Wat is dit en wat is het merk?

Vandaag heb ik 2 van zulke kastjes gekregen.
https://photos.app.goo.gl/BD5mKhidYR4kCs1G3

Kan iemand zeggen wat het precies is? en welk merk? Ik denk zelf een pc die je aan een netwerk moet hangen. Helaas heb ik hier geen voeding van en ook weet ik niet hoe ik dit moet aansluiten. Kan iemand mij vertellen welke voltage en welke pinnen ik moet gebruiken?

Lijkt me inderdaad iets van een thin-client (oftewel een hele lichte PC).
Het lijkt erop dat de DC-plug 2 dikke pennen en 1 dunne heeft. Misschien kun je de onderzijde van de PCB eens fotograferen en zo iets meer te weten komen. De spanning van C48 (of staat er 49?) en C170 kan daarbij ook van pas komen.

If you want to succeed, double your failure rate.
dijkmane

Golden Member

lijkt me inderdaad een thin client.
is niet als zelfstandige PC te gebruiken, dit start op via het netwerk vanaf een terminal server en gebruikt daarbij schijfruimte en geheugen van de terminal server.

terminal server is bijv Windows server 2012 met terminal services erop of Citrix.
als particulier nauwelijks te betalen.
voordeel in bedrijfsleven is onderhoud van maar 1 zware server en geen werkstations, zo'n thin client sluit je aan en t werkt, heeft geen beheer nodig.

In no Sense, Nonsense
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Thin client inderdaad. Als er ook een X-server inzit kan hij fraai dienen in combinatie met een Linux "server". Maar ik vind het verdacht dat er nergens een merk op staat laat staan een type- of modelnummer. Die dingen werden toch door grote fabrikanten gemaakt, meestal? Ik herinner me Wyse, en ook Sun had zoiets in het gamma ook al heeft dat niet zo lang geduurd.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
GJ_

Moderator

Deze vorm kom je tegen bij fanless IPC's en thin clients. Het gebrek aan poorten sluit een IPC eigenlijk uit. Ik ga dus ook voor een thin client. Jammer, want volgens mij heb je daar helemaal niks aan.

Lijkt een ide harddisk in te zitten.

Mogelijk kun je een linux versie op cf kaart zetten, schakelaar onder de socket op master en daarvanaf opstarten.

GMT+1

ide hard disk??? w<aaar dan?
ik zie enkel het CF slot. misschien dat een heel beknopte linux op een sd/cf wel iets kan doen. eventueel zelf een thin client op linux server bouwen.

voor de rest eigenlijk best waardeloos. behuizing gebruiken om raspberry's in te bouwen misschien?

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 24 april 2018 19:56:45 schreef Progger:
Lijkt een ide harddisk in te zitten.

wel een ide aansluiting

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

ah, idd de zijkant van de troebele foto.
op de voorkant idd ook een hard disk icoontje, het ding zou misschien wel een pak meer kunnen dan ik eerst dacht

t is een CUTEBOX uit hongkong, misschien een 3300
http://www.sd-omega.com/fanlesspc.html

1GHZ, 256MB-1GB ram, 2,5" (laptop) hard disk

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Inderdaad, ide/dom staat voor disk on module.

Omdat compact flash ook ide compatible is en master slave switch bevat denk ik dat je vrij maklelijk een tijdelijke boot disk via compact flash kan booten als de standaard image beschadigd is of dichtgetimmerd.

Aan de andere kant lijkt de header 2mm 44 pins te zijn en kan je die schijf/module via een usb dock waarschijnlijk wel uitlezen.

De vraag is wat je met 0.6 GHz nog doet..
(Edit)
Het is waarschijnlijk een 3310 gezien de sd/compaxt flash

GMT+1
dijkmane

Golden Member

inderdaad.
en met 600MHz en 512Mb kun je er geen Windows op draaien.
dus een linux distrubutie zou kunnen, maar geen grafische dingen doen.
webservertje ofzo zou wel moeten lukken of met freenas en een stevige disk aan de USB kun je je eigen NAS bouwen, zoiets zou moeten lukken.

In no Sense, Nonsense
Sine

Moderator

Ik ken ze als "mini-box pc" de chinezen hebben die dingen onder verschillende namen met verschillende geintjes verkocht.
De versie die ik onder handen gehad heb draaiden een XP embedded, niet iets wat je nog wilt gebruiken momenteel. Het os draaide vanaf een PATA DOM of een CF kaart, geen idee welke precies, zo ver gaat mijn geheugen niet terug.

