Smartphone als afstandsbediening

Ik zoek me suf op het internet maar ik vind niet wat ik zoek. Misschien weten jullie wat.

Ik zoek een controller die de omgeving scant naar mobiele apparaten, via bluetooth of WiFi. Het apparaat heeft een lijst van goedgekeurde telefoons. Als een goedgekeurde telefoon binnen bereik (een paar meter) komt, dan schakelt een contact, dit wordt gebruikt om een slagboom te openen.

Kan dit ? Bestaat dit ? Dank alvast.

Bij mij gaat het andersom, als de telefoon zijn (gps)positie binnen bereik van het slot komt zend hij een deur open commando uit, als dat ingeschakeld staat tenminste.
Edit, Nuki deuropener met App op de telefoon

Waarschijnlijk niet kant en klaar maar een esp8266 of Raspberry Pi kan dit met gemak via wifi. Bluetooth zal ook wel lukken met een extra module.

Je kan bijvoorbeeld controleren of een MAC adres op het netwerk komt, dan heb je niet eens wifi op je Raspberry nodig.

GJ_

Moderator

Is een opener waar je naar toe moet bellen niet handiger, ook in onderhoud? Dan hoef je alleen het nummer maar in te voeren en niet te pairen en al dat soort onhandigheden.

Ik zag inderdaad een systeem waarbij je door middel van nummerherkenning kunt schakelen. Maar dan kan ik niet nagaan of de beller in de buurt is, of dat hij op afstand een derde aan het binnenlaten is.

diebobo

Golden Member

Neem een PI met Domoticz. Sluit deze aan op het netwerk en laat deze scannen naar MAC adressen. De mensen die je toegang wilt geven laat je aanmelden op het netwerk d.m.v. wifi. Als Domoticz een bekende / goedgekeurd MAC adres vind koppel je daar een actie aan. Paar goede woorden in google intikken moet je wel verder kunnen helpen.

Hmmm. Niet kant en klaar dus. Dank voor de gewaardeerde input.

marcob

Golden Member

Er bestaan professionele systemen die via Bluetooth Low Energy tot 15 meter afstand een kaart op in telefoon kunnen lezen.
Bijvoorbeeld kaartlezer van HID met SEOS techniek, maar er bestaan meer systemen.

Voorbeeld film:
https://www.youtube.com/watch?v=j-Z1T7czV7Q

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
KGE

Golden Member

Ugh, ze gaan er in dat filmpje vanuit dat je de hele dag met de telefoon in de hand loopt (zijn ook al hele volksstammen die dat doen tegenwoordig).

Tijd voor een geimplanteerde RFID chip... :-)

Geïmplanteerde RFID ? Die is er al, hippe uitgaansgelegenheden hebben daarmee al ervaringen opgedaan.

Maar goed: De slagboom is een buitenlocatie met wel 230V maar geen internet en geen computer en netwerk. Dus "sluit de Pi aan op het netwerk" is lastig.

marcob

Golden Member

Op 3 mei 2018 06:18:30 schreef KGE:
Ugh, ze gaan er in dat filmpje vanuit dat je de hele dag met de telefoon in de hand loopt (zijn ook al hele volksstammen die dat doen tegenwoordig).

Dat is juist de kracht van het systeem. Mensen vergeten hun toegangskaart, maar wanneer ze hun telefoon vergeten gaan ze terug. Toegangspassen worden makkelijk uitgeleend, maar telefoon uitlenen doen ze een stuk minder. Plus extra verificatie mogelijkheden via de telefoon, bv. telefoon ontgrendelen via vingerafdruk, voordat de deur opengaat.

@plankgas: Zoek op 'Bluetooth Low Energy' en toegangscontrole o.i.d. Ik ben namelijk ook wel eens standalone systemen tegen gekomen.

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years

Op 3 mei 2018 12:18:46 schreef plankgas:
Geïmplanteerde RFID ? Die is er al, hippe uitgaansgelegenheden hebben daarmee al ervaringen opgedaan.

Maar goed: De slagboom is een buitenlocatie met wel 230V maar geen internet en geen computer en netwerk. Dus "sluit de Pi aan op het netwerk" is lastig.

Dit is goed, goedkoop en ready for service: https://www.portacon.nl/webshop/toegangsbeheer/pulsgevers/gsm-modules/…

Ja, de MultiOne inbeller met nummerherkenning. De zoektocht naar iets beters is begonnen toen ik me bedacht dat iedereen de slagboom kan omzeilen door een bekende bevoegde gebruiker (die overal mag zijn) te appen met het verzoek "effe" in te bellen.

Voor iemand inbellen is zo gepiept. Een afstandbediening uitlenen is al iets wat je niet zomaar doet. De smartphone uitlenen is voor de meesten ondenkbaar.

Reactie op de openingsvraag :
Leuk concept, ik zie dat wel gebeuren.

Op 3 mei 2018 12:18:46 schreef plankgas:Maar goed: De slagboom is een buitenlocatie met wel 230V maar geen internet en geen computer en netwerk. Dus "sluit de Pi aan op het netwerk" is lastig.

Maar dat hoeft ook niet, een wifi punt werkt ook zonder internetverbinding,
Er zijn wifi kastjes waar bij toegang gegeven wordt op basis van het mac adres, een fritzbox bv.
Als je daar nu iets eenvoudigs acht hangt wat een webpagina maakt met een knop "hek open" dan ben je d'r al, evt met een code.

Ja, een mac adres is te spoofen, maar ja, je kunt ook nog een log bijhouden wanneer er wie is binnen geweest.

Ik wil het liefst dat de slagboom opengaat ZONDER dat de gebruiker de smartphone ter hand hoeft te nemen, want het is een stedelijke omgeving en ik wil (voor de verkeersveiligheid) liever geen gezoek in jaszakken en handtassen.

Op mijn telefoons is locatie meestal niet snel genoeg als het scherm uit staat. Als ik maps open, moet hij eerst even verzinnen waar ik sta.

Het ligt eraan wie de doelgroep is. 4 collega's of gezinsleden krijg je wel goed. 40 flatbewoners met allerlei telefoonmerken en netwerkinstellingen wordt al lastiger.

Ik denk dat mijn telefoon niet elke 20 seconden naar netwerken scant en dat is best lang als je voor een dichte poort staat.

Denk ook aan de administratie van al die wisselende telefoons en mensen die niet snappen dat ze in vliegtuigmodes zitten of wifi uit hebben gezet.

Kentekenplaatherkenning overwogen?

mel

Golden Member

In iedere auto die toegang mag hebben, een transponder plaatsen, die slagboom weet dan wie er voor de poort staat.
Geen gezeur met telefoons of inbellen. gewoon automatisch.
(net als een ziekenauto die bij het ziekenhuis aankomt, die mag ook gewoon doorrijden.)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
evdweele

Overleden

Maar hoe krijg je de slagboom open als je auto voor een dag naar de dealer is en je een leenauto meekrijgt?

Een 'mens' (genderneutraal ;-)) in een wachthuisje die controleert of een auto gerechtigd is om door te rijden en dan de slagboom open doet is het eenvoudigst.
Bovendien heb je weer een paar arbeidsplaatsen geschapen :-)

Een RFID toegangspas lijkt me toch de meest effectieve oplossing. Als iemand die vergeet of verliest is het jammer, maar dan komt hij/zij er niet in. Je huissleutel vergeet je ook meestal niet.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Over wifi cq mac-adres, zonder verder actie van gebruiker, alleen de nabijheid van een "telefoon".
Als dat kan dan is daar vast al iemand mee bezig.
Maar dat zijn nu net zaken die lastig te zoeken zijn op het www.
Wie oppert er wat goede zoektermen, het overkomt mij wel dat ik iets absoluut niet kan vinden en even later probeer ik het nog eens met een zoekterm die me te binnenschiet en lukt het wel.
Rondkijken / vragen op een domotica forum ?
Iets soortgelijks wordt ook gebruikt bij het volgen van mensen door een winkel.

mel

Golden Member

Op 4 mei 2018 09:08:07 schreef evdweele:
Maar hoe krijg je de slagboom open als je auto voor een dag naar de dealer is en je een leenauto meekrijgt?

Uitstappen en aanbellen? Of een sleutel pakken? :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik had gehoopt dat er iets kant-en-klaar (en goedkoop) was om het bestaand systeem met zenders mee aan te vullen. Als jullie het ook niet weten dan ga ik ervan uit dat het er niet is. Conclusie: Ik moet gewoon doorgaan met het uitgeven van zenders.

De opmerking dat telefoons niet permanent naar BT en WiFi netwerken zoeken (om de batterij te sparen ?) is natuurlijk wel een goed punt. Zeker als je dat verlangt terwijl de telefoon in de "slaapstand / scherm uit" staat.

Je kunt nog aan kentekenherkenning denken dan gaat de slagboom open als het deze in de database staat, maar dan kun je het woord “goedkoop” schrappen.

Shiptronic

Overleden

Een IP-cam kost zo goed als niets, en er is veel goedkopere software, kan alleen even niet op de naam komen, word vervolgd als brein weer helder is.

Found : ISpy https://www.ispyconnect.com/default.aspx de gratis versie kan al heel veel (ik dacht zelfs gezichtsherkenning) voor de kenteken verzie word een fee gevraagd.

[edit] kenteken: https://www.ispyconnect.com/userguide-alpr.aspx

There is a 7 day trial available after which you will need to license it to continue using it. A license to run iSpyLPR on one PC (unlimited cameras) currently costs USD $49.95.

blijkbaar is gezicht tegenwoordig ook een plug in die betaald moet worden.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 4 mei 2018 21:06:30 schreef Shiptronic:
Een IP-cam kost zo goed als niets, en er is veel goedkopere software, kan alleen even niet op de naam komen, word vervolgd als brein weer helder is.

Found : ISpy https://www.ispyconnect.com/default.aspx de gratis versie kan al heel veel (ik dacht zelfs gezichtsherkenning) voor de kenteken verzie word een fee gevraagd.

[edit] kenteken: https://www.ispyconnect.com/userguide-alpr.aspx [...]

blijkbaar is gezicht tegenwoordig ook een plug in die betaald moet worden.

Werkt volgens mij goed samen met de betere Hikvision camera’s.
Dan ben je in totaal voor ca. €500,00 klaar.