Akai AA-1040

Ik heb een mooie vintage versterker van mijn vader gevonden op zolder.
Een Akai AA-1040.

Aangesloten en spelen maar dacht ik. Helaas hoor je als de versterker aan staat de volgende ongewenste geluiden:

1)Gezoem en gekraak wanneer de volumeknop op 0 staat. Als ik audio-mute
indruk is het voor 99% weg.

Wat heb ik alreeds gedaan: De 2SC458 transistor (2 stuks) vervangen
voor 2SC1815 transistoren in het tone-control board. Dit heeft wel wat
geholpen (eerst eek er een soort AM geruis actief, dat is nu weg. Het
is nu meer ruis cq gekraak (net of de massa niet goed is of zoiets).

2)Als ik de versterker uit doe, hoor je een leeglopend geluid gevolgd
door een klein plofje. Lijkt wel of er een condensator ontlaadt.

Iemand enig idee wat ik kan doen om bovenstaande punten te verhelpen of waar ik moet gaan zoeken?

De lampjes heb ik al vervangen die waren alledrie kapot door de ouderdom ;-). De versterker doet het qua audio er niet beter van :-x

Alvast bedankt voor de tips cq antwoorden!

Gr,

Martijn.

Heb je de volumepotmeter al gecontroleerd?

brom is geen volumepotmeter, dat zou kraak of ruis geven, vaak op het ene kanaal meer als het andere.

brom is voeding elco's die na 50 jaar een eind droog zijn wrs. balans, volume, bass, treble eens reinigen, want die zijn vaak ook veroorzakers van kraak en ruis.

deze versterker heeft nog geen protectierelais, dus bijgeluiden met aan/uit zetten kunnen voorkomen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Turbokeu

Golden Member

2) Is normaal gedrag voor versterkers zonder speakerrelais.
Mijn drie Marantz 1060 versterkers uit de '70er jaren doen dit ook bij uitschakelen (leeglopen van de buffercondensators in de voeding).

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

De voedingselco's zal ik al eerste gaan vervangen. Ik houd jullie wel op de hoogte.

Dat reinigen van de potmeters kan dat met contact cleaner 390?

Mijn ervaring met die serie is dat vaak de schakelaars allemaal kuren vertonen. Ik heb een AM2400 gehad die ook bijgeluiden had, kwam voornamelijk uit de druktoetsen.

pa3gws

Golden Member

Voeding elco's vervangen is waarschijnlijk niet nodig en zullen het probleem niet oplossen.
Wat maus0611 al aangeeft eerst alle schakelaars en regelaars schoonmaken en de versterker controleren op slechte solderingen.
Grote kans dat het probleem er dan uit is.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

De schakelaars en regelaars gewoon schoonmaken met contact cleaner 390?

pa3gws

Golden Member

Contact claener 390 is daar prima voor geschikt.
En controleer de solderingen bij componenten die warm worden stuur torren en spanning regelaars.
Ook dikke weerstanden kunnen door warmte los gaan zitten.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Ik ben weer verder gegaan. Contacten+drukknoppen schoongemaakt de condensatoren van de gelijkrichtersschakeling vervangen. De 2 grote 6400 uf voedingscondensatoren nog niet.
Helaas is de brom nog aanwezig. Alles lijkt goed te zijn gesoldeerd, geen losse contacten....

De uitschakelplof is wel weg. Nu wordt het geluid wat aangenamer weggedempt zonder de plof bij uitschakeling.

De brom/statische ruis wordt erger naarmate de versterker langer aan staat. Het is een brom met een soort statische ruis.

Er zit inmiddels al heel wat tijd in. Opgeven wil ik nog niet doen. Hebben jullie nog tips?

