trapjes in spanningsgestuurde dimmer Velleman

Door de digitale sturing is de Velleman K8064 erg precies,
maar niet geschikt voor mijn toepassing:
Bij een constant bewegende dc spanning zijn er zichtbaar trapjes te zien in de licht intensiteit.

Het is geen enkel probleem bij het dimmen met bvb computer of fader, maar bij constante variaties werkt het een heel klein beetje trapsgewijs.

De Velleman 8003 die ik vroeger al gebruikte zou hiervoor beter zijn.
Een simpeler circuit met zo'n 20 componenten
https://www.velleman.eu/products/view/?id=9389
Maar ik kan dit projectje nergens meer kopen precies.
Kan iemand een op de 8003 lijkende schakeling op korte termijn breadboarden?

Of is dit soort eenvoudige schakeling van een ander merk nog ergens verkrijgbaar?

Ook als iemand geïnteresseerd zou zijn in het verkopen van 8003 dimmers (bestukt of onbestukt).
Ik kan ophalen.
Eventueel met overname van mijn werkende K8064 schakelingen.

Alvast bedankt voor de hulp!

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Het probleem is dat de TEA1007 chip waar het oude ontwerp op is gebaseerd niet meer verkrijgbaar is, ik zie ze voor $32 op Ebay. Dat is misschien onzin, maar in ieder geval niet aantrekkelijk.
Je zou de gehele schakeling wel met standaard componenten op kunnen bouwen. Wat dan aantrekkelijk is hangt van de verdere wensen af. Het simpelste is een klassieke dimmer met een vactrol.
Of als het eenmalig is wat analoge dimmers van MP halen.

Schakelingen met een acht bits microcontroller gebruiken gewoonlijk ook een acht bits timer voor de aansnijding, waar je dan maar de helft van het bereik als bruikbaar over houd. Dat geeft de stapjes.
Een zinnige optie voor toekomstige ontwikkeling lijken mij een betere dimmer op basis van een Uc te ontwikkelen, met een 16 bits timer, een 12 bit ADC en allicht wat extra features omde output te stabiliseren.
Dat is te doen. Of overstappen op PWM in plaats van aansnijding.

Ik heb nog een ongebouwde 8003 dimmer liggen. Doe maar een bod per PM.

Rely

Golden Member

Hallo,
Ik heb er nog 4 in voorraad
Voor €5 per stuk mag je ze hebben.
Groet, Gerard

Op 15 april 2018 09:57:39 schreef Aart:

Dat is te doen. Of overstappen op PWM in plaats van aansnijding.

ik heb de pwm juist eruitgemikt, ik zag dat knipperen, zeker met 2 dimmers die op verschillende dimstanden stonden ingesteld. koppijn en vermoeide ogen krijg je daarvan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Daar heb ik ook regelmatig last van, maar kunt u aannemelijk maken dat dit een universele eigenschap is van PWM ?

Arco

Special Member

PWM frequentie is in bijna ieder geval anders, dus daar valt niets 'universeels' over te zeggen...
Gewone aansnijdingsdimmers met gloeilamp hebben op lagere stand wel degelijk last van hinderlijk 'trillen' van het licht...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Met twee PWM op verschillende standen is de kans op knipperen ook bij wat hogere frequenties aanwezig. Je kunt wel PWM gebruiken maar vooral niet te zuinig met de kilohertzen...

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Bedankt voor de verduidelijkingen allemaal.
Ik heb Gerard Rely gemaild dat ik zeer graag zijn kits overneem.
Hopelijk komt er snel antwoord.

Ondertussen de dimmers van Rely binnen.

Hoe kan ik "John1963" contacteren? Ik vind geen email adres of PM functie.
Bedankt!
Floris

Bij het ombouwen van twee dimmers van 24V naar 220V maakte ik volgende fout:

Ik veranderde enkel R6 en R7 van de 24V naar de 220V versies.
Maar vergat R8 te wisselen. Dat was een weerstand van 1.5k in plaats van 15k.
Dit gaf helaas witte rook.
Na het vervangen van R8 naar een weerstand van 15K (5W) werkte de schakeling nog niet.
Welke andere componenten zouden nog beschadigd kunnen zijn?

Ik heb de TRIAC al vervangen, maar nog steeds geen werkende schakeling.

Thevel

Golden Member

Grote kans dat de TEA1007 kapot is.

Op 22 april 2018 17:34:20 schreef 2206:

Hoe kan ik "John1963" contacteren? Ik vind geen email adres of PM functie.
Bedankt!
Floris

Mijn e-mail adres staat in mijn profiel. Ik heb geen instelling gezien waarmee ik het zou kunnen verbergen dus ik neem aan dat forumleden dit gewoon kunnen zien.

Dag John, het email adres staat als "niet openbaar" in jouw profiel.
Op je profiel kan je onder "gegevens wijzigen" het vakje "Verberg e-mailadres voor anderen" uitvinken.

[Bericht gewijzigd door 2206 op zondag 22 april 2018 23:16:36 (43%)

Thevel

Golden Member

Zoals ik al eerder schreef is de kans groot dat de TEA1007 kapot is, maar je kan nog een controle doen: meet de spanning tussen pen 1 en pen 8 van de TEA1007, de spanning moet tussen de 13,5V en 17V liggen.
Meet je een andere spanning dan kun je er vanuit gaan dat de TEA overleden is.

Dat zal ik vanavond eens nameten.

Lambiek

Special Member

Maar dan nog, helaas is de TEA1007 niet meer te koop.

@TS,

Wat voor lampen wil je er mee dimmen? Zijn dat nog de oude gloeilampen of anders?

En waarom mag je geen stapjes zien, is het voor een speciale toepassing?

Als het normale gloeilampen zijn heb ik nog wel een schema voor je.
Kijk eens op blz. 89 tot 94, daar staat het één en ander beschreven.

https://www.circuitsonline.net/downloads/werken_met_profilab_expert_4.…

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik wil gloeilampen dimmen aan de hand van constant fluctuerende stuurspanning.
Het gedeelte dt klaar is ziet er erg mooi uit met de werkende 8003 circuits die ik heb.

Het hele project heeft 4 spanningsgestuurde laagfrequente oscillatoren, een quad opamp en alvast twee werkende Velleman 8003 circuits. Voor dit project zou ik het echt liefst bij deze 8003's houden.

Ondertussen bestelde ik enkele TEA1007 chips uit Italië bij (voor 6 euro per stuk).
Via eBay, dus hopelijk zijn het echte.

Maar sowieso zijn extra 8003 pcb's welkom.

Op 22 april 2018 23:12:51 schreef 2206:
Dag John, het email adres staat als "niet openbaar" in jouw profiel.
Op je profiel kan je onder "gegevens wijzigen" het vakje "Verberg e-mailadres voor anderen" uitvinken.

Mijn e-mail adres zou nu zichtbaar moeten zijn.

Kruimel

Golden Member

Op 15 april 2018 13:38:00 schreef testman:
[...]

ik heb de pwm juist eruitgemikt, ik zag dat knipperen, zeker met 2 dimmers die op verschillende dimstanden stonden ingesteld. koppijn en vermoeide ogen krijg je daarvan.

Met LED lampen toevallig? Ik vermoed dat de PWM frequenties iets van elkaar verschilden, en die verschilfrequentie zie je dan, en die frequentie kan willekeurig laag zijn.