Philips 22AH380/00 met defect

p05[1].pdf

Groetjes allen,

ik ben in het bezit van een Philips AH380 eindversterker. Aangezien deze een vrij zeldzaam toestel is zou ik 'm graag willen herstellen.
Het probleem situeert zich dat de transistor (TS607a, te zien op p5 van de bijlage pdf) zeer warm wordt. Volgens het schema zou de spanning (onbelast, zonder signaal aan de ingang) -1,1V moeten zijn aan de collector, maar deze is 32V...? Ik begrijp niet waar deze spanning vandaan zou kunnen komen.
Wel is te zien dat TS604a op de emitter een spanning zou hebben van -55V en dat deze via D607a toch aan de collector van TS607a komt, klopt mijn redenering of is er iets met het schema mis?
Wel moet ik vermelden dat de andere kant van de versterker (b) wel de juiste spanningen heeft.

Alvast bedankt voor jullie deskundige hulp.

Aangezien ik een nieuwe gebruiker ben van het forum, mijn verontschuldigingen voor de missers.

deze versterkers zijn doorgaans wel gebaat met een nasoldeerbeurt, er zit veel los in die dingen na 37 jaar.

je meet vanuit de massa? dan zou er -55V op dat circuit staan, is die 32V dan ook negatief? dan zou deze transistor weleens gaar kunnen zijn, of een onderdeel in de omgeving ervan. er zitten allemaal japanse torren in, die wilden weleens zwarte pootjes krijgen, dat trekt door in de behuizing en nekt de tranistor. dat kan dus ook nog aan de hand zijn.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Die nasoldeerbeurt valt goed mee eigenlijk, dat heb ik eerst ook nagekeken. Ik meet inderdaad vanuit de massa en die 32V is positief. Als je met torren elco's bedoeld, dan zijn die reeds vervangen (door de vorige eigenaar vermoed ik).
Dat je vermeld dat er -55V op dat circuit moet staan lijkt me schematisch gezien ook logisch, maar de b-kant (die wel in orde is) geeft toch de juiste spanning van -1.1V aan.

torren zijn transistoren. als er in het schema -55V staat dan moet de meter dat ook aangeven. als er op de collector dan +32V staat, komt die verkeerde spanning ook niet door die transistor, maar van de andere kant af. de transistor hangt aan de negatieve voedingslijn tenslotte..

het zou bijv bij ts604 kunnen zitten die aan de positieve voedingslijn hangt, ts607 werkt dat tegen en wordt heet, ook die weerstand r623a?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ook als zelfs TS604 eruit gehaald is heb ik nog steeds die spanning. de weerstand r623a is ook al vervangen door mezelf. Wel is er ooit een probleem geweest bij R625a en C613a (ondertussen beide ook al vervangen door mezelf).
Zou het de moeite zijn om die "torren" (dank voor de verklaring ;-) ) allemaal te vervangen?

vergeten

Golden Member

Op 14 april 2017 10:55:56 schreef NicoVDP:
[bijlage]
Wel is te zien dat TS604a op de emitter een spanning zou hebben van -55V en dat deze via D607a toch aan de collector van TS607a komt, klopt mijn redenering of is er iets met het schema mis?

De emitter van TS604a staat op +55,6 volt volgens het schema, kijkfoutje? :-) of metersnoeren verwisseld op de meter.
De min meetpen van je meter (meestal zwart) moet op de nul (middenaftakking secundair van de voedingstrafo)

[Bericht gewijzigd door vergeten op vrijdag 14 april 2017 13:04:55 (17%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Allen bedankt voor de hulp en reacties, maar het probleem is opgelost. De MOSFETS MJ15003 waren stuk... (ik die dacht dat ze beveiligd waren, zo zie je maar dat denken niet genoeg is en meten de regel). Ze zijn vervangen en het oude beestje werkt voorlopig weer naar behoren.

Groeten Nico

je bedoelt de NPN eind transistoren waren stuk? mosfets heeft dit ding niet. na vervangen, zet een 60W gloeilamp in serie met de voeding van de versterker, dat kan een set eindtorren schelen als de ruststroom regeling stuk blijkt te zijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 14 april 2017 14:07:10 schreef NicoVDP:
Allen bedankt voor de hulp en reacties, maar het probleem is opgelost. De MOSFETS MJ15003 waren stuk...

Dat zijn transistoren geen mosfet's, ze klinken overigens beroerd in deze versterker beter plaats je de originele 2SD732/2SB696. Ook moet je na het vervangen van de transistoren de eindtrap opnieuw afstellen, ik hoop dat je dat gedaan hebt?

Daarbij hoef je bij deze serie op de kleine paarse elco's in het signaalpad niets te vervangen. Wel alles doorsolderen zoals eerder gemeld. Er zijn diverse topic's te vinden op bijvoorbeeld MFBfreaks over deze amp want hij komt redelijk veel voor.

Klopt, het zijn geen mosfets, maar idd npn eindtransistoren. Ik heb ondertussen al de originele besteld en alle soldeerwerk terug opnieuw gedaan. Er zit een kleine vervorming op het linkerkanaal (a). Hopelijk is dit opgelost met de originele eindtransistoren.
Het opnieuw afstellen van de eindtrap handeld waarschijnlijk over het opnieuw instellen van de ruststroom of zo iets? Ik zal eerst eens op het forum zoeken of ik hierover de nodige info kan vinden.
Alweer hartelijk dank voor jullie info.

Inderdaad de ruststroom etc. Het hoe en wat staat duidelijk omschreven in de service handleiding van de amp.

Ik ben op zoek naar de originele 2SD732/2SB696 voor een 22AH380.
Heeft iemand nog zoiets liggen.
Zijn er ook " goedkopere vervangers ?

Guus@Sint-Michielsgestel