Wat zijn de opties als vervanger voor een QUAD FM3 tuner bij digitale radio?

Tidak Ada

Golden Member

Het analoge signaal van de kabel gaat hier verdwijnen en ik ben dus verplicht mijn dure FM tuner te vervangen voor een digitaal apparaat met mistige kwaliteiten :'( :(

Ik heb geen idee wat te doen.
Bovendien heb ik nog twee Yamaha tuner-versterkers voor bij de computers. Die worden wel digitaal bestuurd, maar hebben geen netwerkingang, wel USB voor aansluiting op de PC.

Graag wat niet te dure suggesties, Mijn oude oren kunnen niet ieder dB'tje en procentje meer horen ;( :(

Mods, graag de twee typo's uit de titel verwijderen, de zon scheen te veel in mijn gezicht.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op dinsdag 1 mei 2018 18:45:34 (10%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Een dipooltje aan de gevel/op het balkon?

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Tidak Ada

Golden Member

Dat is hier geen optie en bovendien ben ik gewend aan BRT4 en RTF-4 (Lille).....
De ontvangst is hier sowieso slecht :(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

oude smartphone op wifi met een app op internet radio?

overigens gooit ziggo de FM er voorlopig nog niet uit, zeelandnet wel?

waar rook was, werkt nu iets niet meer
evdweele

Overleden

Weet je wel zeker dat het verdwijnen van analoge zenders over radio gaat en niet over tv?

bovendien ben ik gewend aan BRT4 en RTF-4 (Lille).....

Radiozenders met die namen kan ik nergens vinden.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_radiozenders_in_Belgi%C3%AB#Pu…

https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_radiozenders_in_Frankrijk#Publ…

Voor radiozenders die buiten het bereik van mijn satellietschotel liggen gebruik ik internetradio op een oude laptop met TapinRadio als software.

[Bericht gewijzigd door evdweele op dinsdag 1 mei 2018 19:19:24 (20%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
evdweele

Overleden

.

[Bericht gewijzigd door evdweele op dinsdag 1 mei 2018 19:04:48 (100%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Tidak Ada

Golden Member

Ja, ik gebruik af en toe nog steeds de oude namen. Komt omdat alles voorgeprogrammeerd is.

RTF-4 is France Musique en BRT3 heet tegenswoordig 'Klara' ;)

Ja Zeelandnet gaat volledig digitaal. Ik hoop dat het niet zo in dynamiek wordt gecomprimeerd als bijvoorbeeld bij 'Classic FM' :(

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op dinsdag 1 mei 2018 21:16:06 (31%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Bert_Camper

Golden Member

Het is Klara en die wordt via DAB+ uitgezonden.

pola

Golden Member

Hier, dat is in Alphen aan den Rijn, wordt al enige tijd DAB+ geluisterd. Het overgrote aanbod ontvangers voor of met DAB+ kost inderdaad veel geld. Regelmatig rondkijkend op het net bracht mij bij een club genaamd HifiKlubben Jawel, Deens. Die lieden hebben een DAB+ tuner die alleen dat doet. Voeding er op, antenne er aan, audio uit zowel in tulpjes als in Toslink, verder nix. Ben er erg blij mee. Het heet een Argon DAB Adapter3. Doet verder nix.

Al mijn voedingen worden geschakeld. Dubbelpolig
Bert_Camper

Golden Member

Ik heb deze van de grote C:
https://www.conrad.nl/p/dual-ir-3a-radio-adapter-met-internet-en-bluet…
Internet radio, DAB+, FM en ook nog Spottify (die ik niet gebruik).

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Tidak Ada

Golden Member

Krijgen die DAB+ dingen die frequenties tussen tussen 174 MHz en 240MHz nu uit de kabel? Dan moet ik dus al mijn splitters gaan vervangen?

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op dinsdag 1 mei 2018 21:37:03 (69%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

een tijd terug ben ik er ook al eens op aan t zoeken geweest, maar toen bleek dat ziggo nog even doorging met FM. kwam toen op een 43cm DAB+ tuner uit voor omroepinstallaties. gezien ik niet zo'n blauw lcd plastic geval wilde wat overal in de weg staat omdat het schuin bovenop moet staan, en door zijn eigen kabels van de plank wordt geduwd.

nu denk ik eerder aan een tuner met internetradio en DAB+ erop, dan kan ik beide kanten op, tulp en toslink uitgang. weet niet of ziggo DAB+ gaat uitzenden, want t ontvangst is niet bijster goed in huis om op ether te vertrouwen..

cai splitters die hier zitten gaan van 5-1000MHz dus die kunnen blijven zitten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Bert_Camper

Golden Member

Bij ons in regio Eindhoven zit DAB+ helaas niet op de kabel / glasvezel.

nog niet, maar ik kan me indenken dat ziggo bij het uitschakelen van de FM overgaat op DAB+ op de cai.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Gezien het merendeel van het publiek zich tegenwoordig tevreden stelt met het geschetter uit een smartfoon, vrees ik het ergste met die DAB+ doosjes, zeker in het 'goedkope segment', of vergis ik me daarin?
Het lijkt me wel duidelijk, dat ik dus drie van die dingen nodig zal hebben, of is een en ander via het intranet te realiseren?

Een ander punt is de internet veiligheid. In hoeverre zijn die digitale doosjes hackbaar....
Is het niet ook zo dat je gevolgd wordt op je TV programmakeuze. Ik meen te herinneren dat vooral Samsumg TV's daar een slechte naam in hebben. Fire-wall noodzakelijk?

@Bert Camper
Oei da's lelijk! De ontvangst via de 'aether' is hier abominabel.
Vaste DECT telefoon komt nauwelijks (bruikbaar) buiten de muren van het huis.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
evdweele

Overleden

Ik ben blij dat ik 15 jaar geleden de kabel-tv van Casema de deur heb uitgedaan en een satellietschotel heb neergezet.
Tientallen gratis te ontvangen radiozenders met klassieke muziek uit België, Duitsland, Engeland, Frankrijk, Spanje, Italië, Zwitserland, Noorwegen... Niet uit Nederland, omdat het eeuwige gezwam en de telefoonspelletjes van Radio 4 me niet aanstaan.

En via het LAN kan ik met elke computer het programma van de satellietontvanger beluisteren en op een andere zender zetten als ik dat wil.
En internetradio op diezelfde computers biedt nog veel meer keus.

Overigens is "het geschetter uit een smartfoon" onzin. Je moet er alleen een goede koptelefoon of een HiFi-versterker op aansluiten.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Tidak Ada

Golden Member

De kabel zal ik moten blijven houden, anders geen internet.
De PC het signaal laten verwerken maakt het systeem en stuk trager en zal zeker dataverwerking en radiosignaal meer of minder beperken

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

een smartphone kan prima klinken over een hifi installatie, heb dat jaren gehad met een app omdat een veelbeluisterde zender toen steeds overstuurd was door upc. eens per 3 maanden de telefoon herstarten was genoeg, ding verbruikte 1,5W met die app draaiende, rest van nutteloze apps eraf gemikt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
evdweele

Overleden

De kabel zal ik moten blijven houden, anders geen internet.

Ik heb destijds de bewuste keuze gemaakt voor radio en tv via de satellietschotel en telefoon en internet via de koperdraadjes van KPN.

Vooral dat laatste heeft als voordeel dat je niet afhankelijk bent van 1 provider zoals bij Ziggo.
De KPN infrastructuur wordt door veel meer providers gebruikt. Je kan dus nog eens wisselen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Tidak Ada

Golden Member

Voorzover ik weet kan ik hier alleen internet krijgen via Zeelandnet of via fe gewone telefoonlijn (dus géén ISDN !). Buiten wonen heeft voor- en nadelen.
Overigens is Zeelandnet ondanks alles een van de meest betrouwbare providers.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

Op 1 mei 2018 20:41:54 schreef Tidak Ada:
Ja, ik gebruik af en toe nog steeds de oude namen. Komt omdat alles voorgeprogrammeerd is.

RTF-4 is France Musique en BRT3 heet tegenswoordig 'Klara' ;)

Ja Zeelandnet gaat volledig digitaal. Ik hoop dat het niet zo in dynamiek wordt gecomprimeerd als bijvoorbeeld bij 'Classic FM' :(

Voor thuis, en zeker voor bij de puter:

http://francemusique.radio.net/

http://radioklara.radio.net/

Als je er geen CPU load aan wilt overhouden (of geen pc aan wilt hebben staan) dan is een webradio een goede optie.
Ik heb er op het werk eentje neergezet (bunker met amper FM ontvangst) gebaseerd op een raspi-1 en een USB soundkaart van drie euro, werkt perfect.
Als het beter moet zijn er genoeg "echte" DAC bordjes voor de pi.

http://www.runeaudio.com/
https://volumio.org/
http://www.moodeaudio.org/

Bijkomend voordeel (of nadeel) is dat je dan VEEL meer keuze aan "zenders" hebt van over de hele planeet.

evdweele

Overleden

Op 1 mei 2018 22:59:06 schreef Tidak Ada:
Voorzover ik weet kan ik hier alleen internet krijgen via Zeelandnet of via fe gewone telefoonlijn (dus géén ISDN !).

ISDN is een aflopende zaak, net als PSTN (POTS) de analoge telefoonverbinding uit het begin van de 20ste eeuw.
Tegenwoordig is het allemaal VoIP (Voice over IP), oftewel telefoon via internet. Net als telefoon via de tv-kabel.
En dat werkt gewoon over de eeuwenoude koperdraadjes die PTT destijds in de grond heeft gestopt.

Het is alleen een kwestie van beredeneren en rekenen wat de meest interessante en aantrekkelijkste oplossing is.
Inventariseren welke radio- en tv-zenders je wil ontvangen, onderzoeken welke provider dat pakket aanbiedt en tegen welke prijs. En diezelfde overweging maken voor vaste telefoon en internet.

Het digitale radiozenderpakket van Zeelandnet zal overigens met de door hen verstrekte settopbox gewoon zijn te ontvangen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
guidob

Overleden

En als het een 'audio' ding moet zijn kan je altijd naar een 'hifi' streamer kijken. Yamaha maakt ze ook.

Zeker niet de goedkoopste oplossing, wel snel klaar en komt waarschijnlijk het dichtst in de buurt van wat je vervangt.

Heb er zelf ook één. Internet radio (met de zenders die je zoekt en nog véél meer), streamen van een NAS (DLNA) en zelfs nog een CD loopwerk wat ik zelf bijna nooit gebruik. Alle CDs staan ondertussen als flac op de NAS. Bediening via een app op de tablet.

Waar je bij die dingen bij moet opletten is of ze gap-less streamen vanaf een NAS. Pauzes tussen nummers van een live concert is niet echt handig. Maar voor internet radio speelt dat uiteraard niet.

evdweele

Overleden

Na even een halve minuut zoeken vond ik alle antwoorden op de website van Zeelandnet/Delta.
Digitale radio - Delta

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.