RCA chassis solderen

Hallo,

Ik wil een kastje maken van hout waarin ik verschillende connectors in verwerk. HDMI, usb , RCA etc.....

Ik heb net deze RCA chassissjes binnen
https://nl.aliexpress.com/item/OOTDTY-10-Stks-Vergulde-Cinch-Chassis-P…

Hoe moet ik dit vervolgens solderen? Ik kan het niet duidelijk op internet vinden.
De audio kabel moet die door het gaatje

Zie deze foto die ik heb gemaakt: https://i.gyazo.com/0c79a2f4fd1bd011bf8ad855485becfe.jpg

je foto toont het goed. maar het wijst zichzelf een beetje uit: centrale geleider aan de centrale pin. beschermgeleider (massa) aan de buitenring.

Arco

Special Member

Hoe moet ik dit vervolgens solderen?

In ieder geval voorzichtig en niet te lang... ;)
Die goedkope jacks is meestal gammele zooi die snel smelt (het isolerende plastic). Dus niet langer als een paar seconden max. aan één stuk)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

draai de moertjes ook niet te strak aan, de schroefdraad scheurt dan open. als je van hout een kastje maakt, zal het maximaal triplex worden, veel meer dikte kun je niet kwijt met deze tulkp stekkers. ik zou er een alu plaatje inzetten voor deze stekkers..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Thevel

Golden Member

als je van hout een kastje maakt, zal het maximaal triplex worden, veel meer dikte kun je niet kwijt met deze tulkp stekkers

Wel als je de binnenkant uitboort met een grote speedboor.

Shiptronic

Overleden

en stop er een connector in om de warmte af voeren en e voorkomen dat de boel smelt. gebeurt het toch lijf de boel op zijn plek.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Hubie

Special Member

Hoe ik het altijd doe,(geen wet van Meden en Perzen natuurlijk)
Draai eerst de (al gedraaide) massadraad en signaaldraad nog strakker in elkaar en vertin ze.
Ff passen of ze nog door de gaatjes gaan en snel solderen.
Het is echt een 'appeltje-eitje' als je dit een paar keer gedaan hebt. ;-)

evdweele

Overleden

De afscherming is al helemaal geen punt. Het is een los soldeeroogje dat met de moertjes wordt vastgeklemd.
Afscherming aan het oogje solderen en daarna pas op de cinch-bus schroeven.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 30 april 2018 02:33:17 schreef Shiptronic:
en stop er een connector in om de warmte af voeren en e voorkomen dat de boel smelt. gebeurt het toch lijf de boel op zijn plek.

Hoe bedoel je dit precies? Sorry ben beginner....

Ik kan op youtube alleen tutorials vinden omtrent solderen RCA kabels , dus niet chassis. Heeft iemand toevallig ergens een tutorial hoe zo'n chassis te solderen evt. met foto's ?

Op 30 april 2018 10:33:03 schreef soldeer-ding:
[...]

Hoe bedoel je dit precies? Sorry ben beginner....

De stekker die er aan de andere kant in hoort, erin doen. Dan geleid die wat warmte weg.

Arco

Special Member

Bedoeld wordt dat je een plug in de jack steekt tijdens het solderen. Die voert de warmte af, en houdt ook de middenbus netjes gecentreerd als het plastic week wordt.
Waarschijnlijk zijn er geen tutorials over een RCA chassisdeel omdat het zo simpel is dat er weinig over valt te vertellen.
(draadje door gaatje middenbus en vastsolderen. Mantel door gaatje van soldeerlip en vastsolderen. Indien te dik, gewoon er tegenaan solderen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 30 april 2018 10:33:56 schreef soldeer-ding:
Ik kan op youtube alleen tutorials vinden omtrent solderen RCA kabels , dus niet chassis. Heeft iemand toevallig ergens een tutorial hoe zo'n chassis te solderen evt. met foto's ?

'How to solder plug', geeft resultaten met zoeken.

Ik doe zelf altijd zowel de plug als de draad even warmmaken en soldeer erop, niet teveel. Welke soldeerbout heb je?

Als beide dan 'vertint' zijn hoef je ze nog maar heel even tegen elkaar te houden en dan de bout erop. Het smelt gelijk aaneen.

Op 29 april 2018 20:01:55 schreef soldeer-ding:
Hallo,

Ik wil een kastje maken van hout waarin ik verschillende connectors in verwerk. HDMI, usb , RCA etc.....

Hopelijk niet met de intentie om makkelijk een verloop te maken van hdmi naar rca/scart/bnc etc? Want het is een compleet ander signaal wat erop staat.

Arco

Special Member

'How to solder plug', geeft resultaten met zoeken.

Ik krijg daar niks op. Zelfs niet bij zoeken op 'How to solder RCA jack'. Schijnbaar vindt men dit zo eenvoudig, dat (bijna) nog niemand daar iets van gemaakt heeft... ;)
Alleen een enkele verdwaalde foto...

http://www.groundsound.com/FAQ/RCA_DCN.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Arco

Special Member

Beide filmpjes gaat om gesloten contactbussen, en niet om RCA cinch.
Als je dit bij RCA probeert kun je ze meteen wegmikken. (een RCA is hol, daar kun je geen soldeer in laten lopen want dan kan de plug er niet meer in...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik zie op het schroefdraad van chassis:
Moer, tussenstukje en de aarde.
In welke volgorde moet ik het plaatsen?
De moer drukt de plank en de input samen..... dus de aarde en het ijzeren tussenstukje moeten achter de plank?

Tussenstukje lijkt me de ring, om niet met de draaiende moer het gat te beschadigen?

Arco

Special Member

Wat je 'tussenstukje' noemt is een veerring... ;)
Die moet tussen moer en soldeerlip. (die moeten uiteraard in de kast inderdaad; erbuiten lijkt me geen erg fraai gezicht ook...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

Het is een veerring, die zorgt ervoor dat de moer geborgd is en niet meer los trilt. die moet dus direkt onder de moer liggen

[edit] Arco typt sneller ;)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op dinsdag 1 mei 2018 13:03:48 (12%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
evdweele

Overleden

Als je zulk soort vanzelfsprekende zaken moet vragen is dan dit niet veel te hoog gegrepen?

Ik wil een kastje maken van hout waarin ik verschillende connectors in verwerk. HDMI, usb , RCA etc.....

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Arco

Special Member

Bij HDMI signalen in een houten kastje zonder afscherming wordt 't al griezelig... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

Ja. hout is heel eng voor elektronika :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..