-110_12.png?w=320

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dag allemaal!

Onwijs bedankt voor de vele reacties.
Ik heb er veel aan gehad. Ik heb inmiddels de IP Camera hangen en via een Passieve PoE-injector/splitter voorzien van stroom.
Door de spouwmuur heb ik een ethernet-kabel getrokken via de kruipruimte naar de meterkast waar de adapter het stopcontact in gaat.

Op de gevel buiten heb ik een klein kabeldoosje geplaatst waar de ethernet-kabel en PoE stekker samenkomen. Werkt perfect zo.

Nogmaals dank!

Groet Marx