De voeding was een redelijk stevige 5V.

Ik schat deze doosjes een 10jaar oud ... zo niet ouder.

Matig tot niet interessant voor hobby spul, je kunt er geen fatsoenlijke windows op draaien, en voor linux wordt een Rpi of een clone SBC bordje al snel (veel) interessanter.

iets dergelijks heb ik ook weleens op de werkbank gehad, afkomstig uit een grote koffiemachine meen ik, zat achter een display gebouwd. liep iets van windows ce op.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
vergeten

Golden Member

Op 24 april 2018 17:47:01 schreef #jeffrey#:
Vandaag heb ik 2 van zulke kastjes gekregen.
https://photos.app.goo.gl/BD5mKhidYR4kCs1G3
Kan iemand zeggen wat het precies is? en welk merk? Ik denk zelf een pc die je aan een netwerk moet hangen. Helaas heb ik hier geen voeding van en ook weet ik niet hoe ik dit moet aansluiten. Kan iemand mij vertellen welke voltage en welke pinnen ik moet gebruiken?

google (klik op de link)

deze? (klik op de link)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 24 april 2018 20:07:34 schreef fcapri:
voor de rest eigenlijk best waardeloos. behuizing gebruiken om raspberry's in te bouwen misschien?

Daar ben ik het niet mee eens, een RPi erin bouwen is achteruitgang (die draaien ook niet stabiel vind ik). Dan kun je net zo goed direct er een linux distro op zetten. 600MHz en 512 MB is meer dan genoeg en het is waarschijnlijk een gewoon i386 platform (dat is en blijft toch het meest stabiel draaien).
Het enige nadeel wat ik er aan zie is dat er alleen VGA op zit. Dat begint wat zeldzaam te worden voor monitoren.
Een SD kaartje lijkt er ook in te kunnen, geen probleem dus.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
maartenbakker

Golden Member

Voor linux zal het wel een i586 zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 25 april 2018 00:17:47 schreef henri62:
en het is waarschijnlijk een gewoon i386 platform (dat is en blijft toch het meest stabiel draaien).

support voor 486 en ouder is er uitgehaald,toch?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

Kernelsupport is in 2012 verdwenen vzviw. Ik zie bij opzoeken dat Debian zijn i586 distro kennelijk i386 noemt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 25 april 2018 00:17:47 schreef henri62:
[...] Daar ben ik het niet mee eens, een RPi erin bouwen is achteruitgang (die draaien ook niet stabiel vind ik).

raspberry niet stabiel??? ik draai sinds mei2014 een rpi 1 als webserver en heb er gewoon geen omkijken naar, dit was wel anders met mijn windows bak
ik haalde dit eerst aan omdat ik er vanuit ging dat het een thin client was zonder lokale schijf. dan zijn het waardeloze dingen.

nu blijkt het een mini pc te zijn en daar kan je wel wat mee. kleine debian erop gooien zal best vlot draaien.
nadeel is wel de VGA. raspberry is intressanter om een media center mee te bouwen met zijn hdmi uitgang.
er bestaan ook usb to hdmi/dvi adapters. kost je een 6€ in china maar met usb2 zit je dan ook vast aan 800x600 resolutie.

kleine compacte surf pc voor in de woonkamer of dergelijke is wel intressant.
computertje om via netwerk bepaalde arduino/raspberry toestellen te beheren.
met zijn lage energieverbruik zijn het leuke dingen voor 24h/24h applicaties

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Sine

Moderator

Op 25 april 2018 00:17:47 schreef henri62:
[...] Daar ben ik het niet mee eens, een RPi erin bouwen is achteruitgang (die draaien ook niet stabiel vind ik). Dan kun je net zo goed direct er een linux distro op zetten. 600MHz en 512 MB is meer dan genoeg en het is waarschijnlijk een gewoon i386 platform (dat is en blijft toch het meest stabiel draaien).
Het enige nadeel wat ik er aan zie is dat er alleen VGA op zit. Dat begint wat zeldzaam te worden voor monitoren.
Een SD kaartje lijkt er ook in te kunnen, geen probleem dus.

