microfoon voor versterker

hallo,

ik wil ben bezig met een mengpaneel en daar wil ik de
microfoon voorversterker voor gebruiken alleen moet die nog door een gewoon versterker versterkt worden?
en werkt ie ook op 9v?

An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker

Hallo,

Als ik deze schakeling bekijk werkt deze ook op 9V.

Alleen begrijp ik niet waarom R1 in combinatie met P1 erin zit.

als hiervoor in de plaats gewoon een 10K gebruikt wordt staat ook de halve voedingsspanning op pin3.

Rob

of werken de Regelversterker en de 3 kanaals mengpaneel ook op 12 v
ik maak zelf een mengpaneel en ik heb al een vu meter gevonden allen heeft ie 5 aansluit kabels hoe moet ik die aan sluiten

An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker

is het LED VU METER of gewoon met een NAALD?

Heb je die vumeter ergens uitgesloopt? met 5 aansluitpinnen zal het wel een led-vumeter zijn. Ik gok erop dat de aansluitingen: VCC, GND, SIGNAL-L IN, SIGNAL-R IN en SIGNAL-GND zijn. Maar dat moet je zelf even bekijken (printbanen volgen). Aan de elco's is meestal al snel de VCC en de GND af te leiden. De SIGNAL-GND is meestal ook geen probleem. En de SIGNAL-L, SIGNAL-R is kwestie van proberen.

Fuses are your best friends, they even give their life for you...
An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker

Denk het wel. Maar waarom met transistors? Waarom gebruik je geen opamp?

Bijvoorbeeld deze:

http://atlas.csd.net/~rjwsoft/monomixerpage.html

of

http://atlas.csd.net/~rjwsoft/stereoinputmixer.html

Fuses are your best friends, they even give their life for you...

Op 8 november 2002 17:25:33 schreef GeRwIn:
kan dit

Op zich wel, alleen lijkt me de ingangsimpedantie wat klein. Het meest optimaal is om dezelfde impedantie te hebben als de microfoon. Je kan de impedantie verhogen door wat grotere potmeters en weerstanden te gebruiken.

Marcel

Op 8 november 2002 14:26:47 schreef GeRwIn:
kan voor de Regelversterker voor de balns en de volume ook 20 k gebruikt worden

An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker

Op 9 november 2002 08:55:46 schreef GeRwIn
kan voor de Regelversterker voor de balans en de volume ook 20 k gebruikt worden?

Ik heb de datasheet van de LM1036 even ingekeken. Het IC maakt zelf een gestabaliseerde spanning van 5.4V op pen 17, waaraan de 4 potmeters hangen. Volgens de datasheet kan pin 17 maximaal 5mA leveren. Wanneer alle 4 potmeters 20k zijn, dan wordt deze pin belast met 5k, en zal net iets meer dan 1mA moeten leveren. Dit is ruim onder de 5mA, dus het is geen probleem om potmeters van 20k te gebruiken.

dus dan moet ik op alle pot's vervangen voor 20k
of 20k en dan "27k" er nog achter hangen

[Bericht gewijzigd door Gerwin op zaterdag 9 november 2002 16:52:21

An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker

Op 9 november 2002 16:42:59 schreef GeRwIn:
dus dan moet ik op alle pot's vervangen voor 20k
of 20k en dan "27k" er nog achter hangen

De potmeters moeten alle tussen pen 17 en aarde (0 volt) hangen, dus geen extra serie-weerstand gebruiken. Het maakt niet uit of de potmeter 20k, 25k, 47k of 50k is, en je mag zelfs verschillende waardes door elkaar gebruiken.

De instelling van volume, balans, bass en treble wordt bepaald door de gelijkspanning op repectievelijk de pennen 12, 9, 14 en 4. Deze gelijkspanning mag liggen tussen 0 en 5.4 Volt, en wordt ingesteld met behulp van de verschillende potmeters.

maar met 20k kan de volume sneller harder of zachter

An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker

Op 10 november 2002 14:34:59 schreef GeRwIn:
maar met 20k kan de volume sneller harder of zachter

Nee, de waarde van de potmeter heeft geen invloed op de snelheid van de volumeregeling. De gelijk-spanning op de loper van elke potmeter bepaalt de instelling van respectievelijk volume, balans, bass en treble, en of de potmeter nou 20k of 50k is, je kunt in beide gevallen de spanning op de loper regelen tussen 0V en de spanning op pen 17 (5,4V). Zie het schema hieronder:

http://www.circuitsonline.net/circuits/sch/000074.gif

De weerstanden van 47k op de loper van elke potmeter en de condensators van 220nF naar aarde moet je wel laten zitten. Deze vormen een laagdoorlaatfilter, die eventuele storing of ruis op de loper van de potmeter onderdrukt.

Samenvattend: Je kunt voor de 4 potmeters elke waarde tussen 20k en 50k gebruiken, maar zorg wel dat de potmeters een lineaire karakteristiek hebben, dus geen logaritmische potmeters gebruiken.

ik heb namelijk een dubble potmeter uit een oude casettedec gesloopt en die is 20k dus
lijk voor de balance en de volume

An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker

Op 10 november 2002 19:20:28 schreef GeRwIn:
ik heb namelijk een dubbele potmeter uit een oude casettedeck gesloopt en die is 20k dus lijk voor de balance en de volume

Ik begrijp niet precies wat je bedoelt (lijk?), maar ik neem aan dat je volume en balans apart wilt kunnen instellen. Je kunt de helft van die stereo potmeter gebruiken voor de volume regeling, de andere helft moet je dan niet gebruiken.

nee dat is ee draaipot met 2 schijfen die boven elkaar zitten.

An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker

Je moet dan maar 1 van de 2 schijven gebruiken voor de volume regeling. De tweede schijf niet aansluiten.

nee der was er een van de balance en een van de vulume dus en dat zat in 1 pot dus. anders scan ik wat plaatjes in.

An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker

Ik dacht dat je een stereo potmeter bedoelde, maar als ik je goed begrijp gaat het om een dubbele potmeter met dubbele as, zodat elke potmeter apart ingesteld kan worden.

In dat geval kun je deze inderdaad gebruiken voor volume en balans.

An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker

kun je er ook midden tonen mee regelen

An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker