defecte an80c196kb ?

fred101

Golden Member

Mag ik de heren nog eens om hulp vragen bij het huidige digitale probleem geval. De eerdere hulp was erg leerzaam.

Dit keer geen secutest maar wel een vergelijkbare constructie (Romless obsolete processor,SRAM met batterijbackup voet, 2x flash)
AN80C196 KB, 68 pin pag. 3 voor plaatje

Het apparaat is bij een reparatie poging van iemand anders vakkundig om zeep geholpen en ik was zo stom om niet te weigeren.
Ik heb de pcb schade hersteld, een kapotte 74HC573 vervangen. Een defecte 5V 100 mA regelaar en een aantal compleet verrotte elco's. Ik weet bijna zeker dat daar het eerste probleem zat (de elco's) De rest is collateral damage. Helaas moest ik dat werk doen voor ik kon meten. Geen schemas.

De processor doet niets. Maar de klok draait wel (externe resonator), de clock-output pin geeft ook de klok. Dat is alles.

Hij trekt stroom volgens mijn HP547 current tracertje. Hij blijft koud.

Bij opstarten gebeurd er nergens niks dynamisch. De LA ziet niets, De scoop ziet ook niks. Er zijn lijnen direct bij aanzetten hoog, er zijn er gelijk laag. Ze veranderen daarna niet. Elke lijn bij opstarten en daarna gemeten met scoop, logic probe en LA. Er gebeurd absoluut niks. Idem op de SRAM lijnen en ook niet op het Flash.

Ik denk dat bij een defect flash of missende SRAM data er toch minstens ergens even wat moet staan knipperen. Dat hij op elke pin dood is geloof ik ook niet.

Misschien is er een pin die de boel uitzet en wacht op een extern signaal. Dat heb ik ook gemeten maar welke ?

Reset is hoog, dat klopt.
INST is laag, die moet eigenlijk hoog worden bij extern geheugen gebruik
EA is laag, dat klopt volgens mij. Hij heeft geen intern rom.
ALE/ADV is laag, ik weet niet of dat hier goed of fout is.
RD blijft hoog, hij leest dus niks.
WR blijft hoog, hij schrijft dus niks
BHE/WRH blijft hoog,

Byte High Enable or Write High Output as Selected by the CCR. BHE e 0 selects the bank
of memory that is connected to the high byte of the data bus. A0 e 0 selects that bank of
memory that is connected to the low byte. Thus accesses to a 16-bit wide memory can be
to the low byte only (A0 e 0, BHE e 1), to the high byte only (A0 e 1, BHE e 0) or both
bytes (A0 e 0, BHE e 0). If the WRH function is selected, the pin will go low if the bus
cycle is writing to an odd memory location. BHE/WRH is only valid during 16-bit external
memory write cycles.

Geen idee wat dit betekent.
READY: Hoog, If the pin is high, CPU operation continues in a normal manner. Lijkt dus goed.
HOLD is hoog, hij vraagt geen toegang tot de bus ?
HLDA is laag, dan geeft hij de bus vrij.
BREQ is hoog, het klopt dus dat hij niks leest of schrijft.

Zit het probleem in INST ?

Output High during an External Memory Read. Indicates the read is an instruction fetch. INST
is valid throughout the bus cycle. INST is active only during external memory fetches, during
internal EPROM/ROM fetches INST is held low.

Het is de Romless versie. Kan dat alles stil leggen ? Aan de andere kant het is een output

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
flash2b

Special Member

Uit de datasheet

ALE moet hoog zijn na reset: "ALE is high after reset on the 80C196KB"
/EA moet laag zijn: "/EA equal to a TTL-low causes accesses to these locations to be directed to off-chip memory"

Kan je de flash rom nog uitzezen ? Als de inhoud corrupt is dan zal je op zoek moeten gaan naar nieuwe inhoud. De uP kan dan niet verder.

Als je de eprom verwijderd staat er 00h op de databus , dit is een SKIP instructie.. hetzelfde als een NOP(FDh) maar dan 2 bytes.
Een skip verhoogd de PC met 1(2) en zou je een binaire ladder op de adresbus moeten zien.. die 573 is een latch register mogelijk voor de shared databus/addressbus. Dat geeft te denken als die kapot is.
Kijk eens naar de status van alle datalijnen en wat de adresbus doet.

Re-integratiecoach uitgerangeerde en degoutante electronen
fred101

Golden Member

Zijn 2 flash chips. Ze zitten niet in een voet en zijn smd met van die naar binnen gebogen pootjes. (de)solderen kan ik wel en uitlezen misschien ook maar dan moet ik een adapter maken. Liever als laatste optie.