Vijf Rpi's, waarvan er enkele al een paar jaar draaien, dat lijkt me voor de meeste toepassingen stabiel genoeg, correctie, zes. Op het werk heb ik oer-pi tot webradio gepromoveerd.

i386 en linux begint al een uitdaging te worden, ik heb het een hele tijd geleden nog eens op een prehistorische laptop gezet ... maar toen moest ik al aardig zoeken naar iets wat nog werkte.

Met een beetje geluk krijg je het hier ook nog op, maar het heeft meer nadelen als voordelen, SD is leuk, ALS je er van kunt booten, en dan nog is het trager dan een pi en verbruikt met zekerheid een bak meer.

Deze mini PC welke in dit topic een 'Thin Client' wordt genoemd wordt bij Intel een NUC genoemd.

In de meeste modellen zit een SATA connector waarop een 2.5 inch HDD/SSD past maar in dit geval draait deze PC op een CF kaart. Hierop zal het OS gezet moeten worden. Grote kans dat dit ooit Linux o.i.d. was.

De voeding is een los model zoals bij een laptop, rond de 12-19 volt DC.
HERSTEL: VOLGENS DE SPECS 5VDC/2A.

Misschien dat er op het mainboard iets te vinden is aan merk op type beschrijvingen om zodoende meer over deze mini PC te weten te komen.

Persoonlijk zou ik het wel aandurven om een 12VDC voeding aan te bieden aan deze mini PC. Dan even aan een monitor hangen met een USB keyboard. Zo kun je mogelijk in de BOIS komen en kom je samen met de opstartgegevens op het scherm wel achter het merk, type, fabrikant, etc.

dijkmane

Golden Member

de NUC's van Intell hebben wat betere specs.

en pas op, door fcapri waren we er al achter merk en type en volgens datasheet moet je "Power +5V @ 2A (10 W)" aanbieden, met 12V maak je m stuk.

In no Sense, Nonsense

Op 25 april 2018 08:50:04 schreef dijkmane:
de NUC's van Intell hebben wat betere specs.

en pas op, door fcapri waren we er al achter merk en type en volgens datasheet moet je "Power +5V @ 2A (10 W)" aanbieden, met 12V maak je m stuk.

Je hebt helemaal gelijk, excuus, dan inderdaad een 5VDC/2A voeding aanbieden en eens kijken of er nog leven in zit.

Er zit een flash geheugen in, U24, naast het buzzertje.
Waarschijnlijk draait daar een licht OS op, of misschien alleen maar een bootloader.
Daarnaast beschik je over een CF/SD slot, waar je dus ook een OS op zou kunnen zetten. De vraag is dan alleen hoeveel moeite je moet doen om het ding zover te krijgen dat ie daar ook daadwerkelijk z'n OS ophaalt.
Dit ding is prima bruikbaar als variant van een Raspberry PI. Maar verwacht niet dat je hem als media center kan gebruiken, als domotica hub o.i.d. moet best kunnen.

Meep! Meep!

het is helemaal geen thin client die remote op een server draait, maar een volwaardige mini pc.
het OS kan volgens mij ook gewoon via de schijf booten (IDE header zit onderste boven op het moederboard, de harddisk zit er dus onder achter de voorste USB poorten)

op de website van de fabrikant kan je ook zien dat er gewoon windows op kan.
VGA eraan, keyboard eraan en voeding eraan (5V 2A) en zie wat het ding doet
t lijk mij een 3300 of 3310, check ff het geheugen en dan weet je welke het is

The feature of Cutebox-3300A 10W is not only low power consumption but also in a
small dimension, the 115x115mm form factor design is only 1/10 volume of the
normal Desktop. It can save a lot of room for enterprise and personal using. This
system use 1GHz CPU with the 256MB DDR2, let the system can run the Windows
series and Linux O/S.
the chassis support the VESA mounting hole. It can be essily
mounted in the back of LCD monitor which supporting the VESA mounting hole.
You don’t need to worry about the life cycle of the fan anymore because the
Cutebox-3300A is fanless design. There will be no dust gathered inside your
computer anymore. The really extend the life cycle of the computer.

en anders usb hard disk eraan en daarop installeren. mijn rpi thuis werkt ook zo. boot zijn firmware drivers vanop de SD card, mount de usb hard disk en start dan het hele OS vanop de hdd. SD card is ook unmounted daarna zodat die niet meer corrupt kan. ik gebruikt de SD dus zuiver als bios

[Bericht gewijzigd door fcapri op woensdag 25 april 2018 10:52:36 (11%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken