Wat is dit en wat is het merk?

maartenbakker

Golden Member

In principe zijn de meeste thin clients een volwaardige PC van het allertraagste soort, o.a. uitgezonderd de anorexic clients die op een FPGA draaien die ik wel eens tegengekomen ben.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

Op 25 april 2018 08:39:35 schreef T-sec:
Deze mini PC welke in dit topic een 'Thin Client' wordt genoemd wordt bij Intel een NUC genoemd.

Een thin client is een applicatie specifieke doos, namelijk een remote iets overhalen en dat lokaal presenteren, hoewel je ze daar prim voor kunt gebruiken zijn deze dingen dat niet.

Een NUC (next unit of computing) is een heftigere pc in een niew standaard formaat, en jaren jonger dan deze doosjes, ook heeft een NUC een volle CPU en deze dingen een of ander atom dingetje, die waren op moment van uitgave al traag.

In de meeste modellen zit een SATA connector waarop een 2.5 inchHDD/SSD past maar in dit geval draait deze PC op een CF kaart. Hierop zal het OS gezet moeten worden. Grote kans dat dit ooit Linux o.i.d. was.

Nein, nein und nein.

Deze dingen zijn pre-sata
Er zit een 44pins IDE aansluiting op voor een DOM of een laptop HDD-tje, hij KAN misschien vanaf een kaartje booten, en ze werden geleverd met een embedded windows (ce)

Op 25 april 2018 10:09:23 schreef roadrunner84:
Er zit een flash geheugen in, U24, naast het buzzertje.

Dat is waarschijnlijk de BIOS.

Op 25 april 2018 10:50:40 schreef fcapri:
[..]op de website van de fabrikant kan je ook zien dat er gewoon windows op kan.

Suczeven, met 256meg ram ga je heel blij worden als je er XP op gooit, wat aan zich al een slecht plan is. XP is een extreem dood OS

Mijn rpi thuis werkt ook zo. boot zijn firmware drivers vanop de SD card, mount de usb hard disk en start dan het hele OS vanop de hdd. SD card is ook unmounted daarna zodat die niet meer corrupt kan. ik gebruikt de SD dus zuiver als bios

De P3 kan dat nog net iets mooier, ff een bitje flippen en hij boot compleet zonder SD-kaart van een usb-iets, die 3B+ doet dat zelfs out of the box.

Met i386 bedoelde ik dus een intel platform, wat het dan ook precies mag zijn i586 whatever of amd(64) of iets compatibles.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

huh. klasseer jij amd(64) als een intel-platform? dan lijk ik iets gemist te hebben...

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Sine

Moderator

Blijkbaar heb je dan wat gemist ja :)

x86-64 (also known as x64, x86_64, AMD64 and Intel 64

The original specification, created by AMD and released in 2000, has been implemented by AMD, Intel and VIA. The AMD K8 processor was the first to implement the architecture; this was the first significant addition to the x86 architecture designed by a company other than Intel. Intel was forced to follow suit and introduced a modified NetBurst family which was fully software-compatible with AMD's design and specification.

Amd was eerder :) dus de *nux crowd noemt de 64bit releases terecht AMD64

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 25 april 2018 18:30:31 (54%)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Tsja, als amd er eerst mee was dan is amd64 voor mij een amd-platform. Maar misschien zie ik dat te simpel, dat is me nog al wel gezegd. Maar is het nu echt omdat anderen mee op die kar zijn gesprongen dat het nu plots een anderen-platform mag heten? Dat lijkt me een grove toegeving aan platte commercie. "Die eerst komt, eerst maalt" zeggen we hier in Vlaanderen!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Sine

Moderator

Ah, ik dacht dat je het andersom bedoelde ... dan heb ik niks gezegd :)

Op 25 april 2018 17:54:18 schreef big_fat_mama:
huh. klasseer jij amd(64) als een intel-platform? dan lijk ik iets gemist te hebben...

Nee maar de instucties zijn nagenoeg hetzelfde / architectuur van de chipset zoals de north/south bridge identiek.
Dus NIET ARM oid. waar er duizenden verschillende oplossingen zijn die de zaken compliceren als je er zelf iets op wilt zetten.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Bedankt voor de reacties.

Ik heb beide kastjes geprobeerd, maar krijg geen beeld. Ik heb het aangesloten op de 2 dikke pinnen(5v) en er wordt 0,3A gebruikt. Of moet de dunnen ook worden aangesloten?

Mijn scherm geeft aan dat hij automatisch gaat aanpassen, maar het beeld blijft zwart. Op de voorkant van beide kastjes brand alleen het bovenste lampje.

Iemand die weet waar dit aan kan liggen?

Hier nog foto's van de binnen kant van beide.
https://photos.app.goo.gl/B9wpLWFu2CWuZRQL2

Van 1 zou de USB achter defect zijn en van de ander de ethernet poort.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Toetsenbord aangesloten? Sommige PC blijven hangen bij het booten als er geen toetsenbord is aangesloten.

Mogelijk zoekt de BIOS ook naar een aangesloten HD of ander boot medium.

Wees gelukkig dat het geen thin client is. Zowat het slechtste op computer gebied wat ooit is verzonnen. Op mijn werk overweeg ik bijna dagelijks de boel buiten te gooien. Er staan 5 servers voor ons werkingsgebied. Het aantal aangesloten TC ken ik niet. 8 core 2,3GHz intel xeon met 32 gig geheugen per server. Windows 2008 R2. Een i5 laptop werkt een stuk performanter.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

heb je er een ram plakket in gestoken, in die grote vlakke zwarte connector aan de onderkant.
allé, dat hoop ik toch, kan ook een slot zijn voor wifi kaart of dergelijke.

anders moet je het IC type van de binnenste fotos eens opzoeken, die 2 zwarte blokjes achter die witte connector. als dit geen ram chips zijn, zal er een ram lat in die connector aan de onderkant moeten komen. zonder rams heb je ook geen beeld
https://lh3.googleusercontent.com/BnbXuIwvenPhyIcRadkvOR4rFZSGTSFPQ7BAZ62PqzAJdUrwDSo-XoaKpswT7jq4AnpC8yBh9EW6HkE4Ri6-dHqGpOHU1UNCO7zDBdBJHSugBozaRQkvJW_NA2RNOzzHxa1H4NnQTk2qOeapLy7vmzLJirJuZSEPoxek_2sPp5e_x2cfzEzCi2rY6AWroicRk8K5BzCcEeOivxm3CCkbd_drSXUCflEbHu7ixt3Zk3mhJab4q0bNYhrL6ySTzPglROzTkQvyO8TE-yIJMIT-q36mWxJMFtZYU32go6SN5D0rimJgPYsn9tGOE11wgklw54AiZSRGTV3uOcch732-cmTyqYfw0EsOS0VMjMfzKXtdowRmjQlIdzR1l9nobLyonEAyqy-fqAFqem0gCGLX5-ajgZBdcyq3-xqkp4AVoKWVpH3gPsNNtIi_t8lJA_i_mDeAgcudM13LCIToaFD2Y0Dk41uOLwWYgCjxOTZ2-eUzi1NQDde6geZv7YaDeWY9zcTZEWK-rOZt3dI7g73clQud2Lm3b4PjIZDLdRPcIGiz4Aev4Sl_i7YyPb3P0zxEFYybC5L4Qx0h-8CbWba1bpnBdxMoZfKkKYw6nt7dC93DUmPhmun0Stx5QNwlm8aqL1R1a4JQ___kthIokBwJzHkwhPxAiqg8=w694-h933-no

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik heb het niet geprobeerd met een toetsenbord. Mag dit USB zijn of moet het echt die oude aansluiting zijn?

Die ram slot lijkt geen ram slot te zijn. Hij is net wat anders.

Op die zwarte ic staat:
ELPIDATWN
E1108afse
-8e-f
0929r933yoo

Ik heb ook geen HDD aangesloten. Heeft dit invloed op het niet werken ervan?

Op 26 april 2018 09:28:13 schreef #jeffrey#:

Op die zwarte ic staat:
ELPIDATWN
E1108afse
-8e-f
0929r933yoo

dat zijn idd ramchips van de serie PC5300 DDR II RAM. geen nood dus om rams in te pluggen.
normaal met spanning eraan, VGA eraan en een keyboard zou je minstens een soort van bios moeten hebben die opstart en beeld geeft

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
buckfast_beekeeper

Golden Member

Of het gaat werken met een USB-keyboard is koffiedik kijken. Hangt van de BIOS af. In sommige gevallen zoekt de BIOS naar zowel PS2 als naar USB. In andere BIOS moet het dan weer specifiek ingesteld worden. PS2 zonder toeters en bellen lijkt me het meeste kans te maken.

Op een HD gaat de pc op zoek naar de bootsector. Zonder OS gaat hij niet doorstarten maar de BIOS instellingen zouden tevoorschijn moeten komen. Hopelijk niet beveiligd met een paswoord.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Ik heb een paar keer wat dingen geprobeerd, maar beide pc's geven geen beeld. Als ik ctrl + alt + del indruk gaat de backlight van het scherm even uit en vervolgens weer aan.

Op de foto in de onderstaande link blijkt dat C197 en C198 niet aanwezig te zijn en daar wijst de pijl ook naartoe. Het lijkt of de componenten ervan af zijn geknapt. Want aan het soldeertin zie je dat er toch wat heeft opgezeten.
https://ibb.co/cHOXmx