En o ja, de brom + statische ruis is heel goed hoorbaar als het volume op 0 staat.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 2 augustus 2023 20:29:41 (7%)

heeft deze versterker van die kleine 2sa 2sb of 2sc transistoren met zwarte pootjes? die zijn berucht om lek door die zwarte pootjes, de zwarte oxidatie trekt naarbinnen toe.

de grote 6800uf elco's zijn wrs niet gaar, die dingen gaan vlot 50 jaar mee.

heb je geen rotte massa vanuit de tulpstekkers naar de print?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De 2sc458 torren heb ik ook al vervangen. De bron heb ik ook als ik geen bron aansluit op de tulpaansluitingen. Kan het dan nog liggen aan een niet juiste massa in dat gedeelte? Morgen maar nog eens kijken!

heb je brom op alle ingangen, en ook de tuner?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op alle ingangen wel, ook als ik niets aansluit (maar wel bijvoorbeeld aux selecteer).
Op de tuner weet ik niet zal ik morgen even testen.

Toch nog maar even getest. Het is ook aanwezig op de tuner.
Geen verschil. Wat wel opvalt is dat het aan 1 kant (links) is. Ook als ik de balance helemaal naar rechts draai dat blijft het gerommel (statische ruis zo noem ik het maar) aan de linker kant goed hoorbaar. Rechts is wel goed.

Oei, met dit soort oud spul kan het van alles zijn. Zwartpootjes idd, maar ook slechte weerstanden die los zijn gekomen van het pootje wat niet zichtbaar is.

Omdat de volume potmeter voor het tone-control board zit kan het daar ook nog in zitten. Veel weerstanden en condensatoren.

Je kan de eindtrap los maken van het tone control board en horen of het dan stil is. En van het filter/mute board maar daar zit niet zoveel op.

Weer verder gegaan. Losgemaakt van het filter gedeelte dan is het het statische geroffel/gekraak weg. Vreemde is als ik audio mute indruk de versterker het doet zoals het moet. Geroffel is weg aan 1 kanaal en ook alle ruis is verdwenen. Draai ik het volume open met audimute ingedrukt dan blijft de ruis en het geroffel weg!

Waar moet ik nu zoeken?

audio mute omschakeling heeft wrs een probleem, soms de schakelaar zelf..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dus schakelaar maar vervangen? Kan ik pootjes niet kortsluiten om uit te sluiten/testen dat het de knop is?

dat kan idd, vaak zitten er boven en onder pootjes op die drukschakelaars.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb laatst schakelaars in de ultrasoon gereinigd, daarna gesmeerd, en die deden het daarna nog niet. Die Akai's staan er redelijk om bekend dat de schakelaars gaar zijn dus ik gok dat daar nog wat winst te halen valt.

ik heb ze bij oude sony versterkers ook gehad, alps drukschakelaars. soms helpt schakelen onder wat last, van een autolamp oid.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik zag in de discussie hierboven opmerkingen over ALPS audio schakelaars. Bij een Nakamichi Amplifier 1 probeer ik nu een tone switch te repareren, zie de foto. Deze kraakt en met contactspray is het tijdelijk opgelost. Ik wil deze nu vervangen. Op internet niks gevonden. Er staat op het frame 034 C.

Waar kan ik deze 12-polige nog krijgen?

Groetjes uit Arnhem

pa3gws

Golden Member

Welke contact spray?
Als je er de mogelijkheid voor hebt de schakelaar in een ultrasoon bad doen.
Anders goed schoonwassen met IPA en eventueel een beetje contact 390 erin.
Grote kans dat het dan weer prima werkt.
Dit is overigens wel een oude koe. :-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Zitten ook in Sony versterkers jaren 90.

Uit elkaar halen kan maar in elkaar zetten is een gepriegel maar het is me wel een gelukt. Maar raad het niet aan.

Als je het zo in elkaar laat kun je voorzichtig het clipje aan de kopse kant los klikken en zo staat hij dekseltje een stukje open, dan kun je hem wel uitspoelen met IPA, er zit contact vet in dat problemen geeft.

Bij mij werkt het nog steeds prima.