Arabel, blijft hij dan continu op de adresbus doortellen ? Geldt dat alleen voor deze uP of doen ze dat allemaal ? Dat is een mooie testmethode want meestal zit de firmware wel in een voet. Dat zou het de moeite waard maken om het flash te desolderen.

De datalijnen en adreslijnen doen helemaal niets.
Ook niet eventjes. Ik heb alle lijnen gemeten.

Flash, Ik zal eens naar die lijnen tegelijk kijken. Ik vond nog wat in de datasheet. De ready lijn is timing gevoelig. Alleen snap ik nog niet helemaal hoe en of dat hier speelt.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Twee flash chips kan kloppen want het is een cpu met 16 bit databus.
Bij een skip of NOP blijft ie inderdaad doorlopen net zolang er een stuk code voorbij komt dat ie aan het werk noet...
Je ziet dan vooral op de hoogste adreslijnen een toggle.
De HOLD input brengt de CPU in een wait state met de Adres en data bus in een high Z-impedance mode zodat er DMA kan plaats vinden.
Ready input moet hoog zijn voor normal operation.
Ik schreef eerder eprom verwijderen, maar aangezien ze vast zitten zou ik ze zo laten. en op zoek gaan naar een andere manier om de databus op 00h te krijgen. Of gewoon de cpu vervangen want ik heb het vermoeden dat ie wijle is...

Bekijk ook de /reset ingang ,moet hoog zijn voor normal op.
Mooie chipserie btw 8096 8098 80196

Dat doortellen doen ze allemaal alleen de opcode kan verschillen per platform.de Program Counter verhogen kan op verschillende manieren.

Re-integratiecoach uitgerangeerde en degoutante electronen
fred101

Golden Member

Flash verwijderd en uitgelezen.

De processor doet zonder flash nog steeds niets, ik heb alle pinnen gemeten. Ik zie ook niet tellen. Hij draait op 8 MHz, op de clockout staat 4 MHz dus dat werkt.

De HDLA uitgang hangt op 3V (geschat van het scoop-scherm)
Ook pin 7, ACH2/P0.2 hangt ergens halverwege.
Ik moet nog kijken waar die aan vast zitten.

Of gewoon de cpu vervangen want ik heb het vermoeden dat ie wijle is...

Farnell, Mouser, Digikey hebben hem niet.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

een kapotte 74HC573 vervangen

Weet je zeker dat het geen LS of HCT was? (dan kun je level problemen krijgen...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Oeps, ik zie nu dat ik er een 74HCT573 heb ingezet. De defecte is wel een HC. Het geheel draait op 5V. In theorie zou HCT dan juist beter moeten zijn. Het heeft wel altijd met de HC gewerkt.

Er zitten ook wat 12V in het circuit.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Of dat goed gaat hangt wat van de belasting af.
Bij de 80C196 is bij een pinbelasting met 7mA een 'laag' output max 1.5v, kan een HCT makkelijk als '1' opvatten...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Er blijken 2 soorten in te zitten. AC en HC, de HC die nu HCT is, zit niet direct aan deze processor. De AC wel. Ok twee 74AC139's

Maar er gebeurde wat. Ik zat met de scoop de uP pinnen te meten (zonder flash) en ineens is er volop activiteit op de adres lijnen. Maar als ik hem dan uitzet en weer aanzet blijft het meestal weer stil maar soms deed hij het weer. Alle solderingen nog eens nagelopen, flash er weer op en terug bij af, hij doet weer niks.

Maar hij deed in eerste instantie zonder flash ook niks (ten tijde van de vorige post. Na de rust pauze ineens af en toe wel. Vreemd genoeg waren de lijnen die op half elf hingen nu weer goed.

Ik begin te denken aan iets mechanisch maar er op duwen terwijl hij het wel deed gaf geen reactie,
of iets met timing
of een component wat half kapot is

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Veel voorkomend in oudere apparaten met intermitterende fouten:
- losse soldering (soms zelfs helemaal niet gesoldeerd!)
- pootje dubbel bij DIL ic's (is vaak heel lastig te zien)
- reset monitor ic (indien aanwezig) aan reset pin is brak.

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 27 april 2018 15:23:20 (14%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

De hele print is meermaals onder de microscoop geweest om solderingen te controleren. Iets waar ik meestal mee begin want idd daar gaat het vaak al fout.

Pootje dubbel is hier niet van toepassing, op het SRAM na zijn er geen IC voeten (meeste is smd) maar idd iets om goed op te letten als je een IC terug zet of zoals hier er iemand al in heeft gespit.

Wat ook in zo'n geval van belang is:
-contoleer of alle IC's goed georiënteerd zijn. Vaak wijst alles de zelfde kant op maar dat is geen "wet"
Een heel eenvoudige check is kijken welke pin gnd en Vcc zijn. Dat zie je zo met een doorpieper. Welke pinnen je moet hebben vindt je in de datasheet.
- zitten er de juiste onderdelen in.
- onderdelen veranderen niet spontaan van oriëntatie. Ik heb ooit iemand geholpen met een V8 die slecht liep. Na zijn acties helemaal niet meer. Hij had de volgorde van de bougie kabels verandert want die zaten volgens hem fout...... mijn advies toen was een nieuw reserve wiel. Zijn reactie, wat heeft dat er mee te maken, dat lost niks op ? Inderdaad, zinloos, net als de volgorde van de bougiekabels veranderen bij een motor die daarmee altijd goed gelopen heeft :-)

Een reset monitor zit er niet maar dat is wel een goede tip, ik heb er eigenlijk nooit naar gekeken anders dan de status van de reset pin, niet wat hij doet over langere tijd.

Ik ga nog eens op de controle lijnen meten. En dan vooral degene die het opstarten kunnen tegenhouden.

Er zitten verder maar heel weinig IC's. Het is vrij minimalistisch. Er is een topic over geweest van mijn voorganger. Ik heb een nieuw aangemaakt omdat dat probleem het probleem niet meer is en dan dwalen we zo af. (misschien zit het er nog maar dan moet ik eerst de daarbij ontstane neven-schade oplossen en daar gaat het nu over)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Pootje dubbel is hier niet van toepassing, op het SRAM na zijn er geen IC voeten (meeste is smd) maar idd iets om goed
op te letten als je een IC terug zet of zoals hier er iemand al in heeft gespit.

Gebeurt niet alleen met voetjes; heb al veel printen meegemaakt waar DIL ic's zonder voetje ook met een pootje dubbel (af fabriek) onder het ic zaten.
Je ziet het bijna niet, en als het apparaat nieuw is vaak geen problemen. (pas als de soldeer wat begint te corroderen...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Dat heb ik zelf nog niet gezien maar wel onderdelen die bv aan 1 kant niet gesoldeerd zijn. oa bij een Philips/Fluke voeding, de collector van een smd tor. Bij een Tek 535 een weerstand, Bij een Tek CAI SA een vergeten onderdeel waardoor 1 verzwakker niks deed.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
fred101

Golden Member

Weer wat verder. Best leuk als je een beetje doorkrijgt hoe die processors werken.

Als ik de reset lijn even handmatig naar gnd trek komt er even een hoop activiteit op de bus. De processor zet ook het display power relais om. Na een paar seconden zet hij het weer uit. Dan stopt ook de processor activiteit. Van mijn voorganger weet ik dat de relais actie waarschijnlijk klopt. Dat deed hij daar in het begin ook. De mosfet die aan het relais zit was gesneuveld en de vervanger wilde blijkbaar niet. Tot ik er achter kwam dat ik hem verkeerd had zitten. (ik had de 2n7002 toevallig een hele boel in SMD en die paste mooi op de TH pads maar de pinout is anders.

Het relais voorziet de display pcb van voeding. De processor daarvan begint dan te draaien en de LSD digit geeft een streepje. Maar ik heb het idee dat het ding wel klikt maar niet altijd contact maakt. Misschien is dat iets wat de processor monitort. De voeding komt op dat PCB binnen. (ik kan niet meten en tegelijk daarop kijken.)

Er zit nog "iets" (ceramisch geval met gouden postzegel, soort PIO /processor ?) wat wel de hele tijd blijft draaien op zijn eigen Xtal. Van zijn bus was een 573 stuk. Deze verzorgt de I/O met de auto. Daar hoorde ook de defecte 78L05 bij.

Er zit een 6 polige voeding connector. Een pin is 12V weet ik van de eigenaar. Twee zijn massa. Er zit er een die nergens op lijkt te zijn aangesloten (geen componenten geplaatst) Maar blijkbaar toch ergens aan want als ik die even tegen de aarde tik krijg ik de zelfde actie als na een reset.

Er is dus een kans dat de boel wel kan werken. Ik denk dat de onbekende uP altijd blijft draaien en de auto monitort, als er dan aan een of andere voorwaarde wordt voldaan (contact aan ? ) reset hij de "hoofd"processor. Die zet de display aan, kijkt waarschijnlijk ook wat dingen na en klopt alles dan blijft hij aan. Zoiets als de gele draad bij een autoradio, hij mist nu een tweede voeding lijn en gaat weer uit.

Klinkt dat als een mogelijk scenario ?

Morgen eens doorpiepen waar de reset aan vast zit en waar die pin in de psu connector heen gaat. De eigenaar heeft bij zijn dealer gevraagd of de display buiten de auto wat doet. Daar heeft hij nog niets op gehoord.

Het zou me niet verbazen als hij weer werkt. Ik denk dat de oorspronkelijke fout alleen maar de defecte voeding en totaal verrotte elco's waren. Ik denk dat die 573 gesneuveld is bij mijn voorganger door static.

Vreemd genoeg staat er in het werkplaats manual (origineel Aston Martin in leren omslag) helemaal niks over de VIC (vehicle info console) alsof het ding nooit bestaan heeft. Als ik wist wat er aan zit werd het een stuk makkelijker,

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
bprosman

Golden Member

Kan er niet meer gesneuveld zijn door een kapotte 7805 (overspanning) ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
fred101

Golden Member

In theorie wel maar de elco op de uitgang van die 78L05 was min of meer short. (zo noem ik hem maar even, het is een low drop automotive geval) Dit ding voedt zover ik zie niks op het pcb zelf. Ik denk dat hij sensors voedt.

Ik doe toch wat fout 2 Maserati ECU's en nu een Aston Martin VIC en ik heb ze zelfs niet van buiten gezien.
Eigenlijk moeten ze de auto ook hier laten :-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
fred101

Golden Member

Klopt dat is hem.

Het relais bleek idd niet goed.

De reset lijn hangt aan de 5V regelaar op het display board. De regelaar (TLE4260) heeft een reset uitgang. Dat pootje wordt niet gebruikt. Er is dead bug een pnp tor aangebouwd volgens bijgevoegd schema (ik heb even een gemod 78xx symbool gebruikt)

De weerstand zit op de 5V uitgang maar er zit een klodder soldeer op de gnd pin. Zoals het nu zit zal de reset nooit omlaag worden getrokken. Ik zou de collector aan gnd logischer vinden. De reset is een open collector en wordt bestuurd door de delay-pin. Dat doen ze nu ook. De reset triggert bij een Vout van 4,7V
Ik denk dat dit niet werkt maar dat is voor nu niet het probleem.

Ik heb wat zitten meten bij de connector die naar de sensors etc gaat. Als ik daar een pin via 1k (voor de veiligheid) naar gnd trek gaat de processor draaien. Dus waarschijnlijk zoal ik al dacht.

Maar de display processor krijgt geen spanning. Die draait wel even als ik de hoofdprocessor reset.

Het zou dus kunnen dat hij weer goed is en nu de nodige signalen mist.

De display processor is een intel P8742AH.
Als ik het display board niet aan de rest koppel en los voedt dan zou ik hem volgens mij data moeten kunnen voeren
(net als in de video van jou link)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
bprosman

Golden Member

8742 is toch een 8042 met een raampje ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

De P8742AH is OTP, de D8742 is eprom (raampje)...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Ik denk dat ik nu niet verder kom zonder de auto. Ik kan alle drie de processors met wat kunst en vliegwerk laten draaien. Die werken dus.

Er is dataverkeer op de bus. Alle voedingen werken. De VFD heeft een 56V voeding. De display toont niks maar er is ook geen input dus waarschijnlijk denk het ding dat de auto uitstaat. Als ik een controle pin (nummer 6 of 7 dacht ik) extern puls gaan alle segmenten tegelijk aan. Dat vindt de 56V voeding niet zo leuk :-)

Op de datalijnen D0-D7 van de display processor komen steeds groepjes data voorbij. Als ik dat met de LA bekijk dan lijkt het te "tellen" bv xyz uvw tm abc , een reeks leestekens en ook 11 33 55 77 99 Daartussen een hoop "niet ascii".

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
fred101

Golden Member

Laatste stage, Alles draait maar de display laat niets zien.
Op de datalijnen van de P8742AH staat data. De uitgangen gaan naar twee display-driver IC's die naar de VFD gaan. Er gebeurd helemaal niks.

Misschien hier ook iets met controle lijnen. Maar hier kom ik niet uit welke dan moet werken. Of de software leest een of andere status lijn en gooit er niks uit.

Reset is hoog, WR, RD, A0, CS "knipperen" uit sync komt een regelmatige puls.

Ik weet niet wat ik moet met SS, test, test1, DACK, DRQ, IBF, OBF
En de Ï/O lijnen zijn wazig genummerd, P10 t/m P17 en P20-P23

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

SS is Single Step mode, wordt normaal niet gebruikt.
TEST en TEST1 zijn direct testbare inputs, kunnen op diverse manieren worden gebruikt.
DACK, DRQ zijn voor DMA
IBF, OBF zijn voor het buffer tussen 8742 en master cpu. (Output buffer full en Input buffer full)
I/O namen zijn niet wazig; dat zijn de normale benamingen voor een 87xx processor... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

Dat ding heeft een 10 bits adresbus.Niks wazig dus.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..